Voorstel stroomschema

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
bslefevre
Berichten: 18
Lid geworden op: di 12 jan 2021, 19:15

Voorstel stroomschema



Bericht door bslefevre »

Mijn schoonvader en ik zijn bezig met zijn camper en daarin mag ik het stroom aanleggen!

Na het nodige aan kennis op te hebben gedaan met vorige projecten leek mij dit wel een hele mooie uitdaging!
Ik heb een stroomschema gemaakt (met alleen de positieve kant) en de zekeringen allemaal zo dicht als mogelijk bij de accu/aansluiting.

Graag wil ik van jullie horen wat jullie van deze opstelling vinden qua zekering groottes en de combinatie naar de bus-bar gezien jullie gecombineerde ervaring vele malen groter is dan mijn ervaring hierin! :-B

20210112 - Stroomschema.png
20210112 - Stroomschema.png (36.74 KiB) 366 keer bekeken
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Voorstel stroomschema



Bericht door DJSmiley »

- 6A acculader voor 2x210 parallel? Dat is (veel) te weinig
- lampjes: Ik zou beide groepen op 5A doen, er vanuitgaand dat je bekabeling dat kan.
- Koelkast: 12W? Dat kan geen koelkast zijn, hoogstens een lampje. Een absorbtiekoelbox heeft vaak 5-6A nodig (en die wil je niet op een accu), een compressorbox ook zoiets maar met een hoge opstartstroom zou ik die op 15A doen (met 6mm2 of meer afhankelijk van de kabellengte)
- Sig aansluitingen: Ik zou die individueel op 10A doen. 4 stuks op 20A kan, maar dan moet alle bekabeling wel geschikt zijn, dus onnodig dik. En je kan dan 20A halen uit een enkele, terwijl die maar gemaakt zijn voor 10A max meestal.
Ik zou dus elke afzonderlijk bekabelen en een eigen zekering geven.
- MPPT: Ik zou daar ook een zekering tussen zetten als die >1m vanaf je busbars komt
- Boiler: 20A. Naast dat 17A niet bestaat heeft het ook geen nut om zo strak te zekeren.

Een zekering dient om de kabel enz te beschermen. Dus de waarde's pas je daar op aan.
Elk apparaat zal ook wat meer trekken bij het inschakelen. hoeveel dat is verschilt per apparaat, maar als een apparaat 1A trekt ga je niet met 1.0001A afzekering. Een gloeilamp zal bv bij 13V (vollere accu) meer trekken dan bij 12V. Dus een 12W lampje op 12V zal meer dan 1A trekken als je er 13V op zet
Laatst gewijzigd door DJSmiley op wo 13 jan 2021, 10:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
rhomodel
Berichten: 585
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: Voorstel stroomschema



Bericht door rhomodel »

Leuk dat je dit mag en kan gaan doen!
Ik vind je zekeringern wat aan de krappe kant:
Voor 4 x 3 watt lampjes vind ik een 1A zekering wat mager: met een beetje start piekstroom gaat de zekering door.
200 watt boiler: met 17 A en 12 V( is meestal 13-14 V) zit je aan 204 watt, denk ik grote kans op doorslaan zekering als je de boiler aanzet of als hij moet verwarmen.

Misschien moet je dan ook de 50A zekering bij de busbar aanpassen: Het wattage van de koelkast is aan de lage kant en als die inderdaad hoger is zoals de vorige schrijver aangeeft is de 50A te weinig (even gescheckt mijn dometic koelkast is 190 Watt op 12 volt). Je totaal, als alle verbruikers aanstaan, is dan boven de 600 W.
Julius
Ergens in Friesland aan het water
bslefevre
Berichten: 18
Lid geworden op: di 12 jan 2021, 19:15

Re: Voorstel stroomschema



Bericht door bslefevre »

DJSmiley, allereerst super bedankt voor de reactie! Ik heb achter jouw mooiste lijstje mijn vraag/opmerking gezet als je het niet erg vindt!

