aansluiten camera achterzijde

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6683
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

aansluiten camera achterzijde



Bericht door evdoetelaar+larana »

Beste mensen,

Mijn camper is uitgerust met een achteruitrijcamera die geactiveerd wordt via de versnellingspook. Omdat de camper niet is voorzien van een achteruittrijspiegel (en dat ook zinloos is), wil ik een extra achteruitrijcamera plaatsen, die dan de functie van de achteruitrijspiegel gaat overnemen. Deze extra camera wil ik schakelen via het contactslot van de Citroen Jumper. Ik heb het 3e remlicht boven de achterdeuren gedemonteerd, maar weet nu niet of er bruikbare voeding in de buurt is. Heb enkele foto's gemaakt.

foto 1: het aangesloten achterruitrijlicht + een extra ongebruikte kabel. Beiden zijn afgetakt van een doorgaande kabel. Waarvoor de ongebruikte kabel (met witte stekker) voor dient, is met niet duidelijk. In de witte stekker zitten 3 kabels, een zwarte, een groen/rood en een witte.

foto 1.jpg
foto 1.jpg (78.91 KiB) 816 keer bekeken

foto 2: de aansluiting van het 3e remlicht op de doorgaande kabel. Het 3e remlicht is met een witte en zwarte kabel aangesloten

foto 2.jpg
foto 2.jpg (61.94 KiB) 816 keer bekeken

foto 3: de aansluiting van de ongebruikte kabel met de witte stekker

foto 3.jpg
foto 3.jpg (58.81 KiB) 816 keer bekeken
De extra camera heeft een zwarte en rode kabel. Ik hoop dat iemand op dit forum mij kan helpen met de juiste voeding voor de extra camera.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3047
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: aansluiten camera achterzijde



Bericht door rijschoollucassen »

Weet niet welk beeld jouw huidige camera geeft, maar de kortste klap zou kunnen zijn de camera/monitor continue van stroom te voorzien. Wij hebben zelf een dubbele camera, een recht naar beneden en een recht naar achteren. Kun je met een druk op de knop omschakelen, misschien is dat meer geschikt.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6683
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: aansluiten camera achterzijde



Bericht door evdoetelaar+larana »

De bestaande camera geeft het beeld recht naar beneden en schakelt in bij de achteruitrijversnelling. De camera die ik wil bijplaatsen moet het beeld naar achter hebben en moet juist niet met de achteruitrijversnelling geschakeld worden. Tijdens het rijden wil ik het verkeer achter me kunnen zien. De bestaande camera kan dat beeld niet geven, vandaar een extra camera. Die extra camera moet dus anders geschakeld/gevoed worden. Maar welke voeding kan ik daarvoor gebruiken??
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3047
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: aansluiten camera achterzijde



Bericht door rijschoollucassen »

Dat ligt er dus aan of de camera zijn voeding vanaf de monitor krijgt of van elders. Kijk eerst eens of de camera wel uitgeschakeld wordt of alleen de monitor. Blijft de camera stroom houden, kun je de tweede camera er gewoon bij op zetten. De monitor kun je dan waarschijnlijk wel achter de radio aansluiten. Heeft jouw monitor wel een mogelijkheid voor een tweede camera? Je kunt die twee niet straffeloos aan elkaar bakken.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6683
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: aansluiten camera achterzijde



Bericht door evdoetelaar+larana »

De extra camera heeft een eigen monitor (en is dus niet gekoppeld aan het al bestaande camerasysteem). De verbinding tussen de camera en de monitor is draadloos. Zodra de monitor wordt ingeschakeld, worden monitor en camera gekoppeld. Bij uitgeschakelde monitor valt de camera op standby. Op youtube is een video te zien van het camerasysteem. https://youtu.be/7SmanTTro7g

De monitor heeft een separate voeding op het dashbord. De camera (aan de achterzijde) heb ik nog niet aan kunnen sluiten, want ik heb geen idee welke voeding ik daarvoor kan/moet gebruiken.

