De elektrische toekomst
- Autocaravana
- Berichten: 1247
- Lid geworden op: di 10 okt 2006, 23:28
- Locatie: Gelderland
- Contacteer:
De elektrische toekomst
Het kan nu al, met een elektrische camper naar bijvoorbeeld de Noordkaap reizen, maar er zijn nog wel wat beperkingen.
Een Duitser deed deze reis met een e-Crafter, die een vrij beperkte batterijlading heeft. Maar na 95 keer laden is hij toch heen en terug naar de Noordkaap gekomen, 7500 km.
Lees hier het verslag op een Spaanse site:
https://camperruteros.com/hasta-cabo-no ... electrica/
Er zijn ook video's van.
Ik kan niet wachten op de ID.Buzz die Volkswagen hopelijk 2022 op de markt brengt en wellicht 400 of 500 km ver komt.
Een Duitser deed deze reis met een e-Crafter, die een vrij beperkte batterijlading heeft. Maar na 95 keer laden is hij toch heen en terug naar de Noordkaap gekomen, 7500 km.
Lees hier het verslag op een Spaanse site:
https://camperruteros.com/hasta-cabo-no ... electrica/
Er zijn ook video's van.
Ik kan niet wachten op de ID.Buzz die Volkswagen hopelijk 2022 op de markt brengt en wellicht 400 of 500 km ver komt.
Onze fiets- en camperreizen: https://bicitours.blogspot.com
Re: De elektrische toekomst
Hier alvast een foto,al vind ik de Samba wat mooier,en deze voor een camper wat klein ....
Hans
- dedruivenplukker
- Berichten: 7143
- Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08
Re: De elektrische toekomst
Hij is in ieder geval groter dan de samba T1, en ook geen last van de motor achterin.
Zelfs de T2 en T3 zijn een stuk korter.
De elektrische bus is wel wat smaller, maar met een pop-top er op een leuke voortzetting van een oude traditie.
Zelfs de T2 en T3 zijn een stuk korter.
De elektrische bus is wel wat smaller, maar met een pop-top er op een leuke voortzetting van een oude traditie.
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
- Autocaravana
- Berichten: 1247
- Lid geworden op: di 10 okt 2006, 23:28
- Locatie: Gelderland
- Contacteer:
Re: De elektrische toekomst
Zo zou de ID.Buzz camper er uit kunnen gaan zien.
Onze fiets- en camperreizen: https://bicitours.blogspot.com
Re: De elektrische toekomst
Allemaal leuk en aardig, maar wat denk je wel dat zo'n bus straks gaat kosten. Een T6.1 California Ocean met een beetje opties kost al ruim €100.000,-.
Een elektrische personenauto komt dan misschien nog binnen bereik voor menigeen maar dat zit er voor campers n.m.m. niet in.
Henk
Een elektrische personenauto komt dan misschien nog binnen bereik voor menigeen maar dat zit er voor campers n.m.m. niet in.
Henk
Re: De elektrische toekomst
Henk, de Transporter,zal onder de €40.000,- blijven,dus dat valt mee. Maar de afmetingen ?Het huidige studiemodel heeft nog de afmetingen van een Transporter. De ID. Buzz is namelijk 4,92 meter lang, 1,68 meter breed en 1,96 meter hoog. Het productiemodel wordt echter nauwelijks groter dan de compactere Touran, maar er komt ook een lange versie
Hans
- Autocaravana
- Berichten: 1247
- Lid geworden op: di 10 okt 2006, 23:28
- Locatie: Gelderland
- Contacteer:
Re: De elektrische toekomst
Tot 2025 in elk geval geen BPM en motorrijtuigenbelasting. Dus misschien kost een ID.Buzz in camperuitvoering zelfs minder dan een T6 California. Als er tenminste een camperuitvoering komt, want daar heb ik nog geen bevestiging over gelezen.
Onze fiets- en camperreizen: https://bicitours.blogspot.com
- DucatoDolf
- Berichten: 2192
- Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
- Locatie: Rotterdam
Re: De elektrische toekomst
Als je zo nodig electrisch wil,bouw je bestaande camper dan gewoon om. Leuke uitdaging.
De meesten hebben hier al best wat kennis/ervaring met accu's. De levensduur van nieuwe campers is enorm lang. Ombouwen van een bestaande auto naar elektrisch is niet zo'n grote uitdaging als het lijkt. Ik bedoel, er worden vaak prachtige tekeningen/concepts gemaakt van electrische auto's/campers, maar het gaat niet om het voertuig. Het gaat om de aandrijving. Tussen het chassis van een camper is vaak plek zat voor een accupakket. De motor vervangen voor een electrische is dan nog het enige aanpaswerk.
