Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4



Bericht door Rob A2 »

Klopt. Dergelijke omvormers (12 naar 36V) zijn in de handel maar kosten al snel tussen de twee- en driehonderd euro. Ik heb er naar gekeken. Dan maar een beetje extra capaciteitsverlies van de omvormer plus van de gewone lader t.o.v. het verlies van alleen de 12-36V lader accepteren. Tevens kan ik de gewone 230V lader ook gebruiken als ik een keer aan de paal sta. Hoef ik er geen twee mee te nemen :wink: :wink:
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3228
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4



Bericht door Going »

Hoofdnoorman heeft hier verschillende keren een alternatief in zelfbouw beschreven.
Gebruik ff de zoekfunctie,
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4



Bericht door Rob A2 »

Ook daar heb ik naar gekeken. En toch besloten om het niet zelf te bouwen.
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3228
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4



Bericht door Going »

Misschien dit wat
€ 15,82 | High quality 10v 11v 13.8v 14v 15v 12v to 36v dc to dc step up converter 10a 360w boost power supply module
https://a.aliexpress.com/_uJhOhT
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4



Bericht door DJSmiley »

Als 36V voldoende is... Een nominale spanning van een accupack is 1, maar om 'm te laden heb je hoger nodig. (een '12V' accu heeft 14.x nodig)

Mijn step heeft bv een 36V accu, maar een (uit mn hoofd) 42V lader.

Zelf heb ik https://nl.aliexpress.com/item/32999896390.html onderweg. Deze wil ik gaan gebruiken om een lader te maken vanaf 12V voor mijn Xiaomi Mi 1S
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4



Bericht door Rob A2 »

Dank voor suggesties en voorbeelden voor een omvormer voor mijn fietsaccu. Ik voel mij enerzijds niet vertrouwd genoeg met fijn elektronica om te gaan prutsen. Te lang geleden dat ik een voor- en eindversterker zelf bouwde. Dat is al weer ruim 45 jaar geleden. Anderzijds functioneert mijn gewone standaard Bosch lader achter de Victron omvormer. En ja, over capaciteitsverlies maak ik mij geen zorgen. Ik ga van 95Ah AGM naar 280Ah LiFePo4 en mijn grootste verbruiker is een zuinig Waeco CFX 35 koelkast. Ik ga het waarschijnlijk redden om minstens een week zonder laadstroom te zitten. En dan heb ik ook nog een 120W sunfolder die ik kan inzetten.
Maar terug naar het topic zelf.

Gisteren het 12V accupack opgeladen met de oplader. Netjes 20A per uur naar binnen. Met name de lader werd ietsjes warm (helaas niet gemeten, maar ik schat zo'n 27-30 graden). De BMS bleef netjes op 24 graden. Na bijna 10 uur was de accu vol en ging één van de cellen voorbij de maximale limiet. Keurig schakelde de BMS toen af. In het laatste kwartiertje zag ik dat de cellen begonnen te balanceren, maar dit was nog niet gereed toen de BMS ingreep. Eventjes hoopte ik dat top-balancing niet meer nodig zou zijn omdat de cellen maar zo'n 0,015V verschilden. Vandaag maar eens beginnen met dit top-balanceren. Pack nu omgebouwd naar een 3,2V 1.120Ah accu (cellen parallel verbinden). Ik ga dit waarschijnlijk met 3,6V en 10A doen omdat ik de nieuwe multimeter nog steeds niet binnen heb en dus rekening moet houden met de mogelijke afwijking van mijn oude meter. Aangezien de accu goed vol zit, zal ik er wel bij moeten blijven omdat het snel kan gaan. Natuurlijk laat ik weten hoe het verlopen is.
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4



Bericht door Rob A2 »

