Bouw en test van een LiFePO4 accu

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
myway
Berichten: 15518
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door myway »

Om welke dc-dc gaat het.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door gsm »

De Renogy 40A
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door kampo »

inderdaad...
Als je een Victron Orion booster gebruikt dan zet je die via de smart instellingen gewoon op LFP
Meer moet je niet doen. De settings die daar achter zitten kan je in het demo programma bekijken op je Victron connect appje.
Je kan bovenop eventueel een schakelaar zetten om de Orion eens manueel uit te schakelen, daar is een brugje voor, maar dat vergeet je toch te doen en hou je niet vol.
Meteen moet je geen ingewikkelde dingen doen met je BMV relais.

edit
Te laat
Ik lees nu dat het een Renogy is en die ken ik slecht.
Groeten Kampo
myway
Berichten: 15518
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door myway »

Helaas ook ik ken deze booster niet.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door gsm »

Jammer, ik wil het zo doen dat als de motor draait dat de Renogy aan gaat maar als de accu vol genoeg is dan moet het relais van de BMV afvallen zodat de accu niet verder geladen wordt.
Ik weet niet of ik de juiste instellingen daarvoor heb gedaan
Afbeelding
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
myway
Berichten: 15518
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door myway »

Met de instelling van het relais zoals hij nu staat gaat het niet lukken.
Het relais gaat pas doorgeven als de accu onder de 20% zit.
Als je het relais omvormt zal dat precies andersom werken.
Maar om hem dan bij bijna vol weer af te laten schakelen zal er met andere instellingen gespeeld moeten worden.
Dat wordt dan testen met verschillende instel mogelijkheden.

Over werken met het relais van de bmv vind je heel weinig, op het net vind je vaak wel iets over een busser die hier op wordt aangesloten.
Zelf maak ik nog wel iets dat een batteryprotect afschakelden op de sog.
Dan is de werking het zelfde als bij het aansturen van een busser.
Om jou idee uit te voeren wordt dat spelen met de instellingen.
Camper-T
Berichten: 1171
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Camper-T »

Even half vanaf de zijkant een vraag: Ik lees op het DIY Solar Forum een discussie over een actieve cell balancer.
https://nl.aliexpress.com/item/19508766 ... 41c5lqpUWk

In het kort: een active cell balancer meet continue de voltages per cell, corrigeerd en verdeeld. Dit redelijk analoog zonder Bluetooth of app optie.
In tegenstelling tot de BMS zou een actieve cell balancer dit met hogere stromen/sneller doen dan de BMS, een extra beveiliging tegen onbalans.
De discussie gaat over het wel- of niet permanent gebruiken van zo'n actieve cell balancer, parallel gemonteerd aan de BMS.
Sec gesproken is het prima om zo'n actieve cell balancer te gebruiken, echter in een veel gebruikte 4S 12V LifePo4 configuratie zou het overbodig zijn. Een actieve cell balancer gebruikt een stukje stroom (verlies) plus het continue en sterker corrigeren van cellen zou ten kosten van de levensduur gaan. Sommige opperen dat je zo'n actieve cell balancer daarom handmatig aan/uit moet kunnen zetten zodat je deze af en toe i.p.v. continue kan laten corrigeren. Het is voor mij nieuwe materie dus "don't shoot te messenger", ik schrijf op c.q. herproduceer wat ik zoal over dit onderwerp gelezen heb.

Wat is hier de ervaring en mening van bijvoorbeeld @Atoz, @DJSmiley, etc. die toch al redelijk wat vlieguren in de zelfbouw LiFePo4 wereld hebben.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
DJSmiley
Berichten: 4032
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door DJSmiley »

Persoonlijk denk ik niet dat het nodig is. De balansstroom van de meeste BMSsen is erg klein en nagenoeg onbruikbaar als je een beetje stevig accupakket hebt, maar als de cellen dicht genoeg bij elkaar liggen heb je dat ook niet echt nodig.

Bij verschillende cellen kan het wel wat toevoegen, en idem als je enorm hoge belastingen hebt (Dan speelt het verloop sneller op), maar voor gemiddeld gebruik in een camper oid is het niet nodig.

