adviezen voor elektra schema
adviezen voor elektra schema
Beste forum leden,
Sinds kort zijn wij eigenaar van een Ducato L4H2 uit 2015 welke gaan ombouwen tot camper.
Op dit forum is zeer veel informatie terug te vinden wat als (beginnende) camperbouwer zeer waardevol is !
Voor onze camper willen we redelijk veel op de elektra installatie aansluiten.
Gebruik van inductie koken is daarin nog een twijfel.
Graag nodig ik u uit om naar 'het schema' te kijken en eventuele op- en aanmerkingen te plaatsen.
Wat gaat goed en wat niet ?
Wat kan slimmer (of goedkoper) ?
Reactie op de diverse vragen (in gele blokken) ?
Gezien de maximale pixels en de leesbaarheid heb ik de foto van het schema in twee delen ingevoerd.
Hopelijk zijn er wat camperforum deskundigen die ons verder kunnen helpen.
Met een vriendelijke groet,
Karon
Sinds kort zijn wij eigenaar van een Ducato L4H2 uit 2015 welke gaan ombouwen tot camper.
Op dit forum is zeer veel informatie terug te vinden wat als (beginnende) camperbouwer zeer waardevol is !
Voor onze camper willen we redelijk veel op de elektra installatie aansluiten.
Gebruik van inductie koken is daarin nog een twijfel.
Graag nodig ik u uit om naar 'het schema' te kijken en eventuele op- en aanmerkingen te plaatsen.
Wat gaat goed en wat niet ?
Wat kan slimmer (of goedkoper) ?
Reactie op de diverse vragen (in gele blokken) ?
Gezien de maximale pixels en de leesbaarheid heb ik de foto van het schema in twee delen ingevoerd.
Hopelijk zijn er wat camperforum deskundigen die ons verder kunnen helpen.
Met een vriendelijke groet,
Karon
Re: adviezen voor elektra schema
1. Gebruik echte zekeringen, die automatische dingen uit je fototjes zijn crap. Worden warm, slecht contact enz.
2. Zeker zo dicht mogelijk op je accu. Liefst per accu. In jouw geval zou ik voor een blokzekering op de accupool gaan (CF8 zekering), 1 per accu
Je noemt inductie... Dat kan, maar zou ik eigenlijk alleen doen met lithium. Loodaccu's vinden grote stromen een stuk minder leuk.
Bijkomend probleem is gewicht: 3x 180ah lood weegt een hele hoop, en een L4 is ook geen lichtgewicht. Meer ruimte, dus je gaat ook meer erin bouwen.
Zeker als je <3.5T wilt blijven met een L4 moet je niet beginnen met dergelijke hoeveelheden AGM.
Inductiekoken kan zoals gezegd, maar dan zou je echt in de richting van 300Ah lithium of meer moeten denken. Als je het aandurft kun je ook zelf een lithium accu samenstellen. Dan is het ook nog betaalbaar en kun je ook nog 580Ah overwegen. Dan kan inductie gewoon goed.
Maar.. het moet er ook weer in komen. Dus zoveel mogelijk solar en een goede lader (40 of 60A). Maak eerst eens een schatting van je energiebehoefte? Het topic 'in balans' is onlangs nog langsgekomen..
Echt in balans lukt niet, want of in de zomer heb je teveel, of in de winter te weinig, maar het is wel iets om goed over na te denken. Ook zit er een verschil tussen dagelijks rijden, of 2 weken offgrid willen kunnen staan
2. Zeker zo dicht mogelijk op je accu. Liefst per accu. In jouw geval zou ik voor een blokzekering op de accupool gaan (CF8 zekering), 1 per accu
Je noemt inductie... Dat kan, maar zou ik eigenlijk alleen doen met lithium. Loodaccu's vinden grote stromen een stuk minder leuk.
Bijkomend probleem is gewicht: 3x 180ah lood weegt een hele hoop, en een L4 is ook geen lichtgewicht. Meer ruimte, dus je gaat ook meer erin bouwen.
Zeker als je <3.5T wilt blijven met een L4 moet je niet beginnen met dergelijke hoeveelheden AGM.
Inductiekoken kan zoals gezegd, maar dan zou je echt in de richting van 300Ah lithium of meer moeten denken. Als je het aandurft kun je ook zelf een lithium accu samenstellen. Dan is het ook nog betaalbaar en kun je ook nog 580Ah overwegen. Dan kan inductie gewoon goed.
Maar.. het moet er ook weer in komen. Dus zoveel mogelijk solar en een goede lader (40 of 60A). Maak eerst eens een schatting van je energiebehoefte? Het topic 'in balans' is onlangs nog langsgekomen..
