Busje verbouwen tot camper

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 600
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door walda »

Leuk dat je er ook voor kiest om met een stalen frame te gaan werken. Je moet wel de mogelijkheden hebben natuurlijk, maar het werkt prima. Ik durf te stellen dat het één van de weinige manieren is om de inrichting echt vast aan de auto te krijgen. De bestaande ladingbevestigings punten zijn er tenslotte voor bedoeld. Ik maak op nog 3 plaatsen bouten met dubbele platen onder de vloer omdat dit bij mij prima uitkomt en vast is dan nog vaster. De accu’s en watertankjes komen ook aan het frame vast. Als je ze al wilt gebruiken pas dan op met het gebruik van blindklink moeren in het dunne auto metaal. Ik heb bij werkbusjes ze al compleet eruit getrokken gezien. Als ik ze al gebruik dan altijd met een extra plaatje of carrosseriering er achter.
De ladegeleiders voor de tafel komen bij ijzerwarenwinkel.org vandaan, type 785-1200. De tafel kan bij mij een ruime meter uitschuiven, dan komt hij tegen de voorstoel en bankje aan.

Succes,

Walter
fostar82
Berichten: 329
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door fostar82 »

Ik ben er speciaal voor op lascursus gegaan :) Nou ja, was ook al langer een wens..

Hmm ik was juist van plan om blindklinkmoeren te gebruiken. Even goed naar kijken dus.
Het plan was het bedframe poten te geven zodat het in principe in de bus kan staan en de poten dan met blindklinkmoeren aan de zijkanten van de bus te schroeven.
De transport rails die in de bus zaten waren ook in blindklinkmoeren geschroefd en die zitten met ringen vast. Daar kon 5TNm aan bevestigd worden, dus dat zit wel goed. Maar de kleinere versies die ik gebruikt heb voor het monteren van de latten aan de zijkant van de wand, waren niet diep genoeg voor extra ringen.

Bedankt voor de nummers van de ladegeleiders.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door DucatoDolf »

Dat blindklinkmoeren loskomen heeft ook te maken hebben met de richting van de kracht die er op komt. Zelfde als een schroef met plug in de muur. Moet je niet aan trekken in dezelfde richting als de plug. Maar een flinke klok kun je er wel aan hangen.

In het voorstel de bed poten aan de wand vast te maken, komt de kracht bij remmen of een botsing naar voren gericht. Omdat de moeren dan dwars op die richting zijn gemonteerd, zullen deze minder snel loskomen dan wanneer je bijvoorbeeld een bed ophangt aan blindklinkmoeren in het plafond. Maar waarom deze moeren? Popnagels zijn sneller te plaatsen en je kunt er makkelijker op meerdere plaatsen monteren. Ik denk zeker dat Walda zijn tip goed is, maar ik denk dat popnagels in verhouding nog steviger zijn. Kun je de poten ook weglaten.

Ik heb popnagels gebruikt voor het bed gebruikt. Zonder poten. In de kokers van de wand, wel op een plaats waar 2 plaatdelen over elkaar heen zitten. De kracht is omlaag gericht, de popnagels houden zich prima. Toch was ik de eerste nachten ook een beetje bang. Maar hele volksstammen worden verwekt op bedden die met een paar schroeven in het hout of metaal 'hangen'.

Zie het als meedenken hoor. Maar stalen poten wegen wat, dus om gewicht en werk te besparen... :D
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 600
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door walda »

Let wel op als je grotere delen aan de bus gaat vast maken dat de bus wel een stevig geheel lijkt, maar niet is. Dit kan grote krachten op gebruikte verbindingen geven. Ter idee; zet de bus op een vlakke ondergrond en plak met behulp van tape wat touwtjes strak diagonaal, dus van rechtsboven voor naar links onder achter etc. door de bus. Verrijd de bus nu eens met één wiel op de stoep of op een verkeersdrempel en kijk wat er met de touwtjes gebeurt. Er zit dus zeer veel beweging/torsie in de auto en dit is echt iets om rekening mee te houden als je op hoogte b.v. een 2 bij 1,4 meter bed gaat bevestigen. Ik doe het dus op “pootjes” en met bewegingsruimte tussen het frame, de beplating en de auto.

