Camperkeuze: wat had jij anders gedaan?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
ghulst
Berichten: 38
Lid geworden op: di 20 aug 2013, 9:24

Camperkeuze: wat had jij anders gedaan?



Bericht door ghulst »

Mensen op een camper forum, zijn natuurlijk allemaal bedreven in het camperen. Dat zijn wij niet. Wij hebben wel een Transit buscamper gehad, maar al snel kwamen we er achter dat dat leuk was, maar niet voor ons. Op basis van die ervaring en wat nuchter nadenken, hebben we wel een lijstje dingen waaraan we denken dat onze camper zou moeten voldoen. Maar ik hoor ook graag suggesties van jullie, vanuit jullie ervaring.

Wij zijn een gezin van vier met twee tieners. Daarom denken we aan een 5-6 persoons camper. Vanwege de fietsen zitten we te denken aan een grote garage. (Ja, fietsen kunnen ook op een fietsendrager er achter, maar voor een carbon racefiets wordt dat niet aangeraden.) Daarnaast willen we graag een vast tweepersoons bed en slaapgelegenheid voor de meiden die we niet hoeven te verbouwen als we gaan rijden. Om diezelfde reden moet er ook nog een zitje zijn voor tenminste 4 waar we altijd kunnen zitten om te eten. En natuurlijk een aardige badkamer, zodat je ook een tijdje buiten de campings etc. kunt blijven. (De Transit had geen toilet/wasgelegenheid en bij elke verplaatsing moest de hele boel weer omgegooid. Dat werden we heel snel zat.)

Wat denken jullie als je dit lijstje leest? En ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. Met welke dingen van je camper ben je super blij en welke vindt je echt verschrikkelijk?
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Wat had jij anders gedaan?



Bericht door macfocus »

Een 4 persoons camper met een frans bed en een hefbed.
En veel laadvermogen minstens 650 kg af fabriek, liever meer
Denk aan een Dethleffs Advantage (weet niet of die hefbedden hebben)
Of een sunlight T64/CaradoT48 (is identiek)

En zo zijn er nog veel meer. Chausson heeft ook iets in die richting.

En voor de badkamer, het toilet IN de douchecel zelf, scheelt een bak ruimte.

Een hoge garage betekent een hoog bed, wat weer betekent dat je visueel minder ruimte hebt, want je badcel staat verder naar voren.

Keuzes, keuzes, keuzes.


Kwa ruimte gaat er weinig boven een oudere camper met een licht interieur zonder vast bed. Dat geeft heel erg veel leefruimte.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Wat had jij anders gedaan?



Bericht door Peter LMC »

ghulst schreef:
di 19 jan 2021, 23:23
Wat denken jullie als je dit lijstje leest?
Ik denk dat je een grote camper nodig hebt met veel bergruimte en laadvermogen.
Gaat je onder de 3.5 ton niet makkelijk lukken.
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6714
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Wat had jij anders gedaan?



Bericht door evdoetelaar+larana »

Bij een hoge garage en 4 vaste slaapplaatsen kom je al snel op een alkoofcamper lijkt mij. De dinette is dan om te bouwen als 5e bed. Hoogte van de fiets goed opmeten. Ook kritisch zijn met het laadvermogen, tenminste als het niet boven 3500 kg mag zijn. Daarnaast is enkele dagen off-grid weer van invloed op de capaciteit en mogelijkheden van de energievoorziening (en het gewicht daarvan). Als 3500 kg niet de limiet is, heb je beduidend meer mogelijkheden.

Ook lijkt het me niet verkeerd stil te staan bij de consequenties op langere termijn. Als de tienerdochters een leeftijd hebben dat ze niet meer meereizen, of in een sidetent kunnen overnachten, volstaat een kleinere/lichtere camper. De afweging zou ook kunnen zijn om de eerste paar jaar een 5 a 6 persoons camper te huren en een te kleinere kopen als de tienerdochters niet meer meereizen.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Camperkeuze: wat had jij anders gedaan?



