Agm accu en zuur accu samen op zonnepaneel

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
hansvanleerdam
Berichten: 155
Lid geworden op: di 21 jul 2020, 22:01

Re: Agm accu en zuur accu samen op zonnepaneel



Bericht door hansvanleerdam »

Hoi Jan,

bedankt voor je advies.

Wat ik begrijp is dat ik de accus parallel groepen moet bedraden.

In mijn geval:

Groep 1: 3x AGM accus onderling parallel geschakeld

Groep 2: 2x zuur accu onderling parallel geschakeld

Deze twee groepen serie verbinden maar de vraag is hoe :)

Kan ik vanaf de regelaar de draden splitsen naar twee groepen? en daarna de Accu groepen met elkaar verbinden bij de 12v verbruikers zekeringkast?
hansvanleerdam
Berichten: 155
Lid geworden op: di 21 jul 2020, 22:01

Re: Agm accu en zuur accu samen op Zonnepaneel



Bericht door hansvanleerdam »

jan- schreef:
zo 10 jan 2021, 22:47
Goed dat je je eerste bericht aangepast hebt. Het is mij nu een stuk duidelijker. De vraag is dus wat je op je zonnepaneel regelaar mag aansluiten op de accuaansluiting.

Je mag wel 100 accu's parallel schakelen en dan aansluiten op je zonnepaneel regelaar.
Accu spanning blijft dan net zo hoog als bij 1 accu.
De stroom wordt bepaalt door de zonnepanelen.
Een zekering tussen paneel en regelaar is niet nodig. De panelen kunnen toch niet te veel stroom leveren als er kortsluiting ontstaat.

Er moet wel een zekering vlak bij de accu. Zie het schema van Greg Virgoe. Er mist nog een zekering van de accu naar de mains battery charger.

En je moet geen verschillende accu's parallel schakelen. En als ze wel het zelfde zijn moeten ze tegelijk gekocht en in gebruik genomen zijn. Anders laden de accu's elkaar op en gaan ook je goede accu's meestal snel stuk.
Hoi Jan,

bedankt voor je advies.

Wat ik begrijp is dat ik de accus parallel groepen moet bedraden.

In mijn geval:

Groep 1: 3x AGM accus onderling parallel geschakeld

Groep 2: 2x zuur accu onderling parallel geschakeld

Deze twee groepen serie verbinden maar de vraag is hoe :)

Kan ik vanaf de regelaar de draden splitsen naar twee groepen? en daarna de Accu groepen met elkaar verbinden bij de 12v verbruikers zekeringkast?
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2640
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Agm accu en zuur accu samen op zonnepaneel



Bericht door jan- »

Ik vermoed dat zowel je auto als je verbruikers een 12V systeem is. Dus dan moet je de accu's ook niet in serie zetten.

Ik had hier ooit eens een idee geopperd hoe je verschillende accu's toch parallel kan laden en gebruiken. Maar ik heb hier geen ervaring mee, dus dat soort experimenten zijn beter geschikt voor elektronica experts. Laden kan vaak wel parallel. Maar zodra het laden stopt (niet onderweg of aan de 230V lader) mogen alleen accu's parallel die vanaf nieuw parallel hebben gestaan.

Heb je die accu's nieuw gekocht? En zo ja, waarom zo veel relatief kleine? Het zijn toch geen start accu's?
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
hansvanleerdam
Berichten: 155
Lid geworden op: di 21 jul 2020, 22:01

Re: Agm accu en zuur accu samen op zonnepaneel



Bericht door hansvanleerdam »

Accus zijn gebruikt.

Een van de agm accu is start accu. Is dat erg?
Laatst gewijzigd door Aloys op di 12 jan 2021, 8:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Liever niet quoten wanneer dat niet nodig is.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51279
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Agm accu en zuur accu samen op zonnepaneel



Bericht door Kroppie »

verschillende types zuurgebaseerde accu,s (st5art, loodzuur, agm, gel e,d ) samen doorelkaar gebruiken, gaat niet lang goed, en waarom doe je zo moeilijk, heb je die accu,s al?, dan gewoon gebruiken tot ze op zijn en dan nieuwe, allemaal gelijke.
maar vertel eens waarom zoveel accu,s samen gebruiken, moet je aan nieuwe dan beter 1 of desnoods 2 grote als je veel capaciteit nodig hebt.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Agm accu en zuur accu samen op zonnepaneel



Bericht door kampo »

De accu's op het schema met 3 identieke HH accu's van Greg Viroe zijn niet juist aangesloten.
Als je links al de plussen aansluit dan moeten al de minnen rechts, of omgekeerd.

Verschillende accu soorten combineren tot 1 pack dat komt zoals hierboven geschreven is niet goed.

