Lithiumaccu van Ali

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3228
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Lithium accu van Ali



Bericht door Going »

Mijn excuses
De mppt is ingesteld op en laadt met 14.6 v.
Niet met 14.8 v ik hierboven schreef.
De 14.6 v is de door de fabrikant recommended voltage voor de lifepo4 zij mij hebben geleverd.
Het klinkt misschien hoog voor de experts hier, maar ik hou me aan de fabrikant instructies. En ja, ik heb de fabrikant 2x opnieuw gevraagd of 14,6 v goed was, 2x zeiden ze ja.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3228
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Lithium accu van Ali



Bericht door Going »

Peter LMC schreef:
zo 21 feb 2021, 10:47
@ Going.

Welke instellingen gebruik gebruik je in je Epever lader.
Ik heb dezelfde, alleen in 30 Amp uitvoering.
En ik zit ook te denken naar Lifepo4 accu's als mijn huidige accu's aan zijn einde zijn.
De AN serie Epever kun je op alle programma delen op je gewenste voltage zetten. Ik had ze op 14.6 v staan. Probleem is dat het nog steeds een programma doorloopt. Na elke programma routine stopt het even, maar dan kan het ook de anti sulfaat pulsen geven voor de lood accu's. En dat wilt de lifepo4 nou net niet hebben. Als dat gebeurt wanneer de BMS de cellen aan het gelijktrekken is, raakt de BMS zeg maar in de war.
Nogmaals het is de reden dat ik de 4210 Aan er heb uitgehaald en vervangen door een mppt die alleen 14.6 v of andere voltage je instelt geeft. Dus niet een loodaccu programma helemaal aparte instellingen.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
laika kreos 3009
Berichten: 212
Lid geworden op: ma 09 apr 2012, 22:50
Locatie: Twente

Re: Lithium accu van Ali



Bericht door laika kreos 3009 »

@ Hathi

Ter info:
Ik heb een Bely LifePo4 Prismatic besteld met als kenmerken: Nominal Capacity:150Ah,Nominal Voltage:12.8V. We praten dus niet over een lithium polymeer accu. Deze zijn overigens wel te bestellen. Om de transportkosten laag te houden (vervoer per trein) duurt het tussen de 45 en 60 dagen voor er geleverd wordt. Dat hoort bij dit traject. Kopen in Nederland is vandaag bestellen en morgen binnen. Daar is de prijs ook naar. Ik koop in dit geval af fabriek. De huidige accu's presteren nog dus ik heb die tijd beschikbaar. De tijd zal leren wat mijn werkelijke voordelen zijn. Ik heb er vertrouwen in!

Groeten,

Andre
Onze huidige camper is een Hymer half integraal 704SL
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Lithium accu van Ali



Bericht door DJSmiley »

Je besteld een LiFePO4, maar we praten dus niet over LiFePO4?

Ik volg m even niet?

Ik neem aan dat je bedoeld, we praten dus niet over Li-ion. Dat lijkt me ook de beste keus, Li-ion is niet de voorkeur voor in een camper naar mijn menig. Dat Bely ding ziet er ook uit als een 3P4S LFP configuratie gemaakt met 50Ah cellen. Prima overigens.
Ben wel benieuwd naar de bouwkwaliteit. Niet elke chinees heeft m even netjes gebouwd (met name mbt bekabeling), of goede cellen gebruikt.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Lithium accu van Ali



Bericht door Hoofdnoorman »

Going schreef:
zo 21 feb 2021, 14:21
Peter LMC schreef:
zo 21 feb 2021, 10:47
@ Going.

Welke instellingen gebruik gebruik je in je Epever lader.
Ik heb dezelfde, alleen in 30 Amp uitvoering.
En ik zit ook te denken naar Lifepo4 accu's als mijn huidige accu's aan zijn einde zijn.
De AN serie Epever kun je op alle programma delen op je gewenste voltage zetten. Ik had ze op 14.6 v staan. Probleem is dat het nog steeds een programma doorloopt. Na elke programma routine stopt het even, maar dan kan het ook de anti sulfaat pulsen geven voor de lood accu's. En dat wilt de lifepo4 nou net niet hebben. Als dat gebeurt wanneer de BMS de cellen aan het gelijktrekken is, raakt de BMS zeg maar in de war.
Nogmaals het is de reden dat ik de 4210 Aan er heb uitgehaald en vervangen door een mppt die alleen 14.6 v of andere voltage je instelt geeft. Dus niet een loodaccu programma helemaal aparte instellingen.
Wellicht toch misschien jouw Epsolar niet helemaal fris geweest?
Bij mij zit het nu een jaar er in. Ik volg het met de BMV712 van Victron. De maximale spanning is 14,59 geweest en hij staat bij mij op 14,6 ingesteld.
Bijlagen
Screenshot_20210222-155658[1].jpg
Screenshot_20210222-155658[1].jpg (72.52 KiB) 615 keer bekeken
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Lithium accu van Ali



Bericht door DJSmiley »

