Mercedes Sprinter: inbouw standkachel als hoofdverwarming?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
hansvanleerdam
Berichten: 155
Lid geworden op: di 21 jul 2020, 22:01

Mercedes Sprinter: inbouw standkachel als hoofdverwarming?



Bericht door hansvanleerdam »

Beste allemaal,

Ik ben bezig met ombouwen van sprinter met fabriek af ingebouwde Eberspacher diesel standkachel. Het probleem is dat het volgens de handleiding maximaal 120 minuten ingesteld kan worden om te draaien. Ik weet nu niet of ik het mogelijk langer kan instellen en als hoofdverwarming kan gebruiken. Heeft iemand daar ervaring mee?
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4380
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Mercedes Sprinter inbouw standkachel als hoofdverwarming?



Bericht door jheeck »

Mijn persoonlijke ervaring met standkachels in auto's, zij het van Webasto, is dat die inderdaad een maximale brandduur hebben. Of dat te maken heeft met de constructie van de kachel of dat het een beveiliging tegen lege startaccu's is weet ik niet. Probeer eens te achterhalen welk typenummer de kachel heeft en post dat hier.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
hansvanleerdam
Berichten: 155
Lid geworden op: di 21 jul 2020, 22:01

Re: Mercedes Sprinter inbouw standkachel als hoofdverwarming?



Bericht door hansvanleerdam »

Bedankt voor je reactie. Ik heb de fotos van de bedieningspaneel in de bijlage. Ik kan verder geen typenummer van het apparaat zelf niet vinden. Uitlezen levert ook niks op.
Bijlagen
standkachel eberspacher 1.jpeg
standkachel eberspacher 1.jpeg (96.65 KiB) 1974 keer bekeken
standkachel eberspacher 2.jpeg
standkachel eberspacher 2.jpeg (134.17 KiB) 1974 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Aloys op ma 26 okt 2020, 9:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Liever NIET quoten wanneer je direct op iemand reageert!
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4380
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Mercedes Sprinter inbouw standkachel als hoofdverwarming?



Bericht door jheeck »

Dan zul je waarschijnlijk onder de motorkap en achter de spatborden op zoek moeten naar het eigenlijke apparaat....
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
hansvanleerdam
Berichten: 155
Lid geworden op: di 21 jul 2020, 22:01

Re: Mercedes Sprinter inbouw standkachel als hoofdverwarming?



Bericht door hansvanleerdam »

Bedoel je een regelapparaat?

Verwarming zelf is onder de auto.
Laatst gewijzigd door Dafluc op ma 26 okt 2020, 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4380
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Mercedes Sprinter inbouw standkachel als hoofdverwarming?



Bericht door jheeck »

De verwarming zelf, daar zal toch hopelijk een typeplaat op zitten.
(Als je direct reageert hoef je niet te quoten, dan kun je beter de knop "plaats reactie" gebruiken.)
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13415
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Mercedes Sprinter inbouw standkachel als hoofdverwarming?



Bericht door hathi »

Er zit volgens mij ook nog een thermostaat bij,en daar werkt ,( start stopt) de kachel op en dat heeft niets met tijdsduur te maken,hetzelfde als thuis,moet je kachel,de gehele dag branden,om het warm te krijgen! Dan is de capaciteit te klein,ook vergelijkbaar met thuis
Hans
Gebruikersavatar
FrankJC
Berichten: 1418
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 15:38
Locatie: Aa en Hunze

Re: Mercedes Sprinter inbouw standkachel als hoofdverwarming?



Bericht door FrankJC »

In mijn Chausson Twist 06 zit een Webasto Automatic, die draait een bepaalde tijd(nooit getimed) na aanzetten, gaat dan uit en na verloop van tijd gaat hij vanzelf weer aan/verwarmen. Het wordt bloedheet als ik de draaiknop te ver naar rechts draai. Verder heb ik geen andere verwarming, ik laat mijn vrouw buiten beschouwing.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Mercedes Sprinter inbouw standkachel als hoofdverwarming?



