Oswald, de gele campervan
- albertrietjens
- Berichten: 637
- Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
- Locatie: Nederweert
Re: Oswald, de gele campervan
Op het eerste oog zie ik dat de massa aansluitingen van de meters fout zitten. Die horen aan de min pool van de accu. De meters die je gebruikt kunnen alleen in en richting meten dat betekent dat je de mee aansluitingen van de 2 meters t.o.v. elkaar omgekeerd moet aansluiten. Wanneer in de tekening de aansluitingen ook de polariteit aangeven dan klopt de aansluiting.
De bovenste meet de verbruiksstroom en de onderste de laadstroom (van het paneel). Verder wordt op de displays de spanning weergegeven die op de plus aansluiting aanwezig is. Die plus hoort dus zo dicht mogelijk bij het punt aangesloten worden wat je echt wil meten. Dus niet op een willekeurig verzamelpunt maar, bijvoorbeeld, direct op de plus van de accu (via een zekering).
Verder moeten er bij de cyrix aan beide zijdes een zekering zo dicht mogelijk bij de accu geplaatst worden. Gebruik bijvoorbeeld zoiets:
Alles wat je direct op de accu aansluit moet daar voorzien worden van een zekering. Nu heb je alleen je zekeringen kastje primair gezekerd.
Ik vind het wel handig om een schakelaar te hebben in de zonnepaneelaansluitingen.
Schakelaar zet ik zelf bij voorkeur in de min aansluiting. Bij sluiting naar massa (wat in een bus gemakkelijker gebeurt als naar de plus) gaat hoog uit je applicatie aan zonder dat er direct een zekering uitvliegt.
Ik kan het niet precies zien maar ik denk dat de tekening bij de 230 schakelaar niet klopt. Op een zijde van de wisselcontacten hoort de omvormer en aan de andere zijde de 230 ingang samen met de lader. Het lijkt erop dat er een mix is gemaakt van fout combinaties. Ik zou blauw, blauw, zwart, zwart, groen, groen verwachten. Of de drie kleuren van de omvormer links en de rest rechts (en in dezelfde volgorde) Nu lijken de twee groene verwisseld.
Ik neem aan dat de 230 voor de kookplaat bedoeld is voor de elektrische ontsteking? De zekering zal wel 16A bedoeld zijn.
De bovenste meet de verbruiksstroom en de onderste de laadstroom (van het paneel). Verder wordt op de displays de spanning weergegeven die op de plus aansluiting aanwezig is. Die plus hoort dus zo dicht mogelijk bij het punt aangesloten worden wat je echt wil meten. Dus niet op een willekeurig verzamelpunt maar, bijvoorbeeld, direct op de plus van de accu (via een zekering).
Verder moeten er bij de cyrix aan beide zijdes een zekering zo dicht mogelijk bij de accu geplaatst worden. Gebruik bijvoorbeeld zoiets:
Alles wat je direct op de accu aansluit moet daar voorzien worden van een zekering. Nu heb je alleen je zekeringen kastje primair gezekerd.
Ik vind het wel handig om een schakelaar te hebben in de zonnepaneelaansluitingen.
Schakelaar zet ik zelf bij voorkeur in de min aansluiting. Bij sluiting naar massa (wat in een bus gemakkelijker gebeurt als naar de plus) gaat hoog uit je applicatie aan zonder dat er direct een zekering uitvliegt.
Ik kan het niet precies zien maar ik denk dat de tekening bij de 230 schakelaar niet klopt. Op een zijde van de wisselcontacten hoort de omvormer en aan de andere zijde de 230 ingang samen met de lader. Het lijkt erop dat er een mix is gemaakt van fout combinaties. Ik zou blauw, blauw, zwart, zwart, groen, groen verwachten. Of de drie kleuren van de omvormer links en de rest rechts (en in dezelfde volgorde) Nu lijken de twee groene verwisseld.
Ik neem aan dat de 230 voor de kookplaat bedoeld is voor de elektrische ontsteking? De zekering zal wel 16A bedoeld zijn.