Succes,

Walter
fostar82
Berichten: 329
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door fostar82 »

Bedankt voor de tips beiden.
De tordering van de bus, daar had mn lasleraar het ook al over, vandaar de pootjes idd. Ik wilde eerst ook een hangend bed.
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 600
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door walda »

En weer een stukje verder. Keuken geschilderd, laatste laag op op het stuk van het schot waar het elektra paneeltje in komt en het bankje aan vast zit en begonnen aan de lengte kast boven het bankje. Deze kast komt vast aan de, niet gebruikte en in de bus al aanwezige, draadbussen voor de tweede schuifdeur. Omdat deze kast alleen vast komt met M6 boutjes met carrosserieringen heb ik voor het achterste deel van het kastje een betere/zwaardere kwaliteit plaat gebruikt.
kast boven bankje.jpg
kast boven bankje.jpg (149.88 KiB) 811 keer bekeken
kast boven bankje 2.jpg
kast boven bankje 2.jpg (110.13 KiB) 811 keer bekeken
Ook de rand tegen het frame geschroefd die de matras op z'n plek gaat houden.
Morgen weer verder.

Groeten,

Walter
fostar82
Berichten: 329
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door fostar82 »

Ziet er netjes uit!
Waarom plaats je de kastjes voordat de plafon plaat erin zit? Die wordt daarmee een stuk lastiger toch?
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 600
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door walda »

@ fostar82,

Nee hoor, juist makkelijker. Het plafond is in dit gedeelte vlak, dus zonder de ronde zijkanten zoals het achterste deel. Het komt in z'n aluminium U-tje tegen de voorkant van de kast. De plaat wordt hierdoor kleiner en dus makkelijker te plaatsen. Achter heb ik de bovenkast ook eerst geplaatst en daarna het plafond er tegen, veel strakker als tegen de grillige metalen delen van de bus.

Vandaag het eerste deel van het schot gemonteerd en verder heel veel schuren en plamuren. Ook voor twee zaken de knoop door gehakt; onder het bankje komt tussen het schot en de lade een schoenen vak, de lade wordt dan ongeveer 20 cm smaller, maar blijft groot genoeg. Het andere idee is om de diesel kachel geen aparte uitstroom opening te geven de sta ruimte in, maar om deze naar achter te laten blazen, onder het bed dus. De gedachte is dat er aan de achterkant ruimte is tussen het bed en de deuren die altijd open blijft en dat het bed op veel meer plaatsen niet aansluit met de wanden zodat de warme lucht gelijkmatig door de bus verdeeld wordt.
kast boven bankje 3.jpg
kast boven bankje 3.jpg (207.82 KiB) 708 keer bekeken
bank frame.jpg
bank frame.jpg (162.71 KiB) 708 keer bekeken
Nog even verder denken, maar dit wordt het wel denk ik nu.

Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 600
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door walda »

Beste Allemaal,

Weer wat verder. Het lijkt en is niet veel, maar het heeft weer de nodige uren gekost. Het frame van het bankje aangepast, nu met plek voor porta poti, grote lade en schoenen/div. vak. Zo gemaakt dat het vast gemaakt wordt aan de montageplaat van het bedframe. Het nadeel van het lassen aan kokerprofiel is dat het enorm trekt als je aan één kant last. Met de brander rood heet stoken aan de andere kant is dan noodzakelijk om de boel weer recht te krijgen. Daarna in de verf.
bankframe.jpg
bankframe.jpg (183.98 KiB) 590 keer bekeken
voorste bevestiging bedframe.jpg
voorste bevestiging bedframe.jpg (133.18 KiB) 590 keer bekeken
Morgen weer verder.