Bericht door AadenAnke »

Ik denk dan hoe oud zijn die tieners? Wij hadden er zeker niet aan begonnen als ze nog te jong waren om zelfstandig thuis te blijven. Wij kochten onze vorige camper toen onze zoon net 20 was en onze dochter al een paar jaar de deur uit. Wat ik vaak zie (meestal met huurcampers) is dat ouders iets totaal anders willen dan de tieners. Uitslapen-vroeg opstaan, rust-pretparken. En ze nog echt klein zijn zullen ze het prachtig vinden en eenmaal gewend bij het opgroeien er best lekker in meegaan. Zijn de tiener een jaar of 13 zou ik nog een paar jaar wachten en met een caravan op pad gaan naar campings met voldoende vermaak voor deze leeftijd. Zijn ze rond de 16 nog een jaar of 2 dan willen ze thuis blijven :silent:

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Camperkeuze: wat had jij anders gedaan?



Bericht door Bob Diesel »

2 tiener dochters :roll: wij hadden er 1 ,en die wilde na haar 17e echt niet meer mee :!:
Dus wacht nog een jaartje of zo ,en koop een camper voor jullie 2 :idea:

@Aad :thumbup:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
isoplus
Berichten: 6341
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Camperkeuze: wat had jij anders gedaan?



Bericht door isoplus »

Ik had een alkoofcamper, ooit een grote Hymer integraal en nu een Ducato busje.
Die alkoofcamper voldeed aan al jouw wensen maar woog vakantieklaar met 4 passagiers 4500 kg en dat was gelijk het max dat het ding mocht sjouwen.
De Hymer woog idem ruim 3850 kg en mocht max 4250kg sjouwen maar had een hefbed en een vastbed en grote garage. De fietsen moesten op de trekhaak.
Over het busje hoeven we het niet te hebben :wink: .
Kijk eens naar een boot, daar heb je ruimte en is gewicht geen probleem.
Met dat Coronagedoe kan je ver reizen voorlopig rustig vergeten, deze zomer waren we blij dat we ons bootje nog hadden. Geen gedoe met parkeerplaatsen en rustig ergens voor anker of aan een walletje liggen, zelfvoorzienend zo lang als je wenst en er genoeg brandstof en water aan boord is.
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Camperkeuze: wat had jij anders gedaan?



Bericht door dieseltje+ »

Oef....TS zijn wensen zoeken wij al een paar jaar :wink:
Behalve dan de grote garage, in ons geval vinden we dat zonde van de (niet) bruikbare leefruimte. I.c.m. ruime "badkamer" vaak geplaatst voor de garage, er tegenover een kast/koelvries een benauwd gevoel. Hebben al veel (heel veel) campers bekeken, nagenoeg onhaalbaar onder de 3500kg met TS zijn wensen. Ieder voorzich hoe om te met de 3500 kg grens.
Zoals genoemd, oudere camper, vast bed in de vorm van alkoof, treinzit, rondzit/bed achterin. Tanken nagenoeg leeg en weinig spullen mee...is het miss haalbaar.
1tje op C rijbewijs, qua wensen is er dan veel opgelost. :D
Succes.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
rhomodel
Berichten: 585
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: Camperkeuze: wat had jij anders gedaan?



Bericht door rhomodel »