Echt in balans lukt niet, want of in de zomer heb je teveel, of in de winter te weinig, maar het is wel iets om goed over na te denken. Ook zit er een verschil tussen dagelijks rijden, of 2 weken offgrid willen kunnen staan
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: adviezen voor elektra schema
Welkom Karon.
Goed bezig ! Mooi en duidelijk eerste schema. Laat je niet ontmoedigen en ook niet afleiden.
Reken ermee dat er een 4 tal schema versies zullen volgen eer het schema af is.
Smiley heeft al een paar juiste opmerkingen gemaakt
Ik ga er nog wat aan toevoegen...
In een L4 <3,5T heb je onvoldoende laadvermogen om 3x180Ah AGM accu's te plaatsen (180kg).
Zelfs met die 540Ah/12V kom je niet toe voor een 1 pit inductie.
Inductie koken met 1 pit (1800-2000W) gaat vanaf 350-400Ah LFP en dat betekend een meerprijs tov gaskoken met een 2 pit van ongeveer 4000 €.
Wil je dat ? Inderdaad er zijn camperaars die dat doen maar die zijn zeldzaam op dit forum...
Om de LFP accu zelf en goedkoper te bouwen heb je, midden in zo een project, waarschijnlijk onvoldoende tijd en ervaring.
Verbeter me als ik me vergis.
Goed bezig ! Mooi en duidelijk eerste schema. Laat je niet ontmoedigen en ook niet afleiden.
Reken ermee dat er een 4 tal schema versies zullen volgen eer het schema af is.
Smiley heeft al een paar juiste opmerkingen gemaakt
Ik ga er nog wat aan toevoegen...
In een L4 <3,5T heb je onvoldoende laadvermogen om 3x180Ah AGM accu's te plaatsen (180kg).
Zelfs met die 540Ah/12V kom je niet toe voor een 1 pit inductie.
Inductie koken met 1 pit (1800-2000W) gaat vanaf 350-400Ah LFP en dat betekend een meerprijs tov gaskoken met een 2 pit van ongeveer 4000 €.
Wil je dat ? Inderdaad er zijn camperaars die dat doen maar die zijn zeldzaam op dit forum...
Om de LFP accu zelf en goedkoper te bouwen heb je, midden in zo een project, waarschijnlijk onvoldoende tijd en ervaring.
Verbeter me als ik me vergis.
Groeten Kampo
Re: adviezen voor elektra schema
Ik vraag me af en toe wel eens af of je nu in de maling genomen wordt of dat het echt serieus is.
Dit is een uitrusting waar ze in de Dakar rally nog een puntje aan kunnen zuigen.
IK rijd al 21 jaar met de camper rond met nog niet de helft van wat hier voorgeschoteld wordt.
Een omvormer van 2500 / 5000 watt wat moet je daar in hemelsnaam mee in een Fiat Ducato.
Drie accu's die auto zakt door zijn hoeven met al dat gewicht tja sorry maar af en toe denk ik weleens ...
Mvrgr.Wil
Dit is een uitrusting waar ze in de Dakar rally nog een puntje aan kunnen zuigen.
IK rijd al 21 jaar met de camper rond met nog niet de helft van wat hier voorgeschoteld wordt.
Een omvormer van 2500 / 5000 watt wat moet je daar in hemelsnaam mee in een Fiat Ducato.
Drie accu's die auto zakt door zijn hoeven met al dat gewicht tja sorry maar af en toe denk ik weleens ...
Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
adviezen voor elektra schema
Wel drie accu’s maar een in verhouding mini acculader.
Vergelijkbaar met een pipetje de brandstoftank vol druppelen
Ik neem aan dat de drie accu’s paralel staan, dan moet je dat zien als één accu en ook als zodanig aansluiten.
Vergelijkbaar met een pipetje de brandstoftank vol druppelen
Ik neem aan dat de drie accu’s paralel staan, dan moet je dat zien als één accu en ook als zodanig aansluiten.
- Digiwalker
- Berichten: 2370
- Lid geworden op: zo 24 feb 2008, 10:26
- Contacteer:
Re: adviezen voor elektra schema
Uhhh???
Je bent de elektrische vloerverwarming vergeten.
En een netstabilisator
En een energiecentrale
Verstuurd vanaf mijn Power met Tapatalk
Je bent de elektrische vloerverwarming vergeten.
En een netstabilisator
En een energiecentrale
Verstuurd vanaf mijn Power met Tapatalk
Aloys: Digiwalker, lid sinds 2008, is helaas overleden eind november 2022.
