Brum: Mercedes Sprinter L3H2

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6230
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Het is zover... Bus aangeschaft!



Bericht door Bas vd laar »

Mooie bus! Hij lijkt een beetje op de mijne, ook zilver en een 316 automaat.
Maar die van jou is nieuwer, hij heeft de mooiere koplampen.
Veel plezier met het bouwen!
Gebruikersavatar
debruinfd
Berichten: 185
Lid geworden op: di 14 jul 2020, 20:18

Re: Het is zover... Bus aangeschaft!



Bericht door debruinfd »

Beloofd is beloofd: Hier wat foto's van de voortgang. Wellicht dat iemand er nog wat aan heeft :-)
MaxxFan geplaatst
IMG-20210224-WA0019.jpeg
IMG-20210224-WA0019.jpeg (111.45 KiB) 753 keer bekeken
Zijramen (raampjes) geplaatst
IMG-20210224-WA0021.jpeg
IMG-20210224-WA0021.jpeg (141.38 KiB) 753 keer bekeken
Isolatie bijna af
Bed in proefopstelling. Af en toe wil je wel een beetje voortgang zien en kijken of je gedachten in de praktijk ook kloppen. De bus was bij aankoop voorzien van rails voor de bevestiging van goederen. Die had ik verwijderd (maar wel bewaard natuurlijk). Op een andere hoogte teruggeplaatst en met dwarsdragers van Ikea (Skorva) een solide constructie gerealiseerd waar de lattenbodems op komen te rusten. Niet ontevreden met het resultaat. We gaan het matras aan de deurzijde wat induwen en winnen daarmee een centimeter of vijf. Klinkt als weinig maar elke centimeter telt.
IMG-20210224-WA0015.jpeg
IMG-20210224-WA0015.jpeg (180.99 KiB) 753 keer bekeken
Gebruikersavatar
debruinfd
Berichten: 185
Lid geworden op: di 14 jul 2020, 20:18

Re: Het is zover... Bus aangeschaft!



Bericht door debruinfd »

Details bedconstructie.
IMG-20210224-WA0023.jpeg
IMG-20210224-WA0023.jpeg (152.53 KiB) 751 keer bekeken
Gebruikersavatar
debruinfd
Berichten: 185
Lid geworden op: di 14 jul 2020, 20:18

Re: Brum, Mercedes Sprinter L3H2



Bericht door debruinfd »

De opmerkelijke lezer heeft vast gezien dat de naam van het onderwerp is gewijzigd. Brum is de naam van onze nieuwe camper. De naam is een samentrekking van onze achternamen en ja, door mij gekozen :-). Ik weet dat Brum een ietwat gedateerde cabriolet is en geen camper o.i.d. maar ja, Brum bekt gewoon lekker :-B
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Brum, Mercedes Sprinter L3H2



Bericht door Ruud Adam »

Flink bed!
De bus is vol :)
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
debruinfd
Berichten: 185
Lid geworden op: di 14 jul 2020, 20:18

Re: Brum, Mercedes Sprinter L3H2



Bericht door debruinfd »

Met horten en stoten vorder ik met Brum. Door het koude weer heb ik de laatste dagen mijn tijd besteed aan een klusje dat ik in huis kon doen: Het vervaardigen van een "elektro-bord". Hoewel ik een grijs verleden in de elektrowereld heb, was het best nog wel even puzzelen.
Maar het resultaat mag er zijn :-B

Paneel.png
Paneel.png (1.21 MiB) 581 keer bekeken
Het paneel is zo opgezet dat in de camper de afgaande bedrading kan worden aangesloten op de klemmenstroken links. Het paneel bestaat uit:
- SISO switch voor het afschakelen van het zonnepaneel.
- DC-DC omzetter van Renogy voor het laden van de Life-Po4 accu via de slimme dynamo
- Pure Sinus omzetter 1500/3000 Watt
- Klemmenstrook 12 volt aansluitingen en zekeringbord
- Klemmenstrook 230 volt aansluitingen
- Zekering/aardlek-automaat
- MPPT-lader voor de zonne-energie (zit bewust op z'n kop vanwege bedradings-technische voordelen. MT-50 paneel wordt hier op aangesloten en komt in de keuken).
- Accumonitor. Deze is met een Hall-sensor met als voordeel dat de kabel naar de min van de accu niet wordt onderbroken door een shunt.
- Omschakelrelais walstroom
- Twee step-down converters voor de verlichting resp. de Maxx-Fan. Vooral met laatstgenoemde wilde ik geen risico lopen en deze krijgt hiermee dus nooit een hogere spanning dan 12,3 Volt voor zijn kiezen. Ook de Led verlichting is beschermd tegen te hoge spanningen. In het verleden vaak genoeg lampen zien sneuvelen en dat word je wel zat...
- Lithium accu lader. Wordt alleen ingeschakeld bij aanwezige walstroom
De afgaande kabels aan de rechteronderzijde gaan (dus) naar de accu.
Zojuist de hele boel getest en...jawel hoor, het werkt :D
Laatst gewijzigd door debruinfd op do 08 apr 2021, 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.
AadenAnke
Berichten: 13179
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Brum: Mercedes Sprinter L3H2



