Uitschakelen parkeersensoren werkt niet

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
surfsmurf
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 07 aug 2006, 23:35
Locatie: Midden Nederland

Uitschakelen parkeersensoren werkt niet



Bericht door surfsmurf »

Ik heb mijn buscamper, een FiDu 150 Malibu 640 LE uit 2017, voorzien van een trekhaak. Ik heb gekozen voor een 7 polige stekker en een voertuig specifieke elektrische aansluitset. Volgens de beschrijving zouden de parkeersensoren uitgeschakeld moeten worden als ik een (stekker voor een) aanhanger of fietsendrager aansluit. Hoewel alle verlichting verder correct werkt op de aanhanger worden de parkeersensoren niet uitgeschakeld. Hieronder een drietal afbeeldingen van de instructie.
7 polig aansluitset.gif
7 polig aansluitset.gif (23.85 KiB) 1378 keer bekeken
Vtg.gif
Vtg.gif (41.81 KiB) 1378 keer bekeken
Met PDC.gif
Met PDC.gif (44.85 KiB) 1378 keer bekeken
Ik heb het schema gevolgd en de genoemde wit/groene draad aangesloten aan het rechter achterlicht. Volgens tekening zou dat pin 6 moeten zijn maar helaas staat er geen nummering op de stekker. Lijkt mij logisch dat deze draad een signaal krijgt van de achteruitrijverlichting, dus daarom aangesloten aan de achterlichtstekker op de draad van de achteruitrijverlichting (zou inderdaad maar zo pin 6 kunnen zijn). Maar zoals gezegd het werkt niet, heb ik toch de verkeerde pin?
Verder vraag ik me af of relais 16 moet zorgen voor het uitschakelen van de parkeersensoren?
Natuurlijk kan ik de PDC loskoppelen, het geluid negeren etc. echter ik zou het graag goed zien werken.

Wie heeft er goede raad?
mvgr Martin
Na; Eigen bouw VW LT28D 1992, Eigen bouw VW LT35 maxi 1996, FiDu Laika Kreos 2002, Eigen bouw VW Crafter50 2008, FiDu Knaus Sun 700 LEG 2013, nu een FiDu Malibu 640LE 2017.
---------------------------------------------------
vwdokter
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 08 okt 2014, 20:49

Re: Uitschakelen parkeersensoren werkt niet



Bericht door vwdokter »

https://www.winparts.nl/upload/product_ ... _28100.pdf

Hier zie je wat je fout doet, je moet die wit/groene draad niet bij je achterlicht aansluiten maar zoals op plaatje 28 in de tekening op pen 6 van de pdc unit die ongeveer achter het rechterachterlicht zit.

Wat ik mij kan herinneren is dat er dan dacht ik..... op pen 6 geen draadje in de connector zit en dat je de wit/groene draad daar weer in kunt klikken als er aan de wit/groene draad een kleine stekker zit. (stekkertje die in de pdc unit zit eerst uit elkaar halen)

Vanaf plaatje 28 in de link moet je verder naar 29-->31

Succes verder :thumbup:
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Uitschakelen parkeersensoren werkt niet



Bericht door kampo »

Ik vermoed dat je een Fiat Ducato 2017 basisvoertuig hebt want Malibu zegt niet zoveel...
Bij veel moderne wagens moet je de trekhaak softwarematig in het basisvoertuig aanleren.
De ECU gaat dan bij het inpluggen van de aanhangwagenstekker volgende zaken wijzigen:
- Stoplicht en mistlamp uitzetten.
- ventilator hoger toerental
- schakel karakteristiek van de automaat aanpassen
- ...

Of dat bij een 2017 Ducato ook het geval is weet ik niet.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
surfsmurf
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 07 aug 2006, 23:35
Locatie: Midden Nederland

Re: Uitschakelen parkeersensoren werkt niet



Bericht door surfsmurf »

Dank voor de reacties.
Ik zie idd dat ik een fout heb gemaakt. VW dokter bedankt voor de link, deze foto's zijn duidelijk.
Heb ze hieronder nog even geplaatst, mogelijk hebben meer mensen er profijt van (Q is de genoemde groen witte/draad).
PDC regelaar.gif
PDC regelaar.gif (103.15 KiB) 1188 keer bekeken
De PDC regelaar zit bij mijn Ducato boven het rechtse achterlicht in de stijl, je kunt er net bij en de stekker los wurmen.
Positie 6 is onbezet en daar komt idd het pennetje van de groen/witte draad.
Na; Eigen bouw VW LT28D 1992, Eigen bouw VW LT35 maxi 1996, FiDu Laika Kreos 2002, Eigen bouw VW Crafter50 2008, FiDu Knaus Sun 700 LEG 2013, nu een FiDu Malibu 640LE 2017.
---------------------------------------------------
Plaats reactie