Zonnepanelen vraag

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Tijs
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 16 aug 2020, 13:59

Zonnepanelen vraag



Bericht door Tijs »

Goedemiddag,
Ik heb een vraag mbt zonnepanelen.
Ik wil in mijn busje(mb Vito) een accu plaatsen,in het verleden had ik deze gekoppeld aan een acculader en laadde deze thuis op,ik gebruikte de accu alleen voor een simpele koelbox op 12 volt en dat was voldoende dat deze voor 1 ochtend/ middag bleef koelen zodat ik op de cross smiddags gekoeld drinken had(simpele 12v koelbox van paar tientjes, absorptie?)
Dit ging eigenlijk altijd prima kwa stroom gebruik.
Het ging toen om een 85ah agm accu.
Nu heb ik een andere bus/camper en heb nu een duurdere compressor koelbox 12v aangezien deze veel beter koelt.
Nu is mijn vraag: als ik mijn accu (liefst weer een agm 85ah ivm de ruimte onder mijn zitting) plaats en deze ook dmv een zonnepaneel wil laden hoe groot moet mijn zonnepaneel ongeveer zijn?
Ik wil ook zo nu en dan een aantal dagen op pad met de bus maar zit het liefst op de camping en gebruik dan 230v maar stel dat het voorkomt dat ik geen 230v in de buurt heb is het toch fijn dat de koelbox blijft werken en evt wat verlichting.
Mijn verbruikers zijn:
Koelbox compressor 12v,liefst ook onder het rijden,paar ledlampjes en 12v voor telefoon opladen,meer eigenlijk niet.
Waar mogelijk laad ik de accu gewoon via 230v en komt de koelbox ook op de 230v dmv de bijgeleverde omvormer.

Eisen zijn dus: ochtend/middag genoeg stroom voor de koelbox voor op de cross.
Op vakantie liefst tijdens rijden koeling en evt een avond/nachtje zonder 230v.
Graag hoop ik op goede adviezen zodat ik mijn bus kan klaar maken voor aankomend jaar.
Gr Thijs
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7115
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Zonnepanelen vraag.



Bericht door dedruivenplukker »

Als je de ruimte hebt neem dan een zo groot mogelijk paneel.
Een paneel van 300-400Wp koop je al voor rond de 100 Euro, daar hoef je het niet voor te laten.
Te veel opbrengst heb je nooit. Wel te weinig bij overtrokken weer of in het naseizoen/ winter.

Even een willekeurig voorbeeld, er zijn vast betere/ goedkopere maar daar is een ander topic over....

https://leposolar.nl/ure-350-wp-half-cu ... gIYSvD_BwE

https://www.marktplaats.nl/a/doe-het-ze ... ousPage=lr
Laatst gewijzigd door dedruivenplukker op za 09 jan 2021, 15:09, 2 keer totaal gewijzigd.
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Zonnepanelen vraag.



Bericht door JoopBrekken »

Je koelbox zal minimaal ongeveer 24Ah per dag verbruiken. Op een zonnige zomerdag kan je dat met een platliggend zonnepaneel van minimaal100Wp wel bijladen. Met een 85Ah AGM kan je ongeveer 1 dag zonder zon of walstroom overbruggen.
Tijs
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 16 aug 2020, 13:59

Re: Zonnepanelen vraag.



Bericht door Tijs »

Dank voor de reacties,
Ik ben net de koelbox aan het bekijken en deze kan toch simpelweg tijdens rijden in mijn sigaretten aansluiting tijdens het rijden? De bekabeling van de koelbox 12v is ook maar 1.5mm2(had dikker verwacht en dacht dat deze niet in mijn bestaande 12v gebruikt kan worden),dus dan is het tijdens rijden al opgelost,de koelbox staat namelijk vlak achter de bestuurders stoel en komt met gemak bij de sigaretten/12v aansluiting van de bus zelf.
1 dag zonder 230v is voor mij meer dan genoeg.
willemzon
Berichten: 1749
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: Zonnepanelen vraag.



Bericht door willemzon »

Is het ook niet zo dat je niet alleen moet kijken naar hoeveel watt een zonnepaneel heeft maar ook naar de hoeveelheid cellen. De duurdere zonnepanelen hebben het dubbele aantal cellen dan de conventionele panelen, of maakt dat Vwb de opbrengst niets uit.
Gr willem
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
Gebruikersavatar
Stieneke en Donald
Berichten: 11823
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 14:10
Locatie: Harderwijk

Re: Zonnepanelen vraag.