- 6A acculader voor 2x210 parallel? Dat is (veel) te weinig -> Hoeveel/welke zou je hierin adviseren?
- lampjes: Ik zou beide groepen op 5A doen, er vanuitgaand dat je bekabeling dat kan. -> Lampjes had ik even gecombineerd in het schema, in werkelijkheid gaan ze gescheiden worden om in de 12V zekeringhouder goed verdeeld te worden
- Koelkast: 12W? Dat kan geen koelkast zijn, hoogstens een lampje. Een absorbtiekoelbox heeft vaak 5-6A nodig (en die wil je niet op een accu), een compressorbox ook zoiets maar met een hoge opstartstroom zou ik die op 15A doen (met 6mm2 of meer afhankelijk van de kabellengte) -> Er is gekozen voor deze KK en daarin staat dat het energieverbruik 280Wh per 24h is, dus ik heb dit gedeeld door 24h (=12Wh) gedeeld door 12V (=1Ah), graag hoor ik waar ik fout ben gegaan in deze berekening!
- Sig aansluitingen: Ik zou die individueel op 10A doen. 4 stuks op 20A kan, maar dan moet alle bekabeling wel geschikt zijn, dus onnodig dik. En je kan dan 20A halen uit een enkele, terwijl die maar gemaakt zijn voor 10A max meestal.
Ik zou dus elke afzonderlijk bekabelen en een eigen zekering geven. -> Yes, deze gaan straks ook los op de 12V zekeringhouder maar voor de vorm nu even gesommeerd in het lijstje, wel had ik gedacht om er 5A achter te zetten, maar je adviseert hierin 10A dus dan zal dat gebeuren! (ik pas het direct aan)
- MPPT: Ik zou daar ook een zekering tussen zetten als die >1m vanaf je busbars komt -> Klopt, dan had ik dat ook gedaan, nu zit hij 20cm naast de bus-bar dus ik had er voor gekozen om het niet te doen (dezelfde afweging is altijd fijn)
- Boiler: 20A. Naast dat 17A niet bestaat heeft het ook geen nut om zo strak te zekeren. -> Correct, dat gaat een 20A worden maar ik had voor de vorm even gerekend zonder af/opronding

rhomodel, super bedankt voor de reactie! Ja het is een leuke uitdaging!
Goed punt, het is wel zo dat die lampen gescheiden gaan worden straks (2 voorin de bus en 2 achterin) dus die gaan een aparte zekering krijgen, volstaat 1A dan wel denk je?
Voor de boiler ga ik sowieso naar een 20A want 17A bestaat niet, dus dan lijkt het me dat ik daarin wat bewegingsruimte heb toch? (20x14V=280W)
M.b.t. de koelkast had ik hierboven ook al gezegd hetgeen wat ik op de website heb gelezen, zelf hebben we de koelkast nog niet binnen (backorder) dus ik heb nog geen wattmeter er tussen kunnen zetten, de 50A bij de busbar gaat naar 75A

Hierbij het nieuwe plaatje:
20210112 - Stroomschema.png
20210112 - Stroomschema.png (43.8 KiB) 318 keer bekeken
Nu de gecombineerde hoeveelheid Ampere omhoog is gegaan, heb ik ook de zekering bij de AGM's naar 200A gezet, is dit een logisch gevolg?
Tevens zit ik te denken aan deze busbar om te gebruiken, is dit handig? Want als ik 't zo zie dan zijn de MPPT + Omvormer + 12V zekeringhouder gecombineerd die hoeveelheid al :-?
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Voorstel stroomschema



Bericht door gsm »

Begrijp ik het verkeerd als ik lees dat je 30 lampen heb ? :DD
2 x 3W lampen + 2 x 3W lampen + 26 x 1W lampen

Vergeet niet dat je veiligheidshalve maar 200Ah uit je accu kan halen en dat met een boiler van 20A en je koelkast etc ga je hard. :wink:
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Voorstel stroomschema



Bericht door myway »

Voor de koelkast moet je rekening houden met een verbruik tussen 30 en 40 Ah op een etmaal.
Afhankelijk van de omgevingstemperatuur.
Ahjwinth
Berichten: 351
Lid geworden op: zo 28 jun 2020, 11:55

Re: Voorstel stroomschema



Bericht door Ahjwinth »

Kijk ook eens naar een lifepo accu ipv AGM. Deze kan je zelf samenstellen voor de prijs van een agm. Dan heb je meer bruikbare capaciteit bij minder gewicht. Als ik de keuze had zou ik nu ook voor een lifepo gaan echter zijn mijn agm accu’s nog goed dus waarom iets anders kopen.
MAN L2000 8.224 - 1998 7.5 ton vrachtwagen Met camper opbouw.
Zundapp KS50 -517 1967
Zundapp KS125 -521-01 1971.
BMW R100 RS, 1977
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Voorstel stroomschema



Bericht door gsm »

