Roetfiltertest wordt onderdeel van de APK

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13305
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Roetfiltertest wordt onderdeel van de APK



Bericht door hathi »

Ben wel benieuwd of, zoals het nu ligt,en de keurmeester met vinkjes voor een aanwezige Roetfilter moet gaan werken,of hij dat vinkje ook mag vermelden bij een ouder voertuig,waar nadien een roetfilter geplaatst is, dat opent weer perspectief,voor veel Camperaars,want enkel afgaan op een bouwjaar ,is niet reëel ,er zijn best Camperaars die dat willen,maar dan wel zonder fijnstoftoeslag,natuurlijk ...en de keuze is dan aan de eigenaar, :( :( de Apk keurmeester doet de controle? ...Ben benieuwd, maar zie het zwaar in?
Hans
tonic
Berichten: 2412
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Roetfiltertest wordt onderdeel van de APK



Bericht door tonic »

Van fabriekswegen geplaatst. Dus de keurmeester controleert op aanwezigheid en werking (d.m.v. de fijnstofmeting) als er een JA staat op het raadpleegscherm.
Jou filter is niet van fabriekswegen en regenereert ook niet. Dus er staat nooit een JA in het raadpleegscherm. De keurmeester heeft daar geen invloed op.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6199
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Roetfiltertest wordt onderdeel van de APK



Bericht door Bas vd laar »

Niet alle auto’s met dieselmotor hoeven bij de apk een roetfilter te hebben: alleen voertuigen die er af-fabriek van zijn voorzien.
Inderdaad, mensen lezen blijkbaar maar half.
Dus zolang de jouwe niet stuk of verwijderd is is alles ok.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13305
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Roetfiltertest wordt onderdeel van de APK



Bericht door hathi »

En dat bepaald die nieuw ingevoerde deeltjes Teller,anders krijg je alsnog een fijnstoftoeslag, of laten repareren natuurlijk, .....wat zullen er veel fijnstoftoeslagen bij komen,want dat is goedkoper,en kun je per maand betalen :-B
Hans
tonic
Berichten: 2412
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Roetfiltertest wordt onderdeel van de APK



Bericht door tonic »

Met een voertuig met een roetfilter vanaf fabriek en een bouwjaar voor 1-1-2012 zou dat een keuze kunnen zijn.
Maar volgens mij likken de meeste campereigenaren hun juweeltje af, als ik de reacties hier op het forum lees. Dus er zullen er velen zijn die hem gewoon laten repareren.

En als je bijvoorbeeld toevallig een nieuwe milieu sticker uit Duitsland nodig hebt is daarop waarschijnlijk je nieuwe (lagere) milieuklasse zichtbaar.
Omdat het vinkje verwijderd is uit het kentekenregister.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8549
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Roetfiltertest wordt onderdeel van de APK



Bericht door seth_space »

is de keuze niet simpeler...? ( bij af-fabiek geinstalleerd)

laten repareren of anders geen APK.

Voor de rest is dit artikel veelal hetzelfde wat hier al genoemd is. Met wat meer achtergrond info over keuzes,( is van voor invoering deeltjesteller.)
https://www.mijngrossier.nl/haken-en-og ... s-apk-eis/
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
tobo01
Berichten: 59
Lid geworden op: vr 20 dec 2019, 18:40

Re: Roetfiltertest wordt onderdeel van de APK



Bericht door tobo01 »

Als ik mij niet vergis, wordt bij het tunen meestal het roetfilter uitgeschakeld. Moeten al deze campers weer terug getuned worden?
Knaus Sky TI 650 MF Silver Selection
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51044
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Roetfiltertest wordt onderdeel van de APK



Bericht door Kroppie »

als daardoor het roetfilter niet meer werkt JA, of de consequenties accepteren.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
mama
Berichten: 1847
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 20:06

Re: Roetfiltertest wordt onderdeel van de APK



Bericht door mama »

En hoeveel gaat die roettoeslag bedragen ?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51044
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Roetfiltertest wordt onderdeel van de APK



Bericht door Kroppie »

geen idee, ik laat het aan een eventueel betrokkene over om dat uit te zoeken.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13305
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Roetfiltertest wordt onderdeel van de APK



Bericht door hathi »

Hetzelfde als diegene die geen Roetfilter hebben,en welke nu ook al die toeslag betalen,lijkt me het meest logisch, ?
Hans
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51044
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Roetfiltertest wordt onderdeel van de APK



Bericht door Kroppie »

helaas is de overheid vaak verre van logisch.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
mama
Berichten: 1847
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 20:06

Re: Roetfiltertest wordt onderdeel van de APK



Bericht door mama »

Vrees ik ook .
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8342
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Roetfiltertest wordt onderdeel van de APK



Bericht door EasyBee »

Als het nou APK eis wordt dat voertuigen moeten voldoen aan de die roetfiltertest, moet het niet zo zijn dat je er van af komt door dan de roettoeslag maar te gaan betalen. Gewoon afkeuren tot het voertuig aan alle APK eisen voldoet. Mijn camper wordt ook gewoon getest volgens APK normen en daarbij moet de camper voldoen aan alle eisen. Ik kan er dan ook niet voor kiezen om een toeslag te betalen omdat de veiligheidsgordels niet voldoen.
Ik breng anderen niet in gevaar met gordels die niet voldoen, maar het moet werken en anders afkeur.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Plaats reactie