Bericht door Stieneke en Donald »

Goede vraag. Ben er ook benieuwd naar.
Groetjes,
Donald.

Geniet nu van het leven, anders doen je erfgenamen het.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepanelen vraag.



Bericht door Kroppie »

maakt voor de opbrengst niets uit, de spanning(volt) wordt hoger maar doordat de cellen kleiner worden zakken de amperes, en aangezien volt maal amperes =watt blijft alles hetzelfde.

36 x 2=72
18 x 4=72

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op za 09 jan 2021, 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Stieneke en Donald
Berichten: 11823
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 14:10
Locatie: Harderwijk

Re: Zonnepanelen vraag.



Bericht door Stieneke en Donald »

Super Jos, en bedankt hoor! :thumbup:
Groetjes,
Donald.

Geniet nu van het leven, anders doen je erfgenamen het.
willemzon
Berichten: 1749
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: Zonnepanelen vraag.



Bericht door willemzon »

Donders Jos wat heb jij toch een technisch inzicht, is dit puur interesse of was dat ook jou beroep.
Gr willem.
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Zonnepanelen vraag.



Bericht door Aloys »

JoopBrekken schreef:
za 09 jan 2021, 15:05
Je koelbox zal minimaal ongeveer 24Ah per dag verbruiken. Op een zonnige zomerdag kan je dat met een platliggend zonnepaneel van minimaal100Wp wel bijladen. Met een 85Ah AGM kan je ongeveer 1 dag zonder zon of walstroom overbruggen.
En als het mooi zonnig weer is dan kun je er misschien wel een week mee doen...
Dan laadt een 100Wp paneel al meer op dan jij verbruikt. De compressor koelbox is een zuiniger systeem dan een absorptie koelbox. Dus die 24A per dag zou best kunnen kloppen. Mijn 60L compressor koelkast gebruik ca. 30-35A per dag. Dat is vrijwel gelijk aan de gemiddelde opbrengst van één 100Wp zonnepaneel.

Als je de ruimte hebt op dak zou je nog een iets groter paneel kunnen nemen.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepanelen vraag.



Bericht door Kroppie »

interesse , hoop tijd en beetje gevoel voor techniek, mijn beroep was fijnmechanica, 40 jaar draaien, frezen, hohnen, slijpen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Stieneke en Donald
Berichten: 11823
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 14:10
Locatie: Harderwijk

Re: Zonnepanelen vraag.



Bericht door Stieneke en Donald »

En naast je werkzaamheden interesse getoond in elektronics. :mrgreen: Super man! :cheers:

Dus deze zonnepanelen zijn gewoon bruikbaar! Link van Tijs. https://leposolar.nl/ure-350-wp-half-cu ... gIYSvD_BwE
Groetjes,
Donald.

Geniet nu van het leven, anders doen je erfgenamen het.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22714
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Zonnepanelen vraag



Bericht door PaulBng »

@Tijs
Die sigarettenaansteker moet je vergeten. Het zijn ondingen, de stekkers trillen los en ze fikken daarom zelfs wel eens uit.

Maak een voorziening met een scheidingsrelais, zodat tijdens het rijden je huishoudaccu bij geladen wordt, en sluit je koelbox fatsoenlijk aan aan je huishoudaccu. En als je dan toch een stekker wilt, gebruik dan een Bosch stekker.


Paul
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Zonnepanelen vraag



Bericht door DJSmiley »

Zo'n normaal huispaneel is idd prima bruikbaar, en betaalbaarder dan een flexibel ding.

Zolang je de ruimte hebt om dat paneel kwijt te kunnen is dat de voordeligste optie

Enige aandachtspuntje is de regelaar. Er zijn een aantal regelaars op de markt die bedoeld zijn voor 'kleinere' panelen en een maximale ingangsspannign van bv 25V hebben. Dit soort huispanelen zitten echter op 35-45 volt, afhankelijk van de temperatuur zelfs nog wat hoger.

Geen probleem als je een goede MPPT regelaar hebt zoals bv een Victron 100/30 of een Epever 3210AN, maar bijvoorbeeld niet geschikt met een Ctek D250SE combi ding


Kwa opbrengst maakt het niets uit of het nu 36 cellen, 72 cellen, of half-cut cellen zijn, 350wp = 350wp. Wel is het zo dat de ene soort net iets minder gevoelig is voor plaatselijke schaduw dan de andere, en dat je bij een hogere spanning minder kabelverliezen hebt, maar dat is allemaal maar zo minimaal en eigenlijk niet echt bepalend voor de keuze.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Plaats reactie