Van taxi naar camper, veel kids en een keuken achterin

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 790
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Veel kids en een busje vs camper en een keuken achterin



Bericht door MarceldeHoog »

Dafluc schreef:
do 25 feb 2021, 10:08
...
De wildgroei aan buscampers zal er volgens sommigen oorzaak van zijn dat straks het kwarttarief zal worden afgeschaft. ...
Kwart tarief zal uiteindelijk best worden afgeschaft, als er maar genoeg (bus)campers rondrijden die als normaal vervoermiddel worden gebruikt. Hopelijk duurt dat nog even :-)

Wat schadelijker is voor het kwarttarief zijn de basic inbouw constructies die er daarna weer uitgaan, om maar zo snel mogelijk het kwarttarief te krijgen. Tenenkrommend soms, maar goed het mag voorlopig zo.

De camper van Laura is echter gewoon een camper volgens de regels, alleen anders dan de meeste. Daar is niets mis mee. Juist de grote variatie aan zelfbouw projecten maakt dit forum zo leuk! De een bouwt een touringcar om, de ander een L1H2 busje, en enorm veel ertussenin.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80382
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Van Taxi naar camper, veel kids en een keuken achterin



Bericht door Dafluc »

Bijna iedere zelfbouwbuscamperbezitter (3 x woordwaarde) knutselt aan zijn buscamper. Luifeltje erop, kastje erbij, groter of kleiner tafeltje. Want aldoende loop je tegen dingen aan die net niet handig zijn. Of beter kunnen. Dus veranderingen aanbrengen is het probleem niet zo. Het probleem lijkt dat mensen ondanks het kwarttarief meer voordeel willen. Ze willen de bus zo snel mogelijk op kwarttarief. Dat snap ik nog wel natuurlijk. Maar ze vervangen de daarvoor gebruikte 'kartonnen proefopzet' daarna in een 'zwaar eiken meubelset'. En dat voelt oneerlijk.
Maar waar hebben we het dan over qua mrb? Een camper van 2000 kilo kost in mijn provincie 174 euro per 3 maanden. Maak ik hem 500 kilo zwaarder kost hij 226 per drie maanden. Oftewel een voordeel van 208 euro per jaar voor deze buscamper in dit voorbeeld.
Nemen we een wat sommigen hier noemen 'echter camper'. Die draagt wegenbelasting af naar het ooit gewogen leeggewicht. Daarna kwam er een luifel op, een schotel, een airco, een levelsysteem, een fietsendrager, een trekhaak, een rek in de garage enzovoorts. Dan zit je toch ook snel aan de nodige kilo's. Maar ook daarover betaalt de eigenaar geen mrb. Het is dus een beetje lood om oud ijzer en onterecht met vingertjes wijzen. Wat de buscamper en de 'echte camper' gemeen hebben is dat je ze zoveel of weinig mag gebruiken als je zelf wilt.
Afbeelding
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 790
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Van taxi naar camper, veel kids en een keuken achterin



Bericht door MarceldeHoog »

Om off topic te blijven:
Het verschil in gewicht is niet zo zeer waarom ik dat stukje "keurings ombouw" noemde. Zoals je zelf al zegt: iedere camper, zelfbouw of niet, kan van gewicht wijzigen door toevoegen zaken.

Waar het me om gaat is dat ik regelmatig campers voorbij zie komen met echt het bare minimum voor omkeuring: tot aan eettafelstoelen op plankjes geschroefd. Dat ziet ieder RDW station voorbij komen, alsmede de mensen bij de belastingdienst die over de aanvraag besluiten. Persoonlijk denk ik dat dit vroeg of laat tot aanpassing van de regels, of zelfs afschaffen kan leiden.

Mijn eigen bus zal ook niet volledig klaar zijn als ik ga keuren, De afwerking zal later plaatsvinden, verwacht ik. Maar dat is anders dan een "keurings interieur" die er direct weer wordt uitgesloopt.

