Technische vraag over de accu en het laden er van

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Technische vraag wat betreft accu en laden er van



Bericht door Peter LMC »

Richard 534 schreef:
do 25 feb 2021, 11:56
Ik heb zometeen een rit van een uur. Ik zal dan de accu's voor en na de rit meten.
Je kunt het beste gaan ,,storing zoeken,, op het moment dat de storing er is.
Dus motor starten en startaccu meten.
Is de spanning van de startaccu (met lopende motor) nu bv 13.8 volt en van de HH accu maar 12.4 volt dan
stapsgewijs meten waar de storing zit.
Er zal zeker wel een hoofdzekering van ongeveer een 40 amp ergens in de + draad naar de HH accu zitten.
En dit wordt via een relais, met D+ signaal geregeld.
Hier hoeft je echt geen lange rit voor te maken.
Controleer ook wat bedrading en aansluitingen en massa punten.
Ook daar komt regelmatig een storing in mogelijk.
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24442
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Technische vraag over de accu en het laden er van



Bericht door javanes »

De stekkerblokken van je electroblock er al eens uit gehaald en bekeken.
Het zou niet de eerste keer zijn dat door een slecht contact de boel wat is gaan smelten.
Met name de pennen van de koelkast hebben daar nog al eens last van.

Welk merk en type electroblock zit er in de auto?
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Technische vraag over de accu en het laden er van



Bericht door travelscout »

De beste plaatst voor een dergelijk relais is zo dicht mogelijk bij de start- of huishoudaccu.
Vaak zit die ook in een EBL.

Als er een automatisch relais zit zou die defect kunnen zijn.
Haal de hoofdzekeringen uit de verbinding vanaf de startaccu én die van de huishoudaccu.
Meet vervolgens of die verbinding helemaal spanningsvrij is.
Verbindt vervolgens de + polen van beide accu's (vanaf de lege zekeringhouders) met elkaar,
start de motor en laat hem stationair draaien.
Plaats de zekeringen terug.
En meet opnieuw.

Vergeet vooral niet, alles weer terug te zetten zoals het was (eerst de zekeringen verwijderen / verbinding spanningsloos maken).
Paul.
Richard 534
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 25 dec 2020, 9:31

Re: Technische vraag over de accu en het laden er van



Bericht door Richard 534 »

Hartelijk bedankt voor de reacties. Ik ga mijn best doen en koppel weer terug.
Erg tof zo'n forum, veel kennis!

Verstuurd vanaf mijn Nokia 9 met Tapatalk

Richard 534
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 25 dec 2020, 9:31

Re: Technische vraag over de accu en het laden er van



Bericht door Richard 534 »

javanes schreef:De stekkerblokken van je electroblock er al eens uit gehaald en bekeken.
Het zou niet de eerste keer zijn dat door een slecht contact de boel wat is gaan smelten.
Met name de pennen van de koelkast hebben daar nog al eens last van.

Welk merk en type electroblock zit er in de auto?
Stekkers gecontroleerd, ziet er als nieuw uit.
De ebl betreft een Schaudt 104.

Verstuurd vanaf mijn Nokia 9 met Tapatalk

rhomodel
Berichten: 585
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: Technische vraag over de accu en het laden er van



Bericht door rhomodel »

Heeft je ritje van een uur nog wat opgelevert of blijft de spanning laag?
Julius
Ergens in Friesland aan het water
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Technische vraag over de accu en het laden er van



Bericht door Peter LMC »

We worden er niet veel wijzer van. :-?
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Technische vraag over de accu en het laden er van



Bericht door travelscout »

Kun je met een universeelmeter omgaan?
Paul.
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24442
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Technische vraag over de accu en het laden er van



Bericht door javanes »

Even een vraag, waarvan je misschien denkt wat dat hier mee te maken heeft.
Werkt je koelkast wel bij draaiende motor op 12V?