De afgelopen 10 ( ja je leest het goed tien) jaar hebben we net zo'n lijstje gemaakt en elke keer als we op vakantie gingen een soort camper gehuurd waarvan we dachten dat dat bij ons zou passen en in de loop der jaren zo de eisen bijgesteld dat we vorig jaar een camper hebben gekocht die aan alle eisen voldoet. Zeker omdat je aangeeft kinderen in een bepaalde leeftijd te hebben zou ik nu geen camper kopen, maar huren. Dat is misschien op korte termijn wel duurder, maar voorkomt dat je over een jaar een best van een ding voor de deur hebt staan en jullie nog maar met z'n 2'en op vakantie gaan en zo'n grote helemaal niet nodig is.
Maar om op je type camper te antwoorden: zou in ieder geval een camper met queensbed nemen dan heb je voor jullie zelf gewoon een bed zonder rare trappetjes en zo ( wij dachten initieel enkele bedden, prima daar kunnen we een groot bed van maken, maar je moet dan altijd via een trappetje het grote bed in). Ook een Frans bed zou ik niet doen, dat is het net niet, hoewel het veel ruimte scheelt, campers met Franse bedden hebben bijna geen garage. Veel queensbedden zijn ook nog in hoogte verstelbaar: op de hoogste stand an je dan de fietsen in de garage zetten.
Voor de tieners kan je denken aan een alkoof model zij kunnen dan zonder ombouwen daar slapen, of een integraal met hefbed voorin of een cross-over met een hefbed boven de dinette.
Zal even wat type campers noemen die dit hebben:
Adria Matrix SC (600 of 670 serie) en DC
Chausson - Challenger XLB of EB series
Rapido F modellen
Roller team TL
Al deze modlelen hebben ook een ruime badkamer-toilet ( dus douche apart van toilet en zijn met een deur of 2 deuren af te sluiten van de rest van de camper.

De meeste integralen hebben voor een hefbed: gewoon aan de gasveer treken en je hebt een 2 persoons bed.

Met als deze wensen moet je wel heel erg op gewicht gaan letten: 4 personen plus bagage plus fietsen plus eten/kleren etc is een boel extra gewicht.
Julius
Ergens in Friesland aan het water
lassche
Berichten: 976
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 10:34
Locatie: N.W. Overijssel

Re: Camperkeuze: wat had jij anders gedaan?



Bericht door lassche »

Onze eerste camper had alleen een hefbed, geen vast bed. Daarom hebben we hem, ondanks dat we er verder heel tevreden over waren toch verkocht en een ander met vast bed gekocht.
En koop niet te klein. Ik volg een aantal youtube-campervlogs en daarvan zijn er op het ogenblik 2 stellen bezig met de overstap van een buscamper naar een (half)integraal vanwege de te beperkte ruimte in de buscamper.
Denk dus voor de aankoop goed na over de indeling en de grootte.

Over het feit dat de kinderen over een paar jaar niet meer mee gaan zou ik mij zelf niet zo druk maken. Met een camper die nu voldoet voor 4 personen heb je straks wat extra ruimte voor met zijn 2-en.
In jullie geval zou ik voor een integraal kiezen met een hefbed en achterin een vast bed met daaronder een grote garage voor o.a. de fietsen.
Dan hebben de kinderen de keuze tussen slapen in de camper of in een tentje.
Er zijn campers waarbij de toiletruimte en de douchecel tegenover elkaar geplaatst zijn en waarbij je de wand van de toiletruimte een slag kunt draaien zodat de toilet- en doucheruimte een geheel vormen. In het duits heet dat "Raumbad". Een nederlands woord is er volgens mij niet voor. Maar zo creeer je een ruime badkamer met de nodige privacy.

En zoals hierboven al aangegeven, koop een camper met voldoende laadvermogen zodat je de spullen mee kunt nemen die je denkt nodig te hebben.
Dan zul je waarschijnlijk uitkomen op een camper met een MTM van boven de 3500KG en heb je rijbewijs C(1) nodig. Maar daar moet je je niet door laten afschrikken.
Als je lid bent/wordt van de NKC kun je daar de online de C1-theoriecursus volgen. Totale kosten incl. lidmaatschap en examens nog geen Euro 100,-. En de praktijk kun je tegenwoordig in 1 dag doen voor zo'n Euro 750,- dacht ik. 90% Slaagt in 1 keer.