Weer on-topic: bovenstaande is niet van toepassing op de OP: Die heeft gewoon een ander type camper dan de meeste van ons, waar niets mis mee is.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Van taxi naar camper, veel kids en een keuken achterin



Bericht door marjasjaak »

@ Dafluc:Er zijn hier forumleden die een buscamper geen echte camper vinden.
Voorheen reden wij in zo'n fabrieks polyester doos, iedere tegemoet komende polyester doos camper zwaaide :wave: naar ons.
Nu rijden we in een bestelbus, zwaaien is er niet meer bij. Ja soms, ergens heel ver weg van Nederland dan zien "ze" gele platen op iets wat een camper moet voorstellen.. Bedankt Dafluc voor de uitleg. :wink: (off topic)

Wat betreft het meer op de weg rijden van campers in woon/werk verkeer. Voordat je het belastingvoordeel hebt terug verdiend is je busje alweer versleten.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Veel kids en een busje vs camper en een keuken achterin



Bericht door DucatoDolf »

tonic schreef:
do 25 feb 2021, 8:41
DucatoDolf schreef:
wo 24 feb 2021, 22:31
Tonic heeft het niet zo op ons soort campers. Vandaar dat hij redelijk bevooroordeeld reageert. Of zou het andersom zijn :roll:
Tonic weet door zijn werk misschien meer over deze materie!???? En hij ziet veel mensen in de problemen komen omdat ze denken goedgekeurd te zijn door de belastingdienst. Maar daar wringt in de praktijk soms de schoen.
De RDW keurt lijfelijk je camper en kijkt tijdens de keuring of alles aanwezig is om als camper aangemerkt te worden. Deze eisen zijn lichter dan voor de belastingdienst.
Bij de belastingdienst ga je de aanvraag doen voor het kwarttarief. De belastingdienst bekijkt de camper niet lijfelijk. Ze kijken alleen naar de aanvraag en naar de foto's welke ingeleverd worden. ....
Fijn dat je het gesprek open houdt. Ik waardeer ook alle bijdragen wtb regelgeving en veiligheid. Tips en opmerkingen daarover zijn zeker op zijn plaats bij zelfbouwers.
Maar in je reactie had je een vooringenomen mening dat TS de boel willens en wetens belatafeld had. En dat is niet de eerste keer. En dat is gewoonweg niet leuk voor iedereen die zijn best doet om wel aan de regels te voldoen. Je had op zijn minst om opheldering kunnen vragen, want voor mij was meteen al duidelijk dat die 2zits bankjes kunnen blijven staan om aan de regels te blijven voldoen. Het zijn zoals TS later ook toelicht de 2 enkele stoelen die de doorgang zouden blokkeren naar de keuken.

Voor de anderen:
Prima verder om de discussie aan te gaan over wat wel en geen camper is, wie de boel wel of niet verziekt voor elkaar of wat fair, redelijk of billijk is en wat niet; maar dit gebeurt altijd in topics van 'eenvoudige' buscampertjes. Dat is in eerste instantie niet on-topic, ten tweede bij continue herhaling uiteraard vervelend en ten derde ook eenzijdig en daarom ongewenst. Voer deze discussie in een apart topic.

Als je niet naar busjes wil zwaaien staat je dat natuurlijk helemaal vrij. Oldtimer Amerikanen zwaaien naar alle Amerikanen. In mijn Peugeot 404 kon ik van andere oldtimer Europeanen nog geen vingerlichting krijgen. Prima om je voorkeuren te hebben.

On topic : prima gedaan en je hoeft je hier niet te verantwoorden. Fijn dat het allemaal goedgekeurd is. Neem de tips ter harte en geniet van je kampeervoertuig :cheers:
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Van taxi naar camper, veel kids en een keuken achterin



Bericht door tonic »

Maar in je reactie had je een vooringenomen mening dat TS de boel willens en wetens belatafeld had. En dat is niet de eerste keer. En dat is gewoonweg niet leuk voor iedereen die zijn best doet om wel aan de regels te voldoen.

Zoals het in het begin bericht van de TS gesteld is zou het voor kunnen komen dat hij voornemens was om die stoelen zo af en toe toch te gebruiken. Vandaar mijn antwoord.
Dat het niet de eerste keer is klopt inderdaad richting jou. Waarom denk je dat er geen fabrieksmatige camperbouwers in het gat zijn gesprongen waar jij probeert in te stappen? Een L1H1 bus 9 persoons rijden als camper op kwarttarief? Niet omdat er geen markt voor is, het zou een hele grote markt zijn. Met de daarbij behorende verkoopcijfers.
Ze stappen daar niet in omdat het niet kan! De RDW zal het misschien nog goedkeuren maar de belastingdienst zal problemen geven bij controles langs de weg. Daar waarschuw ik voor daar mag je niks mee doen. Geen probleem maar je laat het voorkomen of het gewoon kan en trekt daar misschien mensen in mee. Maar aan het eind van het liedje staat je 9 persoonscamper nog niet op kenteken. Kwart tarief nog niet toegekend. En als dit wel het geval is ben je nog niet 3 keer door een grote controle gereden.
Vandaar mijn waarschuwingen.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31960
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Van taxi naar camper, veel kids en een keuken achterin