Je scheidingsrelais en je koelkastrelais worden namelijk beiden geschakeld door de D+ van de dynamo. Beide relais zitten in het EBL104. Die D+ wordt meestal ergens onder de motorkap afgetakt van de kabel die van de dynamo naar het laadcontrolelampje gaat. Vaak wordt daar een skotchblokje voor gebruikt. En dat zijn grote ondingen.
Als die D+ verbinding niet gezond meer is worden de start en HH accu niet parallel geschakeld en wordt de HH dus niet geladen.
Maar dan werkt de koelkast dus ook niet op 12V bij draaiende motor.

In het stekkerblok is volgens mij geel de kleur van de D+. Volgens mij zit die in het tweede stekkerblok van rechts. Maar zeker weten doe ik dat niet uit m'n hoofd.
Als je met een multimeter overweg kunt dan start je de motor. Dan stop een speld in die gele draad en houd je de rode meetdraad van de multimeter tegen die speld en de zwarte meetdraad tegen een massapunt. Daar moet je dan spanning meten.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Richard 534
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 25 dec 2020, 9:31

Re: Technische vraag over de accu en het laden er van



Bericht door Richard 534 »

Heel erg bedankt allemaal.

Ik heb het een en ander gecheckt zoals de massapunten, zekeringen, zekeringhouders, etc.
Op wat vieze massa's na was alles in orde.

Na een ritje van een uur was de accu toch iets voller, ook laden via de zonnepanelen gaat goed. Aan de paal met ik ongeveer 13,2 volt, zonder paal was dat 12,4.

Verder werden hier veel tips gegevens waarvan sommigen mij te technisch waren en daarom maar een een afspraak gemaakt bij een camper service om de accu's onder belasting te testen.
Vandaag de uitslag.
Ik laat het weten.

BTW: de koelkast werkt goed op 12v met draaiende motor.

Verstuurd vanaf mijn Nokia 9 met Tapatalk


Richard 534
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 25 dec 2020, 9:31

Re: Technische vraag over de accu en het laden er van



Bericht door Richard 534 »

Update van de monteur:

Beide accu's zijn in redelijke staat: 78 en 75%.
Wel heeft hij een zekering van 25 naar 30a vervangen omdat de 25a zekering erg heet werd.

Tevens zouden de accu's ongelijk ontladen worden.

Tevens blijken de 2 inverters beide op 1 accu aangesloten te zijn IPV beide.

Verder lijkt het laden goed te gaan via dynamo, zonnepanelen en 230.

Ik ga zo nog even in gesprek met de monteur.


Verstuurd vanaf mijn Nokia 9 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Snarfsel
Berichten: 645
Lid geworden op: wo 09 dec 2020, 9:51
Locatie: Daar waar mijn camper staat!

Re: Technische vraag over de accu en het laden er van



Bericht door Snarfsel »

Als je met 2 accu's werkt zou ik een NDS imanager plaatsen!
Die regelt alles, laden ontladen etc...

Heb er zelf 2 weken geleden 1tje geplaatst, werkt perfect.
Biker for life!
My camper, my home!
Too old to die young!
Richard 534
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 25 dec 2020, 9:31

Re: Technische vraag over de accu en het laden er van



Bericht door Richard 534 »

Camper is inmiddels weer opgehaald.
1 dag volledig aan de paal gestaan.

Alles lijkt weer te werken zoals het hoort.
Enige wat er veranderd is is een zekering van 25a naar 30a en ik heb een knoepert van een inverter (1700 watt) verwijderd.

Ik sta inmiddels 24 uur vrij en het een voltage zakt amper. Dit bij gebruik van led verlichting, een trumatic 6002 kachel / boiler en wat USB ladingen zoals tablet en telefoon.

Ook de blazer van de kachel doet het weer zoals het hoort. (Normaal sloeg deze af vanwege een te laag voltage).

Iedereen bedankt voor het meedenken, ik heb er veel van geleerd.

Verstuurd vanaf mijn Nokia 9 met Tapatalk

rhomodel
Berichten: 585
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: Technische vraag over de accu en het laden er van



Bericht door rhomodel »

Blij te horen dat het weer goed is! :cheers:
Begrijp ik het goed dat de boosdoener een inverter van 1700 Watt was die constant aanstond, en er dus voor zorgde dat een accu constant werd leeggetrokken?
Julius
Ergens in Friesland aan het water
Plaats reactie