Lithiumaccu van Ali

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Lithium accu van Ali



Bericht door hathi »

Ja dat bedoel ik nu, je weet als leek nooit wat je krijgt, ik kan het mis hebben,maar volgens wat ik lees,is dit een Polymeer lithium accu, ofschoon er life po 4 met grote letters op staat ?
7F7163B8-2464-4351-868E-40294563261F.png
7F7163B8-2464-4351-868E-40294563261F.png (158.17 KiB) 393 keer bekeken
Hans
Gebruikersavatar
javader
Berichten: 385
Lid geworden op: ma 12 nov 2012, 18:26
Locatie: Velsen

Re: Lithium accu van Ali



Bericht door javader »

Verder niets nodig ?
Ik neem aan dat je je hebt ingelezen.
Als je alleen laadt via je zonnepanelen prima.
Anders kun je er op gokken dat het goed afloopt of overwegen de volgende componenten te installeren
DCDC converter ter bescherming van je Dynamo
220 Lifepo4 lader ipv de huidige lader ter bescherming van je accu
"Alles gaat in wezen in principe eigenlijk helemaal nergens over"
Gebruikersavatar
laika kreos 3009
Berichten: 212
Lid geworden op: ma 09 apr 2012, 22:50
Locatie: Twente

Re: Lithium accu van Ali



Bericht door laika kreos 3009 »

@ javader

Natuurlijk heb ik mij goed ingelezen. De specificaties kloppen met de “Nederlandse” en “Duitse” merken. Bij de dealer geïnformeerd over noodzakelijke aanpassingen. De conclusie is dat waarschijnlijk een aanpassing van de lader van het zonnepaneel nodig is. De dynamo is in orde en kan een LifePO4 aan. De overige techniek hoeft niet te worden aangepast. In april gaat de camper naar de dealer, dan laat ik alles voor de zekerheid nog een keer na lopen. Begin mei komt de accu binnen. Binnen dit draadje zaal jullie op de hoogte houden van mijn ervaringen.

Groeten,
Andre
Onze huidige camper is een Hymer half integraal 704SL
Gebruikersavatar
GeMa
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 10:19

Re: Lithium accu van Ali



Bericht door GeMa »

Misschien nog even een waarschuwing. Je kunt echt niet zomaar de "normale" (incl. AGM/Gel) accu vervangen door een lithium. Het veel gebruikte drop-inn credo van leveranciers klopt echt niet. Zowel lader als booster moeten daar namelijk voor geschikt zijn. En inderdaad is er ook het risico van schade aan de dynamo vanwege de hoge laadstromen die een lithium accu kan vragen. Kortom, ga niet (alleen) af wat (buitenlandse) fabrikanten zeggen en laat je goed voorlichtingen door een ter zake kundige installateur.
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3228
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Lithium accu van Ali



Bericht door Going »

Mijn 220v lader 30A, een duur Italiaanse, had geen lithium stand. Dus er uit en de meegeleverde 20a ingezet voor als we ooit een keer aan de paal staan.
Mijn Epever 4215BN was ook niet geschikt, dus de 4210AN er in. Was niet blij met deze, dus een andere mppt die rechtstreeks zonder programma onderbreking de 14,8 v kan leveren er in gezet. Dit werkt nu al bijna 2 jaar zonder problemen op de 300Ah lifepo4.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Lithium accu van Ali



Bericht door albertrietjens »

Going schreef:
zo 21 feb 2021, 9:58
14,8 v
??????????? Lijkt me wel veel.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Lithium accu van Ali



Bericht door hathi »

Ja Albert,dat verwonderde mij ook al, maar ik dacht aan een vergissing ?....Verder valt het mij op dat er nooit iemand praat over de chemische samenstelling van zijn of haar goedkope Ali accu,( lees hier boven),meestal is dit toch de reden,waarom deze zo goedkoop is ?,en ook borg staat voor de werkelijke levensduur ,en gebruik,ik vind het als leek nog al een verschil/ risico/ explosie gevaar?
Laatst gewijzigd door hathi op zo 21 feb 2021, 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans
Gebruikersavatar
Peter12
Berichten: 578
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 12:24
Locatie: Eindhoven

Re: Lithium accu van Ali



Bericht door Peter12 »

Is compleet normaal bij dit type accu's
Pleasure is the path of joy
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Lithium accu van Ali



Bericht door hathi »

Daar maak ook jij een vergissing Peter 12, liefst lager dan 12,6......maar12,8 ben ik nog niet tegen gekomen ,bij LFP 4 tenminste niet,dat zou mooi zijn,hoef je niets te veranderen :-B
Hans
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Lithium accu van Ali



Bericht door Peter LMC »

@ Going.

