'Nep'-campers

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 676
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:

'Nep'-campers



Bericht door Dekker-Achterhoek »

Najaar 2019 hebben we onze Land Rover 110 + Camperunit verkocht, met de bedoeling zomer 2020 een L2H2 Buscamper met automaat te gaan bouwen.
Echter, na een gecompliceerde hartoperatie (Feb. 2020, juist voordat Corona uitbrak !!) en de daaropvolgende fysieke terugval, kwamen we dit najaar op het idee om niet de gehele Buscamper zelf te bouwen, maar een al (deels) afgebouwde Buscamper te kopen.

En dan zwerf je over de diverse 'Markt' & 'Camper'-sites
Wat ons daarop opviel, was dat een fors deel van het aanbod 'Campers', de VW Transporter, VW Crafter, MB Vito en MB Sprinters (onze zoekgroep) bestaat uit 'Nep'-Campers.
Zomaar 2 voorbeelden:
- Een VW Multivan, ingericht met 8 'Captain-chers'. Achter stoel 8 stond een kubus, met een wasbakje, watertank en een los 'Coleman'-brandertje. Alleen bereikbaar vanaf de achterzijde (dus buiten onder de klep). Het vereiste bed, een hefdak met 2 persoons hangbedje. Kortom, een 8 persoons (op kenteken) personenauto op 1/4 tarief !
- Een MB Sprinter L3H2 Aannemerscabine. Voor de 4e (!) zitplaats, achter de chauffeurs stoel, een opklaptafeltje met wasbakje en kookpitje. Het verreisde bed?, Dat zat achterin de laadruimte, op ongeveer 30cm vanaf het plafond (hoe je daar ooit in kan komen ?)

Blijkbaar is het voor vele niet ondernemers het 'Camper tarief' erg aantrekkelijk en accepteren ze éénmalig de BPM om daarna goedkoop met de familie rond te toeren. Want als Camper te gebruiken ? ? ? :bang:
En blijkbaar accepteert zowel het RDW (kijken alleen maar naar de veiligheid) als de Belastingdienst dit als 'Camper'. :thumbdown:
Laatst gewijzigd door Dekker-Achterhoek op do 31 dec 2020, 15:35, 1 keer totaal gewijzigd.
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.

"Rob, Licence to chill".

Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7472
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: 'Nep'-Campers.



Bericht door ducati 900 »

Ja ze zijn er nog steeds, mensen die het randje zoeken.
Maar ze kunnen toch veel beter zich laten inschrijven bij de kamer van koophandel en een
webshopje opzetten?

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8601
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: 'Nep'-Campers.



Bericht door seth_space »

Inderdaad al eerder gezien dat in de tijd van sterke terugloop van diesel belangstelling en toename van interesse in campers handige ondernemers deze twee gebeurtenissen combineren tot een simpele camperbus. Als basis voor verdere bouw niet verkeerd mits de prijs scherp is.
Controleer dan vooral wel of er ook daadwerkelijk een kwarttarief op afgegeven is.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: 'Nep'-Campers.



Bericht door Mickel Moen »

Tja, je komt gekke dingen tegen. Maar hoe dan ook, wat jij onder een camper verstaat, of ik, of wie dan ook, kan erg verschillen. Sec gezien kan iedereen het woord camper definiëren zoals hij/zij dat zelf wil. Er zijn caravans die door de fabrikant camper genoemd worden.

In Nederland zijn er zoals jezelf al aangeeft twee wettelijke definities. Die van de belasting dienst en die van de RDW. Het is aan jou om het kaf van het koren te scheiden en te onderzoeken, of het aangebodene nog steeds aan de eisen van beide instanties of de RDW voldoet.

Het kan ook zijn, dat een bus er wel aan voldaan heeft, maar later zodanig verbouwd is, dat deze niet meer aan de eisen van de betreffende instantie voldoet. Betaal je wel kwarttarief voor de belasting, word je gecontroleerd, dan kan de boete en de naheffing wel eens erg zuur worden.