Wat je wel kan doen is verschillende maar van elkaar gescheiden packs bouwen uit identieke accu's.
Dan met een wissel schakelaar de ene dag het ene pack gebruiken en de andere dag een ander pack. Je moet het wel volhouden. Eventueel ook de settings iedere dag nog aanpassen ?

Hoe ga je dat allemaal bekabelen, 5 accu's ? Zo veel werk. Koop liever 1 grote nieuwe huishoudaccu.
Met een hoop oude accu's zou ik niet werken. De waarde daarvan is heel beperkt. Je blijft bezig en de stroom valt weg op het moment dat je hem nodig hebt.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22853
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Agm accu en zuur accu samen op zonnepaneel



Bericht door PaulBng »

kampo schreef:De accu's op het schema met 3 identieke HH accu's van Greg Viroe zijn niet juist aangesloten.
Als je links al de plussen aansluit dan moeten al de minnen rechts, of omgekeer.
Dat geld voor twee accu's.
Bij drie of meer, dien je eigenlijk een soort verdeel punt bij de plus en min te maken, met even dikke en lange kabels naar elke accu.
Maar dat gaat mss wat ver...


Paul
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Agm accu en zuur accu samen op zonnepaneel



Bericht door kampo »

:thumbup: je hebt gelijk, even te snel getypt, maar ook zo is het niet gedaan.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22853
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Agm accu en zuur accu samen op zonnepaneel



Bericht door PaulBng »

Overigens begint TS met twee AGM accu's, maar die hebben inmiddels gejongd..


Paul
hansvanleerdam
Berichten: 155
Lid geworden op: di 21 jul 2020, 22:01

Re: Agm accu en zuur accu samen op zonnepaneel



Bericht door hansvanleerdam »

PaulBng schreef:
di 12 jan 2021, 9:45
kampo schreef:De accu's op het schema met 3 identieke HH accu's van Greg Viroe zijn niet juist aangesloten.
Als je links al de plussen aansluit dan moeten al de minnen rechts, of omgekeer.
Dat geld voor twee accu's.
Bij drie of meer, dien je eigenlijk een soort verdeel punt bij de plus en min te maken, met even dikke en lange kabels naar elke accu.
Maar dat gaat mss wat ver...


Paul
hoi Paul,

bedoel je zoiets:
2021-01-12_17-55-00.png
2021-01-12_17-55-00.png (103.18 KiB) 124 keer bekeken
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Agm accu en zuur accu samen op zonnepaneel



Bericht door veetee »

Ja, ik denk dat Paul zoiets bedoeld, maar dan met evenlange draden van verdeelpunt naar accupool.
Maar aangezien je verschillende soorten accu's, qua leeftijd, loodzuur, agm, gel, parallel wilt aansluiten heeft die precisie eigenlijk geen zin. Dat gaat toch niet goed, je kunt m.i. beter even investeren in één wat grotere of twee goed identieke nieuwe hh accu's.
Just my 2 cents...
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22853
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Agm accu en zuur accu samen op zonnepaneel



Bericht door PaulBng »

Yep.
En de afname dient ook via die verdeelpunten te geschieden.

Maar dat is geen optie meer, want de accu's zijn al gebruikt. Het gaat een tijdje goed, maar daarna worden de zwakste afgebroken...
Ik heb dit uitgeprobeerd met twee verschillende accu's die ik al had. Een van 90Ah, en een iets oudere van 105Ah. Dan zijn ze "ongeveer gelijk", dacht ik. Ik wist al dat ik moest vervangen. Het ging een jaar goed, en toen konden ze afgevoerd....
Nu één grotere van 180Ah.


Paul
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51279
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Agm accu en zuur accu samen op zonnepaneel



Bericht door Kroppie »

maar waarom is dit zo gewild?.
de enige reden die ik kan bedenken is dat je een aantal oudere accu,s hebt en die wilt gebruiken, wel dat gaat met veel omhaal heel even en dan is het einde verhaal.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
hansvanleerdam
Berichten: 155
Lid geworden op: di 21 jul 2020, 22:01

Re: Agm accu en zuur accu samen op zonnepaneel



Bericht door hansvanleerdam »

Kroppie schreef:
di 12 jan 2021, 18:30
maar waarom is dit zo gewild?.
de enige reden die ik kan bedenken is dat je een aantal oudere accu,s hebt en die wilt gebruiken, wel dat gaat met veel omhaal heel even en dan is het einde verhaal.

jos
Goed nieuws!

Ik heb besloten om nieuwe 2x ongeveer 180ah deep cycle accus te kopen. Welke betaalbare en kwalitatief merk / model kunnen jullie mij adviseren?

Alvast bedankt
Plaats reactie