Achteruit rijden
-
- Berichten: 38
- Lid geworden op: ma 27 jun 2005, 17:12
- Locatie: Udenhout
Achteruit rijden
Wij hebben een Hymer B 504 SL met een FIAT Ducato basisauto.
Hij is van bouwjaar 2007.
De motor is motor: 2,3 liter 95 kw, 130 pk met handgeschakelde versnellingsbak.
Met het achteruit rijden vind ik dat hij niet zoveel trekkracht heeft.
Bovendien moet je vaak met slippende koppeling rijden anders gaat hij te hard.
En dat is met name lastig als je in een slingerend smal straatje zit dat ook nog eens
omhoog gaat, zoals ergens in Spanje.
Dit heeft natuurlijk met de overbrenging te maken van het achteruittandwiel.
Herkent dit iemand en is er iets aan te doen?
Hij is van bouwjaar 2007.
De motor is motor: 2,3 liter 95 kw, 130 pk met handgeschakelde versnellingsbak.
Met het achteruit rijden vind ik dat hij niet zoveel trekkracht heeft.
Bovendien moet je vaak met slippende koppeling rijden anders gaat hij te hard.
En dat is met name lastig als je in een slingerend smal straatje zit dat ook nog eens
omhoog gaat, zoals ergens in Spanje.
Dit heeft natuurlijk met de overbrenging te maken van het achteruittandwiel.
Herkent dit iemand en is er iets aan te doen?
Re: Achteruit rijden
Slippende koppeling nee echt niet! Gas helemaal los en dan nog te snel koppeling helemaal in trappen. Heb zelf een Fiat 2.3 multi jet 130pk. De overbrengingen en de trekkracht vind ik erg prettig. Weg rijden zelfs een lichte helling op kan gewoon zonder gas zowel voor als achteruit.
Gr. Aad
Gr. Aad
Re: Achteruit rijden
Ja, ik herken dit wel.
Wij kochten in 2007 een nieuwe Hymer op Fiat met Alko chassis, handgeschakelde met de sterkste motor.
De Fiat was prima, behalve achteruit in een smal straatje omhoog, dat was niet te doen. De remedie is inderdaad de koppeling niet laten slippen maar dat lijkt in de praktijk toch wat ingewikkelder bij dit type. Het gaat wel maar de auto bokt en heeft weinig kracht, dus gas erbij en dan ga je te hard. Slecht voor de techniek dus ik trachtte zulke situaties te omzeilen!
Bij onze nieuwe Ducato, met robot bak, gaat het probleemloos, maar die is ook 400 kg lichter.
Dus proberen niet in zulke situaties terecht te komen, overigens toen ik 10 jaar later de Hymer inruilde zat er nog steeds dezelfde koppelingsplaat in.
Wij kochten in 2007 een nieuwe Hymer op Fiat met Alko chassis, handgeschakelde met de sterkste motor.
De Fiat was prima, behalve achteruit in een smal straatje omhoog, dat was niet te doen. De remedie is inderdaad de koppeling niet laten slippen maar dat lijkt in de praktijk toch wat ingewikkelder bij dit type. Het gaat wel maar de auto bokt en heeft weinig kracht, dus gas erbij en dan ga je te hard. Slecht voor de techniek dus ik trachtte zulke situaties te omzeilen!
Bij onze nieuwe Ducato, met robot bak, gaat het probleemloos, maar die is ook 400 kg lichter.
Dus proberen niet in zulke situaties terecht te komen, overigens toen ik 10 jaar later de Hymer inruilde zat er nog steeds dezelfde koppelingsplaat in.
Re: Achteruit rijden
Ik herken het probleem niet: noch bij onze eerste Pössl (Ducato 2,3 multijet 120 pk uit 2007) noch bij onze huidige (Jumper 2,2 Hdi 150 pk).
Achteruit stationair met de koppeling vol aangegrepen lukt over het algemeen prima. Bij een steil straatje achteruit omhoog: zo kort mogelijk en zo snel mogelijk keren.
Overigens ben ik op basis van mijn ervaringen wel van mening dat de beschikbare trekkracht bij stationair toerental mede afhankelijk is van de conditie van je motor en dat je eigen rijstijl/omgaan met je motor hierop wel van.invloed is.
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Achteruit stationair met de koppeling vol aangegrepen lukt over het algemeen prima. Bij een steil straatje achteruit omhoog: zo kort mogelijk en zo snel mogelijk keren.
Overigens ben ik op basis van mijn ervaringen wel van mening dat de beschikbare trekkracht bij stationair toerental mede afhankelijk is van de conditie van je motor en dat je eigen rijstijl/omgaan met je motor hierop wel van.invloed is.
