Voorstel stroomschema

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Voorstel stroomschema



Bericht door Atoz »

In plaats van allerlei veronderstellingen te maken en ze vervolgens te gaan bespreken kun je natuurlijk ook vragen wanneer de topic starter zijn bouwsel wil gebruiken en ook waar.
Menig Forumgebruiker zal kunnen uit eigen ervaring vertellen dat op een zomerse dag hij voldoende zonnepanelen aan boord heeft om zijn Compressorkoelkast te voeden.
En dat dan zonder rond te rijden.

En of je nu 1 of dertig lampjes plaatst, het is het vermogen en de tijd dat ze branden die bepalend is voor het verbruik.
Zelfs tot eind november kun je met deze zonnepanelen en koelkast aan de Spaanse Costa's zonder rijden overwinteren, eigen ervaring.

Soms vraag ik me trouwens af wanneer ik wakker ga worden met voldoende kennis om een gebrek aan ervaring te compenseren ;-)
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
bslefevre
Berichten: 18
Lid geworden op: di 12 jan 2021, 19:15

Re: Voorstel stroomschema



Bericht door bslefevre »

Zodra de koelkast binnen is zullen we de handleiding doornemen!
In de tekening had ik gezet 210Ah (2 in parallel), maar nu ik het zo lees kan het ook zijn het er 2 zijn van 210Ah :D
Het zijn er dus 2 van 105Ah, maar even kortweggezegd zal merendeel grotendeels van de tijd niet aanstaan zoals bijv. de 1000W omvormer zal zelden gebruikt worden (dat scheelt weer 100A), de boiler gaat zelden aan, alles is LED en gaat alleen 's avonds een paar van aan aan, overdag wordt er opgeladen d.m.v. zonnepanelen én walstroom en het is niet de bedoeling dat de camper een week off-the-grid is (hoogstens 1 of 2 dagen).
Met deze informatie geleverd kunnen jullie je dan vinden in 210Ah (2x 105Ah) AGM accu's?
Waar raden jullie aan om de acculader vandaan te halen?
N.a.v. wat gsm zegt zal ik dan zoiets moeten halen (willekeurige website gepakt btw)?
jansloos
Berichten: 6869
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Voorstel stroomschema



Bericht door jansloos »

Het staat er onder:

Leverancier stroomwinkel?

Ivm garantie of advies beter daar bestellen.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Voorstel stroomschema



Bericht door Atoz »

Het is beter voor je accu als je er 1 neemt van 210 dan 2 van 105.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Voorstel stroomschema



Bericht door gsm »

TS schrijft dat de omvormer en boiler zelden wordt gebruikt dus eigenlijk overbodig maar ja ze zitten er in dus worden ze gebruikt en met de tijd worden ze meer gebruikt :-B
Wat ik bedoeld is kijk naar de toekomst, nu gebruik je de omvormer zelden maar straks neem je toch maar het koffiezetapparaat mee en ja je heb een omvormer dus kan de haardroger ook wel mee :-B
Ik bedoel het positief hoor dus beschouw het niet als negatief commentaar. :thumbup:
Met 350Wp kan je zomers de accu best goed houden, in de winter weet ik het niet maar reken er dan ook op dat je een zwaardere MPPT nodig heb want 350Wp levert ±20A en dan heb je een 100/20 MPPT van bv Victron nodig
Als je een Victron lader wil dan is dat wel een goede en dan zou ik hem ook bij de stroomwinkel bestellen en één accu van 210Ah is inderdaad beter.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
bslefevre
Berichten: 18
Lid geworden op: di 12 jan 2021, 19:15

Re: Voorstel stroomschema



Bericht door bslefevre »

jansloos schreef:
wo 13 jan 2021, 17:14
Het staat er onder:

Leverancier stroomwinkel?

Ivm garantie of advies beter daar bestellen.
Ik bedoel meer of ik het juiste type lader had begrepen, niet dat ik hem precies daar wil gaan kopen!