Re: adviezen voor elektra schema
en een 15A lader voor 540Ah AGM accu,s???????, beetje weinig.
en voor de rest prachtig getekend, maar nog weinig doordacht.
jos
en voor de rest prachtig getekend, maar nog weinig doordacht.
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
-
- Berichten: 6849
- Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
- Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.
Re: adviezen voor elektra schema
Ook gedacht aan de dynamo?
Of hij dit aan kan.
Schat na tijdje los staan toch gauw >100A.!
Of hij dit aan kan.
Schat na tijdje los staan toch gauw >100A.!
U wilt toch iets van elektra weten?
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
- albertrietjens
- Berichten: 637
- Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
- Locatie: Nederweert
Re: adviezen voor elektra schema
Even inhoudelijk zonder op component niveau te spreken:
Is al aangekaart: liever een echte zekering gebruiken i.p.v. de automatische zekeringen. Mogelijk wel als schakelaar maar dan kun je ook gewoon een schakelaar nemen...
tussen zonnepaneel en laadregelaar is geen zekering nodig. Een schakelaar is daar weer wel handig
De zonnepanelen zou ik parallel schakelen en niet in serie. Veel minder gevoelig voor schaduw. De spanning is al hoog genoeg voor gebruik met MPPT. Heel mooi die half-cell panelen. Dit zijn in feite al twee parallelle panelen. Zo heb je 4 vlakken die onafhankelijk van elkaar zijn qua schaduw. Vanwege de verdubbeling van de stroom, minimaal 6 mm2 nemen voor het aansluiten van de panelen en probeer aan beide zijden van de laadregelaar de draden kort te houden en de laadregelaar zo dicht mogelijk bij de accu.
in de massa busbar zijn geen zekeringen nodig
De plus busbar dicht bij de accu om de lengte van de echt dikke kabels te beperken
dicht bij de start-accu MOET ook een zekering voor de cyrix.
de zekering aan de andere kant van de cyrix MOET dicht bij, en bij voorkeur direct op maar voor de hoofdzekering van, de HH-accu geplaatst worden.
De cyrix heeft een massa aansluiting (max 1 A) om de spanningen te kunnen meten en om het relais te kunnen schakelen.
Zekeringen cyrix in de orde van 80A
Bij gebruik van parallelle accu's zou ik op iedere accu een CF8 zekering plaatsen en daarna verbinden. Na samenvoeging zekeren op 2/3 van het totaal aan CF8 zekeringen (bij 3 maal 100A bijv zekeren op 200A) Dit is dan je hoofdzekering die voorkomt dat alle drie de zekeringen tegelijk doorslaan.
Parallelle accu's aansluiten volgens het principe: de plus afnemen van de eerste en de min afnemen vanaf de laatste. Dan is de belasting van de accu's gebalanceerd.
Het plus lijntje van de smartshunt voorzien van een zekering (1A).
De omvormer zo dicht mogelijk bij de HH-accu aansluiten.
Een schakelaar zekeren met circa 2/3 van de maximum stroom door de schakelaar.
Wanneer je per etmaal 1 uur 1400 W afneemt (+- 120 Ah) Dan is 540 Ah voldoende voor 2 dagen off-grid zonder bijladen.
Qua zekeringenhouders. Dit is een hele mooie, ipv busbar, voor je hoofdzekeringen (omvormer, cyrix, zonnepaneel, hoofdzekering, diverse)
Op diverse sluit je dan nog een zekeringenhouder met steekzekeringen voor diverse andere zaken in de camper, zoals waterpomp, licht, etc. Bijv:
Is al aangekaart: liever een echte zekering gebruiken i.p.v. de automatische zekeringen. Mogelijk wel als schakelaar maar dan kun je ook gewoon een schakelaar nemen...
tussen zonnepaneel en laadregelaar is geen zekering nodig. Een schakelaar is daar weer wel handig
De zonnepanelen zou ik parallel schakelen en niet in serie. Veel minder gevoelig voor schaduw. De spanning is al hoog genoeg voor gebruik met MPPT. Heel mooi die half-cell panelen. Dit zijn in feite al twee parallelle panelen. Zo heb je 4 vlakken die onafhankelijk van elkaar zijn qua schaduw. Vanwege de verdubbeling van de stroom, minimaal 6 mm2 nemen voor het aansluiten van de panelen en probeer aan beide zijden van de laadregelaar de draden kort te houden en de laadregelaar zo dicht mogelijk bij de accu.
in de massa busbar zijn geen zekeringen nodig
De plus busbar dicht bij de accu om de lengte van de echt dikke kabels te beperken
dicht bij de start-accu MOET ook een zekering voor de cyrix.
de zekering aan de andere kant van de cyrix MOET dicht bij, en bij voorkeur direct op maar voor de hoofdzekering van, de HH-accu geplaatst worden.
