adviezen voor elektra schema

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: adviezen voor elektra schema



Bericht door 309T16 »

Middenweg.

Koken op gas en Li systeem van 100~160Ah.

TS is nog niet meer ingelogd geweest. Ben benieuwd. Gezien de tekening verwacht ik wel een reactie.
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: adviezen voor elektra schema



Bericht door albertrietjens »

kampo schreef:
wo 28 okt 2020, 15:30
@albertrietjens
Let op dat je de hoeveelheid stroom niet onderschat...
Een stevig LFP inductie kookplaat systeem in een 12V omgeving
Zelfs de Mega Fuse versies en de accu hoofdschakelaars volstaan soms niet.
Zekeringen van >600A waar je dikke kabels op kan aansluiten zijn moeilijk te vinden
Al eens gewerkt met 800 of 900Ah LFP en een inverter van 5000 of 6000 VA in 12V ?
Dat is niet leuk om te bekabelen. Gelukkig kom je het niet tegen bij een Ducato maar wel in grotere oldtimer campers en zeilboten.
Ha, Ha, overdrijven is een kunst :-B

wie heeft het hier over 600A? De grootste zekering, die ik genoemd heb is 200A. En in mijn Master durven ze gerust met een 500A mega te zekeren (dat bruine ding tussen die groene midi-zekeringen):

Afbeelding

Maar nee, nog nooit gewerkt met dergelijk grote vermogens, maar ik kan wel een datasheet lezen :-B

Knipsel.JPG
Knipsel.JPG (65.93 KiB) 549 keer bekeken

En daar lees ik dat de mega 2000A bij 32V systemen kan onderbreken. Dat is zelfs voor LiFePO4 een extreme stroom. Blijft natuurlijk dat de bekabeling extra aandacht nodig heeft bij dergelijke stromen.

Er zijn zeker andere opties mogelijk om te zekeren. Maar in deze fase is dat nog niet ingevuld. TS zit nog in de aanloopfase, en wordt hier al aardig onderuit gehaald. Mijn poging om hier wat tegengas aan te geven, door inhoudelijk op zijn/haar vraag in te gaan, wordt blijkbaar niet opgepikt :-B

Hier bijvoorbeeld een redelijk onderbouwd verhaal waarom je met een 200Ah LiFePO4 best op inductie zou kunnen koken. Heeft alles te maken met de hoed en de rand van hoe het gebruik is.

https://wanderrebel.com/vanlife/koken-i ... RCkkM-zkgU
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: adviezen voor elektra schema



Bericht door kampo »

@Albertrietjens
Bij deze systemen zie je het gebruik van Blue Sea ML-RBS hoofd schakelaars
500A continu en 30sec 1450A
https://www.bluesea.com/products/7700/M ... 2V_DC_500A


Groot systeem op 12V...


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en nog ééntje op 12V

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

iets groter maar dan in 24V...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: adviezen voor elektra schema



Bericht door Kroppie »

en zo ga je dan ontspannen met je campertje op reis, of werkt u voor de PEN (provinciaal elektriciteitsbedrijf nederland)

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: adviezen voor elektra schema



Bericht door kampo »

De gewone Mega fuse gaan volgens mij maar tot 500A
Deze gaan tot 800A (dat is nodig voor een 12V inverter tot 5000 à 6000W)
https://www.littelfuse.com/products/fus ... nn800.aspx

@Kroppie
Het zijn nochtans maar campertjes en van mensen zoals u en ik :-B
Met als verschil dat niet iedereen zich hier in de picture wil.
En het kost minder als een appartement op de dijk in Oostende.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: adviezen voor elektra schema



Bericht door Kroppie »

ik had ook maar een gewoon campertje, maar zoveel had ik niet nodig, en nu nog steeds niet(gelukkig) :D

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: adviezen voor elektra schema



Bericht door kampo »

albertrietjens schreef:
wo 28 okt 2020, 16:34
...En in mijn Master durven ze gerust met een 500A mega te zekeren (dat bruine ding tussen die groene midi-zekeringen):

Afbeelding
Volgens mij is die bruine een POWERVAL CAL.4 zekering
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: adviezen voor elektra schema



Bericht door albertrietjens »

kampo schreef:
wo 28 okt 2020, 19:16
Volgens mij is die bruine een POWERVAL CAL.4 zekering
En die is 600..1200A operating Op die zekering in de Master staat toch echt 500.

Mega gaat inderdaad tot 500:

Knipsel.JPG
Knipsel.JPG (83.7 KiB) 469 keer bekeken

Alleen is die 500A bedoeld voor kortsluitbeveiliging en kan niet continu belast worden met bijv 400A. Bij 65 graden is dat "maar" 284 A maximaal.

Knipsel2.JPG
Knipsel2.JPG (70.7 KiB) 469 keer bekeken
kampo schreef:
wo 28 okt 2020, 18:48
Bij deze systemen zie je het gebruik van Blue Sea ML-RBS hoofd schakelaars
500A continu en 30sec 1450A
Maar ook die kunnen die stroom pas voeren wanneer ze al zijn ingeschakeld en niet tijdens het schakelen.