Zelf heb ik er wel 1 in, 'gewoon omdat het kan', maar nodig? nuh. Mijn eigen accupack is een soort proefkonijn: Onnodig vaak kijken hoe het gaat enzo.
In de praktijk boeit 10mV onbalans enz niet, bij een kant en klare accu kun je dat nieteens zien. (dus je er ook niet druk om maken). De BMS doet zn werk en de rest? Als gebruiker moet je 'm gewoon gebruiken en genieten en niet de hele dag op een schermpje grafiekjes maken van xxx mV / ampere enz. Maar ja, de nieuwsgierige nerd in me doet dat wel. Zal vanzelf minder worden ;)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door gsm »

myway schreef:
do 08 apr 2021, 7:56
Met de instelling van het relais zoals hij nu staat gaat het niet lukken.
Het relais gaat pas doorgeven als de accu onder de 20% zit.
Is het niet zo dat de instelling van "lage status relais" het relais bedient of de instelling "relais lage spanning" ?
Ik lees namelijk bij lage laadstatus relais het volgende :
Als het laadstatuspercentage tussen de ingestelde waarde instellen en de vrijgavewaarde ligt wordt het relais gesloten
Ik zou misschien die 20% moeten verhogen naar 40% of zo iets maar dat was o.a. mijn vraag of de instellingen goed staan.

Bij relais lage spanning staat :
Als de accuspanning langer dan 10 seconden onder de ingestelde waarde komt, wordt het relais geactiveerd tot de accuspanning boven de vrijgavewaarde uitkomt

Volgens mij word het relais van de BMV gesloten als de SOC 20% is of als de spanning lager is dan 13V
Graag je mening
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
myway
Berichten: 15518
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door myway »

Omdat er nog al wat instelmogelijkheden zijn en ik in de praktijk hier geen ervaring mee heb durf ik dat zo niet te zeggen.
Als ik tijd heb ga ik proberen te kijken met een proefopstelling of een en ander helder is te krijgen.
Camper-T
Berichten: 1171
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Camper-T »

DJSmiley schreef:
do 08 apr 2021, 21:31
Persoonlijk denk ik niet dat het nodig is. De balansstroom van de meeste BMSsen is erg klein en nagenoeg onbruikbaar als je een beetje stevig accupakket hebt, maar als de cellen dicht genoeg bij elkaar liggen heb je dat ook niet echt nodig.

Bij verschillende cellen kan het wel wat toevoegen, en idem als je enorm hoge belastingen hebt (Dan speelt het verloop sneller op), maar voor gemiddeld gebruik in een camper oid is het niet nodig.

Zelf heb ik er wel 1 in, 'gewoon omdat het kan', maar nodig? nuh. Mijn eigen accupack is een soort proefkonijn: Onnodig vaak kijken hoe het gaat enzo.
In de praktijk boeit 10mV onbalans enz niet, bij een kant en klare accu kun je dat nieteens zien. (dus je er ook niet druk om maken). De BMS doet zn werk en de rest? Als gebruiker moet je 'm gewoon gebruiken en genieten en niet de hele dag op een schermpje grafiekjes maken van xxx mV / ampere enz. Maar ja, de nieuwsgierige nerd in me doet dat wel. Zal vanzelf minder worden ;)
Is het dan zo dat als je een goede matched-pair cellen set hebt en deze hebben eenmalig goede top-balancing gehad dat het dan voor de rest van het jaren gebruik klaar is? Was het volgens zeggen niet verstandig om eens in de tijd (1-2 jaar?) de accu's opnieuw een top-balancing te geven?

Daardoor dacht ik dat een actieve cell balancer misschien een uitkomst kan zijn. Om de cellen continue te balanceren met een hogere dissipatie- of correctiestroom. Of, om de actieve cell balancer te voorzien van een meerpolige schakelaar naar de leads van de cellen waardoor het mogelijk wordt om de actieve cell balancer maar eens in de zoveel tijd te activeren en de cellen, zonder afkoppelen en ombouwen/parallel zetten, gebalanceerd worden.

Ik las gelijksoortige reacties als die van jou dat een actieve cell balancer eigenlijk pas interessant wordt bij veel hoog verbruik en zware laadstromen.
En dat er inderdaad ook LiFePo4 bouwers zijn die een actieve cell balancer actief in hun setup hebben, omdat het kan. Een stukje dubbele veilgheid.

