Twee keer BPM betalen?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Uitgeschreven

Re: Twee keer BPM betalen?



Bericht door Uitgeschreven »

Feitelijk is de ondernemer ook verplicht om de bpm af te dragen als hij de bus, binnen 5 jaar, aan een andere ondernemer verkoopt. Maar daarvoor is de doorschuifregeling uitgevonden. Maar dat terzijde.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Twee keer BPM betalen?



Bericht door marjasjaak »

Als een bestelbus jonger dan 5 jaar is, dan moet de verkoper de BPM afdragen.
Maar ook de Belastingdienst snapt het niet altijd.
Zie link van onze BPM aangifte.
https://camperforum.nl/viewtopic.php?f= ... 8#p1822608
In de callcenters van de Dienst zitten helaas niet altijd mensen die veel kennis meer hebben. Die lezen alleen wat het beeldscherm vraagt...
In ons geval greep een "senior" in tijdens het telefoon gesprek. :-B
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19155
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Twee keer BPM betalen?



Bericht door Aloys »

Ah, dan had ik dat misschien van jou! :D
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Wink
Berichten: 35
Lid geworden op: do 23 jul 2020, 0:19

Re: Twee keer BPM betalen?



Bericht door Wink »

Nog even in verwarring door opmerking punt 4 Ducatodolf :eh: .
Met opmerking en draadje MarjaSjaak in gedachten, hoop ik dat ik het zo goed begrijp:
Als je een bedrijfswagen van minder dan 5 jaar oud koopt, is de bpm voor rekening van de verkoper. Als je die wagen na ombouw bij de RDW hebt laten omkeuren naar camper moet je wel bpm aangifte doen ('nihil aangifte') maar dan hoef je geen bpm meer te betalen omdat die al betaald is door de verkoper (en indirect door jou, omdat je ervanuit kunt gaan dat hij die in de verkoopprijs meeneemt).
Als je een bedrijfswagen koopt van meer dan 5 jaar oud, hoeft er geen bpm meer te worden betaald, noch door de verkoper, noch door de (particuliere) koper, tenzij die koper 'm (voor een lagere wegenbelasting) laat omkeuren naar camper, omdat campers 17,5 jaar bpm-plichtig zijn.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Twee keer BPM betalen?



Bericht door DucatoDolf »

Ik zit het voor de zoveelste keer na te lezen, maar het verhaal van Marjasjaak biedt uitkomst als de belastingdienst bij hen geen fout heeft gemaakt. Ik zat fout, sorry je hebt gelijk. Maar dan heb ik het nu ook helder.

Dan is er dus toch geen verschil in BPM tussen N1 en M1, maar kun je als onderneming vrijstelling krijgen voor BPM bij een N1. Alleen blijft die plicht om te betalen er wel opzitten als er iets veranderd. Bij een N1 stopt de plicht dus niet na 5 jaar, maar hoef je als eigenaar (zowel particulier als onderneming (want anders zou je meteen een aanslag krijgen als je als particulier een N1 koopt)) er niks meer mee. Behalve dus wanneer je iets aan de auto veranderd, wordt de belastingdienst weer wakker en willen ze de BPM alsnog hebben. Maar dan van de waarde van dat moment. Met die afschrijvingstabel. Helder.

Dus dan geldt voor een N1 verkoop aan particulier binnen 5 jaar: BPM aftikken en dat mag de verkopende partij doen. En dat is dan altijd een onderneming want als een particulier een N1 nieuw koopt heeft die de BPM bij aanschaf al afgetikt.

Ik gaat een chart maken. Zal een ander recent topic ook ff koppelen want ook daar is het niet allemaal helder.

P.S. is er nog één situatie die anders is: de rolstoel of taxi personenbus M1. Daar kan het dus ook voorkomen dat de BPM nooit betaald is. En mag je dat ook betalen als je de auto overneemt als particulier.
Uitgeschreven

Re: Twee keer BPM betalen?



Bericht door Uitgeschreven »

Hoe het bij een taxi(bus) werkt staat hierin: https://download.belastingdienst.nl/bel ... 31z7fd.pdf
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Twee keer BPM betalen?



