Combinatie Ective SSI 15 en groot 490W huiszonnepaneel mogelijk?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
jorisv001
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 01 feb 2021, 15:04

Combinatie Ective SSI 15 en groot 490W huiszonnepaneel mogelijk?



Bericht door jorisv001 »

Hallo iedereen,

Ik ga starten met de ombouw van een Ducato naar een camper. Omdat wij vrijwel steeds "wild" staan en graag ook in de tussenseizoenen naar Scandinavië gaan (niet al te veel zonlicht in lente/herfst), zocht ik een groot zonnepaneel. Mijn oog was gevallen op een zonnepaneel van 490W van JA SOLAR (Open-circuit voltage (V) 45.33). Ik heb even opgezocht en ik vermoed dat dit compatibel zou moeten zijn met de Ective SSI 15 (Spanningsbereik laadregelaar 15-70 V). Reden voor de keuze van deze combo is voornamelijk de prijs. Eén groot thuis zonnepaneel is een stuk goedkoper (ongeveer 190eur) en ook de Ective SSI 15 is zeer voordelig en eenvoudig op te installeren. Ik vermoed dat je misschien meer verlies zal hebben dan de befaamde Victron producten maar dan zit je al gauw aan een veel hogere prijs en met 490W heb ik volgens mij voldoende ruimte om dit op te vangen. Ter info ik zou dit alles combineren met een ECTIVE DC 180 GEL Deep Cycle 180 Ah voedingsaccu. Laat maar weten of dit volgens jullie wel mogelijk is of ik al dan niet de bal volledig mis sla ;-).
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: combinatie mogelijk: ective SSI 15 en groot 490W huiszonnepaneel?



Bericht door myway »

De laadstroom is volgens mij 20 Amp

https://www.ective.de/ECTIVE-SSI-15-4in ... verter-12V

Dan is het paneel in verhouding wel erg groot.
Meestal kunnen ze er wel tegen, bij Victron kun je wel het dubbele aan solar er aan hangen.
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7116
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: combinatie mogelijk: ective SSI 15 en groot 490W huiszonnepaneel?



Bericht door dedruivenplukker »

Je zonnepaneel zal nooit de max. Wp halen maar hoogstens 75-80% daarvan. Je zit dan op een laadstroom max. van rond de 25A
Hou ook hier rekening mee: STROMAUFNAHME IM LEERLAUF 0,74 A
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: combinatie mogelijk: ective SSI 15 en groot 490W huiszonnepaneel?



Bericht door DJSmiley »

Ook zou je de SSI10 kunnen nemen.
1500W op een 180Ah loodaccu is zoiezo niet de voorkeur.

Kwa vermogen, zoals gezegd haal je die 490W toch nooit doordat het paneel vlak ligt. 80% top is het wel zo'n beetje. Dan zit je op 392 watt, dus zo'n 28A. Dat kun je niet benutten omdat je regelaar maar tot 20A gaat, maar het maximale rendement haal je toch maar een hele korte periode. (Zon op zn sterkst en in de zomer enz, meestal maar een paar uren per dag maximaal).
In de praktijk zul je dus maar 10-15% potentieel missen in de hoogzomer doordat je het niet kan benutten. Daartegenover staat dat je in alle andere periode's meer kunt benutten door het ('overdreven') paneel. Als je 'm kwijt kan zou ik dat dus zeker doen. Stuk meer nut in het voor- en naseizoen of bij bewolkte dagen.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: combinatie mogelijk: ective SSI 15 en groot 490W huiszonnepaneel?



Bericht door pwhooftman »

Vanwege die stroomopname in rust zou ik geen all-in-one inverter en laadregelaar nemen. Stel dat je in Scandinavië in avond en nacht 16 uur lang geen zon hebt, dan verlies je in één avond/nacht 10% van je accucapaciteit alleen aan de inverter/regelaar die continu aan staat. Met een aparte MPPT regelaar kun je die aan laten staan zodat je van de eerste zonnestralen meteen profiteert, en een losse inverter zet je alleen aan als je hem nodig hebt.
Qua prijs lijkt het mij niet zoveel schelen.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: combinatie mogelijk: ective SSI 15 en groot 490W huiszonnepaneel?



Bericht door DJSmiley »

Mijn voorkeur is ook separaat, mede doordat het dan makkelijker te debuggen is.
En als er iets stuk is, dan heb je de andere opties nog ipv helemaal niets meer.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
jorisv001
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 01 feb 2021, 15:04

Re: combinatie mogelijk: ective SSI 15 en groot 490W huiszonnepaneel?



Bericht door jorisv001 »

Ok, bedankt... weer wat interessante feedback om over na te denken! Als jullie dan voor aparte toestellen gaan, welke (budget) setup raden jullie dan aan waarbij ik in de buurt kom van die 400eur van die Ective? Ben bereid om iets meer uit te geven maar niet het dubbele :-). 1500w inverter is idd miss niet perse nodig maar ik had wel graag 1000w gehad zodat ik een mixer van 800w enz kan gebruiken...