Maar dan moet die wel 2 grote LFP´s maken want één 280Ah LFP levert nog geen 200Ah (280 x 70%)
En als die 2 x 280 LFP kwijt kan zou ik daar voor gaan i.p.v. 2 x 200
Houd er wel rekening mee dat met een LFP alleen ben je er niet er komen meer kosten bij zoals een DC-DC maar daar is in andere topics meer over te lezen :-B
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
rzwiebel
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 01 mar 2010, 14:36
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: Voorstel stroomschema



Bericht door rzwiebel »

Ahjwinth schreef:
wo 13 jan 2021, 12:44
Kijk ook eens naar een lifepo accu ipv AGM. Deze kan je zelf samenstellen voor de prijs van een agm. Dan heb je meer bruikbare capaciteit bij minder gewicht. Als ik de keuze had zou ik nu ook voor een lifepo gaan echter zijn mijn agm accu’s nog goed dus waarom iets anders kopen.
Met een LiFePO4 moet je dan ook wat doen aan de acculader, géén druppellader, bescherming van de alternator/dynamo tegen doorbranden etc. etc. Met een één-op-één omwisselen ben je er niet, ondanks dat de meeste verkopers je dat wel willen doen geloven. Raadpleeg een echte vakman - geen verkoper - als je dat wilt!!
Geef onze aarde niet uit handen aan verwoesters, laag volk en leeghoofden. (Konstantin Paustovski 1892-1968)
Niets is geheel waar en misschien zelfs dat niet; Ik leg me toe op 't schrijven van levend Nederlands. Maar ik heb schoolgegaan. (Idee nrs 1 en 41, Multatuli)
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Voorstel stroomschema



Bericht door DJSmiley »

gsm schreef:
wo 13 jan 2021, 12:53
Maar dan moet die wel 2 grote LFP´s maken want één 280Ah LFP levert nog geen 200Ah (280 x 70%)
En als die 2 x 280 LFP kwijt kan zou ik daar voor gaan i.p.v. 2 x 200
Houd er wel rekening mee dat met een LFP alleen ben je er niet er komen meer kosten bij zoals een DC-DC maar daar is in andere topics meer over te lezen :-B
Netto is 1x 280 LFP bij benadering net zoveel bruikbaar als 2x210 AGM. (80% x 280 = 224Ah vs 50%x420 = 210Ah). Beide zijn vrij uitersten, liever wil je wat conservatiever doen.

De vraag is echter wat de echte energiebehoefte van TS is en hoe ie ze vol wil krijgen. Met 6A schiet dat niet op, en met 100Wp aan zonnepanelen ook niet. Het geheel moet wel in balans zijn. Die waterboiler is de grootste verbruiker, gevolgd door de koelkast. Maar die boiler hoeft bv niet 24/7 aan te staan.
In de praktijk moet je een goede 25Ah rekenen voor die boiler om 'm eenmalig op temperatuur te krijgen (Vanuitgaand van een 6L Elgena ding). Dat ding de hele dag op temperatuur houden kost nog eens minimaal 2x zoveel. Eea wordt ook bepaald hoe ie geplaatst wordt. De standaard isolatie is nogal ruk. Dat, icm winterkamperen, geeft bv een heel andere behoefte dan goed geisoleerd voor de zomervakantie naar Spanje.

Ik zou eerst beginnen met een goede berekening wat je nu echt nodig hebt, zowel uitgaand als inkomend, en wat je behoefte is. Wil je 1 dag vrij staan? Of 1 week om maar wat te noemen.
Dan pas kun je kijken wat je echt aan accucapaciteit nodig hebt. Gewoon dom een bult Ah's erin gooien is leuk, als ruimte en kosten geen issue zijn. Realistisch is dat niet en je hebt er ook weinig aan als je een week kan vrijstaan, maar daarna 3 weken aan de paal moet omdat je de accu's amper vol krijgt.
rzwiebel schreef:
wo 13 jan 2021, 14:22
Met een LiFePO4 moet je dan ook wat doen aan de acculader, géén druppellader, bescherming van de alternator/dynamo tegen doorbranden etc. etc. Met een één-op-één omwisselen ben je er niet, ondanks dat de meeste verkopers je dat wel willen doen geloven. Raadpleeg een echte vakman - geen verkoper - als je dat wilt!!
LFP drop-in is idd een optie, maar dat is absoluut niet de beste optie, want er zijn een hoop factoren die zorgen dat zo'n drop-in niet optimaal benut wordt / lang meegaat. Klinkt mooi, maar in de praktijk is het absoluut verstandig om een techneut erbij te hebben.
Je doet het goed, of niet. Een makkelijke weg is niet de slimste investering in 95% van de gevallen.
Een drop-in is de binnenbocht en valt naar mijn mening niet onder 'goed'. Wel onder makkelijk.