Knipsel3.JPG
Knipsel3.JPG (77.36 KiB) 469 keer bekeken

Allemaal heel interessant maar behoorlijk off topic. Niet in het belang van TS. Die, denk ik, een veel eenvoudiger systeem ambieert.
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: adviezen voor elektra schema



Bericht door myway »

Tja één bericht van TS die gisteren nog wel op het forum is geweest maar niet meer reageert
Maar we gaan nog wel lekker los
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: adviezen voor elektra schema



Bericht door 309T16 »

:lol3:

Ik heb altijd van vieze plaatjes gehouden :-B
Karon
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 23 okt 2020, 22:10

Re: adviezen voor elektra schema



Bericht door Karon »

Chapeau
Wauw wat een reacties, prachtig ! Dank !

alberttrientjens ; dank voor je uitgebreide inhoudelijke en duidelijke reactie

travelscout (paul) ; wellicht snap ik de 'elektrische werking' hierin niet geheel. Ik zou zeggen dat de accu inderdaad via één van deze (of een combinatie) weer wordt opgeladen. Of is dat te simpel ?


In reactie op diverse andere reacties het volgende ;

Dank voor compliment voor het 'mooie schema-plaatje' en inderdaad markeert er nog het nodige aan, ik moet nog het nodige uitvogelen (en leren).

Het kijken naar de elektrische mogelijkheden is een beetje gegroeid omdat het leuk / interessant is. Een beetje extra geld hieraan uitgeven is prima, maar vele duizenden euro's voor wat accu's, dan haak ik af. Dus wellicht dat mijn schema per week steeds 'simpeler' wordt . . .

Gewicht is een terecht punt, heb ik nog niet goed doorgerekend, moet ik nog zeker doen. Op site van djsmiley zie ik goedkope prijzen voor lithium accu welke ik nog niet heb gevonden. Ook hier ga ik me nog verder in verdiepen, maar waarschijnlijk ga ik me er niet wagen om 'het zelf te maken'. (dus Kampo je hebt gelijk, ik verbeter je niet)

Wat betreft de energie balans heb ik wel een beetje gevoel wat er binnenkomt (>3000W zomer) en wat er uit kan gaan, met meeste via 230V / omvormer. Daarbij met de gedachte dat de accu eigenlijk bij voorkeur maar voor 20% ontlaad, maar ook tot 50% indien nodig.

Met een dakairco en 1x inductiepit (beide 1400W) lijkt / leek het me, met slim gebruik van diverse apparatuur, mogelijk deze ook off grid (tijdelijk) te kunnen gebruiken. Maar een hoge stoomsterkte vind een AGM niet leuk ? Wat gebeurd er dan ? Is er toevallig een 'vuistregel' voor wat acceptabel is ?
Is sulfatering enkel gevolg van diepe ontlading of ook van te hoge stroomsterkte ?

We zullen waarschijnlijk zeer beperkt off grid kamperen.
De kosten, het gemak (energiebalans) in gebruik, het gewicht ...
Genoeg zaken om eerst nog goed over na te gaan denken.

Groet Karon
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: adviezen voor elektra schema



Bericht door travelscout »

Uit alle reacties hier komt wel naar voren wie dat er allemaal graag, een leefsituatie creëren, alsof er statisch gewoond wordt.
Daar kunnen veel redenen voor zijn, zoals; de behoefte aan luxe, een onbeperkt budget, geen woning meer, etc..

Als je dit zo allemaal wilt in een Ducato (<=3,5T, dus voor een BE rijbewijs), lijkt me dat technisch al erg lastig maar ook erg tegenstrijdig.
Ook je opmerking over hooguit één dag off-grid te verblijven, vind ik hier op aansluiten.

Maar goed, plannen maken is leuk maar realistischer is eens te bedenken wat je nu echt nodig hebt en vooral wat je kunt en wilt uitgeven (budget).
Dit uiteraard in relatie tot de dagwaarde van de camper waar je straks in gaat rijden.
Laat dit zo veel mogelijk aansluiten op eerdere plannen en zoek naar inventieve oplossingen.
Je zult verbaasd zijn wat er tegenwoordig allemaal met voor jou acceptabele, alternatieven bestaan.
Paul.
Karon
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 23 okt 2020, 22:10

Re: adviezen voor elektra schema



Bericht door Karon »

Beste forum leden,

Dankzij de diverse reacties heb ik me goed verder kunnen verdiepen in het elektra schema.
Elektrisch koken is definitief afgevallen.
Lichtere accu's en van de zekeringen en diverse apparatuur zijn de typen 'bepaald'.

Ik hoop weer op de nodige reacties n.a.v. het nieuwe schema.

Groet Karon
Bijlagen
energie schema 20201121 links.jpg
energie schema 20201121 links.jpg (115.08 KiB) 254 keer bekeken
energie schema 20201121 rechts.jpg
energie schema 20201121 rechts.jpg (105.8 KiB) 254 keer bekeken
Plaats reactie