Aantal zitplaatsen vs kentekenbewijs vs verzekering

Algemene campervragen en -opmerkingen.
stellaferox
Berichten: 14
Lid geworden op: do 16 mei 2013, 17:00

Aantal zitplaatsen vs kentekenbewijs vs verzekering



Bericht door stellaferox »

Hallo,

Ik wil jullie graag een probleem voorleggen. Ik heb na 9 jaar weer eens een camper gekocht. Een model uit 2000 met 4 zitplaatsen. Hij is ingevoerd in 2012 en toen werd op het kentekenbewijs 4 zitplaatsen gezet. Nu begrijp ik dat campers van 2000 een totaal van 8 personen mogen vervoeren, zonder 8 gordels. Klopt dat? Ik kan geen extra stoel bijmaken, evt wel een gordel met de rug naar de rijrichting, maar dat heeft niet zoveel zin.
Als ik nu de RDW vraag die 4 weg te halen in een nieuw kentekenbewijs, zou dat toch moeten kunnen?

Anders gesteld: hoeveel campers van die leeftijd rijden er rond met maar een beperkt aantal gordels en met meer personen dan gordels?
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Aantal zitplaatsen vs kentekenbewijs vs verzekering



Bericht door KTManiac »

stellaferox schreef:
di 23 feb 2021, 13:47
Anders gesteld: hoeveel campers van die leeftijd rijden er rond met maar een beperkt aantal gordels en met meer personen dan gordels?
Hier een buscamper uit 2000 met 2 zitplaatsen (uiteraard met gordels) voorin en 2 langsbanken achterin waar ik als ik wil best 6 man op kwijt kan.
Nog nooit gedaan (4 wel) maar gezien het bouwjaar zou het mogen. (staan overigens geen zitplaatsen op kenteken, nul dus)
Laatst gewijzigd door KTManiac op di 23 feb 2021, 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Malamu
Berichten: 285
Lid geworden op: zo 29 feb 2004, 0:29
Locatie: Hengelo Ov.

Re: Aantal zitplaatsen vs kentekenbewijs vs verzekering



Bericht door Malamu »

Wat kan en mag: zitplaatsen op een dwarsbank. Maar veel belangrijker: wil je dat? Als je geeft om vrouw en kinderen moet je het niet eens overwegen.
Pax Intrantibus = Vrede aan wie hier binnen komt.
NoStress
Berichten: 769
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 13:49
Locatie: geen

Re: Aantal zitplaatsen vs kentekenbewijs vs verzekering



Bericht door NoStress »

foto's laden niet meer van mijn site?
Laatst gewijzigd door NoStress op ma 17 okt 2022, 1:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7142
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Aantal zitplaatsen vs kentekenbewijs vs verzekering



Bericht door dedruivenplukker »

Bouwjaar na 1-1-1995 :op zowel naar voren als naar achteren gerichte zitplaatsen moeten autogordels aanwezig zijn

Let op: kinderen die jonger zijn dan drie jaar mag je nog steeds niet (los) vervoeren. Gebruik voor hen een kinderbeveiligingsmiddel. Maar ook hier geldt: niet meer dan één persoon per zitplaats. Kinderen onder de 12 jaar mogen nooit zonder gordel of kinderbeveiligingsmiddel op de voorbank zitten.

Bron: https://www.anwb.nl/juridisch-advies/in ... rdelplicht
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80390
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Aantal zitplaatsen vs kentekenbewijs vs verzekering



Bericht door Dafluc »

Dat klopt niet. Gordels achterin zijn pas verplicht na 31-12-1997.
Afbeelding
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3065
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Aantal zitplaatsen vs kentekenbewijs vs verzekering



Bericht door rijschoollucassen »

4 op kenteken is leidend. Zou je dat willen schrappen kom je op 2 uit. Wil je naar meer zul je die voorzieningen moeten laten keuren. Wij hebben ooit een Vito Westfalia van 97 gehad, waar het aantal zitplaatsen niet op het kenteken vermeld was. Daar hadden we zelfs een extra bankje bij.

Groet,

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Aantal zitplaatsen vs kentekenbewijs vs verzekering



Bericht door tonic »

Uw camper is waarschijnlijk een fabriekscamper die is toegelaten op een europese typegoedkeuring.
In deze typegoedkeuring vermeld de fabrikant het aantal zitplaatsen. Die 4 zitplaatsen maar even laten uitgummen en er 8 van laten maken gaat niet lukken bij de RDW. Ook het op "0" zetten gaat niet lukken
Al de antwoorden hierboven gaat over zelfbouw campers en de toelating van zitplaatsen. U hebt waarschijnlijk een fabriekscamper met typegoedkeuring.

Die 4 zitplaatsen komen niet uit de lucht vallen het kan ook te maken hebben met je laadvermogen.
Laatst gewijzigd door tonic op di 23 feb 2021, 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80390
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Aantal zitplaatsen vs kentekenbewijs vs verzekering



Bericht door Dafluc »

Dafluc schreef:
di 23 feb 2021, 15:05
Dat klopt niet. Gordels achterin zijn pas verplicht na 31-12-1997.
Waarbij ik vergeet te melden dat dat voor een van oorsprong grijs kenteken camper zo is.

