na lange stilstand vol gas ?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
trix
Berichten: 189
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 21:08
Locatie: oss

na lange stilstand vol gas ?



Bericht door trix »

hallo,

fiat ducato 2,5 D (zonder turbo)
1984.

vandaag de camper met wat moeite gestart na 4-5 jaar stilstand. bij het 1e aanslaan v/d motor reageerde de motor wel naar behoren op het gaspedaal, motor sloeg af (waarschijnlijk door dat ik het gas los liet). bij de 2e keer aanslaan v/d motor bleef deze volgas draaien, motor was wel te stoppen met het contact.
mechanische constructie van gas pedaal naar pomp beweegt wel naar behoren, blijft dus niet hangen.
voorop gesteld ik heb beperkte technische kennis wat betreft diesel blokken, maar zit daar b.v. een mechanische regelateur in die nu blijft hangen ?
alvast bedankt voor de reacties :bow:
Afbeelding
Gebruikersavatar
the kapitein
Berichten: 331
Lid geworden op: di 04 aug 2015, 21:00

Re: na lange stilstand vol gas ?



Bericht door the kapitein »

Ik vermoed toch dat de gashevel op de brandstofpomp blijft hangen.

Volg voor de zekerheid de gaskabel vanaf je pendaal eens helemaal de motorruimte in. Vermoed dat aan het eind het probleem zit.

Succes.

Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk

trix
Berichten: 189
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 21:08
Locatie: oss

Re: na lange stilstand vol gas ?



Bericht door trix »

dat is toch niet het geval, is gecontroleerd.
isoplus
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: na lange stilstand vol gas ?



Bericht door isoplus »

Het is een diesel en daar wordt de brandstoftoevoer toch echt geregeld met de opbrengst van de brandstofpomp als het een gewone pomp is.
Dus moet je bij de beweging van de pomp zijn of aan de andere kant, het brandstofpedaal.
Als het een elektronisch geregeld spul is of zou zijn heb je een elektronisch brandstofpedaal en wordt het ingewikkelder om storing te zoeken zonder kennis van het systeem.
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: na lange stilstand vol gas ?



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op wo 01 nov 2023, 5:20, 1 keer totaal gewijzigd.
isoplus
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: na lange stilstand vol gas ?



Bericht door isoplus »

Ja, dan kan je nog de doksleutel gebruiken :wink: Een bemoedigend klopje met een hamer op de brandstofpomp daar waar je de regulateur vermoedt.
Maar als je niet volle brandstof hebt gegeven is er geen reden waarom de regulateur in de vollast stand zou zijn blijven hangen, wacht gewoon een poosje , tikje geven en nog eens proberen.
trix
Berichten: 189
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 21:08
Locatie: oss

Re: na lange stilstand vol gas ?



Bericht door trix »

tsja maar waar zit die regulator, als die er al uberhaupt in zit.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: na lange stilstand vol gas ?



Bericht door Kroppie »

https://home.hccnet.nl/m.w.j.claessens/ ... gemeen.htm

de regulateur is dat ding met die rode vleugeltjes op de afbeelding

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
trix
Berichten: 189
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 21:08
Locatie: oss

Re: na lange stilstand vol gas ?



Bericht door trix »

bedankt, maar deze tekening is niet specifiek van een fiat ducato uit 1984.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: na lange stilstand vol gas ?



Bericht door Kroppie »

maar wel van de veel gebruikte bosch pomp op die motoren, anders even type opzoeken en daarop googlen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6302
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: na lange stilstand vol gas ?



Bericht door Bas vd laar »

Blijf het even proberen.
Wanneer je start en merkt dat hij weer op vol gas wil gaan gewoon contact uit zetten.
Je kunt hem zelfs op de "sleutel" laten lopen.
Dus contact aan uit aan uit. Uiteraard zorgen dat hij niet te hoog in toeren gaat.
Denk dat de pomp na 5 jaar gewoon droog stond, laat alles op deze bovenstaande manier even draaien, dan komt het wel goed.
Ik ga er vanuit dat je goed hebt gekeken naar de hevel en gaskabel e.d.
trix
Berichten: 189
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 21:08
Locatie: oss

Re: na lange stilstand vol gas ?



Bericht door trix »

ik heb hem zelfs met de sleutel 50 meter verplaatst, maar dat viel nog niet mee zonder stuur bekrachtiging (bochtje achteruit erbij).
ik ga morgen nog eens proberen.
deze pomp lijkt er wel veel op.
word zo te zien wel met een poelie aan gedreven, dat kan denk ik niet i.v.m. de timing.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: na lange stilstand vol gas ?



Bericht door Kroppie »

onder dat deksel met de gas hefboom zit de regelaar.
en op de conus waar jij een poelie denkt daar zit een tandwiel en daarmee is de timing precies aftestellen omdat de pomp ook nog wat kan kantelen doordat de boutgaten z.g. slobgaten zijn.

en ga je sleutelen aan de pomp, maak dan eerst de omgeving van die pomp BRANDSCHOON en OOK de pomp zelf en dan met SCHONE handen EN schoon gereedsschap werken aan die pomp, REINHEID is het 1e gebod bij werken aan diesel inspuitonderdelen

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
trix
Berichten: 189
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 21:08
Locatie: oss

Re: na lange stilstand vol gas ?



Bericht door trix »

nou, net nog eens geprobeerd, maar hij bleef nog vol gas lopen :x, de camper staat in een veldschuur zo'n kilometer van huis, dus ik denk dan maar met contact aan/uit naar huis, ik draai de weg op laat hem in z'n 2 flink doortrekken,........en ik merk dat de regelateur los schiet. de verdere paar honderd meter werkte alles naar behoren :-B .

bedankt voor de tips :thumbup:
Plaats reactie