We hebben er voor gekozen om 2 accu’s te nemen vanwege de ruimte dus daar blijven we bij! :D

Je hebt helemaal gelijk gsm, als’t erin zit gaat’t ook (meer) gebruikt worden! Maar het is de eerste camper verbouwing en als’t gaanderweg toch anders (veel meer) lijkt te zijn dan bouwen we het nodige om (we moeten ons natuurlijk ook bezig houden)

Ik zie het ook zeker als positief commentaar, want ik vind dat ik niet alles weet en graag wil leren van hoe jullie het zouden doen! Waarvoor dank!
Ik heb een 30A MPPT en zal z.s.m. kijken naar die acculader want daar ben’k goed de mist mee in gegaan!

Verder klopt het huidige schema (zoals op de vorige pagina) inhoudelijk qua zekeringen(groottes) wel? Kan ik dus die benoemde bus-bar gebruiken i.c.m. de doorvoer? Daarbij tast ik nog erg in’t duister helaas!
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Voorstel stroomschema



Bericht door gsm »

2 accu´s is geen probleem als je 1 grotere niet kwijt kan, neem wel 2 gelijkwaardige dus gelijke Ah en bouwjaar.
Ik heb mijn bus 2 jaar geleden gebouwd en heb best het e.e.a. hier geleerd
Neem een lader die je voor de AGM kan gebruiken maar ook voor een LFP dat scheelt later weer kosten als je toch een LFP wil nemen :wink:
Ik heb geen smart dynamo en kon dus een Cyrix 120 nemen maar anderen kunnen je daar beter over inlichten
Ik heb de omvormer direct op de HHaccu aangesloten en de rest allemaal via een zekeringskastje dus ook de MPPT. Op mijn zekeringskast kon ik de toevoer van de HHaccu aansluiten en op het zelfde punt ook de omvormer dus heb ik geen busbar. Ik heb wel een koperen strip waar alle min draden op aangesloten zitten en elke afnemer zoals lampjes etc hebben hun eigen steekzekering.
Vergeet de aardlekschakelaar niet en de kabeldikte te bereken.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Voorstel stroomschema



Bericht door kampo »

@BSLefevre
Misschien moet je voor je echt gaat tekenen eerst wat meer structuur brengen in je plan van aanpak.
- Geen Lithium want dat is minstens 1000€ duurder en/of vraagt te veel kennis en tijd. Wel Lithium ready bouwen natuurlijk.
- Maak het schema full option dan staan de zaken die je achteraf gaat narusten er al op.
- Maak een 2de blad waar op je de 12V kleine zekeringen en stroomverbruikers zet en eventueel het monitoringpaneel. Dat kan een bovenaanzicht zijn.
- Bepaal eerst nog nauwkeuriger de componenten want anders blijf je bezig.
- Systeem in balans samenstellen. 210Ah HH accu, met lader van 30A, Solar 350Wp is OK maar de inverter van 1000W zou kleiner moeten. Je mikt op een autonomie in de winter van maximaal 48h. Je e-materiaalkost kan je nu budgetteren rond de 2000 € inclusief de batterij monitor. Hopelijk nog wat minder.
- Geef de noodzakelijke details op van het voertuig. Type, Bouwjaar, intelligente dynamo of niet, capaciteit van de dynamo. Teken altijd de dynamo in je schema.
- 2 accus' van 105Ah staan die naast elkaar en naast de inverter ? Waar komen die te staan ?
- Wil je dezelfde 230V stopcontacten voor paalstroom en voor inverter stroom ?
- Heb je je dakplan getekend ?
- Alle zekeringen en hoofdschakelaars maar nog geen verbruikers op je schema zetten.

De lijst van verbruikers.
Van groot naar klein...
- Compressor koelkast, dewelke en met vriesvak ? 30Ah per dag of 70Ah per dag ?
- Diesel verwarming dewelke ? Komt die pas later ?
- 12V electrische boiler van 200W, dat zal gewoon niet gaan, of enkel tijdens het rijden, of mits krachttoeren...en kosten.
- Hoeveel e-bikes en met welke accu's. Enkel laden tijdens het rijden.
- Multimedia hoeveel ? 2 grote MAC's verbruiken meestal meer als de koelkast.
- Hoeveel uur ga je TV kijken per dag ?
- De rest van de verbruikers boeit wat minder (<10% ?) tenzij er nog speciale zaken zijn.
Groeten Kampo
bslefevre
Berichten: 18
Lid geworden op: di 12 jan 2021, 19:15

Re: Voorstel stroomschema



Bericht door bslefevre »

