De e-Bike drager: een nieuw project
De e-Bike drager: een nieuw project
Dank.
Opklappen heeft weinig zin meer. Dus dat laat ik achterwege.
De volgende keer dat de camper weer voor de deur staat testen.
Daarna een twee-fietsen oplossing maken.
Of de oude er weer op.
Om het horizontale deel aan het schuine stuk vast te maken heb ik er een stuk hoeklijn alu 4mm in verstopt.
Ik neem aan dat dat volstaat...
Paul
Opklappen heeft weinig zin meer. Dus dat laat ik achterwege.
De volgende keer dat de camper weer voor de deur staat testen.
Daarna een twee-fietsen oplossing maken.
Of de oude er weer op.
Om het horizontale deel aan het schuine stuk vast te maken heb ik er een stuk hoeklijn alu 4mm in verstopt.
Ik neem aan dat dat volstaat...
Paul
Re: De e-Bike drager: een nieuw project
Alu lassen net als ik ook nog op de 'daar moet ik nog 's mee aan de slag gaan' agenda staan?
Re: De e-Bike drager: een nieuw project
Staal lukt wel een beetje.
Aluminium begin ik maar niet aan. Ik heb ook niet de ruimte voor al die spullen.
Ik had het ook liever gelast gehad, maar ik ken niemand die dat kan...
Ik gok dat dit wel blijft hangen zo.
De bevestiging van de schuine alu kokers in het rek is geërfd van het donor fietsrek. Boutjes m5 met een kunststof flens, die al aardig heen waren.
Ik denk dat ik daar ook maar een M8 bout met borgmoer doorheen trek.
Die alu boog (de euro) paste omgedraaid precies goed.
Soms zit het mee...
Paul
Aluminium begin ik maar niet aan. Ik heb ook niet de ruimte voor al die spullen.
Ik had het ook liever gelast gehad, maar ik ken niemand die dat kan...
Ik gok dat dit wel blijft hangen zo.
De bevestiging van de schuine alu kokers in het rek is geërfd van het donor fietsrek. Boutjes m5 met een kunststof flens, die al aardig heen waren.
Ik denk dat ik daar ook maar een M8 bout met borgmoer doorheen trek.
Die alu boog (de euro) paste omgedraaid precies goed.
Soms zit het mee...
Paul
Re: De e-Bike drager: een nieuw project
Ik heb wel de spullen om aluminium te lassen, maar dat valt niet mee. Ik kan goed ijzer lassen maar aluminum is weer een vak apart. Aluminium tot 3 a 4 mm gaat, daarboven trekt mijn mig het niet meer. Voor de camper heb ik wel het aluminium bedframe gelast. Maar het heeft mij heel wat uurtjes en een fles gas gekost om het een beetje onder de knie te krijgen. Was goedkoper en sneller klaar geweest met wat bouten en moeren, maar dat zijn van die dingen die ik leuk vind om te doen.
Komt nog bij dat slecht gelast minder sterk is dan goed een degelijke bout en moeren constructie.
Ziet er keurig uit.
Groet Roelof.
Komt nog bij dat slecht gelast minder sterk is dan goed een degelijke bout en moeren constructie.
Ziet er keurig uit.
Groet Roelof.
Bouwverslag via Instagram:
https://instagram.com/vanbnaarc?r=nametag
https://instagram.com/vanbnaarc?r=nametag
Re: De e-Bike drager: een nieuw project
Hier twijfel ik nog een beetje over..Om het horizontale deel aan het schuine stuk vast te maken heb ik er een stuk hoeklijn alu 4mm in verstopt.
Ik kan er natuurlijk nog een tweede de andere kant heen inzetten. Wordt wel een heel gedoe om de bouten dan vast te krijgen.
Paul
Re: De e-Bike drager: een nieuw project
Dat aluminium lassen is inderdaad trikkie gewoon ijzer/staal/RVS autogeen elektrisch Mig/tig gaat prima maar het smeltbad bij aluminium valt gewoon weg na een cm of 2 lassen. Ik zelf zie het moment niet aankomen misschien voeg ik toch wat te weinig materiaal toe of ga ik te langzaam misschien een te hoge spanning of combi van dat alles. Na corona ga ik een paar uur een vakman op zijn vingers kijken en daarna nog maar eens een tijdje oefenen.
Gr. Aad
Gr. Aad
- henk en lila
- Berichten: 3874
- Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
- Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
- Contacteer:
Re: De e-Bike drager: een nieuw project
offtopic: met de handzaag gaat het natuurlijk ook nog. Zelf pak ik dan weer de decoupeerzaag met een speciaal metaal zaagje. Tot 4 mm zonder smering. En al mijn vingers nog. /offtiopic.luinge schreef: ↑do 08 apr 2021, 15:32@ruud,
Dat klopt. Maar met een afkortzaag wordt smeren la heel snel een grote bende. En nogmaals, aluminium gaat uitstekend zonder smering. (Met het juiste blad) Ook in de bouw en bv Keukenboeren zagen dat allemaal met de afkortzaag.
Maar goed. Iedereen moet het zelf weten hoe die het wil zagen.