Zelf heb ik 2,5 jaar geleden C1 gehaald en de overstap gemaakt naar een +3500KG camper en dat bevalt heel goed. De grote ruimte binnen en het feit dat je niet op een liter water meer of minder hoeft te kijken is zo relaxed.
Er kleven ook nadelen aan, daarover is ook voldoende informatie te vinden hier op het forum. Maar ik ben ze de afgelopen 2 jaar onderweg nog niet tegengekomen en de voordelen wegen wat mij bereft zeker op tegen de nadelen.
2014 - 2019 Frankia I650 SD bouwjaar 2001, 2019 - heden Frankia I680 BD Holiday Class bouwjaar 2007
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Camperkeuze: wat had jij anders gedaan?



Bericht door de Jonckheer »

Elk type camper heeft voor- en nadelen. De een wil zo klein mogelijk, de ander zo groot mogelijk, de meesten daar tussenin. Met wensen van tieners moet je weinig of geen rekening houden want die gaan over een paar jaar niet meer mee en dan heb jij een camper die je eigenlijk niet bevalt. Het beste is, wat sommigen al aangeven, te wachten tot je nog met z'n tweeën bent en dan een camper aanschaffen die voor jullie het beste is.
Wat ik zie aan jullie wensen gaat dat met een 3,5 tons camper niet lukken dus zoek het in de zwaardere klassen als je toch persé een 5 persoons wil. Met 4 personen met alle zooi die mee moet ben je al snel te zwaar. Of je moet er een aanhanger achter hangen, dan los je dat probleem ook weer op.
Wat ik anders had gedaan? Niks, want ik heb de camper die ik van meet af aan wilde, een touringcar en die ombouwen naar eigen inzicht. De meeste mensen moeten niet denken aan zoiets terwijl ik niet moet denken aan opgepropt zitten in een klein busje. Zo is er voor elk wat wils.
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Camperkeuze: wat had jij anders gedaan?



Bericht door macfocus »

Onze tieners van 19 en 16 gaan gewoon (weer) mee.
Nou zijn het allebei geen feestbeesten, dat scheelt.
Het standaard dogma dat tieners niks willen is gewoon niet altijd waar. Dat zal TS zelf het beste weten.

Gewoon iets kopen wat nu past en over een paar jaar koop je wat anders. Wij hebben nu een halfintegraal met hefbed (Sunlight T64) en dat gaat allemaal prima passen ook qua gewicht. 2 lichtgewicht gasflessen, geen TV, geen omvormer en straks 1 groot zonnepaneel.
Je carbon fiets is wel een probleem in zo’n camper.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
ghulst
Berichten: 38
Lid geworden op: di 20 aug 2013, 9:24

Re: Camperkeuze: wat had jij anders gedaan?



Bericht door ghulst »

Interessante suggesties hier. Voor de suggestie om een boot te kopen, vond ik best verrassend. :-B

Ik denk ook niet dat we willen wachten tot we weer met z'n tweeën op vakantie gaan. Geen idee wanneer dat gaat gebeuren, want voorlopig vinden ze het nog leuk om mee te gaan en dan wil ik daar zo lang mogelijk gebruik van maken.

We hebben al wel campers op marktplaats etc. zien staan die voldoen aan het lijstje dat ik bovenaan had gezet. Maar als ik dan wat verder ga graven, dan kom je inderdaad snel op campers van 3100kg die dan max 3500 mogen wegen. Met vier personen gaat dat natuurlijk al heel hard. Een C1 rijbewijs heb ik niet en eigenlijk was dat ook niet de bedoeling, maar het is het overwegen waard.

Wat ik ook wel interessant vond om te lezen, is de suggestie dat verder reizen het dit jaar ook niet gaat worden. Dat zou wel pleiten voor een andere manier van vakantie vieren...

Een touringcar geeft wel genoeg ruimte, maar die vind ik zelf wel echt te groot. ;)
tonic
Berichten: 2444
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Camperkeuze: wat had jij anders gedaan?



Bericht door tonic »

En ga vooral niet af op de gewichten welke op het kentekenbewijs staan! Maar ga naar de weegbrug voor het werkelijke gewicht.
Plaats reactie