Vervangen gelaccu door LifePo4
Vervangen gelaccu door LifePo4
Deskundigen,
Ik ben me aan het voorbereiden om op termijn mijn huidige Gel accu te vervangen door een LiFePo4 exemplaar.
Zal een zelfbouwer worden met Chinese cellen.
Wat betreft de accubouw is me duidelijk wat te doen (Topbalanceren/BMS etc.)
Ik wil de accu inpassen in mijn huidige Schaudt EBL systeem ( ik wil bijv. blijven zien of netspanning aanwezig is).
Dat gaat niet 1 op 1. Bijv. de huidige 1225 lader heeft geen lifepo optie dus andere lader in ieder geval.
Ook de vulstroom naar de LF4 accu moet beperkt worden om de dynamo te beschermen, aldus een DC DC converter plaatsen.
Ik heb in het schema van Schaudt aangegeven zoals ik bedacht heb hoe het zou kunnen.
Heb zelf al gevonden dat waarschijnlijk de accuspanning van de LF4 niet meer gemeten kan worden want daar zit nu de DC DC
( Overigens geen bezwaar want er is al een accumonitor).
Is het wat of zitten er denkfouten in ?
Liever wat langer gedacht dan straks iets stuk (zie topic verthaal rimates)
Heel graag jullie mening en bv dank
Ik ben me aan het voorbereiden om op termijn mijn huidige Gel accu te vervangen door een LiFePo4 exemplaar.
Zal een zelfbouwer worden met Chinese cellen.
Wat betreft de accubouw is me duidelijk wat te doen (Topbalanceren/BMS etc.)
Ik wil de accu inpassen in mijn huidige Schaudt EBL systeem ( ik wil bijv. blijven zien of netspanning aanwezig is).
Dat gaat niet 1 op 1. Bijv. de huidige 1225 lader heeft geen lifepo optie dus andere lader in ieder geval.
Ook de vulstroom naar de LF4 accu moet beperkt worden om de dynamo te beschermen, aldus een DC DC converter plaatsen.
Ik heb in het schema van Schaudt aangegeven zoals ik bedacht heb hoe het zou kunnen.
Heb zelf al gevonden dat waarschijnlijk de accuspanning van de LF4 niet meer gemeten kan worden want daar zit nu de DC DC
( Overigens geen bezwaar want er is al een accumonitor).
Is het wat of zitten er denkfouten in ?
Liever wat langer gedacht dan straks iets stuk (zie topic verthaal rimates)
Heel graag jullie mening en bv dank
Laatst gewijzigd door javader op ma 11 jan 2021, 22:59, 1 keer totaal gewijzigd.
"Alles gaat in wezen in principe eigenlijk helemaal nergens over"
Re: Vervangen gelaccu door LifePo4
Met jouw huidige voorstel voorkomt de DC/DC converter dat de startaccu door het zonnepaneel geladen kan worden.
Ik weet niet welke dc/dc regelaar je gaat gebruiken, maar volgens mij is het niet nodig om die via het scheidingsrelais te laten lopen. Dus als je de DC/DC aansluit op Zusatzlader 2, kan de startaccu wel door het zonnepaneel geladen worden.
Ik weet niet welke dc/dc regelaar je gaat gebruiken, maar volgens mij is het niet nodig om die via het scheidingsrelais te laten lopen. Dus als je de DC/DC aansluit op Zusatzlader 2, kan de startaccu wel door het zonnepaneel geladen worden.
Re: Vervangen gelaccu door LifePo4
De verbinding met de startaccu is bidirectioneel. De DC-DC converter mag/moet daarom alleen worden ingeschakeld als de motor draait en dus de dynamo levert. Je hebt daarom een relais aan de ingang en uitgang van de converter nodig die hem pas in het circuit opneemt als D+ actief is. In de default situatie blijft de directe verbinding in stand.
Ik zie wel een addertje onder het gras. De meeste DC-DC-converters hebben geen common ground. De ground mag daarom maar aan één zijde (gezien vanuit de converter) aan het chassis liggen. Is dat niet het geval dan werkt de stroombegrenzing van de converter niet omdat het sense circuit vaak in de min-leiding is opgenomen die dan wordt omzeild via het chassis.
