Aansluitschema electra zelfbouw camper

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Jelte
Berichten: 3
Lid geworden op: za 07 mar 2020, 19:22

Aansluitschema electra zelfbouw camper



Bericht door Jelte »

Hallo allemaal,

Ik heb vooral van alle topics en kennis op dit forum gebruik gemaakt, waarvoor dank! Inmiddels is onze zelfbouw Ducato in de eindfase aangekomen. Graag zou ik ons aansluitschema van de electra hier even voorleggen, met de vraag of er vanuit mensen die hier echt verstand van hebben nog vragen/opmerkingen bij zijn.


Afbeelding

Alvast bedankt voor jullie kritische blik!
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Aansluitschema electra zelfbouw camper



Bericht door Aloys »

Die zekeringen voor en achter het scheidingsrelais moeten zo dicht mogelijk bij de accu('s) zitten.
Er staat aan beide kanten stroom op, dus de verbindingskabel met het scheidingsrelais tussen de accu's moet van beide kanten worden beschermd.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Aansluitschema electra zelfbouw camper



Bericht door veetee »

Vraagje: MPPT 60 Ah, bedoel je daarmee A ipv Ah? En is dat, en ook de dubbele aansluitingen van 6 mm2 en 100A gezekerd niet een beetje veel van het goede? Bij volle zon levert het 300 Wp paneel in theorie hoogstens 300/13.8 = 22 A (maar meestal minder dus), dus een draadje van 6 mm2 en zekering 30 A is genoeg...
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Aansluitschema electra zelfbouw camper



Bericht door Kroppie »

in het algemeen gezegd moet een zekering altijd zo dicht mogelijk bij de stroombron zitten

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Jelte
Berichten: 3
Lid geworden op: za 07 mar 2020, 19:22

Re: Aansluitschema electra zelfbouw camper



Bericht door Jelte »

Bedankt!

Dus de zekeringen zo dicht mogelijk bij de accu's (1 dichtbij startaccu, 1 dichtbij huishoudaccu).

@Vincent. Het is inderdaad 60A. Blijkbaar zowel kabels als zekering veel van het goede, maar wel zoals het in de gebruiksaanwijzing staat, dus dat volg ik maar (is wel van Aliexpress dus we zullen zien hoe goed het werkt).
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Aansluitschema electra zelfbouw camper



Bericht door veetee »

Er worden nogal wat fake mmpt controllers (in werkelijkheid pwm) aangeboden op Ali. Zeker met die aanbevelingen (100A zekeringen en 2x 6mm2) zou ik die aankoop met een gezonde dosis wantrouwen ontvangen als 'ie arriveert... :wink:
Jelte
Berichten: 3
Lid geworden op: za 07 mar 2020, 19:22

Re: Aansluitschema electra zelfbouw camper



Bericht door Jelte »

Hoi Vincent,

Dank voor je reactie. Hoe kan ik als leek het onderscheid maken tussen een mppt en pwm?

Dit is de betreffende advertentie en ik heb hem al binnen

https://m.nl.aliexpress.com/item/400002 ... .jpg_.webp
Plaats reactie