Bericht door marjasjaak »

@wink, Helemaal goed. :thumbup:
Bij ons was de verkopende partij een Fiat dealer. De bus was 3 jaar oud of jong, net hoe je het bekijkt.
Wij hebben voor die dealer de BPM maar even uitgerekend. Op de site van de Belastingdienst staat een tabel waarmee je de BPM kunt uitrekenen. Is wel ff rekenen maar gelukkig heeft mijn medebouwer en wederhelft :hug: een administratie kantoor...
Op www.rdw.nl kan je het kenteken invoeren, dan zie je bij hoofdstuk fiscaal de BPM nieuw bij aanschaf. Iedere maand dat het voertuig ouder is geworden mag er een X % van dat BPM bedrag afgehaald worden. Na 17,5 jaar blijft er nog een 10% over wat vast blijft staan. De BPM afdracht is veel, maar je hebt wel een lagere MRBelasting. In ons geval hebben wij na ongeveer 3,5 jaar de BPM "terug verdiend".
Wink
Berichten: 35
Lid geworden op: do 23 jul 2020, 0:19

Re: Twee keer BPM betalen?



Bericht door Wink »

Dank allemaal. Helemaal helder. Nu die bus zien te vinden...
Camperialist
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 07 okt 2020, 1:12

Re: Twee keer BPM betalen?



Bericht door Camperialist »

DucatoDolf schreef:
za 24 okt 2020, 7:54
Ik zit het voor de zoveelste keer na te lezen, maar het verhaal van Marjasjaak biedt uitkomst als de belastingdienst bij hen geen fout heeft gemaakt. Ik zat fout, sorry je hebt gelijk. Maar dan heb ik het nu ook helder.

Dan is er dus toch geen verschil in BPM tussen N1 en M1, maar kun je als onderneming vrijstelling krijgen voor BPM bij een N1. Alleen blijft die plicht om te betalen er wel opzitten als er iets veranderd. Bij een N1 stopt de plicht dus niet na 5 jaar, maar hoef je als eigenaar (zowel particulier als onderneming (want anders zou je meteen een aanslag krijgen als je als particulier een N1 koopt)) er niks meer mee. Behalve dus wanneer je iets aan de auto veranderd, wordt de belastingdienst weer wakker en willen ze de BPM alsnog hebben. Maar dan van de waarde van dat moment. Met die afschrijvingstabel. Helder.

Dus dan geldt voor een N1 verkoop aan particulier binnen 5 jaar: BPM aftikken en dat mag de verkopende partij doen. En dat is dan altijd een onderneming want als een particulier een N1 nieuw koopt heeft die de BPM bij aanschaf al afgetikt.

Ik gaat een chart maken. Zal een ander recent topic ook ff koppelen want ook daar is het niet allemaal helder.

P.S. is er nog één situatie die anders is: de rolstoel of taxi personenbus M1. Daar kan het dus ook voorkomen dat de BPM nooit betaald is. En mag je dat ook betalen als je de auto overneemt als particulier.
Hallo Beste DucatoDolf en Beste leden allemaal,
ik heb ook vraag over BPM,
ik ben een particulier en wil graag een bedrijfsauto (koelwagen transporter T5 ) bij domeinenrz.nl kopen .
auto is 4 jaar en 6 maanden oud. Op de website van domeinenrz.nl wordt het aangegeven dat ik alleen %15 opgeld moet betalen, geen btw, geen BPM worden vermeldt,

ik wil hem ombouwen tot camper, moet ik dan BPM / BTW of andere belastingen betalen ? gelden hier ook dezelfde regels voor ? of is het anders omdat hier de verkopende partij overheid zelf is ? ( of tussen persoon is, eigenlijk weet het ook niet zeker wat hun rol hier in is )

Hoe kan ik er achteraan komen of de eerste eigenaar al BPM wel of niet betaald heeft ?
in het geval als ik mijn plannen wil veranderen en hem toch aan een particulier of ondernemer wil verkopen, moet ik dan BPM of BTW betalen ( krijg ik achter af een factuur van de belastingdienst ) ?

alvast hartelijk bedankt
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Twee keer BPM betalen?



Bericht door DucatoDolf »

In de eerste plaats, kijk even goed na wat je bij domeinen moet gaan betalen : https://www.domeinenrz.nl/onderwerpen/a ... oorwaarden

Opgeld is gewoon de vergoeding voor de veiling en staat los van de auto, MAAR er staat in de voorwaarden wel degelijk dat er nog belastingen bij kunnen komen. Welke dat zijn is dan idd een goeie, maar ga er niet zomaar vanuit dat de auto BTW/BPM vrij is.

