De elektrische toekomst

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: De elektrische toekomst



Bericht door durisotti »

AadenAnke
Berichten: 13176
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: De elektrische toekomst



Bericht door AadenAnke »

In Lelystad of Almere rijdt al een jaar of wat een oude bestel eend die is omgebouwd naar electrisch!
Een hobbyist die een schade auto opkocht en vol liefde ging sleutelen :thumbup: ging naar de rdw en geen enkel probleem. Dus mogelijk is het wel.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: De elektrische toekomst



Bericht door annoh »

Vaak enkel naar de RDW voor optische controle en wegen
Bij keuring elektrische voertuigen wordt nu ook gekeken naar emissie elektro magnetische straling.
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: De elektrische toekomst



Bericht door Arie55 »

DucatoDolf schreef:
do 26 nov 2020, 18:42
Zit even te rekenen. 230volt x 6 ampere is 1380 watt. 1380/12volt is 115 ampère. Avond plus nachtje staan, zeg 10 uur laden. Zou je niet een heel eind komen?
...
Je dwaalt af met je berekening. Met een 230volt x 6 ampere aansluiting zal een accupakket van bijvoorbeeld 60kWh, 60000 / 1380 pakweg 44 uur duren. En na 2 dagen kan je weer zeg, 200km rijden. Wil je dat met zonnepanelen doen, zal dat in het gunstigste geval na 6 a 7 dagen kunnen.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: De elektrische toekomst



Bericht door DucatoDolf »

Inmiddels zijn we met z'n allen een stuk verder :D

Het is dus allemaal mogelijk en zelfs op de camping laden is al redelijk beschikbaar voor pioniers. Nice :thumbup:

Over mijn berekening ben ik eerlijk, was even uit de mouw geschud. Toch worden er dus ook elektrische auto's 'gewoon' aan de stekker geladen. En die 60kwh, is die ook niet onrealistisch? Dat is 100%. Ontlading zal dus minder dan de helft zijn? 40%? =24kwh. Kom je toch een eind?

De fixxter laat dus zien dat het inmiddels al gefabriceerd wordt. Dus mijn wachten op de eerste zelfbouwer is zo gek nog niet. :angel:
Gebruikersavatar
Frans-K
Berichten: 634
Lid geworden op: zo 20 dec 2009, 14:37
Locatie: Veenendaal

Re: De elektrische toekomst



Bericht door Frans-K »

Het is dus allemaal mogelijk en zelfs op de camping laden is al redelijk beschikbaar voor pioniers. Nice :thumbup:
Welke laadstroom bedoelen we dan. Het merendeel van de camping hebben max 6A per stroompaal. De gemiddelde campinginstallatie van straat tot stroompaal bij de plek is niet berekend op het opladen van elektrische auto's / campers. En mogelijk is het netwerk tot de camping ook daarop niet berekend. De meeste campings liggen achteraf, ver van de bewoonde wereld.
Opladen in een nacht is redelijk te doen lees ik. Maar dan maar 300 kilometer te kunnen rijden...
Er moet nog veel water door de Rijn stromen voor we een acceptabele elektrische camper hebben, die ook veel 50% van de camperaars bruikbaar is, en ook met 20 man tegelijk oplaadbaar is op een gemiddelde camping.
Gebruikersavatar
Autocaravana
Berichten: 1247
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 23:28
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Re: De elektrische toekomst



Bericht door Autocaravana »

Welke laadstroom bedoelen we dan.
Even de berichten teruglezen. Er zijn zoals gezegd momenteel 450 campings in Europa met laadpalen voor elektrische auto's.
Iedereen snapt dat dit niet het einde is.
Onze fiets- en camperreizen: https://bicitours.blogspot.com
AadenAnke
Berichten: 13176
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: De elektrische toekomst



Bericht door AadenAnke »

Frans-K schreef:
vr 27 nov 2020, 19:59
Het is dus allemaal mogelijk en zelfs op de camping laden is al redelijk beschikbaar voor pioniers. Nice :thumbup:
Welke laadstroom bedoelen we dan. Het merendeel van de camping hebben max 6A per stroompaal. De gemiddelde campinginstallatie van straat tot stroompaal bij de plek is niet berekend op het opladen van elektrische auto's / campers. En mogelijk is het netwerk tot de camping ook daarop niet berekend. De meeste campings liggen achteraf, ver van de bewoonde wereld.
Volgens mij is dat toch achterhaald! Ik denk dat er heel veel al berekend zijn op 16 ampère! Je hebt denk ik wel een punt dat de aanvoer naar de campings niet geschikt is om dat aan iedereen tegelijk te leveren.

Gr. Aad
Premiumliner
Berichten: 1093
Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:58

Re: De elektrische toekomst



Bericht door Premiumliner »

Misschien in Nederland, maar zeker niet op veel campings in Buitenlanden. Sterker nog, ik heb regelmatig meegemaakt dat de AES-koelkast oversprong op gas in de avonduren omdat de spanning beneden de 190V daalde. En dat niet omdat er een stuk of wat campers aan de laadpaal stonden. :D

En daarbij, steeds meer campings gaan over op betalen/kWh. en dat zijn meestal geen goedkope kWh's. 1 kWh kost bij FastNed op dit moment 59 cent en dat weten campinghouders heus ook wel. Ook op camperplaatsen is een prijs van €0,50 - €1,00/kWh niet ongebruikelijk.
Eigenaren van dwerghondjes zijn mede schuldig aan de gezondheidsproblemen van deze beestjes zoals constante hoofdpijn en ademhalingsproblemen.
Vopper
Berichten: 2186
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 12:46

Re: De elektrische toekomst



Bericht door Vopper »

Het blijft behelpen met de Makita auto's :P

:wave: Vopper
1mei dag van het pensioen🤓
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: De elektrische toekomst



Bericht door durisotti »

Dit is ook wel een leuke voor een camper ombouw !

https://www.voltia.com/models/
AadenAnke
Berichten: 13176
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: De elektrische toekomst



Bericht door AadenAnke »

Ach ja een 1/2 tot een hele euro voor een kilowatt. Niet echt verkeerd toch? Wat kost een kilowatt hier in Nederland uit de meter? Rond de 20 cent denk ik? Tel daar een omslag bij voor het aanleggen van het gedeelte voor de meter en na de meter. Schrijf dat af in 15 jaar moet je aardig wat kilowatt jes verkopen om je Inverstering eruit te halen met 50 cent per kilowatt. Dus ik denk val wel mee. Gebruik er maar weinig van de zonnepanelen vullen de accu's dus 1a2 kilowatt per dag?

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: De elektrische toekomst



Bericht door Kroppie »

prijs kwh momenteel hier bij huis 0,237 cent per kwh

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7116
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: De elektrische toekomst



Bericht door dedruivenplukker »

In 2021 komt er een aanschafsubsidie voor volledig elektrische bedrijfswagens, zo heeft staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Stientje van Veldhoven maandag bekendgemaakt. Daarmee moeten ondernemers aangemoedigd worden om op elektrische bestelbussen over te stappen.

De subsidie is ter hoogte van 10 procent van de nieuwprijs van de bestelwagen, met een maximum van 5.000 euro. Het voertuig moet minimaal 100 kilometer ver komen op één acculading en tenminste drie jaar in het bezit blijven van de ondernemer.

Aldus NU .
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Plaats reactie