Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Ombouw van AGM start-stop naar Lifepo4



Bericht door Rob A2 »

De onderdelen
De bestellingen zijn de deur uit:
- 4x 280AH EVE cellen, grade A, volledig gematched, versie 2021 via Alibaba een adres dat veel door diysolarforum leden wordt gebruikt.
Gekozen voor DDP verzending zodat er geen btw- en invoerkosten meer bijkomen.
- BMS van JBD, smart versie, 100A (had kleiner gekund) met bluetooth en uart485 module om eventueel aan pc te koppelen, via Aliexpress.
Risico dat hier nog invoerkosten en btw bijkomen.
- Labvoeding via Aliexpress Polen, iig geen bijkomende btw- en invoerkosten.
- Victron DC-DC lader, Orion-TR smart 12/12 30A, isolated (is al binnen)
- Victron lader, blue smart IP22 12/20A (is al binnen)

De Victron Phoenix 12/500W is natuurlijk al aanwezig.

Nu wachten en verder al wat voorbereidingen doen.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ombouw van AGM start-stop naar Lifepo4



Bericht door kampo »

kampo schreef:
vr 15 jan 2021, 7:29
Dit is de 2A.


Afbeelding

1,6A bij 230V is wel degelijk 368 Watt ...
Nog even een toelichting
1,6A staat er wel degelijk
Maar als je heel goed kijkt dan staat erbij van 100V tot 240V en van 50 tot 60Hz
We noemen dat wereldstroom
Bij 100V is het opgenomen vermogen niet 368W maar 1,6A x 100V = 160W
Kan je daar wat mee ?
Groeten Kampo
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePO4



Bericht door DJSmiley »

Alleen als dat ding 160W zou opnemen bij 100V, en 36V / 2A (=72 watt) levert aan de secundaire zijde....
dan zou dat betekenen dat er 160-72 = 88W verlies is, wat dus in geluid/licht/beweging/warmte wordt omgezet. En aangezien die eerste 3 niet echt van toepassing zijn blijft warmte over. 88W is nooit fatsoenlijk weg te stoken zonder een hele fanatieke koeling.

Een gemiddelde geschakelde voeding heeft snel een rendement van 85%. Bij 72W zal dat ding niet veel meer trekken dan 72+15% = 84W, wat dus een goede 13W warmte oplevert. Dat is nog wel weg te voeren, ondanks dat die lader in een gesloten plastic behuizing zit. Ik gok dat die lader, bij normale omgevingstemperatuur, een graadje of 40-45 wordt. Dat licht ook wel in lijn met 13W warmte.

160W (88W warmte) is gewoon niet mogelijk in die behuizing.

Enige wanneer die 1.6A gehaald kan worden is kortstondig het inschakelen: Een stevige DC elco is een stroomzuiper tijdens het opladen. Die piek moet opgevangen worden, en dan kan t goed dat je >1,5A gaat, heel kortstondig.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePO4



Bericht door kampo »

Als ik die 2A lader gebruik dan staat die wel gloeiend.
Onderschat het niet.
Zal het eens meten want ben het vergeten.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4



Bericht door Rob A2 »

Weer wat stapjes verder op weg naar het in elkaar zetten van de LiFePo4 accu.
- De labvoeding (30V,10A) is binnen. Besteld via Polen en dat gaat best snel. Geen probleem met invoerkosten etc.
- De JBD BMS is in Nederland en wordt de komende dagen geleverd. Benieuwd of daar extra kosten bij komen. Ik verwacht het wel.
- De EVE cellen (2021) zijn in China voorzien van lasergelaste draadeinden. Dit nieuwe model van EVE heeft geen taps meer. Men begint in China de problemen met deze taps blijkbaar te onderkennen.

Hieronder een paar foto's zoals Amy Wan (Shenzhen Luyuan Technology Co., Ltd) mij deze heeft toegestuurd. Ze zijn getest en ingepakt. Hopelijk worden ze nog voor Chinees Nieuwjaar daadwerkelijk verscheept. Anders wordt het een maand extra wachten.

