Welke camper?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
barbje79
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 01 dec 2019, 8:18

Welke camper?



Bericht door barbje79 »

Goedenavond,
Graag even jullie advies.
Wij gaan dit weekend de volgende campers bekijken en weten niet zo goed waar nou wijsheid is.
Wat kijk je nu precies naar?
We twijfelen tussen een benimar aristo uit 2014, een hymer b694 sl uit 2009 met 90000km en een carthago c-chic line uit 2010 met 125000 km.

We willen er mee op zomervakantie en me op wintersport.

Gr. Barbara


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6229
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Welke camper???



Bericht door Bas vd laar »

De Hymer natuurlijk
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Welke camper?



Bericht door macfocus »

Ik ken beide campers niet, maar maak vooraf een eisen en wensenlijst.
Daar staan simpele dingen op als de Bedmaten Ik n een grote kolkast e.d., maar wij hadden er ook dingen opstaan als “ruim aandoend interieur”. Heel subjectief maar voor belangrijk.
En denk ook eens aan het toilet, hoe praktisch is dat nou echt?
Bij onze nieuwe, lijkt het erop, dat de ontwerper dat nooit gebruikt heeft of een klein mannetje was.
Overleven we wel, daar niet van.

Naar het merk kijken heeft met campers van die leeftijd weinig zin, het is allemaal goedkope troep wat je erin schroeven. Hoe nieuwer, hoe slechter wat dat betreft.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
barbje79
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 01 dec 2019, 8:18

Re: Welke camper?



Bericht door barbje79 »

Dus bij campers geldt niet; hoe jonger hoe beter???
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: Welke camper?



Bericht door Zwerfsteen »

Een jonge camper kan bijv. uit de verhuur komen en in een enkel jaar uitgewoond zijn.
Een oudere camper kan door de eigenaar vertroeteld zijn.
Maar het kan ook zomaar anders zijn.
In algemeenheid kan je er eigenlijk niets over zeggen.
Van zogenaamde 'top'merken zijn er ook zeer slechte bouwjaren bekend.
Groet,
Leny en Pieter
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Welke camper?



Bericht door hurktoilet »

Macfocus schreef:En denk ook eens aan het toilet, hoe praktisch is dat nou echt?
Tip: ga gewoon op het toilet zitten. Wij keken naar een Carthago buscamper, echt een mooi ding, maar ontdekten op deze manier dat ik op het toilet iedere keer met mijn knieën klem tegen de deur zou zitten. Dat is 'm dus niet geworden.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
barbje79
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 01 dec 2019, 8:18

Re: Welke camper?



Bericht door barbje79 »

We vinden het vooral lastig omdat hymer en carthago als "beter" bekend staan, maar deze zijn wel ouder dan de benimar (komt niet uit de verhuur). Model is Wel hetzelfde. Maar de benimar is moderner omdat hij nieuwer is.
We willen veel laadvermogen en een grote garage hebben om een rubberboot me te nemen.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Welke camper?



Bericht door seth_space »

Paar aandachtspunten.

Milieuklasse zal steeds vaker bepalen op welke bestemmingen je nog terecht kunt. Is natuurlijk ook sterk afhankelijk van waar jullie graag heengaan. Wel of niet stedelijke gebieden is daar breekpunt.
Hoe beter de milieuklasse hoe langer je kunt genieten van je camper..
Ga niet voor minder dan klasse 5 ( of eventueel 4, maar die zou ik niet kiezen)

Een aantal andere zaken zijn reeds genoemd. Controleer je gewenste camper of alles probleemloos werkt en niet een uitgeleefde indruk maakt.
Scharnieren, sloten, laden, stoffen zijn allen slijtage gevoelig.

Laat je niet gek maken door een "merk" of aanhangers daarvan. Wat merk betref ( zeker de naam) hebben Hymer en Carthago een goede naam. Benimar is wat meer budget. Maar de luxe uitvoering kan dat al helemaal anders maken. Maar als je dat zelf niet ervaart in de camper dan is er geen enkel probleem.

Let ook op gewicht.. als je B of BE hebt ben je gebonden aan 3500KG max en deze grote campers zijn vaak al zwaar van zichzelf en met vier personen niet meer te gebruiken op een "normale" manier.

