Rijbewijs B naar 4250 kg?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Joske
Berichten: 2506
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 13:28
Locatie: Portimão, Portugal

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door Joske »

Speelde die 4250 kg niet vanwege de zwaardere elektrische voertuigen?
Brandstofauto's max 3500.
E-auto's max 4250.
C1 dekt (door NL "geaccepteerd" als een van de laatste landen in Europa) de behoefte van zwaardere normale voertuigen, zoals bij ons de campers..3850 kg enz.
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door bertt »

Zal voor velen een opluchting zijn, de meesten rijden al rond met tegen de 4t :wink:
Als doorgaat, laat ik hem terug zetten van 4,5 naar 4250, dan mag ik er ook eens naast zitten en naar buiten kijken :wink:

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door Marco Polo »

@ Joske

Daar loop je tegen het probleem aan van de koeriers.
Die moeten hun chauffeurs het dure C1 laten halen (met misschien ook code 95 erbij?).
En ze elke 5 jaar laten keuren.
En die lobby is blijkbaar wel sterk en de transportbedrijven hebben een ontheffing geregeld.
In Spanje is het zelfs al wet geworden.
Voor transportbedrijven en e-gedreven voertuigen.
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door Camper-T »

Vanzelfsprekend zullen de camperbouwers ver over de 3500kg gaan met het inbouwen van meer veiligheids- en milieuvoorzieningen als de 4250kg grens wordt vrijgegeven voor rijbewijs B. Dat lijkt mij ook de basis voor dit wetsvoorstel.
Maar om gelijk te denken dat camperbouwers hiermee heel dicht tegen de 4250kg grens aan gaan zitten met rijklaar-gewicht lijkt mij een verkeerde inschatting. Immers zou dit ten koste gaan van de verkopen, want praktisch iedereen laat een camper met te minimaal laadgewicht links liggen.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op do 02 nov 2023, 0:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door Marco Polo »

Camper-T schreef:Vanzelfsprekend zullen de camperbouwers ver over de 3500kg gaan met het inbouwen van meer veiligheids- en milieuvoorzieningen als de 4250kg grens wordt vrijgegeven voor rijbewijs B. Dat lijkt mij ook de basis voor dit wetsvoorstel.
Maar om gelijk te denken dat camperbouwers hiermee heel dicht tegen de 4250kg grens aan gaan zitten met rijklaar-gewicht lijkt mij een verkeerde inschatting. Immers zou dit ten koste gaan van de verkopen, want praktisch iedereen laat een camper met te minimaal laadgewicht links liggen.
Met naar schatting 80% van de camperaars die overbeladen op pad zijn en campers die in de folder al overbeladen zijn en toch verkocht worden lijkt mij dat laatste een illusie :D
Alleen niet onder de camperforum bezoekers natuurlijk ;-)
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door Zwerfsteen »

bertt schreef:
vr 19 feb 2021, 13:07
Zal voor velen een opluchting zijn, de meesten rijden al rond met tegen de 4t :wink:
Als doorgaat, laat ik hem terug zetten van 4,5 naar 4250, dan mag ik er ook eens naast zitten en naar buiten kijken :wink:

Bert
Zeker Bert, sinds hier vrouwlief haar C1 heeft gehaald ervaar ik ook die luxe.
Groet,
Leny en Pieter
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door Marco Polo »

2e lobby wordt dan om de verkeerswetgeving in Europa aan te passen.
Dat de rijbewijsgrens verhoogd wordt wil niet automatisch betekenen dat alle andere regels en systemen mee veranderen ;-)
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door isoplus »