Tegen 12.00u begonnen met het zogeheten top balanceren. Uiteindelijk toch op bijna 3,65V gezet en 9,2A. Ik wilde dit goedkope Chinese apparaat niet op zijn maximum A's zetten. Links en rechts lees je op internet dat het beter is om dit tot ca. 90% te beperken ivm hitte e.d. Ging vlot van CC (constant current) over naar CV (constant voltage). Duurde bij mij bijna 1,5 uur. Kwam natuurlijk omdat ik de cellen al zo maximaal mogelijk vol had geladen in de 12V samenstelling. Daarna zag je de current (laadstroom) gestaag afnemen. Echter, in tegenstelling wat je veel leest gaat het laatste stukje niet snel. Is best lang bezig om van 2,5A naar bijna nul te gaan. Will Prowse geeft in zijn YouTube filmpje aan dat je bij 0,1A klaar bent. In een andere handleiding lees ik dat onder de 2A niet meer veel te halen valt aan capaciteit. Weer een ander geeft aan dat je onder de 4A al kunt stoppen.
Ik stop bij 1A en laat de cellen dan 24u rusten in de parallelle schakeling. Daarna weer de 12V opbouwen (seriële schakeling). En dan eens zien wat de BMS zegt en nogmaals volladen met de 230V lader. Ben benieuwd.
Top balanceren middel.jpg
Top balanceren middel.jpg (161.17 KiB) 305 keer bekeken
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4



Bericht door Rob A2 »

Vandaag weer het "normale" pack van 12v samengesteld. Cellen waren na top-balancing en bijna 20uur rust allemaal op zo'n 3,450V met een verschil van 0,007V. Deze daling was te verwachten en het verschil vind ik acceptabel. Nu weer normaal opladen en kijken of er verder top-balancing gaat plaatsvinden als ik de acculader er weer achter zet. De BMS geeft nu aan dat er 280Ah in zit (gisteren voor top-balancing was dit 279,9Ah). Een zeer marginale toename, maar dat had ik niet anders verwacht. De cellen lagen immers initieel al dicht bij elkaar voordat ik een eerste keer maximaal oplaadde. Tijdens de absorptie lading van de Victron neemt het verschil toe tot 0,012V. Maar inmiddels weet ik dat het reële verschil verschil pas zichtbaar is als ik het laden stop. Volgens mij is absorptieladen (en daarna druppelladen) niet echt nodig voor een LiFePo4, maar de Victron doet dit nu eenmaal op lithium instelling.
Ik zie momenteel geen top-balancing, maar dat komt waarschijnlijk omdat de cellen allemaal boven de 3,400V zaten. Dit is de grens welke ingesteld is in de BMS voor top-balancing. Dus de BMS genereert geen actie.
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4



Bericht door Rob A2 »

Vandaag begonnen aan de accu kast. De cellen komen er "strak" in gescheiden door 2mm rubber. Dit rubber kan ruim 70 graden hitten verdragen. Zo warm zal de accu wel niet worden aan gezien de BMS bij deze temperatuur de accu uitschakelt. Na lang wikken en wegen heb ik besloten om de cellen niet echt te gaan klemmen. De geluiden op de diverse fora zijn nogal verschillend. Ik heb er veel over gelezen en gezocht. Grootste voordeel van echt klemmen zou zijn dat de cellen a). niet uitzetten bij fors gebruik met stromen van boven de 1.0C (in mijn geval dus boven de 200A) en dat b). daarmee het aantal cycli zou toenemen. Ik schat in dat ik nooit boven de 0.3C kom en de toename van het aantal cycli bij inklemmen zou een stuk boven mijn resterende levensverwachting komen (ik ga ook geen bewaarwijn in mijn kelder leggen).
Het accu kastje wordt nog voorzien van enkele luchtsleuven. Dat kan nooit kwaad. De plaat aan de voorkant wordt breder zodat deze mooi in de beschikbare ruimte past. Links wordt de min-kant. Daar komt dan de BMS en de shunt. Rechts is dan automatisch de plus-kant en daar komt de hoofdschakelaar. Ik moet nog wel even nadenken over de afdekplaat.
Accu kast-1 middel.jpg
Accu kast-1 middel.jpg (176.24 KiB) 240 keer bekeken
Accu kast-2 middel.jpg
Accu kast-2 middel.jpg (170.32 KiB) 240 keer bekeken
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4



Bericht door Atoz »

Rob A2 schreef:
za 27 mar 2021, 14:27
...
Na lang wikken en wegen heb ik besloten om de cellen niet echt te gaan klemmen. De geluiden op de diverse fora zijn nogal verschillend. Ik heb er veel over gelezen en gezocht.
...
En dat is nu de kracht van het internet!
Iedereen mag publiceren wat hij wil.
En iedereen mag dat vervolgens als DE referentie gebruiken.