Groeten,

Walter
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door veetee »

walda schreef:
zo 13 dec 2020, 15:33
Het andere idee is om de diesel kachel geen aparte uitstroom opening te geven de sta ruimte in, maar om deze naar achter te laten blazen, onder het bed dus. De gedachte is dat er aan de achterkant ruimte is tussen het bed en de deuren die altijd open blijft en dat het bed op veel meer plaatsen niet aansluit met de wanden zodat de warme lucht gelijkmatig door de bus verdeeld wordt.
Daar zou ik nog eens goed over nadenken... ik denk dat er zo heel veel warmte 'verloren' gaat in het opwarmen van een hoop 'massa' (bed, matras, etc), de bel warme lucht zal grotendeels onder het bed blijven hangen, er zal te veel weerstand zijn om de lucht goed door die openingen te laten stromen. Een uitstroomopening naar voren gericht geeft een veel directere en gerichte warme luchtstroom meteen daar waar je het hebben wil.
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 600
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door walda »

Dat er een hoop massa opgewarmd wordt is niet meteen een nadeel, daardoor blijft de warmte ook langer aanwezig als je de kachel niet aan wilt hebben als je slaapt. De locatie waar de kachel komt loont zich toevalligerwijs voor beide opties dus ik kan het ook gewoon proberen. Even denken nog.

Vandaag de QC 3.0 USB lader met schakelaartje en voltmeter geprobeerd en ook het spanningsregel printje voor de elektrische ventilator. Bij 5 volt de ventilator mooi stil en verplaatst aardig wat lucht. Dit moet afgesteld worden als alles is ingebouwd natuurlijk, maar het lijkt goed. Gelijk 2 van besteld want voor 3 euro wil je wel een reserve.
USB QC3.jpg
USB QC3.jpg (164.51 KiB) 497 keer bekeken
spanningsregelaar.jpg
spanningsregelaar.jpg (181.15 KiB) 497 keer bekeken
En weer schuren, plamuren en schilderen natuurlijk.
veel schilderen.jpg
veel schilderen.jpg (181 KiB) 497 keer bekeken
Groeten,

Walter
fostar82
Berichten: 329
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door fostar82 »

Worden mooie kastjes!
Waar ga je de ventilator voor gebruiken?
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 600
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door walda »

Dank je, de ventilator wordt voor afzuiging van de lucht uit de bus zodat deze ververst wordt. Ben nog niet helemaal uit, dit i.v.m. het plaatsen van de kachel.

Vandaag maar weer eens schuren schilderen etc., maar ook de vloerverwarming in gefreesd en getest. Gedeeltelijk vast gekit, maar de kit was op dus dat moet morgen verder. Via de profi winkels kan ik dat gewoon kopen.
vloerverwarming 2.jpg
vloerverwarming 2.jpg (165.1 KiB) 392 keer bekeken
vloerverwarming 3.jpg
vloerverwarming 3.jpg (134.21 KiB) 392 keer bekeken
vloerverwarming 4.jpg
vloerverwarming 4.jpg (166.07 KiB) 392 keer bekeken
Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 600
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door walda »

Beste Allemaal,

Vandaag het hang en sluitwerk van het keukentje en de bovenkast voor afgemonteerd, best veel werk om de sluitingen goed te krijgen, maar gelukt. Boven kast gaat nu weer uit elkaar voor de laatste verflaag.
keuken afmonteren 1.jpg
keuken afmonteren 1.jpg (132.12 KiB) 300 keer bekeken
keuken afmonteren 2.jpg
keuken afmonteren 2.jpg (115.44 KiB) 300 keer bekeken
bovenkast afmonteren.jpg
bovenkast afmonteren.jpg (196.07 KiB) 300 keer bekeken
Groeten,

Walter
Plaats reactie