Jullie stellen dus eerder voor hetzelfde paneel deze combo voor:
https://www.bluepowershop.nl/solar/sola ... 0-48v.html
https://www.bluepowershop.nl/lader-omvo ... utlet.html
Laatst gewijzigd door jorisv001 op di 23 feb 2021, 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7116
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: combinatie mogelijk: ective SSI 15 en groot 490W huiszonnepaneel?



Bericht door dedruivenplukker »

Ik gebruik de volgende budget opstelling:

https://www.dewitschijndel.nl/dws-solar ... gJ9ofD_BwE


Jij zou nog voor de 40A kunnen gaan binnen budget.

Met deze omvormer met aan/uit schakelaar i.v.m. rust stroom.

omvormer.jpg
omvormer.jpg (51.79 KiB) 2387 keer bekeken
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: combinatie mogelijk: ective SSI 15 en groot 490W huiszonnepaneel?



Bericht door DJSmiley »

Victron is het andere uiterste, dat is een beetje de apple onder het spul.

Kwalitatief gewoon superieur, maar wel tegen een prijskaartje. Boeit geld minder en wil je iets met minimaal omkijken wat werkt dan zit je bij Victron (of Apple, Sonos of whatever) het beste.
Zelf samenstellen is goedkoper maar heeft meer mitsen en maren.

Mijn eigen setup:
- Epever Tracer 3210AN laadcontroller (30A MPPT) + MT50 bedienpaneel
- Xenteq 1500W omvormer, pure sinus (De 1000W is iets goedkoper), met afstandsbediening (je wilt de omvormer alleen aan als t echt nodig is ivm sluipverbruik)
- Meanwell PB-360-12 acculader
- Renogy 40A DC-DC (laden via de dynamo)

Kwa kosten is dat redelijk vergelijkbaar. 75 euro (MPPT), 250 euro (omvormer), 100 euro (lader).
De Epever had ik geluk mee, dat is soms wat rondshoppen, en het bedienpaneeltje is ook 25 euro extra. Ik heb m voor 75 eur gekocht op 11-11 vorig jaar.
De 20A is goedkoper (en bv bij de Wit ook leuk in prijs, in CN kopen kan goedkoper zijn maar je kan ook pech hebben met de douane). 20A is zoals gezegd voor jouw voldoende, maar als je toch nog moet kopen zou ik voor de 30A versie gaan, dan kun je echt alles benutten wat er is (en die 25 euro ofzo maakt niet het verschil)

En natuurlijk meer aansluitmateriaal enz dan een all-in-one.

De DC-DC heb je niet nodig met een ouderwetse loodaccu, dan is een Cyrix voldoende. Ik heb een LFP accu gebouwd en dan is het wel de voorkeur
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
luinge
Berichten: 324
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 21:08
Locatie: Peize (Drenthe)
Contacteer:

Re: combinatie mogelijk: ective SSI 15 en groot 490W huiszonnepaneel?



Bericht door luinge »

Ik heb nagenoeg dezelfde setup als DJSmiley . En gebruik een 470Wp JA Solar paneel. Alleen voor de omvormer/lader heb ik gekozen voor een gebruikte Victron.
Hoewel ik een loodaccu heb heb ik toch een DC-DC lader (ook de Renogy, prachtig apparaat) omdat de extra investering minder is dan de desinvestering als ik over een paar jaar toch besluit om de accu te vervangen voor een LFP accu. Mijn hele installatie is op deza maneer LFP ready.
Groet roelof
BenHteW
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 13 jul 2020, 20:34

Re: combinatie mogelijk: ective SSI 15 en groot 490W huiszonnepaneel?



Bericht door BenHteW »

misschien een late reactie. Ik heb de ssi 15 met 345 wp zonnepaneel, 230ah agm accu en 230v 90 ltr koelkast met vriesvak. Een week offgrid in donker scandinavie wordt lastig, maar aan deze kant van Europa werkt het perfect.
Maar ja, zoals ik vaker zeg, een Clio rijdt 100 en een dikke BMW ook, het is maar net wat je wilt.😄😄😄
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: combinatie mogelijk: ective SSI 15 en groot 490W huiszonnepaneel?



Bericht door jansloos »

Waar ook rekening mee te houden is, is dat nog steeds de accu de laadatroom bepaalt.

Al kan het paneel 1,55kW aan als de accu maar 7 A laad duurt t toch behoorlijk lang.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
mog56
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 19:22

Re: combinatie mogelijk: ective SSI 15 en groot 490W huiszonnepaneel?



Bericht door mog56 »

@jorisv001: wat is het uiteindelijk geworden???
CHAUSSON 53
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 26 sep 2022, 10:24

Re: Combinatie Ective SSI 15 en groot 490W huiszonnepaneel mogelijk?



Bericht door CHAUSSON 53 »

Ik heb een Ective SSI20 en 500W zonnepanelen en mijn ervaring is dat je 20A opbrengst uit je zonnepanelen bijna niet kunt halen, ben met 15 A al heel blij. Mijn advies is aan jullie om alles zoveel mogelijk te gebruiken op 12V en als je geen 220V nodig hebt de stroomvormer uit te schakelen, het opladen met landstroom en de zonnepanelen gaat gewoon door als deze is uitgeschakeld. Daarom alles ombouwen op LED,s en andere 12V verbruikers dan zit je goed.
Plaats reactie