Motto: wanneer je niet meer valt, leer je niets meer bij
Harrie: https://goo.gl/photos/EnjPjajHsGnetUP2A
Chang: https://goo.gl/photos/8ppzp7H9YGe3Sabh7 https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8458137
LiFePO4: https://photos.app.goo.gl/DKhHwBcepf5rawLS6
iSwitch: https://photos.app.goo.gl/64aSnPByWbuut1bQ6
Harrie: https://goo.gl/photos/EnjPjajHsGnetUP2A
Chang: https://goo.gl/photos/8ppzp7H9YGe3Sabh7 https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8458137
LiFePO4: https://photos.app.goo.gl/DKhHwBcepf5rawLS6
iSwitch: https://photos.app.goo.gl/64aSnPByWbuut1bQ6
Re: Oswald, de gele campervan
Maakt het zoveel uit dat de aansluiting op de plus op het zekeringskastje zit? De afstand naar de batterij van zekeringskastje bedraagt nog geen halve meter en is 35mm2 dik. Maakt dit dan verschil uit? De aansluitingen op de massa staan/stonden (zie update) in inderdaad fout op dit schema, maar werden wel aangesloten op de shunt volgens het schema (achteraan op de meter).albertrietjens schreef: ↑wo 06 jan 2021, 11:57Op het eerste oog zie ik dat de massa aansluitingen van de meters fout zitten. Die horen aan de min pool van de accu. De meters die je gebruikt kunnen alleen in en richting meten dat betekent dat je de mee aansluitingen van de 2 meters t.o.v. elkaar omgekeerd moet aansluiten. Wanneer in de tekening de aansluitingen ook de polariteit aangeven dan klopt de aansluiting.
De bovenste meet de verbruiksstroom en de onderste de laadstroom (van het paneel). Verder wordt op de displays de spanning weergegeven die op de plus aansluiting aanwezig is. Die plus hoort dus zo dicht mogelijk bij het punt aangesloten worden wat je echt wil meten. Dus niet op een willekeurig verzamelpunt maar, bijvoorbeeld, direct op de plus van de accu (via een zekering).
Er moet dus bij de Cyrix 120A voor en 120A achter? Wat is dan het nut van een tweede zekering?albertrietjens schreef: ↑wo 06 jan 2021, 11:57Verder moeten er bij de cyrix aan beide zijdes een zekering zo dicht mogelijk bij de accu geplaatst worden.
Het zonnepaneel is gezekerd, de Victron heeft een zekering. De convertor zijn we inderdaad vergeten. De accutester kost bijna evenveel als een zekering. Dat gaan we dan zo laten.albertrietjens schreef: ↑wo 06 jan 2021, 11:57Alles wat je direct op de accu aansluit moet daar voorzien worden van een zekering. Nu heb je alleen je zekeringen kastje primair gezekerd.
De aansluiting is correct, maar staat fout op het schema. De groene en de zwarte werden omgewisseld aan de kant van de zekeringskast.albertrietjens schreef: ↑wo 06 jan 2021, 11:57Ik kan het niet precies zien maar ik denk dat de tekening bij de 230 schakelaar niet klopt. Op een zijde van de wisselcontacten hoort de omvormer en aan de andere zijde de 230 ingang samen met de lader. Het lijkt erop dat er een mix is gemaakt van fout combinaties. Ik zou blauw, blauw, zwart, zwart, groen, groen verwachten. Of de drie kleuren van de omvormer links en de rest rechts (en in dezelfde volgorde) Nu lijken de twee groene verwisseld.
- Bijlagen
-
- Oswald elektrisch schema.jpg (211.91 KiB) 753 keer bekeken
- albertrietjens
- Berichten: 637
- Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
- Locatie: Nederweert
Re: Oswald, de gele campervan
Hangt af hoeveel op het moment van aflezen gebruikt en je overige overgangen. Hoe dichter bij d accu hoe nauwkeuriger en onafhankelijker van de belasting. Kan zomaar een paar tienden volts schelen.
Sorry niet goed genoeg beschreven. Je wil voorkomen dat er bij een sluiting teveel stroom lopt vanuit je accu door je kabels. Daarom moet er voor iedere belasting een zekering zo dicht mogelijk bij de accu zijn. Dit geldt zowel voor de start- als de HH-accu. Dus aan weerszijden zo dicht mogelijk bij de accu's.