Voeding vanaf het 3e remlicht lijkt me niet mogelijk, want ik dat geval krijg de camera alleen voeding als er geremd wordt. Voeding vanaf de bestaande camera lijkt me ook niet mogelijk, want dan wordt alleen ingeval van achteruitrijden geschakeld. En ik wil juist dat de extra camera constant beeld geeft van het verkeer achter de wagen.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Zijspan
Berichten: 2563
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: aansluiten camera achterzijde



Bericht door Zijspan »

Ik heb er gewoon een extra camera bijgezet, niet over de achteruit of zo, gewoon op een schakelaar die ik zelf kan bedienen. Die extra camera heeft een eigen scherm, nu kan ik op beide schermen kijken als ik achteruit rij.
De andere camera staat nog steeds over de achteruit versnelling.
Gewoon op de plus en min van je camper, zekering er tussen dat wel, alles via extra schakelaar aan uit.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6683
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: aansluiten camera achterzijde



Bericht door evdoetelaar+larana »

In mijn geval is het ook een extra camera met extra monitor.

Voor de extra camera moet ik nabij de achteruitrijverlichting een + en een - hebben. Is er iemand die weet waar ik die kan vinden (in de buurt van de achteruitrijverlichting). Zie ook de foto's in mijn 1e bericht.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3047
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: aansluiten camera achterzijde



Bericht door rijschoollucassen »

Bij mijn weten hebben de meeste camera's de stroomvoorziening bij de datakabel inzitten, en komt de stroom dus achter de monitor weg. Geldt natuurlijk niet bij een draadloos systeem. Dan zou ik de stroom gewoon bij een lampje van je binnenverlichting weghalen met een schakelaar ertussen. Je moet nogal wat kabel trekken om via het contact te schakelen.

Wel een beetje jammer, twee monitoren..... kan ook met één.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
John lamers
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 11 nov 2020, 16:16

Re: aansluiten camera achterzijde



Bericht door John lamers »

Ik heb de stroomvoorziening van mijn WiFi camera in mijn Ducato van het achterlicht afgepakt. Werkt perfect ik rij toch altijd met licht aan. Zo kan ik de camera ook als achteruitkijkspiegel gebruiken.

Groet john
Zijspan
Berichten: 2563
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: aansluiten camera achterzijde



Bericht door Zijspan »

Ik zocht gewoon achter dashboard naar stroom aansluiting voor de extra camera, het is er wel een met een kabel, die je dan weer kwijt moet beetje netjes natuurlijk.
Die camera set uit China kan meerdere beelden aan uit camera’s ik heb er meer 1 gekocht inclusief scherm.
Gewoon van Ali uit China, heeft de jongste zoon opgezocht en besteld.
Bijlagen
B92DA394-DEB1-4E0C-880A-342DDA1E13EF.png
B92DA394-DEB1-4E0C-880A-342DDA1E13EF.png (302.73 KiB) 643 keer bekeken
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
jaap prins
Berichten: 75
Lid geworden op: za 12 sep 2020, 21:05

Re: aansluiten camera achterzijde



Bericht door jaap prins »

ik heb dezelfde doet het netjes heb wel spijt dat ik geen tweede camera heb meebesteld
Bij deze word de camera inderdaad gevoed via de kabel en sluit je dus onder het dashboard aan.
Laatst gewijzigd door jaap prins op zo 18 apr 2021, 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51045
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: aansluiten camera achterzijde



Bericht door Kroppie »

paar klikken en er komt er weer 1, toch

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
AadenAnke
Berichten: 13127
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: aansluiten camera achterzijde



Bericht door AadenAnke »

Is je camper voorzien van dagrijverlichting? en branden daarbij dan ook de achterlichten (verplicht van ik geloof 2016) dan heb je daar dus stroom als contact aan is en of motor loopt. Zit er een trekhaak op? dat stopcontact heeft ook vaak een ongebruikte voeding

Gr. Aad
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6683
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: aansluiten camera achterzijde



Bericht door evdoetelaar+larana »

Dank voor de tips. De buscamper heeft dagrijverlichting. En het is idd aan de achterzijde ook verplicht (las ik zojuist op de ANWB-site). De voeding zal ik dus vanaf het achterlicht gaan halen. Mochet het met de dagrijverlichting niet gaan, dan kan ik altijd nog de gewone verlichting aanzetten.

Dan zit er ook nog een ongebruikte bekabeling bij het 3e remlicht. Daar ga ik de dealer maar eens voor bellen.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Plaats reactie