Voorbeeld opgeld:
Je biedt €10000 op een bus. Hij wordt je gegund, mazzelaar, je krijgt de rekening en dan staat daar dat je €11500 mag aftikken.

Die 1500 is dus het opgeld (inclusief BTW ). Ik ben niet bekend met domeinen, maar bij de meeste veilingen kun je zien wat de uiteindelijke prijs is bij het bod wat je doet. Dus je bod voor het 'goed' plus het opgeld. Maar dus ZONDER eventuele belasting op de auto zelf. Dit omdat dat laatste wisselend per auto kan zijn.

Vervolgens ga jij de bus registreren op iemand zijn naam. En nu komt het: wie is dat? Wordt hij particulier of of naam van een onderneming gezet. Is het een onderneming dan zal de huidige/vorige eigenaar de BPM plicht willen doorgeven aan jouw onderneming. Ben je particulier dan moet de vorige eigenaar dat betalen. Omdat de huidige eigenaar nog niet weet wie de volgende eigenaar wordt zal de BPM zal WAARSCHIJNLIJK niet in de prijs zitten VRAAG dit dus na bij domeinen zelf.

Dan daarna komt er nog een keer iets als je de wagen om gaat bouwen naar camper. Je moet dan opnieuw aangifte doen van BPM, maar in het geval dat die eerder al betaald is mag je die dan op nul houden zoals MarjaSjaak dat aangaf.

Voor de BTW op de wagen zelf geld denk ik hetzelfde, maar daar ben ik minder over geïnformeerd. Ook daar zal gelden: dat ligt er aan hoe en wie de wagen nu geregistreerd heeft. NAVRAGEN dus.

En bij alles geldt: BTW en BPM zijn compleet verschillende begrippen. Dus haal ze ook absoluut niet door elkaar. En zoals je misschien al gemerkt hebt begrijpt niet iedereen dat. Misschien ook degene bij domeinen niet meteen, dus check echt goed waar je het over hebt.

Zit op m'n werk dus kan niet nog vollediger zijn, maar het advies is kort gezegd : vraag het in eerste instantie bij domeinen zelf. Want het betreft een specifieke situatie waarin je niets hebt aan algemeenheden.
Gebruikersavatar
Pienmajer
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 06 dec 2015, 21:12
Locatie: Sittard

Re: Twee keer BPM betalen?



Bericht door Pienmajer »

Artikel 6 lid 2 tweede volzin van de algemene voorwaarden domeinen roerende zaken 2019 luidt: indien over de koopprijs omzetbelasting en of andere belasting(en) is verschuldigd, staat dit op de website vermeld.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Twee keer BPM betalen?



Bericht door DucatoDolf »

Daar heb je een punt. Heb de advertentie zelf niet gezien en op een ander topic geeft TS aan dat er niets vermeld staat.
Dit zou betekenen dat de BPM dus per definitie betaald is.
Lijkt me toch raar dat ze van een dergelijk voertuig alle belastingen gaan betalen terwijl dat eventueel gewoon overdraagbaar is aan de volgende eigenaar.
Als ik voor de auto zou gaan zou ik toch fkes bellen.
garganobb
Berichten: 1
Lid geworden op: di 25 jun 2019, 8:12

Re: Twee keer BPM betalen?



Bericht door garganobb »

Als een bedrijfswagen (bv die rolstoel personenbus) al geregistreerd is als M1, die je als particulier wil kopen voor ombouw camper, moet je daar dan nog wel of geen bpm voor gaan betalen?

Dacht van niet omdat het al als M1 staat, maar hier las ik een bericht van mogelijk wel!?
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Twee keer BPM betalen?



Bericht door DucatoDolf »

Ja, als de onderneming of rolstoelgebruiker BPM vrijstelling heeft gekregen bij aanschaf bus. Dit komt voor bij Taxibusjes (blauwe kenteken platen) en rolstoel bussen. Navragen bij de verkoper dus. Hoogstwaarschijnlijk heeft de eigenaar vrijstelling en moet je bij overname de rest BPM nog betalen.
Plaats reactie