Het woord nepcamper is zeker op z’n plaats, maar net zo goed discutabel. Iemand die een auto ingericht heeft als camper, maar niet als zodanig aangeboden heeft aan RDW en belastingdienst, maar wel aan alle wettelijke eisen voldoet, heeft het volste recht het een camper te noemen.

Jij mag dan wel vinden, dat de bussen in de door jouw aangehaalde voorbeelden het woord camper niet verdienen, maar dat doet niet terzake.

Voor het kwarttarief hoef je alleen maar aan de eisen te voldoen, hoe minimaal de inrichting ook is. Of dat het woord camper waardig is, is jouw probleem.

Overigens veel succes met het vinden van een bus die wel naar je zin is.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op wo 30 dec 2020, 0:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80325
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: 'Nep'-Campers.



Bericht door Dafluc »

Ligt ook aan het bouwjaar. Tot een bepaalde datum mocht je keukenblok achter de achterste achterbank staan. Koken deed je dan al staand onder de achterklep. Dat kun jij niet handig vinden, maar ik heb het jaren gedaan en vond het heerlijk. En als je van de acht stoelen er tijdens de vakantie zes thuislaat heb je ruimte zat. Ik zou dat eerder multifunctioneel noemen dan nep. Niet iedereen zoekt hetzelfde. Als het aan de eisen van dat moment voldoet is het gewoon een camper. Niet voor iedereen even bruikbaar misschien. Maar niet iedereen campert hetzelfde.
Afbeelding
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: 'Nep'-campers



Bericht door DucatoDolf »

Mij valt op dat jij nogal wat aannames doet en daar meteen een generaliserend negatief waardeoordeel aan koppelt.

Waar zoek je naar als dit je resultaten zijn? Je zoekt toch een deels omgebouwde bedrijfsbus? Dan is dit toch precies het aanbod wat je nodig hebt? Blijkbaar zijn er mensen die jou vraag aanvoelen en daar een passend aanbod voor creëren. Wees dankbaar.
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 676
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:

Re: 'Nep'-campers



Bericht door Dekker-Achterhoek »

DucatoDolf schreef:
wo 30 dec 2020, 1:03
Waar zoek je naar als dit je resultaten zijn? Je zoekt toch een deels omgebouwde bedrijfsbus? Dan is dit toch precies het aanbod wat je nodig hebt? Blijkbaar zijn er mensen die jou vraag aanvoelen en daar een passend aanbod voor creëren. Wees dankbaar.
Mijn zoekitem is gewoon 'Buscamper', tussen de ,€ 15.000,- en € 30.000,-

Of deze 'af-fabriek', zelfgebouwd of deels zelf gebouwd (of nooit afgebouwd) zijn om het even. Die informatie haal ik wel uit de beschrijving en vooral (!) foto's van het aanbod. Laat maar langs komen ! En tussen dat aanbod komen er verassend veel van deze (en ik blijf erbij) 'Nep'-campers tegen. Zal wel te maken hebben met de grote vraag op dit moment. En niet te vergeten, het enorme MRB tarief voor particulieren (heb ik ervaring mee :thumbdown: , Hebben nog een Land Rover op grijskenteken. ).
Los daarvan, als er inderdaad iets aantrekkelijks tussen zit, waarmee ik met zelfwerkzaamheden alsnog een 'kampeerwaardige' (in onze beleving) camper van kan bouwen, laat ik dat niet ongemoeid :wink:
Laatst gewijzigd door Dekker-Achterhoek op zo 03 jan 2021, 15:25, 2 keer totaal gewijzigd.
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.

"Rob, Licence to chill".

Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6715
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: 'Nep'-campers



Bericht door evdoetelaar+larana »

Heb even gegoogled op Buscampers van 10.000 - 30.000 euro. Op de site campeperscaravans.nl worden dan 21 buscampers aanbevolen. Allen zijn volwaardige buscampers. Wel verschillen in jaartallen en uitrustingsniveau.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: 'Nep'-campers



Bericht door jansloos »

Ik kom het ook andersom tegen:

Buscampers volgens de regels, met teruggeplaatste stoelen en banken die nu als personenbus rijden, onder kwarttarief
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: 'Nep'-campers



Bericht door Mickel Moen »

Dat klopt als een bus. Een kampeerwagen valt namelijk onder de categorie personenauto. :lol3:
Waarbij de eisen van het jaar van toelating van toepassing zijn.

https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... tingseisen

Wie een auto heeft die als camper is toegelaten, mag daar het hele jaar personen in vervoeren, tegen de daarvoor geldende belasting.

