Intelligente dynamo sensor minpool

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
myway
Berichten: 15526
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Intelligente dynamo sensor minpool



Bericht door myway »

Bij een elektrische auto kun je vaak de kracht van het regeneratief remmen instellen en er wordt dan ook daadwerkelijk gevoeld dat er geremd wordt.
De energie die daarbij vrij komt wordt ook daadwerkelijk gebruikt om het systeem weer bij te laden.

Bij een intelligente dynamo wordt er niet waar genomen dat er wordt geremd en wordt er ook niets omgezet in elektriciteit, de dynamo werkt op dat moment net als de aloude dynamo’s.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Intelligente dynamo sensor minpool



Bericht door travelscout »

Om de dynamo te kunnen remmen, is die mechanisch een stuk forser en daarmee voor ts ook goed herkenbaar.

Die booster is bij een slimme dynamo niet nodig om de huishoudaccu goed vol te krijgen. Daar zijn slimmere oplossingen voor.

Wel dien je de bedrading, aansluitingen etc. aan te passen aan grotere stromen naar je hhaccu.
En uiteraard rekening houden met de specificaties van je hhaccu!!
Paul.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Intelligente dynamo sensor minpool



Bericht door Atoz »

travelscout schreef:
di 23 feb 2021, 23:43
....Daar zijn slimmere oplossingen voor...
Telkens als het woordje ''booster'' verschijnt, zie ik jou deze tekst schrijven.
Doe me en nu eens een lol en vermeld dan ook waar wat en hoe de vraagsteller dan dient aan te kopen.
Want anders heeft jouw antwoord geen zin.

(*) Ik had die vraag al eens gesteld, ook toen zag ik geen aankoopgegevens verschijnen. Of heb ik het mis?
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Intelligente dynamo sensor minpool



Bericht door travelscout »

Tja..inmiddels al vaker geschreven....
Paul.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Intelligente dynamo sensor minpool



Bericht door Atoz »

travelscout schreef:
di 23 feb 2021, 23:58
Tja..inmiddels al vaker geschreven....
Dat kan zijn, maar ik vind dus niet jouw op!lading.
Ondanks: search.php?keywords=Booster&terms=all&a ... ubmit=Zoek
Vind ik wel ergens een eBay link, maar is het die dan? En zo ja, welke zijn dan de verder te ondernemen stappen in jouw oplossing?
https://www.ebay.de/itm/1800W-40A-DC-DC ... ect=mobile
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Intelligente dynamo sensor minpool



Bericht door travelscout »

Je hebt helemaal géén booster nodig.
Een grote laadstroom wordt immers niet alleen maar bepaald door een hoge laadspanning.

Wel dien je een flinke diode te gebruiken om te voorkomen dat een volle huishoudaccu, een niet helemaal volle startaccu 100% gaat vol laden.
Een lege huishoudaccu (lage inw. weerstand) laat je zo sneller op dan middels de maximale stroom die een betaalbare booster kan leveren.
Daarnaast dien je een het idee los te laten dat een dynamo éérst de startaccu moet oplaten.
Dus zet dat scheidingsrelais tussen de verbinding dynamo en startaccu.
En sluit dus de huishoudaccu als eerste aan, op de dynamo.
Je zult echter wel, ter bescherming van de accuus, je moeten houden aan de laadspecificaties van iedere accu.

En wil je toch je hhaccu 100% vol laden - in plaats van een uitvoering te kopen die voordeligerwijs wat meer capaciteit heeft-,
Gebruik dan wat electronica die geen grote stromen (meer) hoeft te verwerken maar juist alleen de kleinere.
Wil je het nog beter, pas de software aan van het laadsysteem.
Of bij klassieke dynamo's en ouderwetse loodaccuus, verhoog de laadspanning van je dynamo (en plaats een diode tussen dynamo en startaccu).

Het lijkt er wel op dat niemand de hegamonie hier durft te doorbreken!
Paul.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Intelligente dynamo sensor minpool



Bericht door 309T16 »

travelscout schreef:
wo 24 feb 2021, 8:01

Daarnaast dien je een het idee los te laten dat een dynamo éérst de startaccu moet oplaten.
Dus zet dat scheidingsrelais tussen de verbinding dynamo en startaccu.
En sluit dus de huishoudaccu als eerste aan, op de dynamo.
Rammelt een beetje Paul.

Het lijft een parallel schakeling van de spanningsbron met de 2 accu's. Er is geen eerste en tweede.
De enige invloed op de manier van aansluiten is de spanningsval over de bekabeling. Dat varieert naar gelang hoe alles zit aangesloten.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Intelligente dynamo sensor minpool



Bericht door travelscout »

Parallel? Uiteraard.
Eerste en tweede? Op deze manier zal de startaccu pas geladen worden als de huishoudaccu spanning gestegen is tot de aanspreekwaarde van een automatisch scheidingsrelais. Mijnsinsziens een zeer acceptabel/aanvaardbaar risico dat in geval dat, makkelijk te verhelpen is.

Voordeel is zo dat er dus géén dure vermogens electronica nodig is om een lege moderne huishoudaccu, van een zeer stevige stroom te voorzien.
Daarnaast kun je juist het niet helemaal vol zijn van een startaccu, goed en ongestraft benutten ten bate van je huishoud accu.