Er worden nog dagelijks campers en busjes verkocht met minimum resterend laadvermogen, veel campers zijn tot over het merk beladen, een steeds terugkerend onderwerp op dit en andere fora. Er zij er zelfs vele waarvan de toegelaten asbelasting ruim overschreden wordt, ook dat is bekend.
Het optrekken van het toegelaten gewicht voor b-rijbewijzen naar 4250 kg geeft geen enkele oplossing voor de reeds verkochte campers waarvan de as-lasten niet meer toestaan dan 3500 kg totaal.
Denk maar aan de, vaak oudere, Ducato's van 3200 kg waarvan er nog vele rondrijden, zelfs met alkoof en fietsenrek of scooterrek.
Voor de z.g.n liners helpt het al helemaal niet die wegen vaak tot 7500 kg en daar gaat dezelfde discussie ook weer aan de gang, die wegen vaak vakantie klaar met inzittenden ruim 8500 kg.
De NKC kan zich beter inspannen voor camperplaatsen of voorzieningen bij jachthavens en de Recon wat meer tegengas geven.
Als je een zware camper wilt rijden is het volgen van een c1 opleiding geen weggegooid geld, van die hiervoor genoemd Panda naar een Liner is toch een dingetje. :-B :wink:
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31861
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door Bob Diesel »

Daar is die weer :wink:
Iedereen met een rijbewijs,, (ongeacht tot welk gewicht) is nog geen Chauffeur :cheers:

En iemand die id in een Kleinere auto al een probleem heeft
Zal ondanks een andere klasse rij bewijs , met een zwaarder voertuig(camper)
Nog eerder problemen krijgen/veroorzaken
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
wvansl
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 27 apr 2015, 11:00
Locatie: Zweden
Contacteer:

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door wvansl »

Het heeft ook helemaal niets te maken met veiligheid.

Het huidige voorstel is om B rijbewijs tot 4250kg toe te laten, maar dan enkel voor electrisch aangedreven voertuigen.
Bij dieselvoertuigen is het dan dus nog steeds max 3500kg.

Conclusie:
Het heeft absoluut niets met veiligheid te maken
🚍 Campers:
Burstner A532, 1.9td, 1997 (verkocht)
Hymer B524, 2.8idtd, 1999 (verkocht)
Burstner Elegance 685, 2.8jtd, 2004 (nu)
💻 Website:
https://rvadventurekey.com
📺 Youtube kanaal met reisvideo's:
https://www.youtube.com/c/RvAdventureKey
🔔 Speciale QR Codes nodig? Kijk op:
https://www.qrmoose.com
Premiumliner
Berichten: 1093
Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:58

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door Premiumliner »

95% van alle autorijders vindt zichzelf een betere chauffeur dan de rest! :-B
en hier op dit forum zitten uitsluitend de beste chauffeurs van ons kikkerlandje!
Eigenaren van dwerghondjes zijn mede schuldig aan de gezondheidsproblemen van deze beestjes zoals constante hoofdpijn en ademhalingsproblemen.
Gebruikersavatar
Peter12
Berichten: 578
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 12:24
Locatie: Eindhoven

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door Peter12 »

Ik vond het niet veel toevoegen wat ik leerde bij C1. Wat heb ik als particulier aan allerlei rij- en rusttijdenwetten? Daarom wil de NKC ook alleen voor particulieren B laten gelden tot 4250 kg. Niet voor beroepschauffeurs die zich wel aan alle extra regeltjes moeten houden. Ik denk dat het onhaalbaar is juridisch.
Pleasure is the path of joy
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31861
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Rijbewijs B naar 4250 kg?



Bericht door Bob Diesel »

Als je hier leest van mensen die hun C1 rijbewijs ,speciaal voor hun camper hebben gehaald :clap:
Dat ze er zeker een andere kijk :!: op het rijden met een groter/zwaarder voertuig is ontstaan.
En ze veel meer vertrouwen in hun rijvaardigheid hebben gekregen
En niemand van mening is geweest dat het weggegooid geld is geweest

Dus klakkeloos zo maar gaan verhogen vd limiet ,, :roll:
En id ,de rij en rust tijden zijn misschien wel niet voor jou van belang
Maar het is goed om te weten dat ze er zijn en dat je er ook wel eens over na mag denken :idea:
Als je denkt weer eens met een niet dagelijkse bezigheid,, het in 1 dag TE ,veel km maken aan de gang gaat
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Plaats reactie