Koelkast op 220 volt in plaats van 12 volt

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
GeMa
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 10:19

Re: Koelkast op 220 volt in plaats van 12 volt



Bericht door GeMa »

Wat misvatting over het opgenomen vermogen, dat zal uiteindelijk ongeveer hetzelfde zijn op 12 gelijkspanning als op 230 volt wisselspanning.

V(olt) x A(mpere) = Watt (vermogen).

Dus in beide gevallen wordt er zo'n 100 watt gebruikt door de koelkast.

Ga je nu met een omvormer van de 12 volt gelijkspanning uit de accu 230 volt wisselspanning maken en die aan de koelkast "voeren", dan komt daar inderdaad nog het verlies van de omvormer bij (voel maar, die wordt warm = vermogen) en zal je accu sneller leeg raken. Die dan weer gelijktijdig laden met je oplader levert een 2e keer "verlies" op (ook die wordt warm = vermogen).

Uiteindelijk gebruik je dus (veel) meer vermogen als dat je direct 230 aan de koelkast "voert".

Ook wij gebruiken bij (tijdelijke) stilstand van de camper gas om de koelkast te laten draaien, dat levert inderdaad ook een betere koeling op. Onder het rijden staat ie op 12 volt en op de (camper)plaats indien mogelijk op 230.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10098
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Koelkast op 220 volt in plaats van 12 volt



Bericht door Peter LMC »

Eens met Myway.
Het enigste verschil kan zijn dat de koelkast op 230 volt via een thermostaat
loopt en op 12 volt niet.
Ligt aan het merk en type koelkast.
Ik merk geen verschil in betere of slechtere werking op 12 volt of 230 volt.
Staat tijdens rijden dus bij mij op 12 volt.
En de 12 volt die je gebruikt om via een omvormer naar 230 volt en dan naar koelkast
zal uit eindelijk altijd meer zijn dan direct op 12 volt.
Het komt onder het rijden toch rechtstreeks uit je dynamo.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Koelkast op 220 volt in plaats van 12 volt



Bericht door DucatoDolf »

Ik kan begrijpen om te kiezen voor 230V boven 12V. Bij een absorbtie koelkast of koelbox.

Mijn Electrolux 3in1 koelbox werkt toch echt beter op 230v dan via de sigarettenaansluiting op 12v. Ondanks dat het opgegeven vermogen hetzelfde zou moeten zijn. En dit heb ik ook vaker hier gelezen. :crazy:

Dus die van mij gaat rijdend via de omvormer op 230v en die laat ik bij een uurtje supermarkt bezoek ook nog draaien. (Motor uit, dat wel :wink: )

Heb zelf ook lang zitten dubben over hoe de HH accu laden. Maar ben er voorlopig uit. Ook mijn HH accu ga ik gewoon laden via de 230v oplader en omvormer. Die verliezen zullen geen liters diesel schelen. Bij CP of Camping wissel ik mijn hoofd 230v verlengblokstekker (hier zitten mijn 230v telefoon laders ook nog op :lol3:) voor de omvormer naar de paal. Kan ik ook de startaccu niet leeg trekken.

Ik had al een 1000watt omvormer liggen dus dat scheelt in de overweging. In mijn geval vind ik een cyrix extra plaatsen dus vrij overbodig.

Is dat heel raar? :eh:
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Koelkast op 220 volt in plaats van 12 volt



Bericht door 309T16 »

DucatoDolf schreef:
wo 13 jan 2021, 13:34
Mijn Electrolux 3in1 koelbox werkt toch echt beter op 230v dan via de sigarettenaansluiting op 12v. Ondanks dat het opgegeven vermogen hetzelfde zou moeten zijn. En dit heb ik ook vaker hier gelezen. :crazy:
Wordt waarschijnlijk een stuk beter met een goede (dikkere) kabel rechtstreeks op de HH-accu.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3873
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Koelkast op 220 volt in plaats van 12 volt



Bericht door henk en lila »

DucatoDolf schreef:
wo 13 jan 2021, 13:34

Heb zelf ook lang zitten dubben over hoe de HH accu laden. Maar ben er voorlopig uit. Ook mijn HH accu ga ik gewoon laden via de 230v oplader en omvormer. Die verliezen zullen geen liters diesel schelen. Bij CP of Camping wissel ik mijn hoofd 230v verlengblokstekker (hier zitten mijn 230v telefoon laders ook nog op :lol3:) voor de omvormer naar de paal. Kan ik ook de startaccu niet leeg trekken.

Ik had al een 1000watt omvormer liggen dus dat scheelt in de overweging. In mijn geval vind ik een cyrix extra plaatsen dus vrij overbodig.

