Uitlenen camper aan familie en kennissen

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Henk_Knaus
Berichten: 10
Lid geworden op: do 11 feb 2021, 22:46

Uitlenen camper aan familie en kennissen



Bericht door Henk_Knaus »

Wij zijn helemaal nieuw op dit forum. Geen ervaring met campers en zijn benieuwd naar jullie ervaringen met het verhuren/uitlenen van een camper aan goede bekenden en familie, maar niet aan gezinnen. Wat is verhuren? En wat is nu uitlenen. We willen ca. 40% van de gangbare verhuurprijzen aanhouden, zodat er een bijdrage is in de vaste lasten. Op dit moment moeten wij nog een verzekering afsluiten. We hopen in dit forum het verhuren/uitlenen helder te krijgen do'nts en do's. Mogelijk ervaring in het opstellen van een leen overeenkomst? of verzekeringsmaatschappijen?
Voordat we gaan uitlenen willen we eerst een jaar gaan genieten van onze nieuwe aankoop :wink:

Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties!
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4380
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Vragen over uitlenen camper aan familie en kennissen.



Bericht door jheeck »

Als je er geld of een andere tegenprestatie voor vraagt is het verhuren, dat lijkt mij nogal simpel. Naast de verzekering moet je bij verhuur ook rekening houden met een hogere aanslag wegenbelasting, al hebben die het specifiek over bedrijfsmatige verhuur en wat daar de criteria voor zijn staat er niet bij. Meer info bij de overheid.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Joske
Berichten: 2506
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 13:28
Locatie: Portimão, Portugal

Re: Vragen over uitlenen camper aan familie en kennissen.



Bericht door Joske »

Hoi Henk,
Welkom op dit forum.
Over het uitlenen/verhuren aan vrienden, bekenden is al het eea geschreven op dit forum.
Maar je hebt je uiteraard al ingelezen in alle berichten die je met de zoekfunctie kunt vinden.
Houd bijv. rekening bij verhuur, dat je geen recht meer hebt op het kwarttarief motorrijtuigbelasting => halftarief.
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
JaapB
Berichten: 613
Lid geworden op: vr 07 okt 2016, 10:02
Locatie: 8x

Re: Vragen over uitlenen camper aan familie en kennissen.



Bericht door JaapB »

Dit zegt mijn verzekering:
Bijlagen
F2EA35EA-96D8-49E4-B8D0-D5CDD71CAE64.jpeg
F2EA35EA-96D8-49E4-B8D0-D5CDD71CAE64.jpeg (233.92 KiB) 2437 keer bekeken
Dethleffs Trend T7017, automaat, 150Pk, 2018.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Uitlenen camper aan familie en kennissen



Bericht door veetee »

Met maar 40% van de reguliere verhuurprijs zul je niet snel uit de kosten komen door duurdere verzekering, belasting, etc. Afgezien daarvan, zou ik mijn camper niet eens willen verhuren, en al helemaal niet aan familie of goede bekenden, in geval van schade aan de camper is er dan vaak ook schade aan de relatie...
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Uitlenen camper aan familie en kennissen



Bericht door kampo »

Hallo Henk
Er is al veel over geschreven en er is ook veel ervaring.
Samengevat:
Je zal snel tot de vaststelling komen dat het duurder is om je ene camper te verhuren dan om hem ongebruikt te laten staan.
Vanaf 10 campers in de verhuur kan je een business plan opstellen en zien of je er in bijberoep wat aan kan verdienen. Maar je moet het psychologisch aan kunnen en enkel zakelijk denken.
Voor 40% van de...
aan vrienden en familie ?
ben je serieus ?
Je gaat eraan kapot gaan.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8458
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Uitlenen camper aan familie en kennissen



Bericht door EasyBee »

Hallo Henk,
je laatste zinnetje zorgt er voor dat ik reageer. Je gaat er eerst zelf een jaar van genieten. :thumbup:

Als je je plannen doorzet qua verhuur en uitlenen (ondanks wat hierboven al is geschreven), moet je afscheid nemen van je geliefde camper en het als een puur zakelijk object bezien.
Want er komt gewoon bijna elke keer dat je hem terugziet gedoe over een krasje hier of dutsje daar (binnen of buiten). De huurder/lener zal ontkennen en aangeven dat het er al zat. Jij gaat in het vervolg voor verhuur / uitlenen foto's maken van elke hoekje en gaatje aan de buitenkant en binnenkant en een complete inventarislijst bijhouden en controleren, want je wilt je indekken tegen dat gedimdam over wel of niet een krasje / deukje of het ontbrekende theelepeltje /eierdopje. Houdt ook in dat je op een vrij korte termijn bij de verzekeringsmaatschappij bekend staat als brokkenpiloot (zogenaamd zelf veroorzaakte schade) of als verhuurder. Want telkens uit eigen pot betalen (met of zonder verhaal op de echte dader. Hoe lang houd je dat vol?
Daar komt bij dat je dat zou willen doen met familie en vrienden en goede bekenden. Dan komt er gegarandeerd gezeik en gedoe van. Want jij wilt de "goede" sfeer / relatie met je familie / vrienden / bekenden niet verkloten, maar ondertussen zit je met de gebakken peren. En dan hebben jullie er uiteindelijk onderling zelf mot over. "Ik had het toch gezegd / Ik heb je toch gewaarschuwd / Ik wil dat je het oplost / Ik wil dat je ze aanpakt" etc etc. Dus verhuur dan als het echt moet alleen aan volkomen vreemden, want geld of auto of camper lenen van / uitlenen aan familie / vrienden komt bijna altijd gedonder van. Uiteindelijk zien we jullie dan terug bij de rijdende rechter of het familiediner. Dat wens ik niemand toe, jullie in de eerste plaats niet.
Wij dachten er ook over na, 11 jaar geleden toen we hem kochten, en onze familie en vrienden namen ons tegen onszelf in bescherming door te weigeren. Daar zijn zij en wij nog steeds blij mee.
Laatst gewijzigd door EasyBee op di 23 feb 2021, 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Uitlenen camper aan familie en kennissen