40914B476A238C1160EC6832C7B0BB0B middel.jpg
40914B476A238C1160EC6832C7B0BB0B middel.jpg (84.25 KiB) 666 keer bekeken
Keurig met naambordje
0FB665DAD3425FF8B972BD0649C93D22 vs2 middel.jpg
0FB665DAD3425FF8B972BD0649C93D22 vs2 middel.jpg (110.18 KiB) 666 keer bekeken
Strak ingepakt in twee pakketjes (nou ja, ruim 10kg ieder)
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4



Bericht door Rob A2 »

Vandaag weer een stapje verder met het verzamelen van de benodigde spullen. De JBD smart BMS is binnen, samen met de Bluetooth en UART/USB modules. Natuurlijk zonder handleiding o.i.d. Gelukkig de manual van de Overkill Solar gevonden. En laat dat nu exact hetzelfde BMS zijn. Ik heb gekozen voor de 100A versie. De 60A zou in mijn situatie voldoende zijn, maar beter een beetje oversized dan net te krap.
Van bestelling tot levering: drie weken.
Nu nog wachten op de EVE 280Ah cellen en de bus bars.
JBD BMS-2.jpg
JBD BMS-2.jpg (216.17 KiB) 613 keer bekeken
BMS, bluetooth (midden) en UART/USB (links)
IMG-3397.jpg
IMG-3397.jpg (136.62 KiB) 613 keer bekeken
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4



Bericht door Rob A2 »

De benodigde krimptang is ook binnen (4-70mm2). Natuurlijk had ik er eentje kunnen lenen bij mijn loodgieter. Maar dan moet alles in korte tijd gedaan worden. Ik werk het liefst stapje voor stapje in eigen tempo. De tang is er eentje geworden uit de verzameling Ali. Via Polen besteld en binnen 10 dagen thuis. Voor die paar euro (ca. € 37) kan ik mij er geen buil aan vallen. Nog wel even testen hoe stevig deze echt krimpt. Maar met de hydrauliek mag dat geen probleem zijn. Ik heb ook al gezien dat enkele andere forumleden dit type tang gebruikt hebben. Natuurlijk ga ik wel voor goede kabels en kabelogen.
Krimptang middel.jpg
Krimptang middel.jpg (137.33 KiB) 564 keer bekeken
Kabeldikte, zekeringen en schakelaars
Gezien de beperkte hoeveelheid stroom (max 50A) die gebruikt wordt zal de zwaarste kabel 16mm2 worden. Dikker is zonder verloop niet aan te sluiten op de Orion-TR (30A) en de IP22 lader (20A). De MPPT lader (75/15) geeft gezien het gebruikte zonnepaneel (120W) max 10A en kan max 6mm2 aan. En deze laders lopen nimmer alle drie tegelijkertijd. De omvormer van 500W trekt ook maximaal 50-60A bij piek. Maar deze piek zal nimmer lang duren. Ik heb domweg geen zware 230V gebruikers behalve de acculader voor mijn e-bike. De omvormer wordt met een kabellengte van max 0,5m aangesloten. Natuurlijk heb ik bij de berekening van de kabeldikte de (op dit forum) vaak aangehaalde kabelcalculator gebruikt, maar ook de Victron Toolkit app. De komende dagen moet ik nog de zekeringen voor de drie laders en de omvormer berekenen. Daaruit is dan ook de zware zekering bij de accu te herleiden. Ook de aansluiting van de DCDC lader (Orion-TR) op de auto accu ga ik voorzien van een zekering. Er komen twee schakelaars. Eén tussen de auto accu en de DCDC lader. De andere wordt op LiFePo4 accu zelf gemonteerd. Ik overweeg sterk om beiden in de "min" leiding te zetten zodat je niet per ongeluk alsnog sluiting kunt maken. Ik lees dat diverse zelfbouwers ook op enkele plaatsen zekeringen in de "min" leiding zetten. Daar ga ik nog even rustig voor zitten en de spreekwoordelijke (en toepasselijke :-B ) "plussen en de minnen" op mij in te laten werken.
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4



Bericht door Rob A2 »

Weer iets ontvangen van Ali. Dit keer de busbar's. Zijn best snel geleverd. Binnen ca. twee weken.
Nog twee acties te gaan;
- montagemateriaal bestellen (kabels, zekeringen, kabelschoenen, zekeringhouder, schakelaar, etc)
- wachten op de bestelde EVE cellen
Dit laatste is nog wel het moeilijkste :P :P
Busbar middel.jpg
Busbar middel.jpg (148.63 KiB) 512 keer bekeken
Keurig verpakt, zes aansluitpunten
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4



Bericht door Rob A2 »

Het meest essentiële onderdeel is vandaag binnen gekomen. Vier stuks EVE cellen met aangelaste draadeinden. Heeft iets meer dan vijftig dagen geduurd vanaf verzending tot aan ontvangst. Valt mij niet tegen. Zaten per twee in een stevige doos volledig omringd door beschermingskunststof.
IMG-3432 middel.jpg
IMG-3432 middel.jpg (201.56 KiB) 419 keer bekeken
Het echte bouwfeest kan bijna beginnen. Ik heb een nieuwe multimeter besteld, die deze week binnen komt. Mijn huidige is meer dan 30 jaar oud en heeft mijns inziens een te lage nauwkeurigheid. Meet maar twee cijfers achter de komma. Op de accumonitor na is dan alles binnen. Dit onderdeel is niet zo belangrijk en komt gelukkig deze week ook hoogst waarschijnlijk binnen.
Ik heb de vier cellen uiteraard wel eventjes met mijn oude multimeter gemeten. Alle vier geven 3,29V aan. Ben benieuwd hoever ze uit elkaar liggen als ik straks de nieuwe meter er op kan zetten.
IMG-3434 middel.jpg
IMG-3434 middel.jpg (152.71 KiB) 419 keer bekeken
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4