Is dat heel raar? :eh:
Eigenlijk offtopic maar nu ben ik je even kwijt. Je HH accu laden via je omvormer (mbv een oplader) maar die omvormer zit toch ook op je HH accu?
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10098
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Koelkast op 220 volt in plaats van 12 volt



Bericht door Peter LMC »

Ducatodolf moet even de aansluitwaarden nazien.
Wij praten over een koelkast en jij over een koelbox. :wink:
myway
Berichten: 15455
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Koelkast op 220 volt in plaats van 12 volt



Bericht door myway »

Bij een koelbox kan dat idd beter gaan.
Is afhankelijk van het wattage van het verwarmingselement.
Bij TS zat daar 5 watt verschil tussen en dat is te verwaarlozen.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Koelkast op 220 volt in plaats van 12 volt



Bericht door DucatoDolf »

Wordt waarschijnlijk een stuk beter met een goede (dikkere) kabel rechtstreeks op de HH-accu.
Aha, dan ligt het dus aan de te dunne standaard meegeleverde kabel (sigarettenaansluiting zou iets van 150watt moeten geven toch? staat er bij mij bij) Niet dat ik het ga veranderen, maar dan snap ik het eindelijk. Dank, dit is misschien dan ook de tip voor iedereen die hier problemen mee heeft en dit ff niet doorheeft.
Je HH accu laden via je omvormer (mbv een oplader) maar die omvormer zit toch ook op je HH accu?
Nee. :D Ik heb mijn omvormer onder de bestuurdersstoel aangesloten op de startaccu. Lekker korte kabel, dik genoeg. Plan is dus aan de omvormer mijn 230v lader voor de HH accu. Ik weet dat dit een beetje omslachtig is en verliezen heeft, maar werkt wel toch? Geen idee of dit heel erg raar is, vandaar dat ik het even aanhaalde. Kan idd beter in een apart topic tzt over mijn stroomvoorziening/schema.
Wij praten over een koelkast en jij over een koelbox. :wink:
Ja ik weet het, maar daarom praat ik ook mee, want een gas koelkast is toch ook altijd een absorptie en werkt daarom toch hetzelfde? Vandaar dat ik ff opmerk dat het dus bij dit type vaker zo is dat de 12v minder werkt. Maar dat kan dus weer aan de bekabeling liggen zie ik.

Even meegelift op dit Topic, maar is wel on-topic dus hoop dat het iets bijdraagt. :cheers:
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Koelkast op 220 volt in plaats van 12 volt



Bericht door jan- »

DucatoDolf schreef:
wo 13 jan 2021, 13:34
Ik kan begrijpen om te kiezen voor 230V boven 12V. Bij een absorbtie koelkast of koelbox.

Mijn Electrolux 3in1 koelbox werkt toch echt beter op 230v dan via de sigarettenaansluiting op 12v. Ondanks dat het opgegeven vermogen hetzelfde zou moeten zijn. En dit heb ik ook vaker hier gelezen. :crazy:

Dus die van mij gaat rijdend via de omvormer op 230v en die laat ik bij een uurtje supermarkt bezoek ook nog draaien. (Motor uit, dat wel :wink: )

Heb zelf ook lang zitten dubben over hoe de HH accu laden. Maar ben er voorlopig uit. Ook mijn HH accu ga ik gewoon laden via de 230v oplader en omvormer. Die verliezen zullen geen liters diesel schelen. Bij CP of Camping wissel ik mijn hoofd 230v verlengblokstekker (hier zitten mijn 230v telefoon laders ook nog op :lol3:) voor de omvormer naar de paal. Kan ik ook de startaccu niet leeg trekken.

Ik had al een 1000watt omvormer liggen dus dat scheelt in de overweging. In mijn geval vind ik een cyrix extra plaatsen dus vrij overbodig.

Is dat heel raar? :eh:
Startaccu gebruiken voor de absorptie koelbox tijdens een uurtje supermarkt is niet verstandig. Ik zou hem dan via een relais uitschakelen. Ook het omschakelen naar de paal zou ik automatisch via een relais laten doen. Dan kan je je ook niet vergissen.

Onderweg laden via een omvormer en een 230V lader is niet zo raar. zie
viewtopic.php?f=10&t=8474758&p=1998867#p1998867
viewtopic.php?f=10&t=8474270
Vooral met lifepo4 accu's en slimme dynamo's kan dit handig zijn
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
myway
Berichten: 15455
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Koelkast op 220 volt in plaats van 12 volt



Bericht door myway »

Verwarmingselement bij zo’n box is vaak 85 watt.
Dan kan het denk ik wel prima een uurtje op de startaccu.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Koelkast op 220 volt in plaats van 12 volt



Bericht door DucatoDolf »

Thanks, beiden. Weet ik dat ik niet helemaal gek ben :-B . Een uurtje op de startaccu werkte perfect afgelopen testvakantie, maar er komt dus een HH accu bij dus dan moet het helemaal goedkomen. Kan die misschien nog langer.
Plaats reactie