iemand ervaring met 18" velgen?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
toine-s
Berichten: 788
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 6:51
Locatie: Waalre

iemand ervaring met 18" velgen?



Bericht door toine-s »

Je leest hier en daar (o.a. ORC en Pro-mobil) dat 18"velgen met 255/55R18 banden comfortabeler zouden rijden want lagere banden spanning nodig.
Als ik echter in de continental bandenspanning tabel kijkt dan scheelt de optimale spanning bij ongeveer gelijke belasting tussen de 255/55R18 en de gebruikelijke 225/75R16 niet zoveel. Bijvoorbeeld de 225/75R16 CP heeft bij een bandenspanning van 3,75 bar een max aslast van 2015kg.
255/55R18 CP heeft bij 3,5 bar een max aslast van 2025 kg. Dat scheelt 0,25 bar, zo'n 7%. Bij een beetje temperatuur schommelingen heb je dat al te pakken.
Overigens zijn beide banden 10ply dus een soepelere wang lijkt me ook niet aan de orde.

Moet ik nu constateren dat de 18" wielen prettiger rijden omdat men daar wel met de juiste druk rijdt en bij de 16" de banden te hard oppompt. Of is er meer aan de hand?

Heeft er iemand ervaring met overstappen van 16" naar 18" ?
Blij met onze Phoenix op MAN chassis
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8371
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: iemand ervaring met 18"velgen?



Bericht door EasyBee »

Geen ervaring onder de camper, maar onder de gewone auto scheelt het te weinig of niks. Daarbij zijn die "smalle" banden hoogte 75 en de "brede" hoogte 55. Dat scheelt behalve veel geld voor velgen en banden ook flink in het veercomfort van de band zelf. Ze zaten onder de Golf toen ik hem kocht. Ieder zijn ding, maar ik heb ze voor de auto weer fijn doorverkocht aan een paar van die jonge gasten die hun Golf wilden pimpen met breed en laag. Kocht zelf de standaardmaat lichtmetaal met de standaard aanbevolen bandenmaat. Voor minder geld. :lol3: Reed echt prettiger.
Met breed loop je in stevige regenval meer kans op aquaplanning vanwege minder druk op wegdek per vierkante cm rubber. Moet het profiel echt nog optimaal zijn, anders eerder kans op die aquaplanning.
Met de camper is het goed te weten wat het werkelijke gewicht is per wiel als je op reis bent. Wij rijden veel lichter dan het maximaal toegestane gewicht mag zijn. Volgens Hymer moet ik op die smalle bandjes van onze camper rondom 4.5 bar aanhouden. Na uitgebreid wegen en overleg met een deskundige, rijden we nu voor op 4,3 en achter 3.0 bar. Dat scheelt serieus aan comfort.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: iemand ervaring met 18"velgen?



Bericht door gjvonk »

Geen ervaring, had niet veel gescheeld; toen ik 3 jaar geleden mijn velgen en banden liet vervangen heb ik wel overwogen om naar 18 inch te gaan, maar ik kon toen nog geen 255 banden in 4 season uitvoering krijgen met een juiste load index. Nu zijn die er wel. Het ziet er wel tof uit van die brede sloffen. Kost waarschijnlijk wel iets meer brandstof: breder en lagere bandenspanning betekend volgens mij een hogere rolweerstand.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Bob47
Berichten: 714
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 21:29
Locatie: Haarlemmermeer

Re: iemand ervaring met 18" velgen?



Bericht door Bob47 »

Een lagere band ga je toepassen voor een strakker weggedrag. Gaat ook ten koste van je comfort. Ben juist op mijn 16" velgen naar 75 banden gegaan juist voor meer comfort.
Met een 55 band voel je echt elk hobbelige.
Laatst gewijzigd door Bob47 op vr 06 aug 2021, 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: iemand ervaring met 18" velgen?



Bericht door iSonic »

De diameter van het wiel moet meestal ongeveer hetzelfde blijven ivm snelheidsmeter en ruimte in de wielkast. Dus grotere diameter velg betekent vaak: lagere band. Een lagere band is stugger en dat merk je vaak in het comfort. Vooral kleine oneffenheden voel je veel beter. Ik ben op mijn personen auto van 17 naar 16 inch gegaan en vond dat echt veel prettiger rijden.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: iemand ervaring met 18" velgen?



Bericht door 309T16 »

Zelf rij ik met 18 en 19 inch in een personenauto. Origineel 17 inch.
Auto is qua motorisering aardig wat aan gedaan en dan kan het nut hebben (wegligging, ruimte grotere remschijven).

Naast het al genoemde probleem van de afrolomtrek en de minder comfortabele lagere band is een 18" velg ook vaak wat breder t.o.v. 17" (vaak 0.5 of 1J) en wordt er dus ook voor bredere banden gekozen. Maar zelfs bij dezelfde bandbreedte krijg je meer contactoppervlak en dat heeft invloed op de rechtuit-stabiliteit. Vertaalt zich in zoekerig worden. Meer last van spoorvorming bijv.