Hier stonden de regels voor gordels in campers. Die heb ik verwijderd omdat ik de bron niet meer kan vinden. En er stond een fout in. Aangezien Druivenplukker hieronder de regels heeft gepost werkt dat alleen maar verwarrend. Waarvoor mijn excuses.

Tot nu toe alleen gelezen dat mensen zitplaatsen bij willen hebben. Of zoveel mogelijk. Nooit dat ze ze allemaal willen laten schrappen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7142
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Aantal zitplaatsen vs kentekenbewijs vs verzekering



Bericht door dedruivenplukker »

Artikel 5.2.47
1.
Personenauto's die na 30 september 2000 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van autogordels voor alle naar voren en naar achteren gerichte zitplaatsen.
2.
Personenauto’s die na 31 december 1989 doch voor 1 oktober 2000 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van autogordels voor alle naar voren gerichte zitplaatsen.
3.
Personenauto’s die na 1 januari 1971 doch voor 1 januari 1990 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van autogordels voor de zitplaats van de bestuurder en de naast deze plaats aanwezige zitplaatsen, voor zover deze aan een portier grenzen.
4.
Het eerste, tweede en derde lid zijn niet van toepassing op klapstoelen en zitplaatsen die uitsluitend zijn bestemd voor gebruik bij stilstaand voertuig.

Bron: https://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?t=21224

Een in 2012 ingevoerde camper zal waarschijnlijk geen bedrijfswagen zijn.

Voertuigcategorie M en opbouwtype SA
De voertuigcategorie M en opbouwtype SA betekenen volgens de Europese richtlijnen dat het gaat om een motorvoertuig met minstens vier wielen met als doel vervoer en verblijf te bieden aan personen. Onafhankelijk van het totale toegestane gewicht maken campers onderdeel uit van categorie M1. Dit betekent dat campers over maximaal acht zitplaatsen beschikken, exclusief de bestuurdersstoel. Personenauto’s behoren tot dezelfde categorie en dat verklaart ook waarom er op campers altijd de vermelding ‘Personenauto’ vermeld wordt. Het kan zijn dat er op oudere campers nog ‘Bedrijfsauto’ vermeld staat. Indien gewenst en wanneer deze oudere campers nog voldoend aan de Europese richtlijnen, dan kan de vermelding worden omgezet naar het hedendaagse ‘Personenauto’.

Hier staat desbetreffende wet: 4.2.47 2 :
https://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/ ... ikel5.2.79
Personenauto’s die na 31 december 1989 doch voor 1 oktober 2000 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van gordels voor alle naar voren gerichte zitplaatsen.
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
stellaferox
Berichten: 14
Lid geworden op: do 16 mei 2013, 17:00

Re: Aantal zitplaatsen vs kentekenbewijs vs verzekering



Bericht door stellaferox »

Dank voor alle reacties. Mijn camper (Chausson Welcome 70) is van mei 2000 en in mei 2012 in Nederland ingevoerd waarbij er toen 4 zitplaatsen zijn vermeld op het kentekenbewijs. Alle naar voren gerichte plaatsen hebben gordels (4). Er zijn nog 2 naar achteren gerichte plaatsen over zonder gordels.
Ik wil graag weten of het mogelijk is, op welke manier dan ook, om van die 4, 5 zitplaatsen te maken (en ook verzekerd te zijn) zonder bijplaatsen van een extra stoel met gordel waar ook geen plaats voor is. Wel zou ik een gordel op de naar achteren gerichte plaats kunnen zetten maar dat heeft niet zoveel zin, denk ik. Is het dan handig om het aantal zitplaatsen helemaal niet te vermelden op het kentekenbewijs? (als de RDW daar al aan meewerkt)
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Aantal zitplaatsen vs kentekenbewijs vs verzekering



Bericht door tonic »

De Chausson Welkom 70 van rond 2000 welke ik tegenkom op internet hebben allemaal 4 zitplaatsen op kenteken. Dat aantal zal waarschijnlijk via de fabrikant komen en heeft met het gewicht/laadvermogen van de camper te maken.
Een gordel aanbrengen op de naar achteren gerichte zitplaats kan niet omdat je met gordelbevestigingspunten zit (die zijn er niet).
Bij kentekenbewijzen afgegeven vanaf 2004 is het aantal zitplaatsen verplicht vermeld dus terug zetten naar "0" is niet mogelijk.
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Aantal zitplaatsen vs kentekenbewijs vs verzekering



Bericht door annoh »

@Dafluc,

Hoe kom je aan dat lijstje? Er staat namelijk een fout in.
Toelating op of voor 31 december 2014: Geen gordels verplicht en zitplaatsen in lengte richting mogen benut worden
Dat moet zijn 21 juli 2012 en niet 31 december 2014.
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7142
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Aantal zitplaatsen vs kentekenbewijs vs verzekering



Bericht door dedruivenplukker »

Meestal komt er wel een reactie via de moderatie dat er geen bronvermelding is...... :silent: :hug:

Misschien is er een extra zitplaats te verkrijgen bij het plaatsen van een bijrijdersbankje i.p.v. de luxe zetel.
welcome 2000.jpg
welcome 2000.jpg (78.56 KiB) 454 keer bekeken
welcome 2.jpg
welcome 2.jpg (118.17 KiB) 454 keer bekeken
welcome 3.jpg
welcome 3.jpg (111.33 KiB) 454 keer bekeken
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Plaats reactie