Bouw en test van een LiFePO4 accu

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Going »

Ja Hans, als ik de ins en uits moet doorgronden als hier boven, dan was ik al gek geweest.
Ik heb gewoon een lifepo4 ingezet en met zoeken een mppt lader die alleen de in gestelde voltage levert zonder programma heisa.
Tweede seizoen nu en het werkt als elke accu.
Stroom er in, stroom er uit.
Het hoeft geen 25 Jaar mee te gaan.
Ik haalde 2 accu's van 160Ah er uit. Prijskaartje van 9 jaar eerder er nog op was € 499,00 per stuk. Dus € 1000, 00 na 9 jaar verruild met €1285,00 dubbel de capaciteit ik had en 70kg lichter.
Waarom moeilijk doen????
Aan de andere kant.
Nu ik wat meer tijd heb, ga ik zeker een zelf bouwen
Maar dan om thuis in te zetten als nachtstroom om de overstroom van de panelen zelf op te maken. 7 cent per Kilowattuur voor teruggave vind ik wat weinig.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door albertrietjens »

Nog wat meer info opgevraagd bij Daly en deze toevoeging gekregen (helaas geen complete datasheet):

Afbeelding

Zowel bij overload als overcharge fouten moet de load verwijderd worden om het BMS te resetten (zie gele markering).

En bevestigd door Daly:
Knipsel.JPG
Knipsel.JPG (39.37 KiB) 233 keer bekeken
Geen time-out dus, maar een keiharde beveiliging.

Het overkomt Will Prowse ook (op 11:00 min) bij een overbelasting. "Bummer" om met Will Prowse te spreken. Ook kun je zien hoe hij dat oplost. Let op dat vooraf de foutconditie opgelost is!!

https://www.youtube.com/watch?v=_PgthByAYz4

In mijn geval kan ik volstaan met het uitschakelen van de accu met de hoofdschakelaar:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Going »

Ja, en wat u hier meer tekent is gewoon een schema dat gaat op voor alle soort accu's. Dat schema had ik al voor de 320Ah lood. Behalve de BMS welke natuurlijk alleen voor lifepo4. En natuurlijk als gewoon niet technische is dat het schema ik ook nu met lifepo4 gebruik. Schema is oud als electronica.
Oh ja, ik heb ook twee schakelaars in de Mppt. Een in de Solar en een in de Mppt supply.
Het is toch zo simpel allemaal.
Ik heb respect voor de TS die van niets begon en simpel een accu met delen in elkaar zette. Maar alleen al die duurpraat er omheen is voor sommigen interessant doen. Daarmee worden gewone mensen op het verkeerde been gezet.
En het spijt me.
THAT PISSES ME OF.
Laatst gewijzigd door Going op di 27 okt 2020, 18:29, 1 keer totaal gewijzigd.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51275
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Kroppie »

oh ja het is (lijkt) allemaal heel simpel, tot er eens een probleempje de kop op steekt.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Going »

Ja van negatief uitgaan is zo makkelijk.
Vooral van iemand die overal graag een opmerking wilt plaatsen.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8667
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door seth_space »

Prima zorgvuldige documentatie van een uitgebreide thuisopzet.
Niks, "gewoon een schema", dat is net zon type opmerking als vragen of iemand voor zijn verjaardag een boek wil en dan als antwoord krijgen "ik heb al een boek".
Van elkaars ervaringen kun je leren, zelfs al ben je het er niet altijd mee eens.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Going »

Mijnheer, u heeft in elke lifepo4 INTERESSANTE artikelen geplaatst.
Heeft u zelf al een lifepo4 accu werkend in uw camper?
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51275
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Kroppie »

Going schreef:
di 27 okt 2020, 18:31
Ja van negatief uitgaan is zo makkelijk.
Vooral van iemand die overal graag een opmerking wilt plaatsen.
oh ja, ik plaats graag berichtjes kunt u wel aan het aantal zien ook, en daar bij zitten zowel negatieve als positieve, voor elk wat wils dus. :wave:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8667
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door seth_space »

