Meer dan 3500kg: C1 en mogelijk C1E...

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Meer dan 3500kg: C1 en mogelijk C1E...



Bericht door jurgenc »

Tijdens de kerstvakantie 2019 bij het binnenrijden van Oostenrijk richting Ehrwald over de weegbrug mogen rijden.
H20
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Meer dan 3500kg: C1 en mogelijk C1E...



Bericht door Marco Polo »

En ?
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Meer dan 3500kg: C1 en mogelijk C1E...



Bericht door hathi »

Marco, mss word de weegbrug in de weg bedoeld,waar iedereen over rijd,voor het controleren van vrachtwagengewicht?
Hans
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 103
Lid geworden op: ma 08 jul 2019, 15:55
Locatie: Uelsen (Dld)

Re: Meer dan 3500kg: C1 en mogelijk C1E...



Bericht door Xenon »

Nou, als ik lees "...mogen rijden...", dan klinkt dat in mijn oren wel dat hij op uitnodiging over die weegbrug is gereden?
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Meer dan 3500kg: C1 en mogelijk C1E...



Bericht door jurgenc »

Is een permanente weegbrug bij Reutte (Oostenrijk) (die meestal gesloten is) en werden er over omgeleid om ons te laten wegen. We wogen iets meer dan 3800 kg (MTM = 4400 kg).
H20
richbran
Berichten: 108
Lid geworden op: wo 11 mei 2011, 0:14
Locatie: Omg Veenendaal

Re: Meer dan 3500kg: C1 en mogelijk C1E...



Bericht door richbran »

Nou, weer een stapje verder. Medische keuring via het CBR verliep moeizaam vanwege een medische probleem. Pas na 5 weken een reactie op de keuring die ik gedaan had. Wilden daarna nóg meer info en ik hád ze al alles gegeven.
Vorige week een mail op poten gestuurd en kreeg na twee dagen een telefoontje van een assistente van een keuringsarts daar. Kordate dame die me vertrouwen gaf dat ze er werk van zou maken.
Vanmorgen het verlossende telefoontje, het is geaccepteerd en kan mijn goedkeuring verwachten...
Kortom, niet geschoten.....
Nu de theorie nog, de keuring naar 3850 kg eerste week van oktober en vanwege omstandigheden het praktijkexamen in dec/jan.
En dat allemaal om legaal te zijn...
Het C1E bewijs is best duur, cursussen plus examen liggen rond de 1000 euro voor één dag. Als ik het gewicht van mijn aanhanger terug laat halen van 2000 naar 1800, ben ik er ook, die hoge gewichten laad ik toch nooit.
Vrgr,

Richard
richbran
Berichten: 108
Lid geworden op: wo 11 mei 2011, 0:14
Locatie: Omg Veenendaal

Re: Meer dan 3500kg: C1 en mogelijk C1E...



Bericht door richbran »

Nou, eindelijk naar Arnhem voor de keuring, alle papieren bij me. Eerste desillusie, hebt U het formulier van Zoetermeer?
Blijkt dus dat je éérst een melding moet maken naar het "hoofdkantoor" van de RDW, dat je het gewicht wil verhogen.
En dat nota bene terwijl ik wel een formulier ingevuld heb, én betaald, maar ik werd twee weken geleden opgebeld dat dit niet hoefde, en dat ik het geld teruggestort kreeg. Hij confirmeerde dat ik alles gewoon in Arnhem kon betalen.
Blijkt vandaag dat ik de afdeling aan de lijn gehad heb die de procedure van gewicht VERLAGEN behandelen.....
Niemand die me er op gewezen heeft een ander formulier/procedure op te starten..

Anyhow, de keurmeester heeft zijn best gedaan en alles netjes ingevuld en doorgestuurd naar "Zoetermeer".
Nu maar hopen dat het goed komt. Zou wel balen zijn als al de moeite die er tot nu toe in gestopt heb, voor nop is geweest....
Gelukkig zit het seizoen er op en gaat hij naar de stalling....hopelijk niet nóg een keer naar Arnhem...
Vrgr,

Richard
isoplus
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Meer dan 3500kg: C1 en mogelijk C1E...



