Luchtverwarming of vloeistofverwarming?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Richard80
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 17 mar 2019, 12:47

Luchtverwarming of vloeistofverwarming?



Bericht door Richard80 »

Ik zit nog te twijfelen welk type verwarming we in onze zelfbouw buscamper(boxer L3H2 2010) gaan toepassen.
Het eenvoudigste lijkt me een diesel luchtverwarming, dit lijkt mij ook de meest directe verwarming.
Maar eventueel een vloeistofverwarming dmv een Webasto Thermotop en warmtewisselaars lijkt me ook zo z’n voordelen hebben. Dit vooral omdat je naar mijn idee gemakkelijk een voorziening voor warm water kunt creëren en door de bus heen kunt met relatief kleine (water)leidingen.
Ook kan ik deze onder de motorkap plaatsen, naar mijn idee scheelt dit ook weer in ruimte en geluid.
Maar ik kom in de zelfbouwprojecten weinig vloeistofverwarming tegen terwijl dit op zeilboten regelmatig wordt toegepast.
Wie heeft er ervaring met vloeistofverwarming door middel van een Thermotop?
Of sterke argumenten om dit juist wel of niet toe te passen?
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Luchtverwarming of vloeistofverwarming



Bericht door veetee »

De vloeistofverwarming op boten die je noemt betreft meestal de wat grotere systemen, niet met een Webasto Thermotop die in principe bedoeld is als motorblokvoorverwarming met als nevenfunctie cabineverwarming door het bestaande ventilatiesysteem, maar met bijv. Kabola, bekend merk, in principe als CV systeem met vloeistofradiatoren. Op een boot heb je nou eenmaal meer plaats als in een busje.
Mij lijkt een Webasto Airtop luchtverwarming (of ander gelijksoortig merk) het meest efficiënt, aangezien meest van de tijd stilstaand verwarmd wordt, en minder tijd gebruik zou worden gemaakt van blokvoorverwarming in geval je voor Thermotop kiest. Ik heb zowel op mijn boot als in mijn Land Rover een 2 kW Webasto Airtop heteluchtverwarming in gebouwd, beide tot grote tevredenheid.
Richard80
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 17 mar 2019, 12:47

Re: Luchtverwarming of vloeistofverwarming



Bericht door Richard80 »

Ok, ik snap dat het minder efficiënt is. Zowel Electra voorziening voor de verwarmer als voor warmte wisselaars.
Die paar liter extra diesel maak ik me minder druk om.
Maar ca. 5kw lijkt me toch meer dan voldoende?
Mijn idee is gaan broeien aan de hand van het het webasto motorcavan principe.

https://www.butlertechnik.com/webasto-t ... 1k107d-p73
JohnCurly
Berichten: 348
Lid geworden op: zo 18 okt 2020, 15:22

Re: Luchtverwarming of vloeistofverwarming



Bericht door JohnCurly »

Mijn laatste boot had een webasto warmwater “cv”.
Er was in iedere ruimte 1 of meer radiator/ventilatorcombi geplaatst en we waren er bijzonder tevreden over.
Water verwarming geeft een gelijkmatigere temp. dan lucht.
Lucht is echter wel sneller voelbaar.
Een combinatie met een boiler voor je ww is hierbij ook nog een optie.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Luchtverwarming of vloeistofverwarming



Bericht door kampo »

Het grote verschil voor een campertoepassing is dat je met een waterverwarming ook een boiler kan aansluiten en dus warm water hebt voor de douche en keuken. Dat is een serieuze meerwaarde.
Stel dat je gaat voor een bekende Duitse merkverwarming met een goede reputatie wat de werking en levensduur betreft...
De prijs van de benodigde onderdelen van een luchtverwarming draait rond de 1400 Euro en een 12 tal uur werk om het in te bouwen.
Bij een waterverwarming kom je inclusief boiler en warmtewisselaars uit bij +3000 Euro en je hebt er minstens 25h werk aan.
Er bestaan ook andere mogelijke combinaties om warm water te maken maar die zijn nauwelijks goedkoper en niet beter.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Luchtverwarming of vloeistofverwarming



Bericht door henk en lila »

Nou nou, 12 uur? Bij een Ducato enz na 2008 (onder de rechter voorstoel) doet een ervaren inbouwer er in zijn eentje 4 tot 5 uur over (heb er zelf bij gestaan en ja, de stoel had ik al verwijderd.).
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Luchtverwarming of vloeistofverwarming



Bericht door de Jonckheer »