Maar zowel voor de afkort als voor de zaagtafel geldt, weet wat je doet en pas op! En helemaal met aluminium en metaal zagen.
Groet Roelof. (en nu maar weer on-topic )
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Re: De e-Bike drager: een nieuw project
Ja, Dat klopt. Maar ik krijg het dan absoluut niet zo strak als met een afkortzaag.
Roelof
Roelof
Bouwverslag via Instagram:
https://instagram.com/vanbnaarc?r=nametag
https://instagram.com/vanbnaarc?r=nametag
Re: De e-Bike drager: een nieuw project
Paar trucjes die mij hebben geholpen: contact tip van 1mm bij 0.8 draad, iets meer gas (10 liter) en afstand van je toorts (behoorlijk) verder van het werkstuk. Daarnaast is het inderdaad afstellen en veel oefenen. Ook maakt het erg veel uit of je materiaal koud is of warm wordt. Dik aluminium wordt ook wel voorverwarmd bij het lassen. Maar wel boeiend om te ontdekken.
Groet Roelof
Bouwverslag via Instagram:
https://instagram.com/vanbnaarc?r=nametag
https://instagram.com/vanbnaarc?r=nametag
Re: De e-Bike drager: een nieuw project
Die kan ik niet helemaal volgen.... Ik merk het goed wanneer bij staal lassen m'n contact tip aan vervanging toe is. (wat meer gespetter door slechter contact)
Door bij alu nu een 1mm tip te gebruiken en 0.8 draad ga je toch juist een slechter contact veroorzaken?
Binnenkort toch maar 's liner, fles Argon, tips en een rol alu bestellen denk ik....
Re: De e-Bike drager: een nieuw project
Daar heb je op zich gelijk in. Maar bij Aluminium werk je met hele hoge stromen, sputtert snel en de eerste keren verbrand je meteen je contacttip. Ook zit de draad dan heel snel vast in de contacttip. Vandaar die iets ruimere. Was een tip die ik ook weer van een YT filmpje heb gehaald. En ik heb ook al veel contacttips versleten met aluminium lassen. (koop ze tegenwoordig bij Aly) Bij mij werkte het in ieder geval wel. Verbruikte minder contacttips.
Heb het eerst ook geprobeerd zonder speciale liner en aandrijfwiel, dat ging al helemaal niet.
Nu heb ik een hobby machientje (HBM 230) misschien dat het met een professionele beter gaat.
Groet Roelof
Heb het eerst ook geprobeerd zonder speciale liner en aandrijfwiel, dat ging al helemaal niet.
Nu heb ik een hobby machientje (HBM 230) misschien dat het met een professionele beter gaat.
Groet Roelof
Bouwverslag via Instagram:
https://instagram.com/vanbnaarc?r=nametag
https://instagram.com/vanbnaarc?r=nametag
Re: De e-Bike drager: een nieuw project
Ah, duidelijk. Ik snap de reden, hoor overigens weinig verkeerds over die HBM's hoor.
Maar als ik er mee aan de slag ga wordt het toch in eerste instantie 1mm liner, 1mm tip en 1mm draad. (nu voor staal alles 0.8 ) Yep, ben eigenwijs.
Voor RVS ga ik toch diezelfde liner nodig hebben en dat heb ik ook nog op de planning staan. Kosten van die liner en tips vallen voor mijn apparaat (Kemppi Minarcmig 200) nog wel mee, het duurste wordt die Argonfles en daar heb ik dan alleen voor alu wat aan.
Maar ja..... ik heb genoeg in m'n kop zitten wat ik toch echt nog 's in alu wil lassen dus zal er toch echt eens aan moeten geloven.
Voordeel is dat ik het hele leerproces (lees: produceren van enorme bergen schroot...) ook gewoon leuk vind.
Enneh, Paul: Sorry voor het offtopic praatje.
Maar als ik er mee aan de slag ga wordt het toch in eerste instantie 1mm liner, 1mm tip en 1mm draad. (nu voor staal alles 0.8 ) Yep, ben eigenwijs.
Voor RVS ga ik toch diezelfde liner nodig hebben en dat heb ik ook nog op de planning staan. Kosten van die liner en tips vallen voor mijn apparaat (Kemppi Minarcmig 200) nog wel mee, het duurste wordt die Argonfles en daar heb ik dan alleen voor alu wat aan.
Maar ja..... ik heb genoeg in m'n kop zitten wat ik toch echt nog 's in alu wil lassen dus zal er toch echt eens aan moeten geloven.
Voordeel is dat ik het hele leerproces (lees: produceren van enorme bergen schroot...) ook gewoon leuk vind.
Enneh, Paul: Sorry voor het offtopic praatje.
Re: De e-Bike drager: een nieuw project
Sorry niet nodig.
Nieuwe aanwinst.. Twee zaagjes voor alu. Voor weinig.
Morgen testen.
Ik krijg wel ninja neigingen als ik ze zo zie liggen...
Paul
Nieuwe aanwinst.. Twee zaagjes voor alu. Voor weinig.
Morgen testen.
Ik krijg wel ninja neigingen als ik ze zo zie liggen...
Paul