Leeftijd speelt een rol bij inruilen in toekomst. Maar als je van plan bent een camper langere tijd te gebruiken dan zal dat steeds minder belangrijk worden.

Omdat je al snel naar campers aan het kijken bent in de hogere prijsklasse is het zaak ofwel een goede keuring te regelen ofwel een goede garantie.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
barbje79
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 01 dec 2019, 8:18

Re: Welke camper?



Bericht door barbje79 »

De hymer en carthago zijn idd 4 en de benimar 5. Ik zal mijn c1 rijbewijs gaan halen dus gewicht is geen probleem. De extra ruimte in de hymer in de dubbele bodem boven we fijn ivm skies, maar de garage is ook groot. Ik denk dat we een aparte douche en wc wel fijn vinden, en dat hebben de benimar en hymer beiden.......pffffff........ik vind 't maar lastig
We zijn met 4, dus een gezellige fijne zithoek is essentieel
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Welke camper?



Bericht door Bob Diesel »

5 jaar ouder in leeftijd( bij gelijke prijs en km) is voor mij een no go
en die Benimars zijn echt wel goed
Ga je veel uit eten zal een kleinere KK geen probleem zijn ,kook je liever zelf ga voor een grote
en KK toilet zijn meestal de gebruikelijke merken

Motorisering Fiat/ford of mercedes , automaat of schakelen 5 of 6 versnellingen
word hier allemaal niet vermeld ,maar wel belangrijk en onder deel van het prijs kaartje ook ivm onderhoud reparatie,s
en de geschiedenis daarvan is ook belangrijk , zo zullen op de 2014 wagen waarschijnlijk nog de eerste banden liggen ,welke nu ivm leeftijd aan vervanging toe zijn

Alles wat er niet op zit wat jij wilt zal je er zelf bij op moeten/laten plaatsen,, kan veel verschil tussen zitten

en wat hier altijd word aangeraden, zet de roze bril af ,word niet verliefd , en laat een grondige (vochtigheids) chek uitvoeren
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
barbje79
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 01 dec 2019, 8:18

Re: Welke camper?



Bericht door barbje79 »

Zo zitten wij dus ook. De Benimar is 5 jaar jonger voor dezelfde prijs. Uiteraard zal er ergens een reden hiervoor zijn, maar hij zal echt niet slecht zijn. In principe zit er hetzelfde op. Alleen bij de hymer zit er ook een leveller systeem op een bij de carthago luchtvering.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Welke camper?



Bericht door Bob Diesel »

Er zijn er hier die schrijven
nooit meer een Hymer :wink:

zo,n level systeem kost ook 4 a 5 duizen euro
dus die mag je als gebruikt voor 2500 korting zien, is dus gewoon een echt dure optie
waar mee die dus aantrekkelijk kan zijn
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
isoplus
Berichten: 6341
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Welke camper?



Bericht door isoplus »

Nou ja, Hymer wordt vaak opgehemeld en dat klopt ook wel voor de Hymers van voor 2007. Bij de Hymers daarna zijn net zoveel problemen als met elke andere camper van datzelfde concern. Ik heb 11 jaar in een nieuw gekochte Hymer gereden en ben blij dat ik hem kwijt ben, gek genoeg is de volgende eigenaar er zeer blij mee.
Wij hebben er zeer veel onkosten aan gehad en Hymer staat niet bekend om het snel oplossen van problemen. De nieuwe werd dus geen Hymer.
Zelf zou ik de Benimar kiezen en dat alleen omdat het ding jonger is, wel even laten keuren want ook splinternieuwe campers vertonen gebreken zoals opbollende vloeren, lekke dakramen, loslatende vloerbedekking en niet werkende kachels.
Enfin dat is allemaal te vinden in dit forum. Een positief dingetje, onze Hymer had een 3,0 liter Fiat Ducato en die heeft ons nooit in de steek gelaten.
barbje79
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 01 dec 2019, 8:18

Re: Welke camper?



Bericht door barbje79 »

Ik hoor idd ben positieve betichten over een 3.0 fiat fucato. Is het hebben van luchtvering echt een voordeel?? En een lpg installatie???
Plaats reactie