Mooiere looks blijft persoonlijk. Verbeterd weggedrag op een camper. Weinig kans i.m.o.
Laatst gewijzigd door 309T16 op wo 11 nov 2020, 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: iemand ervaring met 18" velgen?



Bericht door de Jonckheer »

Vering, wegligging en comfort krijg je nooit allemaal goed, de fabrikant heeft daarin een compromis gezocht en gevonden. Ga je daar zelf aan sleutelen lever je op 1 of 2 van de genoemde zaken in, in het geval van grotere wielen met lage banden op comfort. Banden veren ook dus maken die deel uit van het compromis. Wil je het goed doen moet je eigenlijk bij banden die minder veren zachtere veren monteren om het verlies aan comfort te compenseren. Ga er maar aan staan! Mijn advies zou zijn, blijf maar bij die 16 inch wielen.
Gebruikersavatar
toine-s
Berichten: 788
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 6:51
Locatie: Waalre

Re: iemand ervaring met 18" velgen?



Bericht door toine-s »

Dank voor de inzichten. Blijven de 16" straks onder de nieuwe camper zitten
@Jonckheer: zachtere veren betekent dat de camper lager komt te staan, hij zakt meer in de veren. Je bedoelt denk ik zachtere schokdempers. Veren dragen het voertuig, de schokdempers zorgen bij de ingaande en uitgaande slag dat dit gecontroleerd gebeurd.
Jaren lang enduro motor gereden. Een goede demper afstelling maakt enorm veel uit op de knippen, zand of rotsen. Veren aanpassen alleen ivm met gewicht berijder.
Op mijn auto zitten overigens standaard 20" velgen. Hij rijdt enorm comfortabel. Heeft wel luchtvering.
Blij met onze Phoenix op MAN chassis
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: iemand ervaring met 18" velgen?



Bericht door 309T16 »

Die zachtere veren hebben dan meer windingen en zijn onbelast ook langer. Blijft de camper dus op dezelfde hoogte.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: iemand ervaring met 18" velgen?



Bericht door de Jonckheer »

toine-s schreef:
wo 11 nov 2020, 18:57
Op mijn auto zitten overigens standaard 20" velgen. Hij rijdt enorm comfortabel. Heeft wel luchtvering.
Maar natuurlijk want de vering is door de fabrikant aangepast aan de velg- en bandenmaat. En daar noem je luchtvering. Klopt, comfortabeler wordt het niet . . :lol: :mrgreen:
kasper1
Berichten: 193
Lid geworden op: zo 04 nov 2012, 22:14
Locatie: Dalfsen city

Re: iemand ervaring met 18" velgen?



Bericht door kasper1 »

Alle infos 18 inch (zoll)

http://www.321off.com/18-zoll-felgen

Groet kasper
VanNicholas Zephyr Titanium
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: iemand ervaring met 18" velgen?



Bericht door 309T16 »

I.m.o een knullige theorie om de aanschaf (lees verkoop) van 18 inch te rechtvaardigen.

De druk van een bredere lagere serie band te verlagen om het comfort te behouden van een originele setup :crazy:
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4153
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: iemand ervaring met 18" velgen?



Bericht door beatrix18 »

:thumbup:
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
wineke1
Berichten: 36
Lid geworden op: za 29 mei 2010, 22:32
Locatie: gramsbergen, NL

Re: iemand ervaring met 18" velgen?



Bericht door wineke1 »

De vraag is; Iemand ervaring met 18” velgen?
Bijna zoals altijd komen de antwoorden van degene die GEEN ervaring hebben, nu dus zelfs geen een!!
Ervaring van personen auto’s enten op de veel zwaardere camper gaat totaal manko.
Verder alleen negatieve opmerkingen.
Wij hebben nu 3 jaar WEL ervaring met de 18” ORC velgen en de aanbevolen Continental banden.

Het comfort is behoorlijk toegenomen tov de originele (in ons geval Fiat) wielen.
De totaal diameter is gelijk dus geen teller afwijking.
De 18” wielen worden op een veel lagere druk gereden, en de banden zijn ook veel breder.
Onze tandem as 5 ton ( volledig geladen,185kg motorfiets achterop alle tanks max vol) 4800kg op de weegbrug, voor 3.4 bar, en achter slechts 2.7 bar luchtdruk, alles ver binnen de max last specificaties van de banden.
Het rijd als een vliegend tapijt is overdreven, maar samen met de volledig VB luchtvering heel erg comfortabel.
Daarnaast staan die 5 spaak aluminium wielen met de brede banden ook nog eens heel mooi.

Als iemand verder nog foto’s wil of verdere vragen aub een persoonlijke mail.

Vr gr Hans
wien onderweg, op 4 wielen in plaats van 2.

In dit forum met een
Frankia i740BD (Ducato X250 160 multijet) van 01/2007, sinds maart 2015 ons trotse bezit,
en een
Euramobil 530S (Fiat Ducato 230 2,5 atm. diesel) van 01/1995, van mijn moeder, maar die is van 1936 en heeft geen internet.
Plaats reactie