Zo moet je ook andere belastingen zo dicht mogelijk bij de accu of direct voor een verkleining van een draaddiameter. Een dunnere draad kan in principe minder stroom voeren. Het zonnepaneel heeft geen zekering nodig dit is kortsluitvast. Zo is de zekering in de victron voor het apparaat en niet voor de draad. Dus een eigen zekering, voor de victron en de laadregelaar, dicht bij de accu om die tegen sluiting in je aanvoerdraden te beschermen.Samu schreef: ↑vr 08 jan 2021, 16:20
albertrietjens schreef: ↑wo 06 jan 2021, 11:57
Alles wat je direct op de accu aansluit moet daar voorzien worden van een zekering. Nu heb je alleen je zekeringen kastje primair gezekerd.
Het zonnepaneel is gezekerd, de Victron heeft een zekering. De convertor zijn we inderdaad vergeten. De accutester kost bijna evenveel als een zekering. Dat gaan we dan zo laten.
Dus wanneer je iets aansluit op een accu altijd eerst een (hoofd-)zekering, en daarna mogelijk nog via een kleinere zekering, naar de draad en dan naar het apparaat.
Grof weg op de blauwe locaties:
Zo zou je dat kunnen realiseren:
De rode draad linksonder komt van de accu en is ook nog eens gezekerd op de accupool (hoofdzekering).
Motto: wanneer je niet meer valt, leer je niets meer bij
Harrie: https://goo.gl/photos/EnjPjajHsGnetUP2A
Chang: https://goo.gl/photos/8ppzp7H9YGe3Sabh7 https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8458137
LiFePO4: https://photos.app.goo.gl/DKhHwBcepf5rawLS6
iSwitch: https://photos.app.goo.gl/64aSnPByWbuut1bQ6
Harrie: https://goo.gl/photos/EnjPjajHsGnetUP2A
Chang: https://goo.gl/photos/8ppzp7H9YGe3Sabh7 https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8458137
LiFePO4: https://photos.app.goo.gl/DKhHwBcepf5rawLS6
iSwitch: https://photos.app.goo.gl/64aSnPByWbuut1bQ6
- albertrietjens
- Berichten: 637
- Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
- Locatie: Nederweert
Re: Oswald, de gele campervan
O ja, ook die heeft een zekering nodig. Dit is waarschijnlijk het dunste draad en heeft daardoor net juist een zekering nodig:
Motto: wanneer je niet meer valt, leer je niets meer bij
Harrie: https://goo.gl/photos/EnjPjajHsGnetUP2A
Chang: https://goo.gl/photos/8ppzp7H9YGe3Sabh7 https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8458137
LiFePO4: https://photos.app.goo.gl/DKhHwBcepf5rawLS6
iSwitch: https://photos.app.goo.gl/64aSnPByWbuut1bQ6
Harrie: https://goo.gl/photos/EnjPjajHsGnetUP2A
Chang: https://goo.gl/photos/8ppzp7H9YGe3Sabh7 https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8458137
LiFePO4: https://photos.app.goo.gl/DKhHwBcepf5rawLS6
iSwitch: https://photos.app.goo.gl/64aSnPByWbuut1bQ6
Re: Oswald, de gele campervan
1. Die hoofschakelaar van 60A.
Zelf vind ik daar een schakelaar niet nodig. Als je een hoofdschakelaar wilt, zet die dan direct op de accu (na de zekering)
Dus: zekering op de accupool, kabel naar hoofdschakelaar en vanaf daar naar de rest.
De rest via een klein zekeringblokje. 60A naar je 'fuses', 40A naar je zonnepanelen, 40A naar de lader, 40A naar de omvormer en 100A ofzo naar de startaccu.
https://www.rdae.nl/mfb1a-voor-midi-mega.html is bijvoorbeeld een mooi zekeringblok. De MEGA fuse naar de startaccu, de 4 midi's als afgaande zekeringen.
Dat is ook degene die albertrietjes in zn foto heeft.