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Buscamper fan
Re: Achteruit rijden
Ja ervan uitgaande dat bijna alle paardjes nog netjes onder de kap zitten en hun gezondheid in orde is dat lijkt mij logisch maar dat te snel begrijp ik niet! Geen gas koppeling los rolt hij hooguit met een km of 5a6 achteruit. Maar misschien dat het stationair toerental wat hoog staat?
Gr. Aad
Gr. Aad
- zwerf-busje
- Berichten: 864
- Lid geworden op: za 24 nov 2018, 11:09
- Locatie: Sweet Lake City
Re: Achteruit rijden
Ik herken dit ook met onze 2016 Boxer, achteruit een helling op is echt lastig.isoplus schreef: ↑wo 20 jan 2021, 13:58Ja, ik herken dit wel.
Wij kochten in 2007 een nieuwe Hymer op Fiat met Alko chassis, handgeschakelde met de sterkste motor.
De Fiat was prima, behalve achteruit in een smal straatje omhoog, dat was niet te doen. De remedie is inderdaad de koppeling niet laten slippen maar dat lijkt in de praktijk toch wat ingewikkelder bij dit type. Het gaat wel maar de auto bokt en heeft weinig kracht, dus gas erbij en dan ga je te hard. Slecht voor de techniek dus ik trachtte zulke situaties te omzeilen!
Bij onze nieuwe Ducato, met robot bak, gaat het probleemloos, maar die is ook 400 kg lichter.
Dus proberen niet in zulke situaties terecht te komen, overigens toen ik 10 jaar later de Hymer inruilde zat er nog steeds dezelfde koppelingsplaat in.
Ik vermoed dat de koppelingsplaat zijn beste tijd gehad heeft, hoewel bij vooruit rijden er geen problemen zijn.
Groet Ruud
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: Achteruit rijden
Zolang de koppeling onder geen enkele omstandigheid slipt is ie dus goed. Ga je te snel achteruit heeft dat niks met je koppeling te maken maar alles met motor toerental i.c.m. de overbrengverhouding van de achteruit. Maar ook: de een kan sneller achteruit rijden dan de ander. Sommigen hebben er moeite mee terwijl het voor sommige anderen een peulenschil is. Hoe dan ook, nooit met een slippende koppeling rijden!
-
- Berichten: 1808
- Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26
Re: Achteruit rijden
Het is een bekend euvel van deze ducato/boxer/jumper generatie dat ze erg schokkerig en ongecontroleerd achteruit rijden, zelfs toen ze relatief nieuw waren.
https://forums-motorhomefacts-com.cdn.a ... s-202.html
https://forums-motorhomefacts-com.cdn.a ... s-202.html
Re: Achteruit rijden
de mijne doet niet bokken maar gaat wel als de brandweer achteruit. Dit is met gewoon stationair toerental. meestal trap ik eff de koppeling in om wat uit te rijden en laat ik hem weer opkomen. motor 2800cc fiat 146pk .
- zwerf-busje
- Berichten: 864
- Lid geworden op: za 24 nov 2018, 11:09
- Locatie: Sweet Lake City
Re: Achteruit rijden
Nou inderdaad.pwhooftman schreef: ↑do 21 jan 2021, 17:11Het is een bekend euvel van deze ducato/boxer/jumper generatie dat ze erg schokkerig en ongecontroleerd achteruit rijden, zelfs toen ze relatief nieuw waren.
https://forums-motorhomefacts-com.cdn.a ... s-202.html
Als je googlet op "ducato reverse judder" dan heb je pagina's vol berichten hier over.
En gaat over de type x250/x290 & de boxer en jumpers van de vergelijkbare bouwjaren.
Niet geweten.
Maar zoals iemand anders al schreef, die situatie's proberen te voorkomen is makkelijker.
Groet Ruud
Re: Achteruit rijden
Herkenbaar:
Dit is 2 jaar geleden ook al eens aan de orde geweest.
De overbrengingsverhouding achteruit zit tussen de 1e en 2e versnelling in.
Hier is dat topic
Dit is 2 jaar geleden ook al eens aan de orde geweest.
De overbrengingsverhouding achteruit zit tussen de 1e en 2e versnelling in.
Hier is dat topic
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Re: Achteruit rijden
Met 4 ton achteruit, boven pakweg 5%, drama.
Achteruit ligt gewoon veel te hoog, zou ónder , of max, hetzelfde moeten zijn dan de 1..
Achteruit ligt gewoon veel te hoog, zou ónder , of max, hetzelfde moeten zijn dan de 1..