Welke instellingen gebruik gebruik je in je Epever lader.
Ik heb dezelfde, alleen in 30 Amp uitvoering.
En ik zit ook te denken naar Lifepo4 accu's als mijn huidige accu's aan zijn einde zijn.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Lithium accu van Ali



Bericht door DJSmiley »

Going schreef:
zo 21 feb 2021, 9:58
Mijn Epever 4215BN was ook niet geschikt, dus de 4210AN er in. Was niet blij met deze, dus een andere mppt die rechtstreeks zonder programma onderbreking de 14,8 v kan leveren er in gezet. Dit werkt nu al bijna 2 jaar zonder problemen op de 300Ah lifepo4.
De 4215BN kan gewoon met LFP overweg. Die vervangen was dus naar mijn mening zonde van het geld.

Bij de Epevers kun je alles instellen. Dat ie geen preset kent wil niet zeggen dat het niet werkt. Alle voor LFP benodigde variabelen kun je instellen (user setting)

Mijn settings (in een iets andere Epever)
Float charging voltage: 13.4V
Boost voltage: 14.1V
Equalize duration: 0
Boost duration: 30
Temperature compensate: 0

Ik ben het overigens wel eens met GeMa in viewtopic.php?f=10&t=8475062&start=56#p2014076

Er bestaat geen 1:1 drop-in. Dat het soms wel kan en goed gaat is meer geluk en geen garantie. Een goede installateur die LFP kent is zeker aan te raden voor een gedegen advies. Meestal is dat niet de dealer. Veel dealers werken nog vnl met loodaccu's en de LFP kennis gaat niet verder dan de handleidingen. Dan krijg je adviezen als 'Vervang je lader want er staat geen LFP genoemd in het boekje'.
Als men LFP begrijpt kan met een beter advies doen wat *echt* nodig is.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Lithium accu van Ali



Bericht door albertrietjens »

Inderdaad de epever is prima instelbaar voor LiFePO4. Ik zie dat jouw instellingen nog wat conservatiever zij dan die van mij :P :

Afbeelding

De boost time heb ik ook wat langer, en de temperatuur compensatie inderdaad op 0:

Afbeelding Afbeelding

De langere boost time geeft de accu meer tijd om te balanceren en bij 14,2V lijkt me dat ook geen probleem om nog eens 2 uur door te laden. Zeker omdat er tussentijds ook belast wordt, bijv koelkast, en dan mooi vol is wanneer je de avond in gaat.

Ik heb trouwens bij het laden vanaf de dynamo nog steeds geen hogere stromen gezien dan 20A (90Ah pakket). Van de 200Ah weet ik dat nog niet maar die wordt uiteindelijk geladen met een DC/DC max 50A (TS800). Die lage stroom kan ik niet echt verklaren, c.q. heb ik niet echt onderzocht. Aan de kabellengte en dikte zou het volgens de tools niet moeten liggen. Spanning op de LiFePO4 vaak maar 13,9V bij het initieel laden. Misschien toch wat veel overgangen die verlies geven. Bij de 200Ah nu zie ik ook al 0,5V verlies bij een belasting van 10A met de elektronische load maar nog meer overgangen :). Van de andere zijde is dat bij het laden vanaf de dynamo weer een voordeel. Door de lager eindspanning aan de accu is ook de stroom beperkter.
Gebruikersavatar
DynaDetty
Berichten: 690
Lid geworden op: di 28 jul 2015, 14:16
Locatie: Beetsterzwaag

Re: Lithium accu van Ali



Bericht door DynaDetty »

Nog even over het drop-in verhaal. Als het een verhaal is van meer geluk dan wijsheid, dan heb je je huiswerk bij aanschaf niet goed gedaan. Onderstaand het verhaal van de Britse importeur van het merk dat ook in onze camper ligt. Ik heb ze trouwens rechtstreeks van de fabriek gekocht.

https://www.ksenergy.co.uk/blog/lets-lo ... um-battery


D’n poat op’t gas en ........ wiedergoan
D'n poat op het gas en.......wiedergoan
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3228
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Lithium accu van Ali



Bericht door Going »

Ik vind het zo jammer dat zelf lerende collega's het zou gauw beter weten.
Dit is deel van mijn conversatie met de Epsolar salesmanager waar ik 10 jaar lang solarladers van inkocht voor groothandel verkoop.

Thanks for reaching EPEVER via online chat tool. We were offline when you sent us your message. Above you can see the history of what you asked for. You can directly reply to this Email for your question, and we will provide responses asap. For your question, may i know what model is your controller? It is Tracer4215BN? If yes, I'm sorry to inform that the Tracer-BN Series is not compatible with Lithium-ion batteries, only Lead acid batteries. Because the series lack of Lithium battery self-activating function and related protection functions , once the battery protect by themself (BMS), the system will die. Thanks.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Plaats reactie