Fiat/Hymer starten na 5 jaar stilstand?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Fiat/Hymer starten na 5 jaar stilstand?



Bericht door Kroppie »

309T16 schreef:
za 21 nov 2020, 17:01
Je krijgt nog een winstuitkering van je oude baas Jos? :)
nee, hoor mijn oude baas was baas van een fijnmechanische industrie, hobby matig kom ik nu vaak bij een bevriende garage

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22719
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Fiat/Hymer starten na 5 jaar stilstand?



Bericht door PaulBng »

Huub56 schreef:En als dat gaat branden is het te laat.Afbeelding
Nee hoor.
Het gaat branden wanneer je de sleutel omdraait.
Het moet uitgaan wanneer de motor loopt.
Gaat het dan weer aan.....


Paul
Gebruikersavatar
jasperenpriscilla
Berichten: 281
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19

Re: Fiat/Hymer starten na 5 jaar stilstand?



Bericht door jasperenpriscilla »

Niet alle lampjes zijn oliedruk. Er bestaan wel degelijk voertuigen met een olieniveau lampje (ze zijn wel zeldzaam overigens)

Ik heb een yamaha fzr750 uit 1988. deze wordt ook wel de olieboot genoemd (verbruikt 1liter op de 1000km) maar gelukkig heeft deze een olie niveau lampje. In de bochten of bij een hoog toerental wordt er veel olie rondgepompt waardoor de stand bij de sensor te laag is. Lampje gaat aan. Dan weet je dat het tijd wordt om olie bij te vullen.

Nu weer ontopic. Ik ben heel benieuwd of die 5jaar stilstand weer gaat starten. IK vond het eerder genoemde lijstje erg verstandig. Even kijken of er niks geks in het luchtfilter zit enzo. Kleine moeite.

maak even een filmpje als de opstart gaat gebeuren. Ben wel benieuwd hoe die start!
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Fiat/Hymer starten na 5 jaar stilstand?



Bericht door dieseltje+ »

AadenAnke schreef:
za 21 nov 2020, 13:19
Heel lang geleden kocht een Opel kadett na een dag of 4 ermee naar mijn werk gereden te hebben ging dat rode olie lampje branden! Gestopt en na een paar minuten gepeild :bang: :bang: :bang: bijna 2 cm onder het minimum nee lampjes vertrouw ik niet op.


Gr. Aad
Waarom stop je dan, lampjes toch niet vertrouwd?! Kan je net zo goed doorrijden :wink:
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Fiat/Hymer starten na 5 jaar stilstand?



Bericht door bertt »

In mijn vorige camper Knaus, Fiat, zat op het display 5 balletjes, die het olieniveau aangaf.
Was wel luxe :wink:
Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
AadenAnke
Berichten: 13183
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Fiat/Hymer starten na 5 jaar stilstand?



Bericht door AadenAnke »

In de camper (Ducato 2018 2.3. 130 pk multijet) zitten ook van die 5 bolletjes voor het olie niveau dus is niet zo zeldzaam :lol3: maar toch peilen en gelijk ff de olie voelen, zien of er geen gekke dingen zijn. Gelijk een snelle blik voor eventuele lekkage van koelvloeistof e.d. Waarschijnlijk een soort van professionele afwijking

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Fiat/Hymer starten na 5 jaar stilstand?



Bericht door Kroppie »

+1
vertrouwen is goed controle is beter.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Fiat/Hymer starten na 5 jaar stilstand?



Bericht door bertt »

Aad, zeg ik dat het zeldzaam is?
Ik zeg dat het een luxe is, zit niet op elke Ducato. Zal je er bij moeten kopen.

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Fiat/Hymer starten na 5 jaar stilstand?



Bericht door DiffRental »

Rond de jaren 2000 had ik een mercedes met enkel een niveau lampje zonder peilstok.
Je kreeg een melding als je een liter moest bijvullen, vulde je teveel bij dan bleef je een melding krijgen dat je olie moest aflaten.
Was ook fijn bij een beurtje geven, moet je erg goed aftappen en zeker niet teveel vullen.

Was geen succes, latere modellen kregen gelukkig ook weer een peilstok. :-B
Groeten Peter
AadenAnke
Berichten: 13183
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Fiat/Hymer starten na 5 jaar stilstand?



Bericht door AadenAnke »

bertt schreef:
zo 22 nov 2020, 11:32
Aad, zeg ik dat het zeldzaam is?
Ik zeg dat het een luxe is, zit niet op elke Ducato. Zal je er bij moeten kopen.

Bert
Nee Bert jij merkte op dat het wel luxe was. @jasperenpriscila merkt daarvoor op dat het zeldzaam is :hug:
Ik weet niet of het standaard is bij Fiat. Ik kocht mijn camper in de showroom dus had geen enkele keuze in opties, uitvoering of kleur.

Gr. Aad die intussen hartstikke nieuwsgierig is of die Hymer nu al gestart is :?: :?:
Gebruikersavatar
janschrik
Berichten: 6768
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 14:30
Locatie: Hoorn

Re: Fiat/Hymer starten na 5 jaar stilstand?



Bericht door janschrik »

AadenAnke schreef:
za 21 nov 2020, 13:19
Heel lang geleden kocht een Opel kadett na een dag of 4 ermee naar mijn werk gereden te hebben ging dat rode olie lampje branden! Gestopt en na een paar minuten gepeild :bang: :bang: :bang: bijna 2 cm onder het minimum nee lampjes vertrouw ik niet op.


Gr. Aad
In de tijd dat de beurten om de 3000 km waren en je iedere ochtend olie onder je auto zag liggen
Weet je nog wel oudje
Knaus TI Sport 650 2007
AadenAnke
Berichten: 13183
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Fiat/Hymer starten na 5 jaar stilstand?



Bericht door AadenAnke »

Nu was het gekke dat er bij dat wagentje nooit een oliedruppel aan het blok hing of een plasje op straat lag. Dat ding ging steeds minder verbruiken weet ik nog net als met de brandstof toen ik hem net had iets van 1op10 later 1op13. Was wel een 1100 en geen 1000cc blokje. Later een Audi 100 gehad als je het over olie gebruik had dat ding zoop olie was wel een brulijzer hoor

Zou die Hymer al gelopen hebben trouwens?

Gr. Aad
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Fiat/Hymer starten na 5 jaar stilstand?



Bericht door jansloos »

Maar istie nou al van zn plek?
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
Frans-K
Berichten: 634
Lid geworden op: zo 20 dec 2009, 14:37
Locatie: Veenendaal

Re: Fiat/Hymer starten na 5 jaar stilstand?



Bericht door Frans-K »

In de camper (Ducato 2018 2.3. 130 pk multijet) zitten ook van die 5 bolletjes voor het olie niveau dus is niet zo zeldzaam :lol3: maar toch peilen en gelijk ff de olie voelen, zien of er geen gekke dingen zijn. Gelijk een snelle blik voor eventuele lekkage van koelvloeistof e.d. Waarschijnlijk een soort van professionele afwijking
Klopt, had die van mij ook, 5 bolletjes. (en vele andere ook natuurlijk)
Het nadeel van die 5 bolletjes was, dat als hij 100% gevuld was, regelmatig de melding kwam, "oil high".
Bij peilen was die 100%, op de bovenste streep van de peilstok.
Ik vulde hem daarna maar voor 4/5 deel. Dan bleef die melding tenminste achterwege. Met water of brandstof in de olie komt het oliepeil ook omhoog.......... :oops: :sick:
Plaats reactie