Ik zie wel een addertje onder het gras. De meeste DC-DC-converters hebben geen common ground. De ground mag daarom maar aan één zijde (gezien vanuit de converter) aan het chassis liggen. Is dat niet het geval dan werkt de stroombegrenzing van de converter niet omdat het sense circuit vaak in de min-leiding is opgenomen die dan wordt omzeild via het chassis.
Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
Re: Vervangen gelaccu door LifePo4
Aangezien die DC-DC dingen nogal fors aan de prijs zijn, zou ik eens kijken of er een aantal zonnepanelen geplaatst kunnen worden. Ik vermoed dat je dan minder kwijt bent. Wel de 50A zekering uitnemen.
Arie
Arie
iets wat ik niet heb, is haast
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Re: Vervangen gelaccu door LifePo4
jan-, Charm en Arie, dank voor jullie reacties
@jan- Ik heb een Votronic "standby charger" tussen de HH- en Startaccu dus de Startaccu wordt met een klein stroompje bijgehouden.
@Arie Er ligt 300WP op het dak, via een Victron 100/20 nu rechtsstreeks aangesloten op de HHgel accu strax op de LiFe.
@Charm, Aansluiten van de DCDC heb ik inmiddels ook gevonden met het doorspitten van het forum.
Bovendien ook even bij Schaudt gebuurt, die geven hetzelfde advies wanneer je een Schaudt DCDC gebruikt.
Heb dat ingepast in bijgevoegde schema
Nog wel een puntje is de d+. Die heb ik niet want euro6 dus dat wordt kiezen
* door kroppie geopperde oliedruk schakelaar (uitzoekwerk) ivm canbus
* een hele dure oplossing, de Buck Boost van Victron, minimaal 400 euro
* Handschakelaar, dus schakelen als de motor draait en andersom
Misschien is er nog een andere oplossing, dan hoor ik dat graag
Dank, Jacques
@jan- Ik heb een Votronic "standby charger" tussen de HH- en Startaccu dus de Startaccu wordt met een klein stroompje bijgehouden.
@Arie Er ligt 300WP op het dak, via een Victron 100/20 nu rechtsstreeks aangesloten op de HHgel accu strax op de LiFe.
@Charm, Aansluiten van de DCDC heb ik inmiddels ook gevonden met het doorspitten van het forum.
Bovendien ook even bij Schaudt gebuurt, die geven hetzelfde advies wanneer je een Schaudt DCDC gebruikt.
Heb dat ingepast in bijgevoegde schema
Nog wel een puntje is de d+. Die heb ik niet want euro6 dus dat wordt kiezen
* door kroppie geopperde oliedruk schakelaar (uitzoekwerk) ivm canbus
* een hele dure oplossing, de Buck Boost van Victron, minimaal 400 euro
* Handschakelaar, dus schakelen als de motor draait en andersom
Misschien is er nog een andere oplossing, dan hoor ik dat graag
Dank, Jacques
"Alles gaat in wezen in principe eigenlijk helemaal nergens over"
Re: Vervangen gelaccu door LifePo4
Maar er zit al een trenn-relais in je EBL630. Dus dat extra relais is niet nodig.
Re: Vervangen gelaccu door LifePo4
Daar lijkt het idd wel op, het relais dat wordt aangestuurd via idd "trennrelais".
Dat zo heel mooi zijn, iemand ervaring ? Scheelt een boel gedoe.
Dat zo heel mooi zijn, iemand ervaring ? Scheelt een boel gedoe.
"Alles gaat in wezen in principe eigenlijk helemaal nergens over"
Re: Vervangen gelaccu door LifePo4
Mocht je toch een D+ nodig hebben, dan zou je ook het contact signaal (cigarette aansteker op je dashboard?) met een vertragingsrelais kunnen gebruiken. Kost maar 1,50 euro. Ik had dit voorgesteld in viewtopic.php?f=10&t=8474270 om geen DC/DC aan te hoeven schaffen als je al een omvormer hebt.