Bericht door appellover »

Heb onze camper ook keer uitgeleend aan dochter,omdat ze niet getrouwd ( meer) is heeft ze mijn achternaam en daar had de verzekering geen probleem met lenen.Minimaal 2 jaar rijbewijs en ouder dan 23 jaar.
Ga natuurlijk geen geld vragen.
Het ging allemaal prima ,week op camping.
Maar nooit weer,het uitruimen en weer inruimen was 2 hele dagen werk en het was 30 graden.Wat hebben wij veel “troep” mee.
Ongelooflijk zoveel kleding mijn vrouw nodig heeft .(sorry dames)
Gr.Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Jan en Simonne
Berichten: 18590
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Uitlenen camper aan familie en kennissen



Bericht door Jan en Simonne »

Met betrekking tot die laatste zin: een forumlid (dat ik al heel lang niet meer gezien heb hier) zei daar over "dat is eerlijk en noodzakelijk".
En zo is het. :lol:
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Uitlenen camper aan familie en kennissen



Bericht door hathi »

Mocht er iets gebeuren,ongelukje of zo,zal de verzekering er alles aan doen om niet te hoeven uitkeren,zeker als de bestuurder een andere naam heeft! of een bon welke later binnen komt,ga die maar eens innen ?,of de zg kennis blijft met pech onderweg staan in Verweggistan, de eigenaar blijft aansprakelijk, hetlijkt zo mooi,maar zoals reeds vermeld,je bent duurder uit,maar wil je geen vrienden of kennissen meer,dan moet je zoiets zeker doen :?:
Hans
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Uitlenen camper aan familie en kennissen



Bericht door de Jonckheer »

Uitlenen? Nooit! Wat het ook is, er komt altijd gezeik van. Ik kreeg een kettingzaag terug met een volkomen botte ketting terwijl die daarvoor gewoon goed was. Een duur stuk speelgoed als een camper moet je voor jezelf houden, als je tenminste nog familie en vrienden wil overhouden. Wat je moet zeggen als er om gevraagd wordt? Eventueel dit: Wil je camperen? Koop dan zelf zo'n ding, heb ik ook moeten doen. Mag ook heel wat meer diplomatiek gebracht worden als het daar maar op neerkomt. :mrgreen:
pwhooftman
Berichten: 1823
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Uitlenen camper aan familie en kennissen



Bericht door pwhooftman »

Nou, dan maar eens een tegengeluid van een ervaringsdeskundige. In totaal 3 campers in de afgelopen jaren meer dan 50 keer verhuurd. Drie keer (relatief kleine) schade gehad, één keer verzekeringswerk op de dagverzekering, en twee keer uit de borg van de huurder betaald, dus geen smet op mijn verzekeringsstatus.

Alleen maar zeer positieve reacties van de huurders gehad, erg leuk en fijn om waardering en complimenten te krijgen. Een enkele keer zelf wel nerveus of er wel zorgvuldig met de camper omgesprongen wordt. En ja, ook die enkele vrachtwagenchauffeur die met zijn familie in een weekje op en neer blaast naar Kroatie.

Als ik nu naar mijn camper en camperbusje kijk staan ze er nog steeds mooi bij, wel met een boel meer kilometers dan als ik ze niet verhuurd had. Juist doordat ze veel verhuurd worden maak ik ze vaker schoon dan mijn personenauto, en kleine dingetjes die stuk gaan worden steeds snel door mijzelf gemaakt. Je moet m.i. wel handig zijn; als je voor elk klein ding naar de hersteller moet, wordt het erg bewerkelijk.

Resultaat is dat de aanschaf van de camper zich volledig heeft terugverdiend, en de camperbus is over de helft. En ja, dan gaan we er ook nog zelf mee weg.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Uitlenen camper aan familie en kennissen



Bericht door veetee »

pwhooftman schreef:
di 23 feb 2021, 19:50
Je moet m.i. wel handig zijn; als je voor elk klein ding naar de hersteller moet, wordt het erg bewerkelijk.
Jij bent dan ook wel zéér handig, na het 2x herbouwen van een uitgefikte camper (waarvoor respect)... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6302
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Uitlenen camper aan familie en kennissen



Bericht door Bas vd laar »

Inderdaad, dat project was het mooiste project van deze site, ik heb met verbazing gekeken hoe je dat hebt gedaan.
Plaats reactie