Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door marjasjaak »

Wij hebben het zo gedaan. Zie link.
viewtopic.php?f=7&t=8465743&start=112#p1828108
Probleem wat wij hadden; Door 3.0TD motor hangt er een groot uitlaat pakket onder de bus, we hadden ook nog een side bar constructie erbij.
Er was niet zoveel beschikbare vrije ruimte, reserve wiel wilden we niet thuis laten. Alhoewel je die bijna nooit gebruikt, maar toch, je zal eens lek staan ergens bij de Noordkaap. Heb jij het reservewiel in de bus?
We hebben ongeveer 95 liter opslag, sommige vinden dat veel, maar als je ergens wat langer stilstaat heb je er gemak van.
Voor we weer gaan rijden zijn de tanks meestal al geleegd.
Het lozen gaat via een 40mm afvoer, vaak zie je 28mm of kleiner maar dan sta je veel te lang stil. :-B .
Camper "servicen" vinden wij niet de leukste vakantie activiteit. 8-) , zo houden wij tijd over......
Laatst gewijzigd door marjasjaak op wo 23 dec 2020, 10:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1316
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door joske501 »

Beste,

Een afvalwatertank laten maken bij Drocom is de oplossing.

Afbeelding

Afbeelding

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22719
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door PaulBng »

Er zijn vuilwatertanks die speciaal gemaakt zijn voor de Sevel familie. Gaan om wat er in de weg zit heen.
Mijn vorige camper,een Peugeot Boxer, had er een.

Even googelen?


Paul
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door MarceldeHoog »

Het Paul, dat is de Reimo tank die ik bedoelde. Heb besloten het daar gewoon mee te gaan proberen! Morgen even bestellen, dan kan die er ook vast onder. Kan met de huidige tempetuur toch niet veel nuttigs verder.

Verder vandaag ook alvast het kooktoestel besteld. De Wit had de Thetford Triplex weer voorradig, en die eil ik erg graag in de bus! Voorlopig is deze niet aan de beurt, maar je kunt hem maar vast hebben :)
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
Cor Gonny en de kids
Berichten: 165
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 12:20
Locatie: de Kempen

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door Cor Gonny en de kids »

Wij hebben er een tank van 83 l. onderhangen net voor de achteras 38 x 100 x 22 cm. Wel een pijp er doorheen gemaakt
voor de handremstang, maar dat is zo gedaan. Onze vuilwatertank is de 93 l Reimotank. Net achter de as hangt een gastank
van 55l. en daarachter het reservewiel.

Succes Cor.
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door MarceldeHoog »

Kogel is door de kerk, het wordt de Reimo 93 liter, deze is intussen besteld.

Tevens de schoonwatertank (ook 93 liter) besteld, en de kachel. Zodra ik alles in huis heb gewoon een dagje een brug huren zodat ik al het "onder de bus" werk lekker comfortabel kan doen. Buiten het feit dat de weersomstandigheden niet echt lekker zijn momenteel, is de luxe van een brug wel zo prettig voor het onderhangen van de tank.

Wat voor de komende weekenden op het programma staat (vanwege de kou geen kit, schilderwerk, armaflex)
- vloer delen vast op maat zaken
- kokers links en rechts van de vloer schoonmaken in opnieuw inspuiten met bescherming
- wanden goed reinigen
- bekabeling trekken (incl ribbelbuizen).

Verder twijfel ik nog steeds over wel of geen douche. Er komt een ruimte voor toilet (gewoon porta potti in eigen ruimte), daar kan ofwel een douche ofwel een wasbakje in gebouwd. Laatste is stuk gemakkelijker omdat niet de hele ruimte waterdicht hoeft. Zijn er mensen die daadwerkelijk regelmatig douchen in de zelfbouw bus?

Rest me nog 1 vraag: Als jullie een gat boren door de vloer (kachel, gaskast, kabel voor vuilwater afvoer), waar werk je dan de randen mee af aan de onderzijde, zodat ze tegen roest beschermd blijven?
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door marjasjaak »

Een douche wel of niet, daar zal je 10 verschillende antwoorden op krijgen.
Na een nooit gebruikte douche in onze vorige camper hebben we in onze zelfbouw een WC ruimte met daarboven een wasbak.
Hebben buiten wel een warm wateraansluiting gemaakt voor een "buiten douche".
viewtopic.php?f=7&t=8465743&start=196#p1934163
Wij doen meestal 2 a 3 dagen "wild" staan en dan weer een dagje camping.