Het blijft me derhalve verbazen dat niemand, het voordeel van dergelijke grote laadstromen benut en/of gemeten heeft.
De techniek is er nu eindelijk maar we maken ons het zelf, blijkbaar erg graag moeilijk.
En reken maar dat daar bedrijven zijn die daar maar wat graag gebruik van maken.
Paul.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2640
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Intelligente dynamo sensor minpool



Bericht door jan- »

Stel dat de dynamo begint met het laden van de de woonaccu. Omdat de woonaccu behoorlijk leeg is, schakelt het scheidingsrelais nog niet de startaccu parallel. Omdat er een shunt aan de startaccu zit, zal deze ook gebruikt worden bij het regelen van de dynamo. Raakt de elektronica in de auto dan niet in de war?

Nu gaf je elders aan dat je de software van de auto kan aanpassen. Maar ik ben wel benieuwd hoe je dit kan doen. Want sinds het sjoemel-software-schandaal zal dat vast niet meer zo makkelijk gaan als het invloed kan hebben op de milieu eisen.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Intelligente dynamo sensor minpool



Bericht door travelscout »

Nee daar geloof ik helemaal niets van.
Wel dat het steeds moeilijker zal worden gemaakt voor onervaren particulieren.

Het uitschakelen van een regeneratieproces is vergeleken bij het aanpassen van de software van de intelligente dynamo,
relatief eenvoudig als je tenminste weet welk instructies je moet volgen.

Mijn kennis/ervaring schiet daarbij, tekort.

Voor meer klassieke systemen zul je ervoor moeten zorgen dat de laadspanning van je dynamo wat hoger wordt.
Is vaker overgeschreven hier op het forum (zenerdiode in de laadregelaar aanbrengen).
Voor je startaccu zul je die spanning omlaag moeten brengen.
Kun je bij mijn weten door een klassieke vermogensdiode toe te passen, waarbij je (bij mijn weten) juist handig gebruik kunt maken van een spanningsverlies.
Paul.
myway
Berichten: 15526
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Intelligente dynamo sensor minpool



Bericht door myway »

Nou we weten nu in ieder geval dat als een topic over intelligente dynamosystemen en over aardlekschakelaars komt dat er de mening van travelscout voorbij komt, waarvan akte.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Intelligente dynamo sensor minpool



Bericht door travelscout »

En zo weten we ook dat er anderen zijn die die mening niet of niet willen delen.
Paul.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Intelligente dynamo sensor minpool



Bericht door kampo »

Sorry travelscout maar er staan weer verkeerde zaken in wat je daar allemaal schrijft.
Heb je zelf zo geen voertuig want dan zou ik je aanraden van het eens al rijdende te monitoren?

Bij een gewone (oude) dynamo zie je de spanning tijdens het rijden variëren tussen ongeveer 13,4V en 14,4V. Bij sommige voertuigen nog ietsje hoger.
De voertuigen met de bewuste intelligente dynamo, dus bijna alle voertuigen van vandaag, ga je de spanning al rijdende een spanning zien tussen 14,9V en 12,0V !!!
Kijk eens heel goed naar alles op deze 2 fotos die al rijdende werden gemaakt.
Het scherm is zoals op de MBUK hieronder op de meeste Mercedes en ook de Sprinter.
Als je dit zou gezien hebben dan begrijp je wat er aan de hand is.

Bij 12,0V loopt de AGM huishoudaccu leeg in de startaccu als je gebruik maakt van een cyrix relais, dat trouwens geen blauw ledje heeft...
Je komt na een rit van 200km aan op je CP en de HHaccu die bij de start vol was is niet meer vol...

Daarom is een booster (andere naam voor DC/DC converter en andere naam voor Buck Boost) noodzakelijk.

Zomaar weg programmeren van de intelligente dynamo is strafbaar. Want je moet een wijziging doorvoeren aan de COC van het voertuig. Milieu en belasting delict. In de beginjaren werd dit wel eens gedaan maar sinds dieselgate is met voorzichtiger geworden.
Er zijn wel merken die tot op vandaag speciale versies hebben zonder intelligente dynamo of waar de intelligente dynamo voor de camperversies werd uitgezet met aangepaste COC. Een voorbeeld daarvan is Ford Transit. Bij Iveco Daily kan je zonder intelligente dynamo hebben.
Op een standaard Peugeot Expert staat natuurlijk wel een intelligente dynamo. Jammer van de slechte foto van de shunt. TS misschien kan je een duidelijke foto maken van die shunt.


Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Intelligente dynamo sensor minpool



Bericht door kampo »

@Myway
Regeneratief remmen, zoals je het daar schrijft is het voor interpretatie vatbaar...
Er zijn veel verschillende parameters. Koud buiten, belasting, ladingstoestand, motortemperatuur, kickdown, ...

Bij uitbollen gaat de dynamo laden.
Bij afremmen met de remmen gaat de dynamo zeker maximaal laden.
Bij mij zie ik soms 14,9V en ik heb op andere voertuigen al 15,0V gezien.
Dat is regeneratie van remenergie.
Groeten Kampo
Plaats reactie