Je kunt de bus ook inrichten voor het vervoer van paarden. Kun je ook op kwarttarief. :bow:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... denvervoer
Laatst gewijzigd door Dafluc op do 31 dec 2020, 0:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Premiumliner
Berichten: 1093
Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:58

Re: 'Nep'-campers



Bericht door Premiumliner »

Er zijn natuurlijk wel beperkingen zoals die vermeld in de APV, waar je problemen mee kan krijgen als je je buscamper gebruikt voor woon-werkverkeer, boodschappen doen ed. Ook de verzekering stelt veelal eisen aan het recreatieve gebruik van een camper.
Eigenaren van dwerghondjes zijn mede schuldig aan de gezondheidsproblemen van deze beestjes zoals constante hoofdpijn en ademhalingsproblemen.
Transit 24
Berichten: 25
Lid geworden op: za 04 apr 2020, 23:36

Re: 'Nep'-campers



Bericht door Transit 24 »

Wij hebben ook enkele jaren met een MB met dubbele cabine op camper kenteken en minimale / eenvoudige inbouw gereden.
De motoren en werkplaats achter in ,voor zitplaatsen, klapbedden en klein keukentje voor bakje koffie of soepje warm te maken .
Slapen deden we er alleen in als de wedstrijden wat verder weg waren ,was ook omdat het anders niet te betalen was aan houderschapsbelasting en dergelijke.
En is ook zo als Camper verkocht.
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: 'Nep'-campers



Bericht door MarceldeHoog »

Premiumliner schreef:
do 31 dec 2020, 12:44
Er zijn natuurlijk wel beperkingen zoals die vermeld in de APV, waar je problemen mee kan krijgen als je je buscamper gebruikt voor woon-werkverkeer, boodschappen doen ed. Ook de verzekering stelt veelal eisen aan het recreatieve gebruik van een camper.
Niet helemaal waar, wanneer je deze op eigen terrein kunt stallen zal de APV weinig invloed hebben.

Qua verzekering zijn er diverse camper verzekeringen die geen moeite hebben met het dagelijks gebruik van de camper.

Desalniettemin zouden de regels best wat scherper mogen, ik hoor niet tot de voorstanders van de minimale ombouw voor keuring. Begrijpelijk dat mensen er gebruik van maken, maar ik denk dat dit best tzt de oorzaak kan worden van het afschaffen van regelingen waar we graag gebruik van willen blijven maken. Maar goed, probeer maar eens te definieren waar een camper aan moet voldoen :-)

Een onverwacht huisbezoek na de keuring zou al veel helpen, aangezien de meeste mensen de minimale inbouw er uit halen en doorverkopen.

Overigens kocht ik jaren geleden een oude Hyundai H200 met hefdak. Volledig leeg van binnen, wel op camper kenteken (via een auto handelaar). Dat was zeker een 'Nep' camper!

Mijn eigen plan is de bus zover in te bouwen dat deze aan de eisen voldoet, en dan de keuring te doen. Geen tijdelijke inbouw, ook nog geen volledige afwerking. Kost me effectief 50 euro extra per maand (hogere MRB, maar lagere BPM zodra ik omkeur), dat vindt ik niet te gek veel. En krijg ik onverhoopt een huisbezoek, is er niets aan de hand. Als de bus volledig klaar is, laar ik hem nog eens keuren ivm gewicht.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6231
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: 'Nep'-campers



Bericht door Bas vd laar »

Wat een zuur stukje zeg, je bent vast de gezelligste op een verjaardag! :crazy:
De een wil een volwaardige buscamper met alle opties erin, de ander heeft genoeg aan een paar basiszaken.
Ik heb een kennis en die heeft alleen een opklapbed, een klein teiltje en een pitje om te koken.
Hij zet zijn motor erin en gaat door heel Europa naar motortreffens.
Plaats reactie