toeren per versnelling

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
AlainR

toeren per versnelling



Bericht door AlainR »

Hey camperaarstechneuten,

Ik heb hier de laatste dagen al heel wat gelezen en dan ook nuttige aanwijzingen opgestoken, waarvoor dank.

Ik heb echter niets gevonden over de aangeraden, minimum en maximum snelheid en toerental voor het schakelen vd versnellingen.
Kan iemand die opgeven of aanwijzen voor een Fiat 2.8JTD en andere motors?

Alvast bedankt.
Alain.
Olof en Belinda
Berichten: 1371
Lid geworden op: za 31 jan 2004, 16:18



Bericht door Olof en Belinda »

Wij houden tussen de 2000 en 3000 toeren aan voor een Fiat 2.8 JTD. Dan heeft hij de meeste kracht.
Maar waarschijnlijk staat het maximum koppel wel in de gebruiksaanwijzing van de auto.
Gr. Belinda
Gast

Re: toeren per versnelling



Bericht door Gast »

AlainR schreef:Hey camperaarstechneuten,

Ik heb hier de laatste dagen al heel wat gelezen en dan ook nuttige aanwijzingen opgestoken, waarvoor dank.

Ik heb echter niets gevonden over de aangeraden, minimum en maximum snelheid en toerental voor het schakelen vd versnellingen.
Kan iemand die opgeven of aanwijzen voor een Fiat 2.8JTD en andere motors?

Alvast bedankt.
Alain.
Hallo Alain,

Heb hier ook een 2,8jtd en ik hou voor schakelen meestel ca. 2500-2750 toeren aan. ik weeg dan wel ruim 4000kg, een lichtere camper kan vaak al bij 2250 of 2500 schakelen.
Beste is op gehoor te schakelen, je hoort de motor nl "(te) veel" toeren gaat draaien en dan moet je dus schakelen. Hoor je hem gaan brommen zit je te hoog dus omlaag schakelen.
Er zijn niet echt regels voor wel richtlijnen. Alles hangt af van het verkeer op de weg. Rij je in file die mooi gelijkmatig 80 rijdt kun je rustig in zijn 5 gaan rijden, gaat het sneller en langzamer is het beter in zijn 4 te blijven.

Voor het nieuwe rijden geldt een zo laag mogelijk toerental maar dat is niet altijd het beste voor de motor en dus je portemonnee alhoewel dit misschien wel minder brandstof verbruikt zal de motorslijtage hoger zijn.

Beter is dus luisteren naar de motor, al je eenmaal hiervoor een gevoel hebt gekregen zal je zien dat je echt zuiniger hierdoor kan rijden. Toen ik hem net had reed ik gem. 1 op 7 , nu haal ik gemakkelijk 1 op 8 .

Probeer gewoon eens wat toerentallen uit waarbij je overschakeld. Kies dan de laagste waarbij hij prettig loopt. Ideaal is een toerental dat door de versnellig wordt overlapt. Ligt dat bijv. van de 2e en 3e versnelling op 1999 toeren is dat het ideale punt Je kan dan bij wijze van spreken schakelen zonder je koppeling te gebruiken.

Suc6
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80322
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht



Bericht door Dafluc »

Bij mij is 80 de grens om terug te schakelen (2,5 td). Doe dit op gehoor en dat is moeilijk te omschrijven. Heb wel al gemerkt dat hier tussen de verschillende motoren en merken (en dus ook versnellingsbakken en overbrengingen) grote verschillen in kunnen zitten. Ook het gewicht speelt een rol. Een juist toerental of de goede snelheid is dan ook per camper verschillend.
Afbeelding
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen



Bericht door 't Busje »

Heel ouderwets misschien: Als de snelheid ondanks extra gasgeven terugloopt, moet je terugschakelen.

Evert
AlainR



Bericht door AlainR »

Al bedankt voor alle reacties. En ik begrijp het wel ik meen ook zo te rijden maar wat is dan het max toerental?
De oude diezel kon je niet stuk krijgen je mocht daar vol gas mee blijven rijden. De hedendaagse (common rail ea) maken echter zoveel toeren en zijn dan ook vinnige. Hierbij maak ik mij een beetje zorgen om het toegelaten max toerental.
Alain.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80322
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht



Bericht door Dafluc »

't Busje schreef:Heel ouderwets misschien: Als de snelheid ondanks extra gasgeven terugloopt, moet je terugschakelen.

Evert
Nee hoor, niet ouderwets. Dat is nog steeds een regel die je kunt aanhouden. Zeker bergop.
Afbeelding
Jaap V.
Berichten: 145
Lid geworden op: zo 22 jun 2003, 20:25
Locatie: Paterswolde

Max.koppel 2.8 JTD



Bericht door Jaap V. »

Het max.koppel bij een 2.8 JTD is bij 1800 toeren per minuut.
Voor het opschakelen zonder haast op een vlakke weg ga ik vaak naar de 2200 a 2500 toeren.
Ik rij wel vaak lange afstanden op ca.2000 a 2100 toeren op een vlakke weg.
willy86
Berichten: 164
Lid geworden op: di 13 apr 2004, 21:54
Locatie: Aarschot (B)
Contacteer:



Bericht door willy86 »

Wij hebben geen toerenteller. Doen het op het gehoor. Werkt prima.

Willy
.................................................
Aarschot - Parel van het Hageland
======================
http://users.skynet.be/fa023009/index.htm
lievemarc
Berichten: 502
Lid geworden op: do 16 jun 2005, 22:21



Bericht door lievemarc »

Als je geen toerenteller hebt en je wil echt weten wanneer je motor op zijn maximale koppel loopt kan je dit betrekkelijk eenvoudig berekenen door de wielomtrek van je wiel te meten, in het instructieboekje van de wagen even de versnellingsbakverhoudingen op te zoeken en daarna even wat te rekenen.
Ik heb geen 2,8JTD, dus ik kan jullie spijtig genoeg niet helpen met getallen.
AlainR



Bericht door AlainR »

Bedankt.

Misschien wordt mijn vraag niet goed begrepen of is ze verkeerd gesteld.

Eigenlijk zou ik graag te weten komen wat het maximale toerental is zonder de moter te beschadigen. (er staat immers geen rood veld op de toerenteller).

Alain.
lievemarc
Berichten: 502
Lid geworden op: do 16 jun 2005, 22:21



Bericht door lievemarc »

Ik stel mij nu de vraag wat je daar mee gaat aanvangen als je nu weet welk het maximale toerental is.
Ik geloof nooit dat er hier op het forum iemand is die zich die vraag stelt omdat het gewoon dom is tegen 5000 tr/min een bergop te nemen.
Klim dan tegen 3500 tr/min en een beetje trager.

Staat er soms op uw kilometerteller geen versnellingsindicatie waardoor je kan zien tot hoever je mag gaan in die bepaalde versnelling?
Carlo
Berichten: 173
Lid geworden op: wo 03 mei 2006, 0:12
Locatie: Venlolie



Bericht door Carlo »

Ik zou de Fiatdealer bellen. Die moet dat weten
Gebruikersavatar
janschrik
Berichten: 6768
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 14:30
Locatie: Hoorn



Bericht door janschrik »

AlainR schreef:Bedankt.

Misschien wordt mijn vraag niet goed begrepen of is ze verkeerd gesteld.

Eigenlijk zou ik graag te weten komen wat het maximale toerental is zonder de moter te beschadigen. (er staat immers geen rood veld op de toerenteller).

Alain.
Dat staat meestal in een handleiding, benader een dealer van de wagen waarop je camper gebaseerd is
Knaus TI Sport 650 2007
Plaats reactie