Bericht door Bob Diesel »

Nou ben ik sinds ik met onze camper 15+ jaar onderweg ben ,nog nooit in een grote controlle gereden
Laat staan 3 x
Maar dat zal wel komen omdat ik met 200.000 km in die 15 jaar niet genoeg rond rijd
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Van taxi naar camper, veel kids en een keuken achterin



Bericht door annoh »

De RDW keurt lijfelijk je camper en kijkt tijdens de keuring of alles aanwezig is om als camper aangemerkt te worden. Deze eisen zijn lichter dan voor de belastingdienst.
Dit kan gezien worden als onjuiste of misleidende informatie. Niemand heeft daar wat aan. De RDW keurt namelijk bepaalde hefdaken, keukens en kasten af die de Belastingdienst echter wel goed zou keuren.
Laatst gewijzigd door annoh op do 25 feb 2021, 17:00, 1 keer totaal gewijzigd.
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Van taxi naar camper, veel kids en een keuken achterin



Bericht door tonic »

Dan wel weer knap om een voertuig op kwarttarief te krijgen zonder dat hij eerst door de RDW goedgekeurd is.

Laten we het dan zo zeggen: de belastingdienst stelt aanvullende eisen.
Laatst gewijzigd door tonic op do 25 feb 2021, 17:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Van taxi naar camper, veel kids en een keuken achterin



Bericht door annoh »

De RDW let op een aantal zaken waar de Belastingdienst niet naar kijkt. Door de afkeuring door de RDW kan je dus, indien nodig, de BPM niet aftikken en kan je dus ook het Kwart tarief niet aanvragen.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80382
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Van taxi naar camper, veel kids en een keuken achterin



Bericht door Dafluc »

Maar aangezien je je camper niet alleen door de belastingdienst kunt laten keuren heeft hier ook niemand wat aan.
Afbeelding
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Van taxi naar camper, veel kids en een keuken achterin



Bericht door annoh »

Precies, je zal je juist ook moeten richten op de RDW keuring die op een aantal zaken strenger is. Dat voorkomt teleurstellingen.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80382
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Van taxi naar camper, veel kids en een keuken achterin



Bericht door Dafluc »

Maar het gaat erom dat de belastingdienst aanvullende eisen heeft. Zoals stromend water. Dus om er een camper van te kunnen maken moet je kijken naar de eisen van de RDW. Om vervolgens kwarttarief te krijgen moet je ook voldoen aan de aanvullende eisen van de belastingdienst. Dat lijkt me de logische volgorde.
Afbeelding
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Veel kids en een busje vs camper en een keuken achterin



Bericht door de Jonckheer »

Aloys schreef:
do 25 feb 2021, 9:41
de Jonckheer schreef:
do 25 feb 2021, 7:40
En terecht want dat is toch helemaal geen camper? Op papier ja maar in de zin dat je er een tijdlang in kunt wonen/bivakkeren zoals dat met een echte camper kan?
Foute opmerking. Wie bepaalt er wat een échte camper is? En dat je erin moet kunnen wonen staat ook niet in de inrichtingseisen. Zo'n omgebouwde touringcar bijvoorbeeld, vind ik persoonlijk geen echte camper. Ik vind namelijk dat je met een camper wél overal moet kunnen komen, ook in binnensteden, smalle straatjes en leuke dorpen, op het strand. Maar dat je er niet in hoeft te kunnen wonen. En zo heeft ieder zijn eigen mening en voorkeuren.
Wie dat bepaalt? De overheid denk ik zo. Je kunt er vergif op innemen dat wanneer er steeds meer busjes komen die op kwarttarief de hele week woon-werkverkeer doen en zo af en toe als camper dienst doen dat ze daar en keer op z'n minst over gaan nadenken. De kreet "hij voldoet aan de eisen" kun je op de plee hangen en er goed naar kijken onder het bouten want een meerwaarde heeft dat niet, de grijze kentekens van weleer voldeden ook allemaal aan de eisen, tot die veranderd werden. Mijn bus was belastingvrij, zwart op wit van de overheid zelfs. Tot ze op het idee kwamen dat het veranderd moest worden en ja, dan ben je de sjaak. Mij maakt het niks uit hoor, ik ga mijn eigen gang maar zeg niet dat je niet gewaarschuwd bent. Ik heb niks tegen buscampertjes maar gebruik hem dan alleen waarvoor hij bedoelt is, als camper dus.
Plaats reactie