Aanschaf Volvo touringcar

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Rob van Berlo
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 30 okt 2020, 12:16

Aanschaf Volvo touringcar



Bericht door Rob van Berlo »

Hallo,

Ik wil een Volvo touringcar aanschaffen om deze om te bouwen naar luxe camper. Nog tips waar ik op moet letten bij de aanschaf van een touringcar?

Wel al enkele voertuigen in bezit maar een touringcar is een beetje buiten mijn boekje.

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
B12M_Ferry
Berichten: 188
Lid geworden op: zo 07 okt 2018, 18:29
Locatie: Dunakeszi Hongarije

Re: Aanschaf Volvo touringcar



Bericht door B12M_Ferry »

Touringcarbus ombouwen. Grote klus.
Ik denk dat je iets concreter moet zijn met je vraag.
Volvo: Eigenlijk alle onderdelen zijn goed verkrijgbaar. Origineel maar ook in diverse merken imitatie/alternatief.
Volvo bouwt de chassis. De busbouwer maakt er weer een bus van. Je hebt dus verschillende opbouw van Volvo.
De ene merk beter als de andere.
Net zoals alle voertuigen je hebt er goede tussen, maar ook minder.
Niet langer als 12 meter.
Volvo B12M bus in ombouw.
tonic
Berichten: 2444
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Aanschaf Volvo touringcar



Bericht door tonic »

De meeste bussen zij opgebouwd uit kokerprofieltjes. Deze buizen en kokers zijn zeer gevoelig voor roest.
Deze zijn op sommige plaatsen erg lastig tot niet te controleren.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Aanschaf Volvo touringcar



Bericht door kampo »

Waarom in hemelsnaam een Volvo ?
Zijn die beter ?
Ik zou toch eerder uitkijken naar het type bus dat geschikt is voor een ombouw tot camper en de staat van het voertuig als naar een merk.
Ga je verre reizen maken of blijf je vooral lang staan ?
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
B12M_Ferry
Berichten: 188
Lid geworden op: zo 07 okt 2018, 18:29
Locatie: Dunakeszi Hongarije

Re: Aanschaf Volvo touringcar



Bericht door B12M_Ferry »

Wat is er in hemelsnaam het probleem met een volvo?
Volvo B12M bus in ombouw.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Aanschaf Volvo touringcar



Bericht door de Jonckheer »

In GB staat de Volvo B10M bekend als "the best bus ever build" en dat is niet zomaar. Ze rijden en sturen superieur aan vele andere merken, met name als het gaat over stadsbussen, met touringcars zijn de verschillen minder spectaculair. Als ik naar mijn eigen Volvo kijk wat voor een probleemloze machine dat in feite is ben ik blij een Volvo te hebben gevonden.
Is het een ondervloer bus heeft ie ook een chassis dus niet zelfdragend en dat is een plus want dan is ie ook minder roestgevoelig in die zin dat ie niet in elkaar kan zakken zoals Setra's en dergelijke wel kunnen als de roestduivel zijn werk heeft gedaan.
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Aanschaf Volvo touringcar



Bericht door AadenAnke »

Zoals Nico al zegt de B10M de best ever! Maar de busbouwer is denk ik belangrijker dan het merk van de drive line. Zelfdragend of chassis en geen stad of streekbus maar een echte touringcar ook ivm de mogelijkheid deze op vrachtwagen kenteken te zetten. Let op verzekeren als bus is voor een particulier erg lastig. Is de wangen nog in gebruik of staat deze bij een handelaar. Roest is een duivel die je niet moet onderschatten.

Veel plezier Gr. Aad
Gebruikersavatar
Frits U
Berichten: 278
Lid geworden op: zo 30 aug 2020, 18:45

Re: Aanschaf Volvo touringcar



Bericht door Frits U »

Ik rij vanuit mijn beroep regelmatig Volvo touringcars en OV bussen, beiden zijn fijne bussen, rijden soepel.

Quwa verbruik niet de zuinigste en de draaicirkel ietwat groter.
Zweefvliegers doen het stilletjes 😉
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Aanschaf Volvo touringcar



Bericht door Meine »

Niets mis met een Volvo touringcar, maar die van de laatste 30 - 40 jaar hebben geen chassis meer en zijn net zo roestgevoelig als de andere bekende merken. Volvo heeft in tegenstelling tot de Duitse merken zelf weinig touringcars gebouwd. De kwaliteit van de carrosseriebouwer bepaalt dan dus verregaand de kwaliteit van de bus. Jonckheere heef voor veel van haar bussen Volvo chassis gebruikt, dat zijn solide bussen. Mediterrane carrosseriebouwers kun je het beste links laten liggen. Merken als Irizar zijn gewoon minder goed.