Toch een vraagje....
Waarom bevelen ze het dan wel aan?
Verkopen ze bij sommige leveranciers zelfs het nodige toebehoren?

Misschien hou ik wil dit pleidooi voor de iets duurdere mechanische constructie omdat ik tijd en geld te veel heb ;-)
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4



Bericht door Rob A2 »

De vraag is wat ze aanbevelen. Ik heb ook documenten gezien van EVE waarin de interne beklemming van de alu-case als uitgangspunt worden genomen. Dit komt trouwens voor mijn gevoel overeen met de kunststoffen scheiders/houders die links en rechts te koop zijn bij tante Ali. Daarmee valt ook niets te klemmen. Ik heb ik mega accu's gezien op foto's waar de prismatic cellen allemaal gescheiden van elkaar staan. Kortom; ik raakte het spoor wat bijster. Daarnaast worden de cellen van diverse kant-en-klare LiFePo4 accu's ook niet geklemd. Kijk maar eens naar foto's van onder meer opengemaakte Liontron accu's. Ook Will Prowse schroeft in diverse video's kant-en-klare accu's open. En daar zie ik ook geen geklemde cellen in.

Maar je hebt natuurlijk volkomen gelijk. Een ieder moet zijn eigen afwegingen maken en conclusies trekken. De eventuele extra kosten hebben bij mij geen rol gespeeld. Die vallen in het niets bij wat zo'n ombouw actie kost. Ik vertel alleen maar dat ik besloten heb om ze niet extra te klemmen. Wel om ze redelijk "strak" te plaatsen.
stobbie
Berichten: 449
Lid geworden op: zo 20 mei 2007, 15:33
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4



Bericht door stobbie »

Volgens mij is de opvatting nu dat het alleen voor de levensduur uitmaakt. Voor de kant en klare accu's is het natuurlijk mooi als ze geen levenlang meegaan. Maar ook voor ons zelfbouwers is het misschien niet zo erg als ze wat minder lang mee gaan, nu ze zo goedkoop zijn. Als ze er over een paar jaar mee zouden ophouden is er tegen die tijd vast wel weer iets veel leukers nieuws te koop waar we weer leuk mee kunnen hobbyen. Misschien kosten LTO cellen tegen die tijd wel net zo weinig als nu lifepo4..
Trekhaakverlenger voor fietsendrager: http://www.trekhaakverlenger.nl Verhuur van Land Rover Defender reisauto's: http://www.Larorent.nl
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4



Bericht door albertrietjens »

Rob A2 schreef:
vr 26 mar 2021, 11:54
Ik zie momenteel geen top-balancing, maar dat komt waarschijnlijk omdat de cellen allemaal boven de 3,400V zaten. Dit is de grens welke ingesteld is in de BMS voor top-balancing. Dus de BMS genereert geen actie.
Dat zie je verkeerd. Die 3.4 is waar het top balancing begint. Het is tenslotte top en niet bottom balancing. Welk BMS hebben we het over?
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4



Bericht door Rob A2 »

Ik heb een JBD 100A. Dat is dezelfde als de Overkill 120A (deze heeft alleen een kabel extra). Zit een zelfde typeplaatje op.
Bij de initiële laden,- voor het topbalanceren-, zag ik keurig het balanceren starten. Dit werd echter beëindigd toen één van de cellen de ingestelde kritische grens passeerde. De BMS schakelt zich dan immers uit.
Ik zelf schat in dat als je de grens van 3,400V (parameter) niet passeert,- omdat je er al boven zit-, er waarschijnlijk softwarematig geen trigger is om het balanceren te starten. Maar goed, ik ken technische de ins- en outs niet van het apparaat. Natuurlijk ga ik nog kijken wat er gebeurt als de accu wat leger is en daarna weer opgeladen wordt. Dat zal ik in de loop van de week laten weten. Nu ligt alles even uit elkaar om in de definitieve kast te plaatsen en af te monteren. Buitenkant is zojuist geschilderd.
Ik ben wel blij geweest met jouw topic. Heb ik best veel info uit gehaald om voor mij de juiste beslissingen te nemen resp. acties te doen. Dat geldt ook voor @DJSmiley. Dank :bow: :bow:
Plaats reactie