Enkele geiser vraagjes

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
GeMa
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 10:19

Re: Enkele geiser vraagjes



Bericht door GeMa »

de Jonckheer schreef:
za 30 jan 2021, 6:54
jurgenc schreef:
vr 29 jan 2021, 22:43
En deze geiser is toch een type met gesloten verbranding. Is een ander verhaal dan eentje met open vlam of open verbranding.
Nee, dat is ie niet. Haal je de kap weg kijk je zo tegen de brander aan. Om die reden is hij in NL niet meer te koop. Maar gelukkig ben ik niet angstig aangelegd.
Dat ie niet meer hier verkocht mag worden doet geen belletje bij je rinkelen?

Verstandig en voorzichtig zijn is niet synoniem met angstig!
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Enkele geiser vraagjes



Bericht door Atoz »

Alleen het woord geiser is voldoende om de halfjaarlijkse discussie over het installeren van een geiser in een camper.
Ik weet
Dat er al meer dan 50 jaar een geiser in mijn moeder haar keuken hangt (in een huis)
Ik had meer dan 15 jaar een geiser in een stacaravan, in de keuken in een kastje
Dat mensen zoals Nico al jarenlang met een geiser in hun BUS rijden, in een kastje

Maar ik denk dat
Als je een geiser in een bus (je) (let op de kleine lettertjes) onder je bed, ergens goed weggestopt, wil plaatsen dat er betere en veiligere oplossingen zijn.
Al zou je die geiser ook in dat busje op een veilige manier kunnen installeren. Maar wil je die wel op dezelfde plek plaatsen als Nico deed?
Net boven je aanrecht bv, ?!?!?

@Nico
Mocht ik morgen een BUS verbouwen, ik plaatste een geiser, net zoals jij deed.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Enkele geiser vraagjes



Bericht door dieseltje+ »

Zooooo. Zeker weten :thumbup:



Kroppie schreef:
vr 29 jan 2021, 17:00
ik denk dat er tegen een hoop mensen gezegd kan worden wat mijn vader wel eens tegen mij zei.

jos
Iets met niet horen en wel voelen.. :wink:
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51276
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Enkele geiser vraagjes



Bericht door Kroppie »

nee,niet eens het was :wat zijn ogen zien verpesten zijn handen, alles ging uit elkaar en gelukkig het meeste ook wel weer inelkaar

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Enkele geiser vraagjes



Bericht door dieseltje+ »

Dan is het nog best wel goed gekomen met je :-B
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
RobMobiel
Berichten: 11
Lid geworden op: di 26 mei 2020, 14:10

Re: Enkele geiser vraagjes



Bericht door RobMobiel »

Is het toegestaan om nu nog een open Geiser in een camper te installeren?
En moet hij gekeurd zijn door een Europese instantie?
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Enkele geiser vraagjes



Bericht door Cee Pee »

Wat je er zelf inbouwt moet je helemaal zelf weten staat nergens dat het niet mag.
En ook is een niks geen keuring verplicht.
Houd niet in dat je maar wat raak moet rotzooien, maar als je er geen verstand van hebt zou ik er sowieso niet aan beginnen.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Enkele geiser vraagjes



Bericht door jurgenc »

Er is eu regelgeving over en die verwijst ook naar normen.
Dat er geen controle is, is een andere zaak. Als zelfbouwer ben je op dat ogenblik ook een constructeur.
Heb ofwel hier ofwel op een ander forum al eens een verwijzing naar deze eu richtlijn gepost.
H20
RobMobiel
Berichten: 11
Lid geworden op: di 26 mei 2020, 14:10

Re: Enkele geiser vraagjes



Bericht door RobMobiel »

Als je een eigenbouw camper hebt en deze bij de NKC wilt verzekeren moet je hem eerst door een Bovag Camper dealer laten keuren. Het gaat dan vooral om de technische installatie. Of de gas- en electrische installatie voldoen aan de eisen.
Vandaar mijn vraag...
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 790
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Enkele geiser vraagjes



Bericht door MarceldeHoog »

Goed, na alles op een rijtje te hebben gezet, ga ik afzien van een geiser, maar neem een kleine boiler. Scheelt me een gat in de buitenwand, en ik verwacht sowieso niet heel vaak een douchte te nemen in de bus.

De boiler zal vooral tijdens het rijden worden opgewarmd overigens, aangezien die dingen best wat stroom verbruiken. Maar het maakt mijn installatie een stuk minder complex, en daar hou ik wel van.

Kortom allen bedankt voor het meedenken. Ik denk nog steeds dat het veilig te doen is overigens, maar denk ook dat de boiler oplossing gewoon eenvoudiger is voor onze warm water voorziening.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Enkele geiser vraagjes



Bericht door marjasjaak »

Wij hebben een Elgena boiler 230V 500 watt, die nu via "de paal" 230 volt krijgt en verwarmd kan worden met een Planar.
Nou zitten we te brainstormen om deze tijdens het rijden via de omvormer te laten verwarmen. Met een schakeling dat de boiler uitgaat als we stilstaan.
Want handmatig uitzetten dat vergeet je.
Nou heb ik 2 opties, de Victron omvormer heeft een schakelcontact kan je een relais aan knopen, of een relais met 12volt stuurstroom die 230volt voor de boiler schakelt.
AadenAnke
Berichten: 13243
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Enkele geiser vraagjes



Bericht door AadenAnke »

Dat vergeten is een kwestie van gewenning! Schakelaars met controlelampje op het dashboard!
Stoppen Handren aantrekken, lichten uit, motor uit, al dan niet in zijn vrij, gebruikers uitschakelen. Sleutel eruit, uitstappen, rondje om het voertuig, banden hand opleggen, afsluiten. Vaste gewoonte eenmaal aangeleerd vergeet je het nooit! Ja ik weet het omstanders kijken soms of je van een andere wereld komt. Het zelfde als bij vertrek we zitten samen in onze stoelen begint Anke, gasfles dicht? fietsendrager op slot?
dan ik koelkast op 12 volt? Ramen en luiken dicht? Kastjes en laden vergrendeld? Oké starten een stukje optrekken uitstappen en de plek nog ff na lopen is er niets achter gebleven. Doen we dus altijd. Zowel een keer de kabelhaspel zien staan :bang: :bang: :bang: ja een ritueel dat we altijd doen. Wij vergeten dat soort dingen dus niet.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Enkele geiser vraagjes



Bericht door DucatoDolf »

Als je dan voor een boiler gaat... wij van WC eend...

Een 230v boiler is relatief goedkoop en duurzaam (neem iig iets met een koperen vat). Ik gebruik dit ook op de omvormer rijdende weg. Gewoon op maximale temperatuur laten verwarmen.

Ik gebruik met name 230v apparaten. Koelbox, acculaders, koffiezetapparaat, boiler. Het vergeten uitschakelen is een ding. Daar wil ik op termijn ook een schakeling van mijn contactslot voor maken die het 230v circuit van omvormer naar paal schakelt. Of voor andere apparaten van omvormer naar HH accu of 12v.

Succes met je boiler installatie.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Enkele geiser vraagjes



Bericht door marjasjaak »

Alleen moet je wel kijken naar het Wattage wat een boiler vraagt.
Wij hebben er eentje (5 liter inhoud) van 500wat dat is 2,3 ampere, met een camping stroomaansluiting zit je dan vaak goed.
De watertemperatuur is na een half uur ruim 70 graden.
Wat betreft de rituelen, bij ons is de koelkast volautomatisch. En als je met een simpele relaisschakeling kan automatiseren, waarom dan niet. :-B
Plaats reactie