Het Coronavirus

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Het Coronavirus



Bericht door Ruud Adam »

Die slimmeriken die op de IC werken, krijgen natuurlijk ook steeds beter door wat goed werkt en wat niet.
Ongehoord respect voor deze mensen.

Willem,
Ik ben niet voor 'laat de boel maar waaien'.
Maar er moet wel steeds gekeken worden naar wat kan en welk risico daar aan vast zit.
We hoeven voor mij niet coute que coute vast te houden aan de hoogste strengheid zodat het aantal doden naar 0 gaat.

Er moet een balans zijn.
Nu denk ik dat de overheid deze balans ook wel zoekt.
Zag Arie Slob van de week vertellen over onderwijs. Klonk ook niet verkeerd.
Vandaag weer een test met 1200 man bij NEC. Ook mooi.
Groet, Ruud
willemzon
Berichten: 1758
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: Het Coronavirus



Bericht door willemzon »

Ruud ik weet niet of je mij goed hebt begrepen, maar dit was een gemeende opmerking van mij.

Gr willem
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3891
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Het Coronavirus



Bericht door henk en lila »

Ruud Adam schreef:
zo 21 feb 2021, 17:35
We hebben in Nederland redelijk veel geregistreerde besmettingen.
Maar met het aantal doden per miljoen inwoners zitten we steevast in de lagere regionen.
België ook overigens.
Die cijfers kunnen verschillende dingen betekenen.
Onze zorg is misschien zo goed dat er meer mensen overleven als ze in het ziekenhuis terecht komen.
We hebben misschien meer besmettingen, maar wel relatief weinig ouderen die besmet raken (ouderen hebben een grotere kans op overlijden)
Meer mensen laten zich testen, dus dan heb je automatisch meer geregistreerde besmettingen. Misschien laten mensen zich in het buitenland minder testen; dan heb je ook minder geregistreerde besmettingen. Wellicht gaan die mensen dan direct naar het ziekenhuis als ze erg ziek zijn of overlijden thuis zonder ooit vooraf getest te zijn.

Al met al doet Nederland het voor zo'n dichtbevolkt land niet slecht.
Vaccinatie ook redelijk op de rit met weinig noemenswaardige problemen.
Dan heb je het over de laatste weken misschien?
België zit al vanaf dag 1 in de topdrie wereldwijd, maar die tellen dan ook vrijwel alle corona gerelateerde doden. Dus 1883 per miljoen inwoners. Nederland staat dan op plaats 38 met 887 per miljoen.
Maar als ik daar 9000 oversterfte bij optel dan staan we ineens op plaats 14 naast Spanje en Bulgarije.
Basis bron: https://www.worldometers.info/coronavirus/
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Het Coronavirus



Bericht door Ruud Adam »

Ik volg vooral https://ourworldindata.org/
Wellicht kijk ik er naast, of heb ik vooral naar de cijfers van de laatste weken gekeken.
Maar misschien vergis ik me ook.

Edit: Ik vergiste me inderdaad.
Heb nu het aantal totale confirmed deaths per 1 million people gekeken, en dan doet Belgie het inderdaad niet al te best.
https://ourworldindata.org/coronavirus- ... erSort=asc
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27486
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Het Coronavirus



Bericht door Marco Polo »

De Britten hebben nu dan een soort roadmap vrijgegeven hoe ze uit de huidige lockdown willen komen.
Eerste echte versoepelingen na Pasen.
Half mei weer wat mogelijkheden voor horeca bezoek en buitenlandse vakanties en half juni hoopt men alle restricties op te kunnen heffen.
Johnson waarschuwt ervoor dat het opheffen van de lockdown weer met stijgende cijfers gepaard zal gaan.
Qua besmettingen, ziekenhuisopnames en doden.
Men hoopt dat ook Covid status certificaten - en een vaccinatie paspoort voor het buitenland - en veel zelftesten een verschil kunnen maken.
Is nog in onderzoek en met name het eerste is nogal controversieel vanwege een mogelijke tweedeling in de samenleving. De Britse regering word er ook van beschuldigd om nogal te draaien om dit onderwerp.

De data op de roadmap zijn vanaf data. De fases kunnen nog verlengd worden indien nodig.
Het hoofd van de Britse gezondheidsdienst professor Whitty, waarschuwt het Britse volk ervoor dat ze erop moeten rekenen dat Covid nog een aantal winters een probleem zal zijn.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27486
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Het Coronavirus



Bericht door Marco Polo »

In de UK wijzen de eerste studies erop dat de vaccins best fijn werken.
Er zijn nu 3 studies bekend.
1 onder ziekenhuispersoneel < 65 jaar wat structureel elke 2 weken getest word.
Alles word hiermee gedetecteerd ook asymptomatisch.
1 dosis Pfizer -> 70% minder kans om het virus op te lopen.
2 doses 85% minder.

In een studie onder 80 plussers blijkt het Pfizer vaccin na de eerste dosis 57% effectief te zijn tegen symptomatische ziekte.
Dit 3 weken na het zetten van de eerste prik.
Er zijn niet veel mensen in die doelgroep die een 2e shot hebben gehad maar men verwacht dat dit op zal lopen naar 85%.