Maar de waarschuwing van Charm is ook belangrijk. Het hangt er van af wat voor DC/DC je gaat gebruiken, want je moet uitkijken dat als je stil staat, de DC/DC je startaccu niet leeg trekt. Maar in de speciale (duurdere) DC/DC voor campers ziet hier vaak wel een voorziening in. Dan moet je een D+ aansluiten of hij ziet het aan de spanningen.
Maar de waarschuwing van Charm is ook belangrijk. Het hangt er van af wat voor DC/DC je gaat gebruiken, want je moet uitkijken dat als je stil staat, de DC/DC je startaccu niet leeg trekt. Maar in de speciale (duurdere) DC/DC voor campers ziet hier vaak wel een voorziening in. Dan moet je een D+ aansluiten of hij ziet het aan de spanningen.
Re: Vervangen gelaccu door LifePo4
jan-
Die d+ aansluiting had ik idd al gezien op bijv. de schaudt DCDC.
Overigens raden ze daar aan om e.e.a. te schakelen zoals ik in het laatste schema getekend heb, dus met dat extra relais ervoor.
Dat lijkt me overbodig,misschien zit niet in ieder Schaudt block dezelfde schakeling.
Ik moet aldus, denk ik, alleen de d+ oppikken vanaf de EBL 630 en kan die gebruiken om de DCDC (welke dan ook)
in rust onschadelijk te maken.
Die d+ aansluiting had ik idd al gezien op bijv. de schaudt DCDC.
Overigens raden ze daar aan om e.e.a. te schakelen zoals ik in het laatste schema getekend heb, dus met dat extra relais ervoor.
Dat lijkt me overbodig,misschien zit niet in ieder Schaudt block dezelfde schakeling.
Ik moet aldus, denk ik, alleen de d+ oppikken vanaf de EBL 630 en kan die gebruiken om de DCDC (welke dan ook)
in rust onschadelijk te maken.
"Alles gaat in wezen in principe eigenlijk helemaal nergens over"
Re: Vervangen gelaccu door LifePo4
Ik zie nu pas dat het een wissel relais is om tijdens stilstand de accuspanning te kunnen meten (en de accu te laden via het zonnepaneel en of paal). Zou handiger geweest zijn als dit al in de Schaudt WA 121525 zat. Nu moet je ook nog 2 draden in 1 aansluiting frotten. Lijkt wel of ze dit nog vergeten waren bij het ontwerp.
Re: Vervangen gelaccu door LifePo4
Dus toch maar extra relais er in ?
2 draden is niet zoon probleem hoor, kan er met 1 naar binnen en daar buiten op 2 overgaan.
Accu zal 120 a 155 AH gaan worden, daar kom ik goed mee uit,
20 a 25 A vind ik genoeg om te laden, 220 lader, zal 10 a 15 A worden,
als we aan de paal staat is dat toch bijna altijd minimaal een uur of 10
Heb ook nog zonnepanelen dus.
Nogmaals dank voor het meedenken.
Jacques
2 draden is niet zoon probleem hoor, kan er met 1 naar binnen en daar buiten op 2 overgaan.
Accu zal 120 a 155 AH gaan worden, daar kom ik goed mee uit,
20 a 25 A vind ik genoeg om te laden, 220 lader, zal 10 a 15 A worden,
als we aan de paal staat is dat toch bijna altijd minimaal een uur of 10
Heb ook nog zonnepanelen dus.
Nogmaals dank voor het meedenken.
Jacques
"Alles gaat in wezen in principe eigenlijk helemaal nergens over"
Re: Vervangen gelaccu door LifePo4
Heb vorige zomer de ombouw naar 180A LPF gedaan alsook extra 395Wp
In onze Pilote zit een Schaudt EBL 271
Als DC/DC booster koos ik voor de Schaudt WA121525 wat
Deze booster bleek nadien eigenlijk niet in verhouding te staan om met max. 25A een 180 LFP bij te laden
Maar deze doet wat moet en 25A is ook wat er "uit" komt.
