Sluipverbruik startaccu Peugeot Boxer (2011)?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Sluipverbruik startaccu Peugeot Boxer (2011)?



Bericht door Aloys »

Hoi,

eind vorig jaar een nieuwe startaccu geplaatst in mijn Peugeot Boxer 3.0 van 2011.
Nu had ik de auto de afgelopen tijd een week of 3 ongebruikt bij huis staan, zonder stroom van de paal. Gevolg: de startaccu was te leeg om te starten.
Startaccu is door een relais losgekoppeld van de AGM huishoudaccu, die door mijn zonnepanelen op peil wordt gehouden. Maar een startaccu, die moet het normaal gesproken toch makkelijk een paar maanden uithouden zonder aan de stroom te staan? Denk aan stallingen zonder stroom.

Dus de min van de accu eens losgekoppeld en er een 10A multimeter tussen gehangen. Oeps, álles heeft invloed. Deur open/dicht, schuifdeur openen, de canbus-computer is er blijkbaar maar druk mee! Maar als je de auto een paar minuten met rust laat zakt de stroom naar 0,088A, 88mA dus. En dat was ie een uur later nog.
Extra info: radio staat uit, stopcontacten op het dashboard worden gevoed door de huishoudaccu (stekkers eruit getrokken), geen alarmsysteem.

Is 88mA nu een normale waarde? Iemand hier die dat ook wel eens heeft gemeten?
Vermenigvuldigd met 24 uur x 21 dagen kom ik na 3 weken op een stroomverlies van 44,352A. Dat lijkt mij teveel! :-?
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Sluipverbruik startaccu Peugeot Boxer (2011)?



Bericht door bertt »

Aloys,

Bij mij wordt juist wel de startaccu gekoppeld aan de huishoudaccu's als die gevuld zijn door of 220V of als mijn zonnepanelen de HH accu's vol hebben.
Dit juist om te voorkomen dat de startaccu leeg raakt en met de tegenwoordige electronica heb je bij veel auto's na een week of 3 -4 stilstand een probleem.= is mijn ervaring.

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Sluipverbruik startaccu Peugeot Boxer (2011)?



Bericht door Bas vd laar »

Bij mijn personenauto heb ik dit ook, er zitten tegenwoordig zoveel computers in.
Als ik die 3 of vier weken niet gebruik start hij nog net, maar op het scherm vertelt hij me dan dat de eerste prioriteit de accu opladen is.
Airco en andere zaken schakelt hij dan automatisch uit totdat de accu op voldoende peil is..

Tegenwoordig leg ik hem dus om de 3 weken aan de lader, bij jou moet dit blijkbaar dus eerder.
Hoop dat je accu niet teveel geleden heeft.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10098
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Sluipverbruik startaccu Peugeot Boxer (2011)?



Bericht door Peter LMC »

Of deze sluip verbruik waarde normaal is voor je camper weet ik niet.
Het heeft geen nut om hier de waardes van mijn camper te vermelden want dat is een ander merk/type.
Misschien dat er een forum lid is, met dezelfde camper die dit even voor je na wil meten bij zijn camper.
Dan heb je een vergelijk.
Het enige wat nog mogelijk is dat de radio ook op je startaccu zit en dat deze ook veel rustverbruik heeft.
Dikwijls zit hier een geheugen in wat ook wat stroom verbruikt
Haal de zekering van de radio los en meet nog een keer.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3873
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Sluipverbruik startaccu Peugeot Boxer (2011)?



Bericht door henk en lila »

Nooit gemeten maar jouw rekensom klopt en dus (net als ik) die startaccu gekoppeld laten zodat het zonnepaneel de boel netje bijhoudt. En ja, die pieken (vooral dalen) van de deurvergrendeling enzovoort zie ik zelfs op het voltmetertje.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Joske
Berichten: 2506
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 13:28
Locatie: Portimão, Portugal

Re: Sluipverbruik startaccu Peugeot Boxer (2011)?



Bericht door Joske »

Ja, 88 mA lijkt weinig, maar in 3 weken is je accu onder een acceptabele waarde om te starten.
Het is symptoombestrijding, maar ik zou een zonnepaneel neerleggen, wat de startaccu oplaadt, of het huidige zonnepaneel doorlussen naar de startaccu.
Diode met een weerstand van 3 Ohm tussen start- en HH-accu. Maar ik denk dat je dat wel weet.
Mijn camper staat ook door "covid-omstandigeheden" al meerdere maanden stil.
Alleen naar de keuring geweest dit jaar!
Starten? No problem!
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Afbeelding

Afbeelding
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Sluipverbruik startaccu Peugeot Boxer (2011)?