Bericht door AadenAnke »

Ziet er keurig uit :thumbup: maar 3.000watt omvormer wat ga je er als HHaccu voor zetten?

Gr. Aad
Gebruikersavatar
debruinfd
Berichten: 185
Lid geworden op: di 14 jul 2020, 20:18

Re: Brum: Mercedes Sprinter L3H2



Bericht door debruinfd »

3000 Watt is piekvermogen, 1500 Watt is nominaal vermogen. 3000 Watt zullen we niet gebruiken. Er komt een 120 Ah Lithium accu aan te hangen die o.a. geladen wordt door een 450Wp paneel. Er staat een standaard (Bosch) koelkast in de camper en die draait de hele dag. Voor koffie heb ik een machine die zo'n 1200 Watt trekt. Vooraf getest en dat gaat uitstekend. Twee mooie capucino's kosten zo'n 3% van de accucapaciteit en met een beetje zon is dat in no time bijgeladen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51118
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Brum: Mercedes Sprinter L3H2



Bericht door Kroppie »

petje af, keurig :thumbup:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
AadenAnke
Berichten: 13179
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Brum: Mercedes Sprinter L3H2



Bericht door AadenAnke »

Mooi als alles zo netjes wordt afgewerkt heb je straks een hele mooie bus :thumbup:

Gr. Aad
Gebruikersavatar
debruinfd
Berichten: 185
Lid geworden op: di 14 jul 2020, 20:18

Re: Brum: Mercedes Sprinter L3H2



Bericht door debruinfd »

Daar ben ik na lange tijd weer; klein jaartje heeft de boel stilgelegen. Dat had te maken met een tussentijdse aanschaf van een fabriekscamper (sorry :-B ) maar die is afgelopen week verkocht. Nu weer alle tijd voor Brum. En daar moet vaart mee gemaakt worden want we willen er in juni mee weg.

Een vraag: mijn talenten op gebied van kastjes maken zijn nogal beperkt. Ik ben dus op zoek naar kant en klare kastjes, bovenkastjes wel te verstaan. Mag best wat kosten, het moet mooi spul worden. Welk bedrijf levert dit soort spullen? Heeft iemand van jullie ervaring met kant en klare interieur-delen?
Dank vast voor jullie reacties.
Gebruikersavatar
Karelkaywa
Berichten: 1118
Lid geworden op: za 15 nov 2014, 13:46
Locatie: Castricum

Re: Brum: Mercedes Sprinter L3H2



Bericht door Karelkaywa »

https://www.jwgcampers.nl/
Levert ook dhz pakketten.
Groeten van Karel
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
Gebruikersavatar
debruinfd
Berichten: 185
Lid geworden op: di 14 jul 2020, 20:18

Re: Brum: Mercedes Sprinter L3H2



Bericht door debruinfd »

Dank voor je reactie. JWG levert alleen dhz pakketten voor Transporter en Ducato (+ Ducato-afgeleid). Heb ik dus niets aan in een Merc.
Geen nood overigens. Ik heb mijn heil gezocht bij Ikea. Natuurlijk vraagt het om aanpassingen maar dát lukt me nou net wel :-B .

Ik zal in de loop van de verdere bouw wel wat foto's plaatsen.

Franklin
Camperbassie
Berichten: 622
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: Brum: Mercedes Sprinter L3H2



Bericht door Camperbassie »

Ikea ben benieuwd. Mijn ikea lag er ondanks luchtvering na 3 ritten als een dronken tor in. Ging geen kastje meer open.



Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk

Plaats reactie