Bericht door isoplus »

In Arnhem zijn ze bij de RDW best redelijk dus ik verwacht dat het wel goed komt.
Mijn camper is daar zelfs gekeurd terwijl het computersysteem eruit lag, een vriendelijke dame vulde alles handmatig in, waar vind je dat nog.
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Meer dan 3500kg: C1 en mogelijk C1E...



Bericht door Janpinz »

Handmatige vriendelijke dames zijn er echt nog wel hoor!
richbran
Berichten: 108
Lid geworden op: wo 11 mei 2011, 0:14
Locatie: Omg Veenendaal

Re: Meer dan 3500kg: C1 en mogelijk C1E...



Bericht door richbran »

Vandaag een mail van VRT Testen (overheid) binnen gekregen met een invulformulier..... Het gaat weer verder, benieuwd waar het op uit draait. Volgorde was dus verkeerd, had éérst dit moeten doen.

Camper staat bij de garage nu, loopt veel te rijk na het starten, dus eerste 5km niet echt comfortabel met inhouden etc en teveel rook. Ook bij sneller optrekken dan gewoonlijk (om bvb in te voegen op de snelweg) onnodige rook.
Leuk dat recirculatie systeem van Ford, Turbo ($$$$) al vernieuwd, de verstuivers($$$$$), de EGR klep, blijft nog het filter over te vervangen($$$$$) :crazy:
Vrgr,

Richard
richbran
Berichten: 108
Lid geworden op: wo 11 mei 2011, 0:14
Locatie: Omg Veenendaal

Re: Meer dan 3500kg: C1 en mogelijk C1E...



Bericht door richbran »

Jeeeeej!
Het is gelukt, pffffft.
Het is wel een gedoe gebleken.... de RDW site is allesbehalve duidelijk, maar ik moet complimenten geven aan het personeel wat er werkt, die doen het prima.
Nu nog het rijbewijs, door omstandigheden moest dat verplaatst worden naar januari.

Toch nog een formeel vraagje, met de 3850 kg en een gezamenlijk gewicht van 5750, dat is 1900kg verschil, mag ik dan een aanhanger er achter hangen die formeel 2000 mag wegen, ondanks dat ik op dat moment bij lange na niet de camper maksimaal belast heb en de aanhangwagen maar een ton weegt oid?

:cheers:
Richard
Bijlagen
Kenteken check.jpg
Kenteken check.jpg (84.08 KiB) 1023 keer bekeken
Vrgr,

Richard
JohnCurly
Berichten: 348
Lid geworden op: zo 18 okt 2020, 15:22

Re: Meer dan 3500kg: C1 en mogelijk C1E...



Bericht door JohnCurly »

Die gegevens zijn heilig
Als je maar geen enkel gewicht overschrijd, is het goed.
Dus bij volgeladen camper kan er geen 2 ton aan de haak.
Maar aangezien het een personenauto is, wordt er alleen gekeken, naar wat er daadwerkelijk achterhangt.
Bv: Een aanhanger van 1000 kg, die wettelijk 3500 mag wegen, mag je zonder meer trekken
Met een 2600 kg achteras kun je heel wat hebben!
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Meer dan 3500kg: C1 en mogelijk C1E...



Bericht door jurgenc »

Voor het treingewicht wordt naar de werkelijke massa gekeken van de aanhangwagen. Voor het rijbewijs naar de mtm.
H20
richbran
Berichten: 108
Lid geworden op: wo 11 mei 2011, 0:14
Locatie: Omg Veenendaal

Re: Meer dan 3500kg: C1 en mogelijk C1E...



Bericht door richbran »

Nieuwe kenteken moet onderweg zijn.
Nog nagevraagd maar het schijnt te kloppen dat de aanvraag voor herkeuring 164 € is plus dan nog 55 € voor de keuring in Arnhem.
Vrgr,

Richard
Plaats reactie