Kampo, super bedankt voor de reactie! Gisteren was het een hektische dag dus ik heb vandaag weer tijd om hier fatsoenlijk antwoord op te kunnen geven. Ik weet niet of mijn manier van antwoorden fijn is maar ik vond het zo wel overzichtelijk :)
  • Geen Lithium want dat is minstens 1000€ duurder en/of vraagt te veel kennis en tijd. Wel Lithium ready bouwen natuurlijk.
    • Eens, houden we in ons achterhoofd!
  • Maak het schema full option dan staan de zaken die je achteraf gaat narusten er al op.
    • Hebben we gedaan, er zal gaanderweg door plaatsing/heroverwegingen vast nog wel wat wegvallen
  • Maak een 2de blad waar op je de 12V kleine zekeringen en stroomverbruikers zet en eventueel het monitoringpaneel. Dat kan een bovenaanzicht zijn.
    • Goeie, die gaan we maken!
  • Bepaal eerst nog nauwkeuriger de componenten want anders blijf je bezig.
    • Componenten zijn nu bekend, alleen de specificaties nog niet maar dankzij dit forum al een heel stuk beter!
  • Systeem in balans samenstellen. 210Ah HH accu, met lader van 30A, Solar 350Wp is OK maar de inverter van 1000W zou kleiner moeten. Je mikt op een autonomie in de winter van maximaal 48h. Je e-materiaalkost kan je nu budgetteren rond de 2000 € inclusief de batterij monitor. Hopelijk nog wat minder.
    • Die 1KW omvormer gaan we herzien, dat wil niet zeggen dat we het direct weghalen maar we gaan er opnieuw naar kijken wat we er precies mee gaan doen!
  • Geef de noodzakelijke details op van het voertuig. Type, Bouwjaar, intelligente dynamo of niet, capaciteit van de dynamo. Teken altijd de dynamo in je schema.
    • Scherp, ik weet bijv. dat er geen intelligente dynamo in zit en de overige zaken zullen we ook noteren in het vervolg
  • 2 accus' van 105Ah staan die naast elkaar en naast de inverter ? Waar komen die te staan ?
    • 1 accu onder de bestuurdersstoel en 1 accu onder de bijrijdersstoel. De inverter komt achter de bestuurdersstoel te liggen (onder de verhoging bij het bankje)
  • Wil je dezelfde 230V stopcontacten voor paalstroom en voor inverter stroom ?
    • Nee, er komen 2 dubbele 230V stopcontacten met links inverter en rechts walstroom (expliciet gescheiden)
  • Heb je je dakplan getekend ?
    • Yes, er ook al fysiek erop gelegd, nu druk bezig met egalisatie bedenken v/d dakribben voor de zonnepaneel steunen
  • Alle zekeringen en hoofdschakelaars maar nog geen verbruikers op je schema zetten.
    • Klopt, die staat op een andere lijst waaruit deze lijst is gekomen, ik wou jullie niet meteen spammen met al het voorwerk maar een beetje to-the-point en gericht een vraag stellen (goedkeuring voorstel stroomschema)
De lijst van verbruikers.
Van groot naar klein...
  • Compressor koelkast, dewelke en met vriesvak ? 30Ah per dag of 70Ah per dag ?
    • Thetford T2090, 12V compressor koelkast 30Ah per dag
  • Diesel verwarming dewelke ? Komt die pas later ?
    • Van Noorderling, is binnen en gaan we morgen in de camper bouwen (wish us luck!)
  • 12V electrische boiler van 200W, dat zal gewoon niet gaan, of enkel tijdens het rijden, of mits krachttoeren...en kosten.
    • Kun je verduidelijken waarom dit niet zou gaan? Omdat we maar 210Ah hebben en de boiler trekt 20A?
  • Hoeveel e-bikes en met welke accu's. Enkel laden tijdens het rijden.
    • Geen e-bikes voor nu
  • Multimedia hoeveel ? 2 grote MAC's verbruiken meestal meer als de koelkast.
    • 1 laptop
  • Hoeveel uur ga je TV kijken per dag ?
    • Geen TV
  • De rest van de verbruikers boeit wat minder (<10% ?) tenzij er nog speciale zaken zijn.
    • Geen rare dingen verder nee, keeping it rather "simple"!
Plaats reactie