Bericht door TestCase »

Aantal cijfers achter de komma zegt niets over de nauwkeurigheid van een DVM. Dit even terzijde.

\\Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4



Bericht door Rob A2 »

Natuurlijk heb je gelijk. Maar om hier nu te gaan uitleggen hoe dat zit met digits en counts? :-B :-B
Ter info; ik heb een 4 1/2 digit, 20.000 counts meter besteld.
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4



Bericht door Rob A2 »

Vandaag even een tijdelijke 12V opstelling gemaakt en de BMS meteen gekoppeld. Met deze opstelling ga ik eerst de accu zo vol mogelijk laden mbv van de 230V/20A acculader (IP22 12/20), die straks ook de bus gemonteerd wordt. De BMS ga ik uiteraard eerst goed instellen en de maximale lading ietwat beperken. De BMS zorgt er voor dat de lading uitgeschakeld wordt zodra de 1e cel het maximum bereikt. De BMS geeft nu aan dat de accu voor 27% vol zit. Daarna alles parallel schakelen voor het top-balanceren met een lab-voeding (3,6V en 10A). Dit gaat dan een stuk sneller dan vanaf de 27%. Als ik dat zou doen dan moet er 825A geladen worden met een capaciteit van 10A. Dat zou 80u duren.
Wel even een probleempje gehad om de bluetooth aan de gang te krijgen. Bleek dat ik de app (op iPhone) opnieuw moest laden. Daarna was het een "eitje". Nu nog wel uitzoeken of ik een betaalde versie nodig heb. Lijkt er op dat de versie van Lukas Deszynski nu gratis verkrijgbaar is. Zeker weet ik dit pas als ik de instellingen morgen ga configureren. Ik kan ook altijd nog via de pc en UART aansluiting eea regelen. Natuurlijk laat ik nog weten of dit allemaal lukt.
accu 1e opstelling middel.jpg
accu 1e opstelling middel.jpg (233.12 KiB) 365 keer bekeken
Oja, de BMS laat zien dat de cellen de volgende voltage hebben:
Cell-1 3,294V
Cell-2 3,293V
Cell-3 3,293V
Cell-4 3,303V
Mooi dicht bij elkaar. Ze zijn verzonden, volgens opgave op 3,298V
Helaas heb ik de nieuwe multimeter nog niet binnen en kan ik dus de nauwkeurig gemeten waarden aan de polen niet laten zien. Maar ik ben tevreden met deze getallen.
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4



Bericht door Rob A2 »

BMS instellingen aangepast. Ja, je moet daadwerkelijk de betaalde versie van de iPhone (IOS) app aanschaffen. Die vraag komt pas als je gaat configureren. Dus de volledige app is niet gratis (€ 6,99). Nu laad de accu met laadstroom van 20A. Ruim 10 uur laden dus. Vandaag klaar en dan morgen top balanceren.
rhomodel
Berichten: 585
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4



Bericht door rhomodel »

Goed bezig!
Om nog even terug te komen op je fiets lader: Is er niet een manier om wat simpeler je fiets accu op te laden, in plaats in naar een omvormer van 12 naar 220 volt te gaan, dan van 220 naar 36 volt? Dit lijk mij verlies op verlies. 12 volt naar 36 lijkt mij een betere stap....
En over het stroom verbruik van de fietslader: als de output 36 V 2 A is dan is dat 72 wat/ uur. Je max opgenomen vermogen kan dan wel 220 V x 1,6 A 352 watt zijn, maar ik denk niet dat je lader zo slecht is dat hij 352- 72= 280 watt aan warmte produceert. Dat zouden wel hele zure vermogensverliezen zijn.... Bijna 4 keer zoveel verlies als dat hij laadt. Zoals geschreven door anderen: ik zou het eens meten wat je lader nu opneemt als je je fietsaccu aan het laden bent. Ik zou verwachten 20 % vermogen verlies + 72 watt output = rond de 90 watt opgenomen vermogen oftewel op 220 volt 0,4 A.
Julius
Ergens in Friesland aan het water
Plaats reactie