gek probleem met achterlicht

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
MikevH
Berichten: 77
Lid geworden op: di 13 okt 2020, 16:21

gek probleem met achterlicht



Bericht door MikevH »

Hallo,

Ik heb een gek probleem met mijn achteruitrijlicht en ruitenwisser achter aan de zelfde kant (rechts)
het gaat om een ford transit custom nieuwe versie uit 2018.

het probleem:
- mijn ruitenwisser doet het niet meer; alleen rechts achter, op het zelfde raam werkt de sproeier en verwarming wel. de linker deur is geen probleem
- mijn achteruitrijcamera licht is indien de normale verlichting aan is altijd aan. dus onafhankelijk van de versnelling voor of achteruit brand het achteruitrijden licht.

Ik heb de kabelboom naar achteren gecontroleerd (hier zat op 1 plekje een beschadiging van de mantel van 1 draadje. er was geen bereik en de rest van de kabels zijn ter plaatse gecontroleerd en allemaal prima. Ik ga er van uit dat er dus geen kabelboom probleem is.

Het belangrijkste probleem om op te lossen is het achteruitrijlicht.
er zijn verschillende opties als oorzaak waarbij de garage aangeeft dat de schakelaar op de versnellingsbak de waarschijnlijke oorzaak is. echter aangezien ik volop in de bouw zit geven ze aan dat ze dit niet onder de garantie kunnen onderzoeken aangezien de garantiepartij het dan niet accepteert... Dus ik moet eerst verder bouwen waarna het wel onder garantie onderzocht zou kunnen worden. (vind ik gek en ga ik morgen over overleggen).

Mijn vraag

heeft iemand een zelfde probleem al een keer mee gemaakt de de ford transit Custom?? zo ja hoe is dit opgelost.
waar zit die schakelaar precies? heeft iemand een garage manual van de ford transit Custom vanaf 2018?
heeft iemand andere ideeën wat ik na kan kijken om het achteruitrijlicht op te lossen?

voor de ruitenwisser heb ik zelf nog wat opties die ik na moet kijken... (steker los geduwd met vullen met schapenwol....??), zekering... (maar daar kom ik nu niet bij door plaatsing van een verkeerde versie bearlock... (zie mijn andere topic)

Groet Mike
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: gek probleem met achterlicht



Bericht door hathi »

Vroeger plaatste men die schakelaar op de bak,maar tegenwoordig word deze op het schakelpook frame geplaatst,waarschijnlijk zie je al iets,als je de manchet rond de pook los neemt, ( dikwijls duwt de pook er tegen,bij inschakelen )....even doorverbinden,en als die schakelaar defect is brand de lamp maar begin eerst bij de controle van de zekeringen
Hans
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8676
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: gek probleem met achterlicht



Bericht door seth_space »

Plaatsing van een verkeerde bearlock en een mogleijk probleem met een schakelaar op de bak/pook.
Ik zou daar eens beginnen en controleer ook de aarde van die deur.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
jaap prins
Berichten: 75
Lid geworden op: za 12 sep 2020, 21:05

Re: gek probleem met achterlicht



Bericht door jaap prins »

kijk eerst maar eens naar de massa van het achterlicht, zeer waarschijnlijk brand het achteruitrijlicht nu in serie met de gewone verlichting omdat de massa ontbreekt. kans is groot dat als je richting aangeeft alles mee gaat knipperen (als dat in de zelfde unit zit) Als de ruitenwisser op hetzelfde massapunt zit heb je daar ook gelijk de oorzaak van.
(kan dus een massa draad zijn die direct naar het chassis gaat, maar als de massa op de deur zit aangesloten dan zal die deur ergens een massakabel naar het chassis hebben.
Plaats reactie