Goed betekend: DC-DC lader als je via de dynamo wilt laden, en geschikte laders voor zowel solar als walstroom. Kan je huidige dat? Prima, maar dan moet ie wel juist ingesteld worden. DC-DC kun je ook weglaten, als je voldoende solar hebt en aan de paal acceptabel vind als backup. Alles is een keuze ;)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
rhomodel
Berichten: 585
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: Voorstel stroomschema



Bericht door rhomodel »

Nog even over de koelkast en het stroomverbruik: als ze aangeven 0,24kWh per 24 uur dan is dat 240 wat per uur ( de h staat voor hour). Pas als er zou staan 0,24Kw per 24 uur dan is het totaal verbruik van 240 wat in 24 uur. Dit klop ook met hun claim dat de koelkast 8 dagen op 2 180Ah batterijen kan draaien.
Julius
Ergens in Friesland aan het water
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Voorstel stroomschema



Bericht door gsm »

DJSmiley schreef:
wo 13 jan 2021, 14:49
Netto is 1x 280 LFP bij benadering net zoveel bruikbaar als 2x210 AGM. (80% x 280 = 224Ah vs 50%x420 = 210Ah). Beide zijn vrij uitersten, liever wil je wat conservatiever doen.
Ik heb geleerd dat je 10% van de onderkant af moet blijven en 20% van de bovenkant dus blijft er 70% over en 70% x 280 is 196Ah
Die 6A lader kan die vergeten dat werkt niet voldoende, bij 420Ah mag die best een 30A lader nemen zo niet nog zwaarder bv 50A
Ik zie nergens dat die een 100Wp paneel neemt dus moet die nog bepaald worden net zoals de MPPT
En net wat Myway schrijft een koelkast verbruikt al gauw 35A per dag en dan de boiler van 25A is al 60A per dag dat zonder de (30) lampjes en sigarettenaansluitingen.
Maar je heb gelijk het geheel valt of staat met een blance berekening.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
bslefevre
Berichten: 18
Lid geworden op: di 12 jan 2021, 19:15

Re: Voorstel stroomschema



Bericht door bslefevre »

Wauw! Wat een reacties allemaal!
Ik ga proberen alle vragen hierbij te beantwoorden, als ik hem gemist heb dan is het niet opzettelijk!

Begrijp ik het verkeerd als ik lees dat je 30 lampen heb ? :DD
Ik zal het even opdelen:
  • 2 leeslampjes bij de stoelen
  • 2 leeslampjes bij het bed
  • 2 lampjes (pucks) onder de keukenkastjes
  • 2 lampjes (pucks) bij het bankje
  • 4 spotjes op de vloer gericht (2 bij instappen en 2 bij keuken)
  • 4 lampjes (pucks) bij het bed
  • 2 spots boven het bestuurderscompartiment (naam is me even ontschoten)
  • 2 spots in de "garage" onder het bed
  • 6 spots in de kastjes (elk kastje 1 spot)
Ah, 26 lampjes, maar (behalve 4 spots van 3W) zijn het verder 1W pucks/spots

De boiler staat alleen maar aan bij gebruik, deze zal minimaal gebruikt worden en isolatie zal gedaan worden!
Er komt 2x 175Wp aan zonnepanelen op het dak
De koelkast doet dus 240Wh/12V=20A, of zal ik er een grotere zekering (30A) inzetten tegen de opstartpiekspanning? (ik kan me nog iets herinneren dat deze een lage opstartpiekspanning heeft maar dat lees ik later nog even door)
Wat voor acculader raden jullie aan bij 2x 105Ah AGM?
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Voorstel stroomschema



Bericht door gsm »

Nou lampen genoeg :-B
De boiler zal toch eerst moeten voorverwarmen lijkt mij maar ik heb geen boiler dus kan ik daar niets over zeggen.
Koelkast moet je in de handleiding lezen hoeveel die per dag trekt maar wat Myway schrijft klopt wel, 30-40A per dag
Ik heb de IndelB 130 en die is afgezekerd met 20A
Nu schrijf je 2 x 105Ah accu dus totaal 210Ah dat is verwarrend want wij kregen de indruk dat het 2 x 210 was dus 420Ah
Ik betwijfel of je het met die 2 accu´s gaat redden en zou nu zeker een LFP te overwegen.
Een lader moet eigenlijk 10-20% van de capaciteit kunnen laden dus bij de AGM moet je rekenen op 20A lader en liefst iets meer.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Plaats reactie