Bericht door AadenAnke »

Voor wat het waard is? Mijn Ducato van 2018 HHA en SA bij stilstand losgekoppeld. Heeft vorige winter van half oktober tot ergen in mei stil gestaan. (Ff opgezocht in het logboek van 11-10-2019 tot 12-05-2020) accu had toen nog een voltage van 12.5 of 12.4 volt en starte gewoon gelijk. Camper staat buiten zonder walstroom e.d. Accu's gewoon aangekoppeld. Dus 3 weken lijkt mij niet goed.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Sluipverbruik startaccu Peugeot Boxer (2011)?



Bericht door bertt »

Aad, eerst losgekoppeld en laatste regel, ze staan aangekoppeld? :?:

Bert. Trouwens elke moderne auto kan geen maand stil blijven staan met aangekoppelde accu. Bijna allemaal laten het dan afweten.
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Sluipverbruik startaccu Peugeot Boxer (2011)?



Bericht door Kroppie »

hier een lada niva, stond vanaf 3 maart stil, nu op 16 november, choke uit , starten en lopen.
mooi he die ouwe zooi.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22714
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Sluipverbruik startaccu Peugeot Boxer (2011)?



Bericht door PaulBng »

Ik gok ook op de radio...


Paul
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Sluipverbruik startaccu Peugeot Boxer (2011)?



Bericht door DJSmiley »

Radio kan, maar ook wel eens een verdwaalde usb lader gezien (die dus niet op het contact zat, maar op de constante voeding)

Bij VW weet ik dat bv het alarm een bekend kwaaltje is, met een jaartje of 5-6 is de interne accu van de sirene op en dan blijft ie oneindig die proberen op te laden met 100mA ofzo... dan gaat t ook hard.

Auto's op de zaak hebben dit gezeur ook, die halen amper een weekend. Maar daar zit een tomtom gps tracker/rittenregistratie in. Verbruikt niet veel, maar idd, de faktor tijd zorgt dat t toch snel aantikt.

Met de nieuwere auto's is de oorzaak vinden een stuk lastiger. Canbus systemen die 'wakker worden' enz. Vroeger trok je gewoon zekeringen tot je de dader had

Anno 20xx+ is de enige manier om de oorzaak te vinden eerst 15-30m oid te wachten tot alles in rust is, en dan met een goede milivoltmeter de spanningsval over de zekeringen meten. (Want een zekering eruit halen triggert weer de halve computer tot opstarten)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Sluipverbruik startaccu Peugeot Boxer (2011)?



Bericht door Aloys »

Heb er al eentje gevonden! De stroom is teruggezakt van 88mA naar 63mA. Dat is 25mA winst, oftewel 0,6A per etmaal, 4,2A in de week!
Boosdoener was de OBD-stekker met ledje en bluetooth die ik in de zekeringkast had laten zitten.

Nu is de radio aan de beurt. Die hing oorspronkelijk aan de canbus en ging zonder contact na 20 minuten vanzelf uit. Van mijn nieuwe radio is de aansluiting gemodificeerd, die hangt permanent aan de startaccu. En het frontje verwijderen heeft geen enkel effect, dus die moet nu eerst maar eens van de spanning af.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8593
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Sluipverbruik startaccu Peugeot Boxer (2011)?



Bericht door seth_space »

bertt schreef:
do 19 nov 2020, 10:36

Bert. Trouwens elke moderne auto kan geen maand stil blijven staan met aangekoppelde accu. Bijna allemaal laten het dan afweten.
Nissan qashqai tekna met bergen Electronica startte na drie maanden stilstaan meteen.
Dus deze generalisatie gaat niet op.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Sluipverbruik startaccu Peugeot Boxer (2011)?



Bericht door 309T16 »

Je komt er ongetwijfeld achter Aloys.

Heb het hier ook 3 auto's, die binnen een maand echt niet meer te starten zijn. Opgelost met een zonnepaneel en een MPPT75/15 12V netwerkje.

Wel grappig, dat je als zendamateur dit topic in Techniek zet :)
Plaats reactie