Idd, dat is te instellen.
Probleem is dat het nog steeds een programma doorloopt. Na elke programma routine stopt het even, maar dan kan het ook de anti sulfaat pulsen geven voor de lood accu's. En dat wilt de lifepo4 nou net niet hebben. Als dat gebeurt wanneer de BMS de cellen aan het gelijktrekken is, raakt de BMS zeg maar in de war.
Als je die tijd gewoon op 0 zet, dan doet ie dat simpelweg niet. Ook bij de oudere Epevers, tenzij ie stuk is.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Lithium accu van Ali



Bericht door Hoofdnoorman »

Dat klopt, bij mij staat de tijd op 0
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3228
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Lithium accu van Ali



Bericht door Going »

Ook als de tijd op 0 staat geeft dat een zeer korte spanningloos moment. Epever gaf dat toe en gaf ook aan dat sommigen BMS daar problemen mee kan hebben.
Er komt een speciale Lithium, lifepo4 mppt lader aan.
Heb je nu geen problemen, hartstikke goed.
Ik vertrouw het niet, vandaar mijn alternatief.
Daarin hoef ik niets in te stellen voor het laad proces. Makkelijk toch.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Lithium accu van Ali



Bericht door hathi »

laika kreos 3009 schreef:
ma 22 feb 2021, 12:54
@ Hathi

Ter info:
Ik heb een Bely LifePo4 Prismatic besteld met als kenmerken: Nominal Capacity:150Ah,Nominal Voltage:12.8V. We praten dus niet over een lithium polymeer accu. Deze zijn overigens wel te bestellen. Om de transportkosten laag te houden (vervoer per trein) duurt het tussen de 45 en 60 dagen voor er geleverd wordt. Dat hoort bij dit traject. Kopen in Nederland is vandaag bestellen en morgen binnen. Daar is de prijs ook naar. Ik koop in dit geval af fabriek. De huidige accu's presteren nog dus ik heb die tijd beschikbaar. De tijd zal leren wat mijn werkelijke voordelen zijn. Ik heb er vertrouwen in!

Groeten,

Andre
Ik hoop voor je dat je krijgt wat je verwacht maar zoals ik aangaf dat weet je bij Alie nooit, ik haal de gegevens uit jouw eigen Link en daar staat duidelijk dat het polymeer is ? Pouch (Polymeer) pack
Hans
Gebruikersavatar
laika kreos 3009
Berichten: 212
Lid geworden op: ma 09 apr 2012, 22:50
Locatie: Twente

Re: Lithium accu van Ali



Bericht door laika kreos 3009 »

@Hathi

Ik begrijp nu hoe je hier aan komt. Als je goed kijkt zie je dat het gaat om opties (keuze menu met een vinkje). Ik heb gekozen voor LifePo4 prismatic. Zo wordt de order ook uitgevoerd. Ik heb inmiddels zoveel “merken” van LifePo4 accu’s langs zien komen dat ik betwijfel of je alleen een risico loopt als je koopt in China. Ik bekijk het positief en zie op papier een mooie accu. De tijd zal het me leren. Dat laatste (leren) doe ik al een leven lang en blijft mij boeien.

Groeten,

André
Onze huidige camper is een Hymer half integraal 704SL
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10102
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Lithium accu van Ali



Bericht door Peter LMC »

Ja, ik heb deze link ook bekeken André.
En vroeg me al af, zou het verschil echt in dat vinkje zitten.
Wel verwarrend en een foutieve keuze is snel gemaakt.
En wat vink je aan bij; nominale capaciteit en nominale spanning :?:
En wat is dan het verschil tussen deze aan vink vakjes.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Lithium accu van Ali



Bericht door hathi »

laika kreos 3009 schreef:
di 23 feb 2021, 9:15
@Hathi

IIk heb inmiddels zoveel “merken” van LifePo4 accu’s langs zien komen dat ik betwijfel of je alleen een risico loopt als je koopt in China. Ik bekijk het positief en zie op papier een mooie accu. De tijd zal het me leren. Dat laatste (leren) doe ik al een leven lang en blijft mij boeien.

Groeten,

André
Een waarheid als een koe André ,iedereen roept maar wat. ,succes
Hans
Geluk
Berichten: 279
Lid geworden op: zo 16 sep 2012, 18:38

Re: Lithium accu van Ali



Bericht door Geluk »

https://www.amazon.nl/Sunstone-LiFePO4- ... B08SQ8PSGC

Bedankt voor alle reacties
Denk dat ik Voorde lithium accu 200 amp gaat
Van Eterzing Frankfurt
Zoals ik het lees kun je de accu gewoon op het bestaande situatie plaatsen
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Lithium accu van Ali



Bericht door gsm »

Ik wil geen roet in het eten gooien maar wat ik hier heb begrepen is een 1 op 1 (bijna) niet mogelijk.
Ik weet niet wat voor accu je nu heb maar als die met bv een cyrix met de start accu is gekoppeld dan beloop je de kans dat de dynamo te zwaar belast wordt en kan verbranden omdat de LFP zoveel opneemt als er wordt aangeboden.
Je zal dan de Cyrix moeten vervangen door een LFP cyrix of bv een DC-DC booster.
Kijk even welke telefoon je heb want er staat dat de BMS BT met Android ondersteunt dus blijkbaar niet met een iphone
En dan de ontlaadstroom, hoeveel is dat ? Laadstroom is max 50A.
Goed bezinnen voor je zoveel geld uit geeft :wink:
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Plaats reactie