In Schotland heeft een studie gelopen waarbij Pfizer en AZ vaccins het risico op ziekenhuis opnames verminderden met respectievelijk 85% en 94% voor het AZ vaccin.
Dit 4 weken na het eerste shot.
metatoon
Berichten: 9697
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Het Coronavirus



Bericht door metatoon »

We gaan het meemaken.
Lees gister dat zuid Afrika gestop is met enten van het A.Z vaccin.
Heeft geen effect op de Afrikaanse variant, die al in verschillende landen de kop opsteekt.

Gr. Toon
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Het Coronavirus



Bericht door Ruud Adam »

Dat bericht was al van 2 weken geleden.
Het onderzoek dat aan dat besluit ten grondslag lag, was erg beperkt.
Dus echt doorslaggevend bewijs voor de mindere werking van het AZ vaccin bij de Zuid-Afrikaanse mutatie is er nog niet.
Maar better safe then sorry, zullen ze gedacht hebben.

Nu zijn de meeste vaccins met redelijk simpele ingrepen aan te passen aan de mutaties die nu bekend zijn.
Dus tzt komt dit wel weer goed, zo is de verwachting.
Maar er zullen nog veel meer mutaties komen. Die zijn er al, maar pas als ze vaker voor komen, dan krijgen ze pas een naam.

Elk virus muteert. Ook het mazelen-virus bijvoorbeeld.
Het gaat erom in hoeverre een virus kan muteren. Ze weten nog niet goed genoeg hoe het corona-virus anders is dan andere virussen.
De meeste wetenschappers gaan er vooralsnog vanuit dat het Corona-virus zich net zo zal gedragen en ontwikkelen als andere virussen.
Laatst gewijzigd door Ruud Adam op di 23 feb 2021, 13:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Ruud
metatoon
Berichten: 9697
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Het Coronavirus



Bericht door metatoon »

Ruud.

Dank voor terugkoppeling :thumbup:

Gr. Toon.
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Het Coronavirus



Bericht door Ruud Adam »

Graag gedaan, Toon.

Vaccins aanpassen is ook echt niet heel moeilijk. Sterker nog: De vaccins die er nu zijn, werden ook in no-time gemaakt.
Het meeste tijd die nodig was, kwam daarna: de tests, het opzetten van de productielijn, dat soort zaken.

Aangepaste vaccins hoeven daarna ook maar een verkort test-programma te doorlopen.
En daarvoor hoeft ook niet de hele productielijn in zijn geheel aangepast te worden.
Dus dat kan snel gaan.
We blijven natuurlijk altijd achter de feiten aanlopen, maar je kunt nu eenmaal geen vaccins ontwikkelen voor mutaties die je nog niet kent.
Groet, Ruud
metatoon
Berichten: 9697
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Het Coronavirus



Bericht door metatoon »

Ruud.

Begrijpelijk. Wederom dank.
Had ook al begrepen dat de kennis vanuit O.a. Sars een bijdrage heeft geleverd aan snellere
Ontwikkeling van de vaccins.
:thumbup:
Gr. Toon .
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Het Coronavirus



Bericht door Ruud Adam »

Klopt Toon,

(klassieke) Sars, Ebola, Aids, Dengue, en weet ik hoeveel virussen meer.
Virussen bestaan al sinds mensenheugenis en daarvoor.
Doordat we als mensen meer reizen, communiceren en meer met de natuur in aanraking komen (in de zin van grote gemeenschappen) komen virussen meer aan het licht en krijgen ze ook meer bekendheid.
Maar vroeger pikten mensen ook al een virus op van vleermuizen bijvoorbeeld. Alleen leefde dan zo'n gemeenschap relatief geïsoleerd. Daardoor was er veel minder kans dat het virus zich verspreide.
De Inca's stierven mede uit door virussen zoals Pokken die ze van de Spanjaarden gratis kado kregen.

Maar Pokken komt ook nauwelijks meer voor. Net zoals Polio.
Zo gaat het hopelijk ook met Corona.
De nieuwe soorten vaccins zoals Pfizer en Moderna werken ongehoord goed. Met deze mRNA-vaccins wordt al sinds 1990 getest. Niet pas sinds vorig jaar zoals sommige wappies denken.
Het is wel voor het eerst dat mRNA voor een pandemie wordt ingezet.
En dit onder de hoogst mogelijke controle-omstandigheden en bij mijn weten zonder nog enige bewezen ernstige bijwerkingen.
Groet, Ruud
metatoon
Berichten: 9697
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Het Coronavirus



Bericht door metatoon »

Ruud.
:cheers:

Gr. Toon.
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27486
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Het Coronavirus



Bericht door Marco Polo »

Alleen jammer dat de huidige wetenschap nooit een definitieve oplossing voor dit soort virussen heeft geboden.
Afgezien van SARS steekt elk van deze virussen elke keer weer de kop op en zijn nooit effectief 100% bestreden.
SARS-COV-2 is "gelukkig" de enige die tot een pandemie is uitgegroeid.
Je moet er niet aan denken dat een virus zoals Ebola uitgroeit tot een pandemie.
Plaats reactie