En heb het D+ signaal op deze booster "manueel" schakelbaar uitgevoerd want een LFP hoeft nooit "vol" te zijn (tip van een specialist)
Mocht ik het nog eens willen overdoen ik opteerde meteen voor de Victron Orion‑tr smart 12/12‑30a en ook deze "schakelbaar" bedienen
De Orion geeft iets meer laadstroom maar deze is vooral eenvoudiger aan te sluiten en toch iets degelijker materiaal dan de Schaudt booster
De 180A LPF komt van deze leverancier : https://cs-batteries.de/Lithium-LiFePO4 ... -12V-180Ah
De Schaudt boordlader heb ik "uitgeschakeld" een, Victron IP22/30 kwam in de plaats én geschikt voor alle batterij-types
Deze heb ik voorzien van een stekker mét schakelaar
Wanneer toch eens aan de stroom betekend dat niet dat de LFP "weer" moet geladen worden...
In onze Pilote zit een Schaudt EBL 271
Als DC/DC booster koos ik voor de Schaudt WA121525 wat
Deze booster bleek nadien eigenlijk niet in verhouding te staan om met max. 25A een 180 LFP bij te laden
Maar deze doet wat moet en 25A is ook wat er "uit" komt.
En heb het D+ signaal op deze booster "manueel" schakelbaar uitgevoerd want een LFP hoeft nooit "vol" te zijn (tip van een specialist)
Mocht ik het nog eens willen overdoen ik opteerde meteen voor de Victron Orion‑tr smart 12/12‑30a en ook deze "schakelbaar" bedienen
De Orion geeft iets meer laadstroom maar deze is vooral eenvoudiger aan te sluiten en toch iets degelijker materiaal dan de Schaudt booster
De 180A LPF komt van deze leverancier : https://cs-batteries.de/Lithium-LiFePO4 ... -12V-180Ah
De Schaudt boordlader heb ik "uitgeschakeld" een, Victron IP22/30 kwam in de plaats én geschikt voor alle batterij-types
Deze heb ik voorzien van een stekker mét schakelaar
Wanneer toch eens aan de stroom betekend dat niet dat de LFP "weer" moet geladen worden...
Festina Lente
Drie essentiële zaken voor geluk in ons leven zijn...
Iets te doen te hebben
Iets om van te houden
En, iets om voor te hopen
Pilote Galaxy G741C semi-automaat , 150pk, 4,5t, 2017
Drie essentiële zaken voor geluk in ons leven zijn...
Iets te doen te hebben
Iets om van te houden
En, iets om voor te hopen
Pilote Galaxy G741C semi-automaat , 150pk, 4,5t, 2017
Re: Vervangen gelaccu door LifePo4
Frank,
De Orion lijkt me idd ook interessant, is wwel behoorlijk aan de prijs, even over nadenken.
Ik neig idd naar handschakelen nu.
Ga dat dan wel met een ouderwetse relaisschakeling doen, ik denk dat ik zomaar eens een keer vergeet om het ding uit te zetten,
of dat erg is,weet ik niet.
Schemaatje heb ik toegevoegd, misschien heeft iemand er iets aan en er op schieten geen problem hoor.
Jacques
De Orion lijkt me idd ook interessant, is wwel behoorlijk aan de prijs, even over nadenken.
Ik neig idd naar handschakelen nu.
Ga dat dan wel met een ouderwetse relaisschakeling doen, ik denk dat ik zomaar eens een keer vergeet om het ding uit te zetten,
of dat erg is,weet ik niet.
Schemaatje heb ik toegevoegd, misschien heeft iemand er iets aan en er op schieten geen problem hoor.
Jacques
"Alles gaat in wezen in principe eigenlijk helemaal nergens over"
Re: Vervangen gelaccu door LifePo4
De Orion smart heeft dat al ingebouwd. Je hoeft dus niet met externe relais te klooien..
https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... ger-NL.pdf
https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... ger-NL.pdf
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com