Als het doel 'zekering' is, neem dan een normale 60A zekering. Degene van het plaatje staan niet echt (understatement) bekend als betrouwbaar. (Zelfde overigens voor de 40A bij het zonnepaneel)
2. Zekering koelkast
5A is te krap. Pak een 20A zekering (en 6mm2 of 10mm2 als de kabellengte lang is). De inschakelstroom van een compressorkoelkast is te hoog en zal hoogstwaarschijnlijk die 5A zekering laten klappen
Dieselkachel zou ik ook 20A doen, 15A kan krap zijn. En 4mm2 minimaal.
Heb je nergens USB laders oid? Ik zou alle lampen op 1 zekering zetten en de 2 posities die dan vrij komen gebruiken voor een 2-tal sigarettenaansluitingen.
Dan kun je daar een USB lader in drukken, of een laptop of wat dan ook.
Zelf vind ik daar een schakelaar niet nodig. Als je een hoofdschakelaar wilt, zet die dan direct op de accu (na de zekering)
Dus: zekering op de accupool, kabel naar hoofdschakelaar en vanaf daar naar de rest.
De rest via een klein zekeringblokje. 60A naar je 'fuses', 40A naar je zonnepanelen, 40A naar de lader, 40A naar de omvormer en 100A ofzo naar de startaccu.
https://www.rdae.nl/mfb1a-voor-midi-mega.html is bijvoorbeeld een mooi zekeringblok. De MEGA fuse naar de startaccu, de 4 midi's als afgaande zekeringen.
Dat is ook degene die albertrietjes in zn foto heeft.
Als het doel 'zekering' is, neem dan een normale 60A zekering. Degene van het plaatje staan niet echt (understatement) bekend als betrouwbaar. (Zelfde overigens voor de 40A bij het zonnepaneel)
2. Zekering koelkast
5A is te krap. Pak een 20A zekering (en 6mm2 of 10mm2 als de kabellengte lang is). De inschakelstroom van een compressorkoelkast is te hoog en zal hoogstwaarschijnlijk die 5A zekering laten klappen
Dieselkachel zou ik ook 20A doen, 15A kan krap zijn. En 4mm2 minimaal.
Heb je nergens USB laders oid? Ik zou alle lampen op 1 zekering zetten en de 2 posities die dan vrij komen gebruiken voor een 2-tal sigarettenaansluitingen.
Dan kun je daar een USB lader in drukken, of een laptop of wat dan ook.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
- albertrietjens
- Berichten: 637
- Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
- Locatie: Nederweert
Re: Oswald, de gele campervan
Ik heb die van mij van de autosloop. Even zoeken meerdere types auto hebben zoiets. Ik weet het niet zeker meer, maar ik dacht uit een renault twingo.
Ook bij aliexpress te krijgen: https://nl.aliexpress.com/item/40002122 ... 2e0eCvqeYT
Ook bij aliexpress te krijgen: https://nl.aliexpress.com/item/40002122 ... 2e0eCvqeYT
Motto: wanneer je niet meer valt, leer je niets meer bij
Harrie: https://goo.gl/photos/EnjPjajHsGnetUP2A
Chang: https://goo.gl/photos/8ppzp7H9YGe3Sabh7 https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8458137
LiFePO4: https://photos.app.goo.gl/DKhHwBcepf5rawLS6
iSwitch: https://photos.app.goo.gl/64aSnPByWbuut1bQ6
Harrie: https://goo.gl/photos/EnjPjajHsGnetUP2A
Chang: https://goo.gl/photos/8ppzp7H9YGe3Sabh7 https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8458137
LiFePO4: https://photos.app.goo.gl/DKhHwBcepf5rawLS6
iSwitch: https://photos.app.goo.gl/64aSnPByWbuut1bQ6
Re: Oswald, de gele campervan
Ik heb die besteld echter past ie net niet over de nipple v/d accupool heen, is het te adviseren om er een stuk metaal tussen te zetten of moet ik ergens een kleinere maat vandaan zien te halen?
- albertrietjens
- Berichten: 637
- Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
- Locatie: Nederweert
Re: Oswald, de gele campervan
Vreemd. Rare vraag misschien: je gebruikt hem toch wel op de pluspool? De polen zijn verschillend van dikte! Maar er zijn ook daar weer varianten op. Ik heb ze gebruikt bij een accu met standaard afmetingen.