Bericht door kampo »

Het juiste typeplaatje staat op de zijkant van de kachel en is aluminiumkleurig.
De uitvoering van Mercedes zal bepalend zijn voor wat die kan en waar de eventuele tijdsbegrenzer zit.
Probeer eens de draaitijd minuten te verminderen op het bedienelement tot onder de 10. Als daar een tekentje oneindig (gekantelde 8) komt dan kan die oneindig draaien.
Als die op de startaccu staat is het maar beter dat die tijds begrensd is.
Groeten Kampo
ton en evelien
Berichten: 434
Lid geworden op: do 18 aug 2011, 11:46

Re: Mercedes Sprinter inbouw standkachel als hoofdverwarming?



Bericht door ton en evelien »

Zal wel moter verwarming zijn en geen standkachel
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Mercedes Sprinter inbouw standkachel als hoofdverwarming?



Bericht door jurgenc »

Ik kan maar spreken vanuit mijn beperkte ervaring met Eberspacher. Wij hadden de manuele bedieningsknop vervangen door een digitale versie (die ook kon geprogrammeerd worden).
Je kon de verwarming daarmee manueel aanzetten en dan bleef ze werken tot je ze ofwel uitzette, de stroom op was of de brandstof verbruikt was.
Indien je de verwarming programmeerde om op een bepaald tijdstip aan te springen, dan viel ze na max 2 hr uit. Je kon wel een kortere tijdspanne kiezen maar niet langer. Als je daarna overschakelde naar manueel bleef ze branden.

De vertrekfilosofie is dat de verwarming de auto al opwarmt zodat je s' morgen na het ontbijt in een warme auto kan stappen om naar je werk te rijden. Dan wil je niet het risico lopen dat (als je toevallig die dag ziek, uitgeput, opgewonden ... in bed blijft liggen) de verwarming de batterij en de brandstoftank volledig leeg trekt.
H20
J vd pal
Berichten: 81
Lid geworden op: do 03 dec 2015, 14:06

Re: Mercedes Sprinter inbouw standkachel als hoofdverwarming?



Bericht door J vd pal »

De standkachel zoals nu ingebouwd is een waterstandkachel die dus eerst het water van het koelsysteem op moet warmen en daarna gebruik makend van de aanwezige lucht verspreidingsbuizen werkt. Dit verbruikt behalve diesel ook behoorlijk wat elektriciteit. Er zijn vier pompen/ventilatoren aan de slag. De dieselpomp, de ventilator van de standkachel, een elektrische waterpomp en de ventilator van de auto. Een waterstandkachel is voornamelijk bedoeld om het koelsysteem van de motor en daarmee het motorblok op te warmen. Vaak springen deze automatisch aan bij het starten van de motor onder een bepaalde temperatuur, ze zijn nooit gemaakt om 24 uur per dag te werken en zijn daar ook niet echt geschikt voor.

Voor het langdurig verwarmen van een camper is een luchtstandkachel, die direct de lucht opwarmt, veel sneller en efficiënter. Hier zijn maar twee pompen aan het werk, de dieselpomp en de ventilator van de standkachel. Daarnaast zijn ze ontworpen om langdurig gebruikt te worden.
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Mercedes Sprinter inbouw standkachel als hoofdverwarming?



Bericht door jurgenc »

Wat ik hierboven schreef, is dus niet van toepassing. Mijn ervaring was met het andere type (lucht verwarming).
H20
hansvanleerdam
Berichten: 155
Lid geworden op: di 21 jul 2020, 22:01

Re: Mercedes Sprinter inbouw standkachel als hoofdverwarming?



Bericht door hansvanleerdam »

ik heb helaas helemaal niks kunnen vinden. Alles lijkt in het kachelkastje onder het busje te zitten.
Plaats reactie