Resumerend vraag ik mij af wat de toegevoegde waarde en de eventuele nadelen van een actieve cell balancer in een populaire 4S/270AH setup zijn.
Laatst gewijzigd door Camper-T op vr 09 apr 2021, 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 964
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Metor »

Er zijn 2 soorten balancers: passieve en actieve.
De passieve balancers die in veel BMS'en zijn ingebouwd leveren een veel te lage balanceer stroom van minder dan 0.1A. Bij een accupack van 270Ah zet dit nauwelijks zoden aan de dijk. Tevens komen passieve balancers pas uit standby als de cel spanning boven een bepaald niveau komt, vaak 3,60V. Dus alleen tijdens laden. Voordeel van passieve balancers is dat ze nauwelijks stroom gebruiken indien in standby, meestal minder dan 0,1mA dus geen enkel probleem voor accu's in langdurige opslag.
Voor een 270Ah accupack is een passieve balancer in mijn opinie nutteloos.
Actieve balancers zijn er weer in 2 soorten: capacitieve en inductieve. Ze leveren een veel hogere balanceerstroom en werken over een groot spanningsbereik soms instelbaar. Werken dus ook tijdens ontlading van de accu. De balanceerstroom tot vele ampere's is wel afhankelijk van het verschil in spanning tussen de cellen. Vaak is het zo dat de maximale balanceerstroom pas bereikt wordt bij b.v. 1V verschil tussen de cellen, bij 25mV verschil is de balanceerstroom dan gedaald tot 2,5% van het max. Bij een verschil van b.v. 10mV is de balanceerstroom miniem en dan zou de balancer in standby moeten gaan. De standby stroom is hoger dan bij passieve balancers. Deze standby stroom specificatie (vaak meerdere mA's) is wel heel belangrijk om te weten, vanwege accu's in langdurige opslag.
Als vuistregel zou je kunnen hanteren dat de max. balanceerstroom minimaal 1% van de capaciteit zou moeten zijn. Dus voor 270Ah minimaal 2,7A max. De balancer uit de link hierboven met 3A voldoet hieraan en lijkt me een uitstekende actieve balancer voor een 270Ah accu pack. De standby power disspatie is kleiner dan 50mW dus zeg 4mA. Als de accu 1 jaar in opslag gaat is het standby verbruik ongeveer 35Ah en geen enkel probleem voor een 270Ah accu. Persoonlijk zou ik hem niet uitschakelbaar maken en zorgen dat de accu voldoende geladen is zeg 70% voor langdurige opslag. De balancer doet dan altijd zijn werk en de cellen komen uiteindelijk altijd in balans. Voordat de cellen in balans zijn kan het nl wel erg lang duren vanwege het proportionele karakter van de balanceerstroom met het verschil in spanning tussen de cellen.
Gebruikersavatar
Schovie
Berichten: 391
Lid geworden op: za 24 mar 2018, 14:39
Locatie: Langedijk

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Schovie »

De passieve balancer in mijn Daly BMS doet zijn werk al vanaf 3,20V. Overigens is dit voltage ook instelbaar. Het balanceren start bij een verschil in cellen vanaf 0,05V. Voor mijn 280Ah cellen werkt dit tot nu toe uitstekend en worden de cellen keurig bij elkaar gehouden. Voor mij is hierin de praktijk leidend en zie ik tot nu toe voor mij geen enkel nut voor een actieve balancer.
Camper-T
Berichten: 1171
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Camper-T »

Dank @Metor voor de inzichtelijke uitleg en @Schovie, jouw mening is zeker te begrijpen.

Het zal daarom zo zijn dan een actieve cell balancer misschien pas interessant wordt als je flink hoge stromen afneemt en ook met pittig hogere stromen laadt. Op dat moment kunnen (bij slecht belanceerde cellen) sneller grotere spanningsverschillen optreden die ook met grotere dissipatie-, of correctiestromen geccorigeerd kunnen worden.
Als een goede top-gebalanceerde set cellen een minimaal voltageverschil hebben en niet extreem belast worden dan kun je met kleine mA stromen de milivolts verschillen corrigeren en dus een normale BMS het werk laten doen.

Grote kans dat een actieve cell balancer dus niet snel zal ingrijpen bij een goede set top-geblanceerde 270AH cellen en eerder alleen vermogen gebruikt om in stand-by te blijven. Wordt het spanningsverschil tussen de cellen echt te kritisch dan is opnieuw top-balanceren misschien een betere optie, waar je tegelijk moet onderzoeken of je cellen unberhaupt wel goed zijn.
Het lijkt mij niet dat een actieve cell balancer bedoeld is om een slechte balans tussen discuatabele cellen op te vangen, dat gaat uiteindelijk fout.

Tot op heden ben ik nog maar twee typen actieve cell balancer gebruikers tegen gekomen: Het type die ze gebruikt omdat het kan en het een leuke optie vind en het type dat een heel beveiligingscordon om zijn cellen heen bouwt, om zodoende misschien rustiger te slapen.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Plaats reactie