Wat betreft de gaten in de vloer, je kan de randjes behandelen met Hammerite.
Aan het eind hebben we nog extra met tectyl behandeld.
Het belangrijkste is dat tijdens boren het metaal niet roodgloeiend wordt. Dus altijd met scherp materiaal werken.
Voor het zagen van ramen ed. gebruikten we altijd nieuwe metaalzaagjes, daarna waren ze handig om dun hout te zagen.
Gebruikersavatar
JMD
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 apr 2017, 21:13
Locatie: Westkapelle

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door JMD »

Betreft douche in onze vorige camper 1x gebruikt in 4 jaar tijd...
Gebruikten ruimte wel voor bijvoorbeeld natte handdoeken.

Grt JMD
AadenAnke
Berichten: 13180
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door AadenAnke »

In de vorige camper nooit gebruikt in de huidige camper 1 keer. Wat een gedoe in zo'n klein hokje en als je klaar bent alles droogmaken. Nee gewoon met de gieter buiten of de doucheslang door het raampje naar buiten. Wij zijn geen winter kampeerders. Meestal een 2 tot 4 dagen wild/CP en dan weer een dag of 2 op een camping. Die 2 tot 4 dagen voor de reinheid gewoon een teiltje en washand en voor de frisheid de gieter. Wat petflessen vullen met water en in de zon leggen water wordt dan lekker warm. Bijna iedereen die ik ken gebruikt de douche niet. Ben nu bezig met een stel die hun bus helemaal aangepast hebben aan hun passie duiken en die hebben gewoon een douche binnen die gebruikt word om de duikpakken e.d. op te hangen. Douchen doen ze ook buiten.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Karelkaywa
Berichten: 1118
Lid geworden op: za 15 nov 2014, 13:46
Locatie: Castricum

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door Karelkaywa »

Wij staan meestal vrij met onze 6 mtr buscamper. WC/doucheruimte van 70 x 80 cm. Omdat we een elektrisch wegschuifbaar toilet hebben is douchen makkelijk en gebruiken hem dan ook om de dag. Geen wasbakje, daar gebruiken we de keukenkraan voor.
Afbeelding
Afbeelding
Groeten van Karel
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22719
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door PaulBng »

Wel geen zelfbouw, maar ik gebruik de douche bij regelmaat.

Een tijdje was alle sanitair op campings/CP's gesloten, dus moest wel.

Nu sta ik regelmatig bij familie op het erf, en gebruik (voor de veiligheid) mijn eigen sanitair.

Het opruimen na afloop is 2 minuut en werk met een lap die extreem goed water opneemt.

Alleen, om onverklaarbare reden, lekt er soms wat water de gang op. Maar da's ook zo weg.

En natte regenkleding gaat er in.


Paul
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door gjvonk »

Wij gebruiken onze douche dagelijks, zelfs als we op een camping te ver van het sanitair staan of er daar wachttijden zijn....we hebben een Pössl Roadcruiser uit 2012 met een zgn 'Raumbad' waarbij het gangpad met 2 goed geplaatste rolwanden de doucheruimte lekker ruim maakt. Ja, na het douchen even droogmaken: een metertje papier van een grote rol poetspapier (of Spaanse keukenrol) doet de truc!

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door MarceldeHoog »

Bovenstaande reacties geven wat mooie punten aan: De douche komt er.
Wel ga ik afzien van het maken van een wasbakje in de douche, tandenpoetsen enzo kan tenslotte ook in de keuken. Wederom dank voor de reacties!
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1216
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door Huub56 »

Douche is altijd handig kijk maar naar dit voorjaar toen je op pad mocht als je zelf alles aan boord had douches en wc’s moesten gesloten blijven, daarom heb je een camper anders kon je ook een caravan aanschaffen die lopen iedere dag met hun rolletje wc-papier onder de arm naar het sanitair gebouw.
Plaats reactie