Aansluiten CEE invoerdoos

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
PE1OPQ Theo
Berichten: 4584
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Aansluiten CEE invoerdoos



Bericht door PE1OPQ Theo »

Als er een is die door het rode licht rijd, is de de kans aanwezig dat hij tegen je aan komt.
Dus verkeerslichten afschaffen en je eigen ding doen.

Theo
jansloos
Berichten: 6871
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Aansluiten CEE invoerdoos



Bericht door jansloos »

Tja theorie.

De oplossing is, te wachten tot de buurman op dezelfde paal, het eerst uitstapt.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
myway
Berichten: 15527
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Aansluiten CEE invoerdoos



Bericht door myway »

Pfffff ben ik ff blij dat ik nooit aan de paal sta.
Ook al vond de Franse campingeigenaar het wel vreemd dat een Nederlander iets wat gratis was niet wilde.
myway
Berichten: 15527
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Aansluiten CEE invoerdoos



Bericht door myway »

Nog een voordeel, je kunt het oranje verlengsnoer van de grasmaaier meenemen, daar zit geen aardedraad in.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6059
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Aansluiten CEE invoerdoos



Bericht door TestCase »

Ik zit met kromme tenen deze verhalen te lezen.
Ja, er staat soms spanning op de aarde draad, dat is bijna altijd capacitieve spanning. Er zit ergens een condensator tussen phase en nul, dit is volkomen ongevaarlijk terwijl de spanning soms >100v is. Dit zou afgevoerd moeten worden naar aarde maar de aardpen zit soms 100'en meters weg, klopt ook. Het daarom maar niet gebruiken van de aarddraad is echter volkomen verkeerd en kan tot veeeel gevaarlijker situaties leiden.

Sluit aan die aarddraad van de camping/cp/...! Die is er niet voor niets! Zonder wordt de installatie van de camping direkt afgekeurd, waarom zou dat toch zijn?



\\Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Aansluiten CEE invoerdoos



Bericht door travelscout »

Als ervaren test Kees,
Beschrijf dan eens waarom en wanneer dat risico op een schok
mét aangesloten groengelepaalaardedraad, kleiner is.
Paul.
PE1OPQ Theo
Berichten: 4584
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Aansluiten CEE invoerdoos



Bericht door PE1OPQ Theo »

ik vraag me oprecht af waarom er zo getwijfeld wordt aan de veiligheids aarde.
Zoiets doe je in een vreemde thuis situatie of hotel toch ook niet?

Theo
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Aansluiten CEE invoerdoos



Bericht door Arie55 »

Je bent appels met peren aan het vergelijken Theo. Thuis situatie is heel anders dan voor een verplaatsbaar object. Zo heeft een aardlek schakelaar in de camper totaal geen nut. Het aansluiten van de aarde draad aan het chassis heeft zijn beperkingen en is verweg de goedkoopste oplossing. Wil je het echt echt veilig maken, zet dan een scheidingstransformator in. Nadeel hiervan is dat die dingen flink wat gewicht hebben.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22858
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Aansluiten CEE invoerdoos



Bericht door PaulBng »

Dat een aardschakelaar in een camper geen nut heeft, ben ik niet met je eens.

Een aardlekschakelaar sommeert de stroom door de phase en de nul, en die som hoort nul te zijn.

Wanneer een phase voerende ader het chassis van de camper raakt, staat er 230v op het chassis.

Is het chassis geaard, zal de aardlekschakelaar trippen, omdat er stroom kan wegvloeien.
Is het chassis niet geaard (en je hebt geen stel poten etc uitstaan) zal de aardlekschakelaar niet trippen. Er kan immers geen stroom wegvloeien en het chassis dient in zijn geheel als phase-draad.
Alleen moet je niet uitstappen.

Zou je geen aardlekschakelaar hebben, maar wel aarde, zal de automaat pas trippen wanneer zijn waarde (bijv 10A) overschreden worden. Dus je houdt al die tijd 230v aan je chassis.

Toch?


Paul
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Aansluiten CEE invoerdoos



Bericht door Kroppie »

mee eens, alleen als je NOOIT aan de paal staat en een omvormer gebruikt voor 230volt, enkel dan heeft een aardlekautomaat geen toegevoegde waarde,maar kan ook geen kwaad.

jos .
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22858
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Aansluiten CEE invoerdoos



Bericht door PaulBng »

Mee eens.


Paul
PE1OPQ Theo
Berichten: 4584
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Aansluiten CEE invoerdoos



Bericht door PE1OPQ Theo »

Arie55 schreef:
di 23 feb 2021, 13:48
Je bent appels met peren aan het vergelijken Theo. Thuis situatie is heel anders dan voor een verplaatsbaar object. Zo heeft een aardlek schakelaar in de camper totaal geen nut. Het aansluiten van de aarde draad aan het chassis heeft zijn beperkingen en is verweg de goedkoopste oplossing. Wil je het echt echt veilig maken, zet dan een scheidingstransformator in. Nadeel hiervan is dat die dingen flink wat gewicht hebben.

Arie
Kan zijn dat ik het verschil in gedrag van wisselspanning, onderschat als ik in een vreemde situatie kom.
En dan als eerst de veiligheidsaarde los maak, voor ik mijn stekkers in een vreemde stopcontact steek.
Want dat is me ooit eens overkomen, ergens in de wildernis van Afrika. :D

Maar waar het om gaat volgens mij, is dat ik met een stilstaande voertuig aangesloten ben op een spanningsnet.
En op dat moment zie ik mijn camper als iets wat ik thuis ook heb, zoals een schuur welke los van het huis staat.
Een aardlek, de naam is totaal verkeerd, meet niets anders dan de stroom welke er in gaat en welke er uit gaat.
Mist er iets aan de hoeveelheid stroom, dan verbreekt de beveiliging de aansluiting.
Altijd veilig om te hebben dus!

Theo
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6059
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Aansluiten CEE invoerdoos



Bericht door TestCase »

Daarom heet dat ding aardlek in de volksmond, het verschil gaat nl. naar aarde, het moet ergens blijven.

\\Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22858
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Aansluiten CEE invoerdoos



Bericht door PaulBng »

Er zijn ook niet erg veel alternatieven


Paul
Plaats reactie