Going schreef:
di 27 okt 2020, 18:35
Mijnheer, u heeft in elke lifepo4 INTERESSANTE artikelen geplaatst.
Heeft u zelf al een lifepo4 accu werkend in uw camper?
Kennelijk lees je ze niet. Zo interessant vond je ze dus niet ;)
Je had dan geweten dat ik reeds drie jaar een zelfgebouwde Lifepo4 in mijn camper heb.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Atoz »

Vinden jullie het erg al ik het nog eens herhaal?
https://camperforum.nl/viewtopic.php?f= ... 2#p1974212

Waar ik ook over LFP lees, de schrijfsels worden scherper en onverdraagzamer.
Bot en hard, zonder meededogen voor elkaars mening en standpunt.
En dat is echt niet alleen op jou, Albert, bedoeld, blijkbaar is er een nog niet onderzocht wetenschappelijk verband tussen die LFP en ons haantjesgedrag.
Komen er dan toch gassen vrij uit deze accu's?
Neen. Zeker weten, want ik heb er hier geen bij me.

Het moest me eventjes van het hart. En ik zal er ook voor mezelf op letten.

Edit: vervang de naam Albert door je eigen naam. Bedankt!
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door 309T16 »

Wat bereiken we nu met topics als dit.

Zoals al genoemd ervaring uitwisselen. Bij alles, dat nieuw is, bestaan onduidelijkheden. Verschillende interpretaties van de regels bij installatie enz.
Dat zie je al bij het gebruik van AGM accu's. De ene met 14.7 de ander met 14.4V laden.

Er zijn toch aardig wat afwijkende aspecten, waar je op moet letten bij het opzetten van een LiFePO4 set.

Wat i.m.o. erg belangrijk is, is ervoor zorgen dat het hele circuit (accu, BMS, laders, omvormer, zekeringen, draaddikte enz) goed op elkaar afgestemd is. Zowel qua hardware als software-instelling.
Met vooral als doel, dat de veiligheid gegarandeerd is en dat de levensduur ook naar verwachting groot is.

Er zijn zo een paar dingen te noemen, waarbij een fout in het ontwerp ervoor zorgt, dat die 2 aspecten te kort gedaan worden.

Voorbeeld is het BMS dat ik gebruik. Dat bepaalt de 100% SOC status en stuurt vervolgens een extern relais aan waardoor er niet meer geladen kan worden. Dan moet je dus ook het moment bepalen dat er weer geladen mag worden. Dat zet je bij voorkeur niet op 99%. Dan blijft het systeem bij een aardig grote laadstroom toggelen. Zeer slecht voor het relais, irritant voor de oren omdat een beetje relais goed te horen is en ook niet ideaal voor de acculevensduur.

Tweede voorbeeld is het zuigeffect van deze accu. Is al zo vaak genoemd, dat de dynamo snel kan slijten en zelfs kapot kan gaan zonder tussen-schakeling. Nou kan met mijn setup er nooit meer dan 30A dynamostroom naar de Li (is 35A aan startaccu-kant) accu gaan en dat is met dimlicht aan al te veel van het goede voor de dynamo van onze niet jonge Ducato.
Dat probleem had ik niet met de semi tractie van 200Ah.

Derde voorbeeld temperatuur bewaking. Iets waar we ons normaal niet druk om maakten.

Zo kan ik nog wel even doorgaan :wink:
Laatst gewijzigd door 309T16 op di 27 okt 2020, 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Going »

Wat ik zo jammer vind in elke lifepo4 draadje is dat sommige mensen er hoge wiskunde, natuurkunde, scheikunde en wat al niet bij halen om iets wat simpel is interessant te maken. Maar er wordt niet aan psychiatrie gedaan. Er wordt niet gedacht dat gewone mensen gewone dingen kunnen begrijpen.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door 309T16 »

Zal dat niet komen, omdat elk mens er op zijn eigen manier mee bezig is. De ene rijdt een auto van A naar B. Ik nooit. De mijne staat op de rollenbank om in de koppelkromme net even dat dipje rond 7200 RPM er uit te halen. Om vervolgens er van te genieten als ik naar huis rijd.

Gewoon de diversiteit van de mens en gelukkig dat die er is :!:
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Going »

Ja, dat is leuk, maar steelt u elk draadje wanneer een gewone vraag over een motor wordt gesteld met allerlei rollerbank data?
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Plaats reactie