Net even geprobeerd met mijn accu. Ik had alles los liggen omdat ik nu een LiFePO4 geplaatst heb. In eerste instantie hetzelfde probleem kreeg hem ook niet vast. Opgelost door de moertjes extra los te draaien en vervolgens heb ik het geheel dieper over de pool kunnen drukken. Misschien lukt het zo ook bij jou.
Net even geprobeerd met mijn accu. Ik had alles los liggen omdat ik nu een LiFePO4 geplaatst heb. In eerste instantie hetzelfde probleem kreeg hem ook niet vast. Opgelost door de moertjes extra los te draaien en vervolgens heb ik het geheel dieper over de pool kunnen drukken. Misschien lukt het zo ook bij jou.
Motto: wanneer je niet meer valt, leer je niets meer bij
Harrie: https://goo.gl/photos/EnjPjajHsGnetUP2A
Chang: https://goo.gl/photos/8ppzp7H9YGe3Sabh7 https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8458137
LiFePO4: https://photos.app.goo.gl/DKhHwBcepf5rawLS6
iSwitch: https://photos.app.goo.gl/64aSnPByWbuut1bQ6
Harrie: https://goo.gl/photos/EnjPjajHsGnetUP2A
Chang: https://goo.gl/photos/8ppzp7H9YGe3Sabh7 https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8458137
LiFePO4: https://photos.app.goo.gl/DKhHwBcepf5rawLS6
iSwitch: https://photos.app.goo.gl/64aSnPByWbuut1bQ6
Re: Oswald, de gele campervan
uit het andere topic van u had ik begrepen dat ie te groot was en niet vast kwam.?????, en hij past niet over de nippel en u vraagt moet ik een kleinere zoeken?????
viewtopic.php?f=10&t=8475059
jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op do 11 feb 2021, 19:07, 1 keer totaal gewijzigd.
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- dieseltje+
- Berichten: 2809
- Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
- Locatie: Noordoostpolder
Re: Oswald, de gele campervan
Huh
Je zou haast denken dat de klem (men) op de verkeerde polen gezet word. Klemmen aan de verkeerde kabel?!
Check check dubbel check dus. Om narigheid te voorkomen.
Je zou haast denken dat de klem (men) op de verkeerde polen gezet word. Klemmen aan de verkeerde kabel?!
Check check dubbel check dus. Om narigheid te voorkomen.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Re: Oswald, de gele campervan
dit soort verwarring, en dan een zekering van 400A, wat is het plan????
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Oswald, de gele campervan
accupoolklem met plaats voor 3 zekeringen waarvan 1 voor megazekering en 2 voor midizekeringen.
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Oswald, de gele campervan
Allereerst mijn excuses voor de vertraging!
De nippel is te klein of de accuklem met zekering is te groot, hiervoor heb ik nu een tussenstuk aangeschaft in de hoop dat dat gaat passen!Kroppie schreef: ↑do 11 feb 2021, 18:26uit het andere topic van u had ik begrepen dat ie te groot was en niet vast kwam.?????, en hij past niet over de nippel en u vraagt moet ik een kleinere zoeken?????
viewtopic.php?f=10&t=8475059
jos
Ik heb de hele accuklem met zekering ontzien van plastic en alles wat er voor zorgt dat de accuklem moer kleiner werd maar het mocht helaas niet baten! Ondertussen een tussenstuk aangeschaft die het euvel hopelijk oplost!albertrietjens schreef: ↑do 11 feb 2021, 18:12Vreemd. Rare vraag misschien: je gebruikt hem toch wel op de pluspool? De polen zijn verschillend van dikte! Maar er zijn ook daar weer varianten op. Ik heb ze gebruikt bij een accu met standaard afmetingen.
Net even geprobeerd met mijn accu. Ik had alles los liggen omdat ik nu een LiFePO4 geplaatst heb. In eerste instantie hetzelfde probleem kreeg hem ook niet vast. Opgelost door de moertjes extra los te draaien en vervolgens heb ik het geheel dieper over de pool kunnen drukken. Misschien lukt het zo ook bij jou.