De cyrix heeft een massa aansluiting (max 1 A) om de spanningen te kunnen meten en om het relais te kunnen schakelen.
Zekeringen cyrix in de orde van 80A
Bij gebruik van parallelle accu's zou ik op iedere accu een CF8 zekering plaatsen en daarna verbinden. Na samenvoeging zekeren op 2/3 van het totaal aan CF8 zekeringen (bij 3 maal 100A bijv zekeren op 200A) Dit is dan je hoofdzekering die voorkomt dat alle drie de zekeringen tegelijk doorslaan.
Parallelle accu's aansluiten volgens het principe: de plus afnemen van de eerste en de min afnemen vanaf de laatste. Dan is de belasting van de accu's gebalanceerd.
Het plus lijntje van de smartshunt voorzien van een zekering (1A).
De omvormer zo dicht mogelijk bij de HH-accu aansluiten.
Een schakelaar zekeren met circa 2/3 van de maximum stroom door de schakelaar.
Wanneer je per etmaal 1 uur 1400 W afneemt (+- 120 Ah) Dan is 540 Ah voldoende voor 2 dagen off-grid zonder bijladen.
Qua zekeringenhouders. Dit is een hele mooie, ipv busbar, voor je hoofdzekeringen (omvormer, cyrix, zonnepaneel, hoofdzekering, diverse)
Op diverse sluit je dan nog een zekeringenhouder met steekzekeringen voor diverse andere zaken in de camper, zoals waterpomp, licht, etc. Bijv:
Motto: wanneer je niet meer valt, leer je niets meer bij
Harrie: https://goo.gl/photos/EnjPjajHsGnetUP2A
Chang: https://goo.gl/photos/8ppzp7H9YGe3Sabh7 https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8458137
LiFePO4: https://photos.app.goo.gl/DKhHwBcepf5rawLS6
iSwitch: https://photos.app.goo.gl/64aSnPByWbuut1bQ6
Harrie: https://goo.gl/photos/EnjPjajHsGnetUP2A
Chang: https://goo.gl/photos/8ppzp7H9YGe3Sabh7 https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8458137
LiFePO4: https://photos.app.goo.gl/DKhHwBcepf5rawLS6
iSwitch: https://photos.app.goo.gl/64aSnPByWbuut1bQ6
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: adviezen voor elektra schema
Die AGM's lusten als ze samen "leeg" zijn, minstens 110A (20% Ah) maar mogelijk ook een berg meer.
Ga je die bieden dan middels zonnepanelen, dynamo of 230VAC opladert?
Ga je die bieden dan middels zonnepanelen, dynamo of 230VAC opladert?
Paul.
- Atoz
- Berichten: 5451
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: adviezen voor elektra schema
Mooi schema, lijkt over nagedacht.
Wat niet wil zeggen dat het daarom volledig juist is.
Meer dan 200 Kg lood slepen jullie mee.
Nuttig krijg je daar dus 300 Ah uit. 50%, theoretisch.
Jouw grootste probleem is dat je AGM accu's defect gaan gaan door sulfatering.
meer info is hier te vinden
Je gaat ze niet snel genoeg kunnen vullen.
Dat is nu net 1 van de grote verschillen met LFP accu's, die hebben geen sulfatering. Moet je ook niet altijd VOL laden.
Indien LFP dan zou je omwille van economische redenen voor 300Ah LFP kunnen opteren.
(Jouw AGM capaciteit kost je met mijn type AGM accu ook 3 x 500€ = 1500€)
Eigenlijk ontbreekt er bij deze mooie tekening de energiebalans.
Kunnen we het daar nu eerst met je over hebben, want anders leuteren we er maar op los.
En blijf je tekenen zonder te weten naar waar de boot varen moet.
Wat niet wil zeggen dat het daarom volledig juist is.
Meer dan 200 Kg lood slepen jullie mee.
Nuttig krijg je daar dus 300 Ah uit. 50%, theoretisch.
Jouw grootste probleem is dat je AGM accu's defect gaan gaan door sulfatering.
meer info is hier te vinden
Je gaat ze niet snel genoeg kunnen vullen.
Dat is nu net 1 van de grote verschillen met LFP accu's, die hebben geen sulfatering. Moet je ook niet altijd VOL laden.
Indien LFP dan zou je omwille van economische redenen voor 300Ah LFP kunnen opteren.