Ik wacht op het eerste zelfbouwproject op dit forum
De meesten hebben hier al best wat kennis/ervaring met accu's. De levensduur van nieuwe campers is enorm lang. Ombouwen van een bestaande auto naar elektrisch is niet zo'n grote uitdaging als het lijkt. Ik bedoel, er worden vaak prachtige tekeningen/concepts gemaakt van electrische auto's/campers, maar het gaat niet om het voertuig. Het gaat om de aandrijving. Tussen het chassis van een camper is vaak plek zat voor een accupakket. De motor vervangen voor een electrische is dan nog het enige aanpaswerk.
Ik wacht op het eerste zelfbouwproject op dit forum
Re: De elektrische toekomst
En bij campers met een dubbele bodem is het helemaal een makkie om een paar accupakketten weg te werken. Enige nadeel is de hoge prijs van de conversie. Voordeel is dat je vloerverwarming erbij krijgt
Pleasure is the path of joy
Re: De elektrische toekomst
Eerst maar eens afwachten wat er werkelijk komt, en ook bij andere fabrikanten.
VW heeft een hele goeie marketingmachine, hele mooie verhalen, maar een fatsoenlijke elektrische auto leveren is nog een uitdaging voor ze.
de E-Golf gaat nog, maar het bereik is laag. De ID3 (en de andere op hetzelfde platform)... Het is eind 2020 maar echt fatsoenlijk is dat nog niet. De afwerking is wel goed, en ook kwalitatief hoger dan een Kia/Tesla/Hyundai oid, maar de software is compleet kansloos. Waar menig fabrikant prima rijdende auto's levert (en dat is echt niet meer zo plastic / extreem als het kwaliteitsverschil tov VW 15 jaar geleden), heeft VW nu pas net de ID3 uitgebracht. De halve wereld rijd al rond in Tesla / e-Niro, Kona enz, of nu in een ID3 met enorm crappy software
Mijn collega heeft de ID3.. Als ie rijd, is het prima, maar de software is zo buggy als de pest. Airbag errors, cruise control errors, knoppen die niet reageren, complete freeze (auto wou gewoon niet starten), alles al meegemaakt.
VW heeft een hele goeie marketingmachine, hele mooie verhalen, maar een fatsoenlijke elektrische auto leveren is nog een uitdaging voor ze.
de E-Golf gaat nog, maar het bereik is laag. De ID3 (en de andere op hetzelfde platform)... Het is eind 2020 maar echt fatsoenlijk is dat nog niet. De afwerking is wel goed, en ook kwalitatief hoger dan een Kia/Tesla/Hyundai oid, maar de software is compleet kansloos. Waar menig fabrikant prima rijdende auto's levert (en dat is echt niet meer zo plastic / extreem als het kwaliteitsverschil tov VW 15 jaar geleden), heeft VW nu pas net de ID3 uitgebracht. De halve wereld rijd al rond in Tesla / e-Niro, Kona enz, of nu in een ID3 met enorm crappy software
Mijn collega heeft de ID3.. Als ie rijd, is het prima, maar de software is zo buggy als de pest. Airbag errors, cruise control errors, knoppen die niet reageren, complete freeze (auto wou gewoon niet starten), alles al meegemaakt.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: De elektrische toekomst
Heb voor de gein eens gekeken naar wat electrische busjes doen. Kwam zelfs al tweedehands tegen. Maar een aktieradius van 190km bij halve lading, gaat hem niet worden! En met de weinige laadstations... En hoe denken ze dat met vrachtvervoer gaan doen? Ik denk dat diesel nog een lange tijd onder ons zal zijn.
Arie
Arie
iets wat ik niet heb, is haast
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Re: De elektrische toekomst
@DucatoDolf Dat kun je wel schudden. Hoe denk je het resultaat langs de rdw te krijgen?
Paul
Paul
- Autocaravana
- Berichten: 1247
- Lid geworden op: di 10 okt 2006, 23:28
- Locatie: Gelderland
- Contacteer:
Re: De elektrische toekomst
Inmiddels 60.000 publieke laadpunten en 1500 snellaadpunten. Dat lijkt me voor een kwart miljoen elektrische auto's behoorlijk wat.
De range zal snel toenemen. De Tesla Semi kan 40 ton vervoeren over 800 km met één batterijlading en kan in 30 minuten opnieuw worden opgeladen. Veel mensen hebben totaal niet in de gaten hoe snel de technologie zich ontwikkelt.
Dit zal ongetwijfeld doorwerken naar bestelauto's. Al komen veel bestelauto's lang niet toe aan 200 km per dag.
De range zal snel toenemen. De Tesla Semi kan 40 ton vervoeren over 800 km met één batterijlading en kan in 30 minuten opnieuw worden opgeladen. Veel mensen hebben totaal niet in de gaten hoe snel de technologie zich ontwikkelt.
Dit zal ongetwijfeld doorwerken naar bestelauto's. Al komen veel bestelauto's lang niet toe aan 200 km per dag.
Onze fiets- en camperreizen: https://bicitours.blogspot.com