Vloeistof verwarming neemt wel veel meer plaats in en is ook veel zwaarder, iets wat bij een 3,5 ton camper wel meetelt. Ik ken iemand die in zijn omgebouwde touringcar een normale, enigszins aangepaste HR cv ketel in gebruik heeft en ook dat kan prima; niet duur, stil en oer betrouwbaar, gemaakt voor ettelijke jaren gebruik in een huis. Zoiets gaat in een klein busje niet werken uiteraard maar iets vergelijkbaars is wel te doen. Zelf zou ik het in een dergelijke kleine ruimte houden op luchtverwarming, simpel en goedkoop.
Vopper
Berichten: 2195
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 12:46

Re: Luchtverwarming of vloeistofverwarming



Bericht door Vopper »

Laat Kampo het maar niet lezen :lol3: :lol3: , komt-ie weer met voorschriften, normen, veiligheid en nog meer aandraven. :lol:

:wave: Vopper
1mei dag van het pensioen🤓
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Luchtverwarming of vloeistofverwarming



Bericht door henk en lila »

Niet stoken Vopper, daar hebben we niks aan.

Groet, Henk

Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24456
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Luchtverwarming of vloeistofverwarming



Bericht door javanes »

Och in Normandië/Bretagne rijdt al jaren een Engelsman rond met een houtkachel in z'n campertje. :wink:
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Dutch Traveler
Berichten: 100
Lid geworden op: za 29 dec 2018, 19:27

Re: Luchtverwarming of vloeistofverwarming



Bericht door Dutch Traveler »

Ik heb in het verleden een Westfalia camper gehad die een Webasto luchtkachel had.
Kachel werkte prima maar had wel altijd last van droge ogen.
Heb nu een mini camper en daar een Eberspächer Hydronic in laten bouwen.
Deze werkt in tegenstelling tot wat wel eens beweerd wordt prima, en heb bij deze kachel géén last van droge ogen.
Dat bedrijf heeft op mijn verzoek, kachel en kachelbediening aangesloten op mijn 130 ampére sterke AGM huishoudaccu.
Bovendien heb ik een bediening app op mijn telefoon waardoor ik, waar ik ook ben de kachel kan bedienen en of of de temperatuur kan aanpassen.
Deze houd zelfs mijn energie level van de accu bij, en waarschuwt onder andere als de spanning te laag wordt.
Grote voordelen van deze kachel als hij lekker staat te snorren vind ik,
Géén koude lucht meer vanuit de cabine.
Géén condens meer op mijn cabine ramen.
Géén kachel of aanverwante zooi in mijn campertje maar alles onder de motorkap, en de brandstof uit mijn brandstoftank.
Géén angst als ik hem de hele nacht aan laat staan, het is tenslotte een degelijk gekeurd en vertrouwd merk.
Bovendien kan dit bedrijf mij voor deze kachel een warmtewisselaar kit met blowers leveren voor een extra verwarmingspunt, en of een boiler kit.
Aangezien ik wel van (nacht)vissen houd, is die boiler kit nog wel een optie die ik in gedachten houd.

Hij is bovendien nog groen ook, omdat wegrijden met een warme motor minder belastend is voor het milieu. :cheers:

Kost wel wat maar ben tot nu toe super tevreden.
Ik reis en kampeer in afwachting van wat komen gaat, bewust rond in een zuinige mini camper.
Doordat hij op benzine rijd en een hoogte heeft van 1.90 mtr. ben ik zonder beperkingen overal welkom.
Nu ben ik in afwachting van de hopelijk later dit jaar uitkomende basisauto, voor mijn eerste vol elektrische camper.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Luchtverwarming of vloeistofverwarming



Bericht door de Jonckheer »

henk en lila schreef:
za 21 nov 2020, 21:03
Niet stoken Vopper, daar hebben we niks aan.

Groet, Henk
Hoezo niet stoken, dan krijgt ie het toch koud in deze tijd van het jaar? :lol: :lol: :mrgreen:
Vopper
Berichten: 2195
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 12:46

Re: Luchtverwarming of vloeistofverwarming?



Bericht door Vopper »

:lol3: :lol3: :cheers:

:wave: Vopper
1mei dag van het pensioen🤓
Richard80
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 17 mar 2019, 12:47

Re: Luchtverwarming of vloeistofverwarming?



Bericht door Richard80 »

Ik ben er ook nog niet uit wat het gaat worden.
Het nadeel van de vloeistofverwarming lijkt mij dat je meer stroom verbruikt, de verwarming unit en de fan bij de warmtewisselaar.
De inbouw tijd maak ik me niet zo druk om, in dit camper project zitten al zo veel uren, dagje meer of minder maakt me niet uit.
Ik twijfel zelf hoe het systeem omgaat met het afregelen van de temperatuur. Lucht kachels gaan vaak moduleren,zo’n thermotop kent alleen uit-1/2 en vol vermogen. Begint op vol vermogen, bij een bepaalde water temperatuur gaat hij terug naar 1/2, loopt de temperatuur nog op gaat hij in stand-by
Plaats reactie