Volvo's zijn fijn om mee te rijden, maar de carrosseriebouwer is dus meestal verantwoordelijk voor de stijfheid, de kraakjes en de piepjes. In het geval van een exemplaar met een schakelrobot: deze schakelt beter en sneller dan welk ander merk dan ook. Uitvoeringen langer dan 12 meter worden niet toegelaten als camper.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Aanschaf Volvo touringcar



Bericht door kampo »

De 10BM is toch al lang uit productie.
Dacht rond 2003.
Waar ga je nog een goede vinden . Volgens mij enkel nog versleten roestbakken.
Kan je weer zolang restaureren dat je goesting om een camper te bouwen over is voor je begint.

Dat iemand die een Volvo heeft zegt dat dit de beste zijn is voor mij geen referentie.
Zoek een geschikt basisvoertuig dat in goede staat is.
Oud en ook nog veel kilometers is meestal slecht.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Aanschaf Volvo touringcar



Bericht door de Jonckheer »

Dat oude bussen roesten is geen geheim maar dat ze allemaal slecht zijn is natuurlijk onzin. De mijne was toen ik hem kocht 25 jaar oud en daar mankeerde helemaal niets aan, dwz dat er al wel wat laswerk aan gedaan was. Door mij is er ook wel door de jaren heen wat aan gelast maar dat hoort er nu eenmaal bij en is geen probleem. Dat het altijd een schip van bijleggen is bestrijd ik want dat is beslist niet zo, je moet het gewoon treffen. Er zijn genoeg voorbeelden te vinden van bussen die met succes naar camper zijn omgebouwd zonder extreme kosten aan chassis en/of koetswerk. En waarom zou je een oude bus willen restaureren? Ik voel daar niet de geringste behoefte toe, het is een oude bus en dat blijft het ook, hoe dan ook. Beetje opknappen, opnieuw schilderen/spuiten en hij staat er weer redelijk knap bij.
Jonckheere bouwde solide bussen op een solide Volvo chassis. De ondervloer bussen inderdaad (helaas) tot 2003 om reden dat het stadsvervoer overging op lagevloer bussen en dat kan nu eenmaal niet met een ondervloer motor. Door dat wegvallen van die bussen had het voor Volvo geen zin meer om touringcars met ondervloer motor te blijven bouwen en werd de productie gestaakt.
Waarom kampo zo gekant is tegen ervaringsdeskundigen begrijp ik niet helemaal. Wie kan je beter de mits en maren van zo'n bus vertellen dan de eigenaar?
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Aanschaf Volvo touringcar



Bericht door kampo »

Misschien wordt je wat neutraal na voldoende ombouwprojecten ? Denk je nu nog steeds dat ik slechts 1 voertuigtype gedaan of gekend heb ?

Ken je de kwaliteiten van evobus, scania,mercedes,irisbus,irizar,vanhool en al de anderen ook een beetje of heb je enkel op Jonckheere gebouwd ?

Een goede basis daar hoeft voor mij geen volvo of jonckheere op te staan.
Alles heeft voor en nadelen en ideaal bestaat niet.
....
Behalve als je zelf gaat bouwen.
Groeten Kampo
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Aanschaf Volvo touringcar



Bericht door gsm »

B12M_Ferry schreef:
za 07 nov 2020, 19:54
Wat is er in hemelsnaam het probleem met een volvo?
Verloren Onderdelen Liggen Verder Op :lol3:

Groet van een VOLVO liefhebber
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Aanschaf Volvo touringcar



Bericht door Meine »

kampo schreef:
zo 08 nov 2020, 22:36

Ken je de kwaliteiten van evobus, scania,mercedes,irisbus,irizar,vanhool en al de anderen ook een beetje of heb je enkel op Jonckheere gebouwd ?
En hoe is bij jou de inbouw bij een Evobus dan wel verlopen? :wink:

Evobus is helemaal geen busmerk, het is de dealerorganisatie van Daimler Benz voor Setra en Mercedes bussen. :lol3:

Meepraten met de "busjongens" lukt alleen als je weet waar je het over hebt.
Plaats reactie