(Jouw AGM capaciteit kost je met mijn type AGM accu ook 3 x 500€ = 1500€)
Eigenlijk ontbreekt er bij deze mooie tekening de energiebalans.
Kunnen we het daar nu eerst met je over hebben, want anders leuteren we er maar op los.
En blijf je tekenen zonder te weten naar waar de boot varen moet.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Re: adviezen voor elektra schema
@albertrietjens
Let op dat je de hoeveelheid stroom niet onderschat...
Een stevig LFP inductie kookplaat systeem in een 12V omgeving
Zelfs de Mega Fuse versies en de accu hoofdschakelaars volstaan soms niet.
Zekeringen van >600A waar je dikke kabels op kan aansluiten zijn moeilijk te vinden
Al eens gewerkt met 800 of 900Ah LFP en een inverter van 5000 of 6000 VA in 12V ?
Dat is niet leuk om te bekabelen. Gelukkig kom je het niet tegen bij een Ducato maar wel in grotere oldtimer campers en zeilboten.
Let op dat je de hoeveelheid stroom niet onderschat...
Een stevig LFP inductie kookplaat systeem in een 12V omgeving
Zelfs de Mega Fuse versies en de accu hoofdschakelaars volstaan soms niet.
Zekeringen van >600A waar je dikke kabels op kan aansluiten zijn moeilijk te vinden
Al eens gewerkt met 800 of 900Ah LFP en een inverter van 5000 of 6000 VA in 12V ?
Dat is niet leuk om te bekabelen. Gelukkig kom je het niet tegen bij een Ducato maar wel in grotere oldtimer campers en zeilboten.
Groeten Kampo
Re: adviezen voor elektra schema
Bij dergelijke hoge vermogens werk je over het algemeen niet met midi of mega fuses. Zeker met lithium zijn die niet krachtig genoeg om veilig af te schakelen. Dan kom je uit op T-class zekeringen of bv BS-88 zekeringen. Die kunnen 20kA+ afschakelen.
Maar met een 12V installatie is 250-300A wel het maximum wat je moet willen. Dat is overigens ook voldoende voor een 3000W omvormer, dus meer dan genoeg. Dan heb je al hele stevige kabels. (50mm2 en 70mm2 zijn eigenlijk alleen bruikbaar als je de meest soepele variant neemt, de rest is al onhandelbaar voor deze toepassingen)
Als je meer nodig zou hebben (maar idd, dan praat je niet over een buscampertje) dan kun je veel beter een 24V of 48V accubank gebruiken.
Betekend wel ook dat je laadinrichting geschikt moet zijn, maar met zonnepanelen of walstroom is dat nog wel te doen. Alleen laden via de dynamo vergt een stevige buck-boost converter zoals bv https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... 00A-NL.pdf
Daarnaast 'moet' je dan ook een converter hebben om de normale 12V apparatuur te voeden.
Echter, zoals gezegd: Voor TS niet relevant, want dan is je laadvermogen van een busje al bijna overschreden aan apparatuur en accu's
Naar mijn mening zijn er 2 opties
- Lithium, 300Ah+ en inductiekoken, maar dan wel een simpel 1 of 2-pits kookplaat, geen 2 inductiekookplaten
- Loodaccu van 180Ah en koken op gas.
De rest in een L4 krijgen is een redelijke onrealistische optie vind ik
Maar met een 12V installatie is 250-300A wel het maximum wat je moet willen. Dat is overigens ook voldoende voor een 3000W omvormer, dus meer dan genoeg. Dan heb je al hele stevige kabels. (50mm2 en 70mm2 zijn eigenlijk alleen bruikbaar als je de meest soepele variant neemt, de rest is al onhandelbaar voor deze toepassingen)
Als je meer nodig zou hebben (maar idd, dan praat je niet over een buscampertje) dan kun je veel beter een 24V of 48V accubank gebruiken.
Betekend wel ook dat je laadinrichting geschikt moet zijn, maar met zonnepanelen of walstroom is dat nog wel te doen. Alleen laden via de dynamo vergt een stevige buck-boost converter zoals bv https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... 00A-NL.pdf
Daarnaast 'moet' je dan ook een converter hebben om de normale 12V apparatuur te voeden.
Echter, zoals gezegd: Voor TS niet relevant, want dan is je laadvermogen van een busje al bijna overschreden aan apparatuur en accu's
Naar mijn mening zijn er 2 opties
- Lithium, 300Ah+ en inductiekoken, maar dan wel een simpel 1 of 2-pits kookplaat, geen 2 inductiekookplaten
- Loodaccu van 180Ah en koken op gas.
De rest in een L4 krijgen is een redelijke onrealistische optie vind ik
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com